TY - JOUR ID - 67081 TI - تأثیر آهنگ اطلاعات و محیط فروشگاه بر ارزش خرید؛ تحلیل نقش سردرگمی و‎ گرایش انگیزشی JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - خادمی گراشی, مهدی AU - گرجی, نجمه AU - فتحی, هانیه AD - استادیار مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‎ریزی، تهران،ایران AD - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‎ریزی،تهران، ایران AD - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 10 IS - 4 SP - 743 EP - 760 KW - آهنگ اطلاعات KW - ارزش خرید KW - سردرگمی KW - گرایش انگیزشی KW - محیط فروشگاه DO - 10.22059/jibm.2018.251350.2937 N2 - هدف: محیط‎های خرده‎فروشی متأثر از فضای فیزیکی و جریان اطلاعات، می‎توانند واکنش‎های احساسی متفاوتی را در خریداران ایجاد کنند. آهنگ اطلاعات (درجه ورود اطلاعات) در واحد زمان، می‎تواند ارزش‎های ادراکی آنها را متأثر کند. از سوی دیگر، خریداران به‎دلیل تنوع محصولات، به ناچار باید زمانِ بیشتری را در فرایند خرید صرف کنند که می‎تواند به احساس سردرگمی آنها منجر شود. این پژوهش به مطالعه تأثیر آهنگ اطلاعات و محیط بر ارزش‎های خرید مشتریان در پرتو سردرگمی و‎ گرایش‎های انگیزشی آنها پرداخته است. روش: در این پژوهش به روش پیمایش و با ابزار پرسش‎نامه، 256 نفر از مشتریان یک فروشگاه زنجیره‎ای در تهران مطالعه شدند و تحلیل داده‎ها به کمک مدل معادلات ساختاری و رگرسیون سلسله‎مراتبی انجام شده است. یافته‎ها: یافته‎ها نشان می‎دهد محیط فروشگاه و آهنگ اطلاعات از طریق نقش میانجی سردرگمی بر ارزش خرید لذت‎جویانه و منفعت‎گرا تأثیر دارد و متغیر‎ گرایش انگیزشی رابطه سردرگمی مشتریان و ارزش خرید منفعت‎گرا را تعدیل می‎کند. نتیجه‎گیری: ارزش خرید سود­مندانه تحت تأثیر‎ گرایش خریدارانی که فروشگاه‎ها را به قصد خرید محصولات مورد نیاز و تفریحی بازدید می‎کنند، قرار می‎گیرد؛ اما ارزش خرید لذت­جویانه تحت تأثیر خریدارانی که فروشگاه‎ها را به قصد خرید محصولات مورد نیاز و تفریحی بازدید می‎کنند، قرار نمی‎گیرد. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_67081.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_67081_fc7ff106234eca66fed7c2c67167728d.pdf ER -