TY - JOUR ID - 63436 TI - شناخت رابطۀ ابعاد هوش رقابتی و اثربخشی استراتژی‎های بازاریابی (مطالعۀ موردی: شهرک صنعتی اردبیل) JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - علیقلی, منصوره AU - فاطمی, سید مجتبی AD - استادیار مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران AD - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 9 IS - 2 SP - 375 EP - 394 KW - آگاهی از وضعیت رقبا KW - آگاهی تجاری KW - آگاهی راهبردی و اجتماعی KW - آگاهی فناوری و تکنیکی KW - استراتژی‎های بازاریابی KW - شهرک صنعتی KW - هوش رقابتی DO - 10.22059/jibm.2017.220389.2352 N2 - هدف اصلی تحقیق، شناخت رابطۀ ابعاد هوش رقابتی و اثربخشی استراتژی‌های بازاریابی شرکت‌های شهرک صنعتی اردبیل است. جامعۀ آماری، مدیران و سرپرستان 200 شرکت فعال شهرک صنعتی شهر اردبیل در نظر گرفته شده است. مطابق فرمول کوکران، 132 شرکت به‎کمک روش نمونه‌گیری تصادفی ساده برای حجم نمونه انتخاب شد. تحقیق حاضر از لحاظ ماهیت و هدف کاربردی بوده و از نظر روش گردآوری و تحلیل داده‌ها از نوع توصیفی است. این پژوهش ابزار پرسشنامه را برای جمع‎آوری داده‎ها به‎کار برده است. از ضریب همبستگی پیرسون و ضریب آلفای کرونباخ به‎ترتیب برای آزمون فرضیه و محاسبۀ پایایی متغیرهای پژوهش استفاده شده است. همچنین روایی پرسشنامه با بهره‎مندی از اعضای هیئت‌علمی متخصص در این زمینه، تقویت شد. برای آگاهی از نرمال بودن متغیرها، آزمون کولموگروف ـ اسمیرنوف به اجرا درآمد. با در نظر گرفتن ضریب همبستگی و همچنین ضریب تعدیل شده برای هر یک از متغیرهای آگاهی تجاری، آگاهی از وضعیت رقبا، آگاهی فناوری ـ تکنیکی و آگاهی راهبردی ـ اجتماعی، نتایج پیاده‌سازی نشان داد ابعاد هوش رقابتی تأثیر مثبت و معناداری بر اثربخشی استراتژی‌های بازاریابی دارد و میزان این تأثیرات برای متغیرهای یادشده به‎ترتیب برابر 25/0، 289/0، 194/0 و 143/0 است. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_63436.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_63436_d488fdf016a0fbf6ebf19a948dd1b2a4.pdf ER -