TY - JOUR ID - 66316 TI - بررسی رابطۀ‌ قابلیت معنابخشی استراتژیک و نوآوری مدل کسب‌وکار JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - وارث, حامد AU - حیدری, علی AU - اکبری, مهران AD - استادیار گروه MBA ،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - استادیار مدیریت کسب و کار (MBA)، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه MBA ،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 10 IS - 2 SP - 487 EP - 507 KW - پویایی محیط کسب‌وکار KW - توپولوژی استراتژی KW - تیم مدیریت ارشد KW - معنابخشی استراتژیک KW - نوآوری مدل کسب‌وکار DO - 10.22059/jibm.2018.248108.2874 N2 - نوآوری مدل کسب‌وکار به‌طور عمده در فضایی مطرح می‌شود که محیط در حال تغییر و دستخوش برخی پیچیدگی‌ها است. کارکردِ معنابخشی این ابهام را زدوده و سازمان را در راستای رسیدن به درک صحیحی از محیط برای جهت‌دهی به مدل کسب‌وکار، که توسط تصمیم‌گیرندگان ارشد سازمانی مشخص می‌شود، یاری می‌کند. این پژوهش رابطۀ قابلیت معنابخشی سازمان با نوآوری مدل کسب‌وکار را بررسی کرده ‌است. عوامل پویایی محیط و ویژگی‌های تیم مدیریت ارشد به‌عنوان متغیرهای تعدیل‌کنندۀ این رابطه بیان می‌شوند. با انجام این مطالعه به‌صورت پیمایش در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، روی 287 سازمان نمونه، به روش PLS-SEM رابطۀ معنادار معنابخشی و نوآوری مدل کسب‌وکار تأیید شد و پویایی محیط کسب‌وکار، میزان تحصیلات تیم مدیریت ارشد و استراتژی‌های تطبیقی سازمان به عنوان عوامل تعدیل‌گر این رابطه شناخته شدند.     UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_66316.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_66316_06f92ac17678ed3b927bda506d95bc7b.pdf ER -