TY - JOUR ID - 62318 TI - ارائۀ الگوی کاربردی برای بازاریابی چندحسی در برندسازی مقصد گردشگری JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - حقیقی, محمد AU - روشندل اربطانی, طاهر AU - روستا, احمد AU - صالحی, علی AD - دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استاد گروه مدیریت رسانه، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشیار گروه بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران AD - دکتری بازاریابی بین‎الملل، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 9 IS - 1 SP - 63 EP - 82 KW - بازاریابی چندحسی KW - برند KW - برندسازی مقصد KW - گردشگری DO - 10.22059/jibm.2017.62318 N2 - هدف پژوهش حاضر،ارائۀ نوعی الگوی کاربردی برای بازاریابی چندحسی در برندسازی مقصد گردشگری است. روش پژوهش مطالعۀ حاضر، پیمایشی ـ تحلیلی است. جامعۀ آماری آن را تمام گردشگران (ایرانی ـ خارجی) تهران به تعداد 10000 نفر شکل داده است که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی و به‎کمک فرمول نمونه‌گیری لوی و لمشو (1381)، حجم کل نمونه 407 نفر محاسبه شد؛ اما در نهایت 394 نفر در تحقیق مشارکت کردند. ابزار گردآوری داده‎ها، پرسشنامۀ تدوین شده بر اساس مدل مفهومی و متغیرهای تحقیق است. نتایج به‎دست‎آمده از تأثیر بازاریابی چندحسی بر برندسازی مقصد گردشگری با ضریب تأثیر 813/0 حکایت دارد که با توجه به نمرۀ تی در سطح 05/0 معنادار است. همچنین مقدار 2R برابر با 661/0 به‎دست آمد؛ به این معنا که 1/66 درصد از تغییرات برندسازی مقصد گردشگری مربوط به بازاریابی چندحسی بوده و باقی‎ماندۀ تغییرات به سایر متغیرها مربوط می‎شود. به نظر می‎رسد گردشگری و بازاریابی گردشگری به خلق تجربۀ دلپذیری برای مشتری از مقصد ارتباط دارد و ساختن این تجربه از طریق بازاریابی چندحسی امکان‎پذیر است. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_62318.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_62318_2a5fe7394cce0d0de72a12141ec19f75.pdf ER -