TY - JOUR ID - 60630 TI - تدوین استراتژی‏های رقابتی با استفاده ترکیبی از استراتژی جودویی و استراتژی اقیانوس آبی در چارچوب کارت امتیازی متوازن JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - صفری, حسین AU - سادات, میر محمود AU - سعدآبادی, علی اصغر AD - دانشیار گروه مدیریت، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - کارشناس‎ارشد مدیریت صنعتی ـ تحقیق در عملیات، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری. دانشکده علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 8 IS - 3 SP - 607 EP - 363 KW - استراتژی جودویی KW - استراتژی رقابتی KW - استراتژی اقیانوس آبی KW - کارت امتیازی متوازن DO - 10.22059/jibm.2016.60630 N2 - امروزه استراتژی‏های شرکتی یکی از ابزارهای اصلی رقابتی مدیران هستند. با توجه به تأثیر زیاد نظرهای شخصی مدیران در رسیدن به استراتژی‏های رقابتی، بهره‏مندی از روش‏های نظام‏مند و خلاقانه در مسیر طراحی این استراتژی‏ها، امری اجتناب‏ناپذیر است. در این پژوهش، ابتدا ضمن بررسی فرایند تدوین استراتژی‏های رقابتی با استفاده از مدل کارت امتیازی متوازن، ادبیات ماتریس SWOT مرور شد. در ادامه، مدل‏های اقیانوس آبی و استراتژی جودویی به‏عنوان ابزاری‏های کاربردی و خلاقانه در شناسایی زمینه‏های جدید تجاری و طراحی هدفمند استراتژی‏های رقابتی کلان، بررسی شدند و با استفاده از مدل‏های یادشده، به‏منظور افزایش مزیت رقابتی در فرایند تدوین استراتژی‏های رقابتی، مدل کارت امتیازی خلاقانه ارائه شد. به‌منظور بررسی قابلیت اجرایی مدل ارائه‏شده، چارچوب پیشنهادی در فرایند طراحی و تدوین استراتژی‏های رقابتی شرکت «زد» که در صنعت شیرآلات و محصولات بهداشتی ساختمانی فعال است، به اجرا درآمد و نتایج آن بیان گردید. در انتها نیز برای تحقیقات آتی، پیشنهاد‏هایی ارائه شد. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_60630.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_60630_6c4b1daabe18c2ccbf8fdc6a44f8987b.pdf ER -