TY - JOUR ID - 57535 TI - راهبردهای بازارگرایی و نوآوری، رویکردی به پویایی کسب‌وکار JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - شیوا, آیدا AU - آقازاده, هاشم AU - حیدری, علی AD - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- بازاریابی بین‌المللی دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استادیار گروه MBA دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 1 SP - 159 EP - 182 KW - پویایی کسب‌وکار KW - دوگانگی KW - راهبردهای بازارگرایی KW - راهبردهای نوآوری KW - عوامل کلیدی موفقیت بنگاه DO - 10.22059/jibm.2016.57535 N2 - دوگانگی از جمله ویژگی‌های کسب‌وکارهای پویا در پاسخگویی مناسب به فضای رقابتی کنونی محسوب می‌شود و در حوزه‌های مختلف یک بنگاه قابل‌بررسی است. بازارگرایی و نوآوری از جمله توانمندی‌های پویایی هستند که کسب‌وکارها برای کسب مزیت رقابتی به آنها اتکا می‌کنند. با توجه به اینکه تحقیقات محدودی در زمینة اتخاذ همزمان رویکردهای اکتشاف و بهره‌برداری در حوزه‌های بازارگرایی و نوآوری انجام گرفته است، در این تحقیق به‌منظور اندازه‌گیری راهبردهای اکتشاف و بهره‌برداری در حوزة توانمندی‌های بازارگرایی و نوآوری بنگاه، پرسشنامه‌ای حاوی شاخص‌های سنجش دوگانگی بازارگرایی و نوآوری در میان مدیران و کارشناسان بنگاه‌های ایرانی فعال در صنعت مواد غذایی توزیع شد. جامعة آماری این پژوهش 320 بنگاه شرکت‌کننده در بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع غذایی بود و با استفاده از فرمول کوکران جامعة آماری محدود، حجم نمونه برابر با 186 بنگاه محاسبه شد. درنهایت، داده‌های 138 پرسشنامه با روش‌های تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی، تجزیه و تحلیل شد و شاخص‌های نهایی به‌منظور تعیین مدل سنجش تبیین شد. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_57535.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_57535_56cae3226fca7e5d91940d19072e7f59.pdf ER -