TY - JOUR ID - 67129 TI - شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در تدوین استراتژی مرچندایزینگ کاراکترهای انیمیشنی در بازار ایران با استفاده از روش نظریه مبنایی JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - زارعی, عظیم AU - اسدی, محمد AD - دانشیار مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران AD - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 10 IS - 3 SP - 567 EP - 582 KW - آمیخته بازاریابی KW - استراتژی مرچندایزینگ KW - بازاریابی انیمیشن KW - صنعت فرهنگی KW - عوامل کلیدی موفقیت DO - 10.22059/jibm.2018.248932.2892 N2 - هدف: تولید و فروش محصول تحت برندی که ارزش ویژه خود را در حوزه متفاوتی از مصرف محصول مدنظر به‎دست آورده، یکی از استراتژی‎های پرطرفدار  میان تولیدکنندگانی است که توانایی یا تمایل سرمایه‎گذاری روی برندسازی را ندارند. این استراتژی در ادبیات با عنوان مرچندایزینگ شناخته می‎شود و یکی از رایج‎ترین انواع آن، مرچندایزینگ کاراکترهای انیمیشنی است. مقاله حاضر به‎دنبال شناسایی عوامل کلیدی موفقیت این استراتژی در بازار ایران است. روش: با توجه به هدف، پژوهش در دسته پژوهش‎های کیفی قرار می‎گیرد و روش اجرای آن نیز روش کیفی نظریه مبنایی است. داده‎های پژوهش از طریق مصاحبه‎های عمیق با مصرف‎کنندگان این نوع کالاها گردآوری شدند و تحلیل آنها در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، مبتنی بر رویکرد پارادایمی نظریه مبنایی انجام شد. یافته‎ها: عوامل کلیدی موفقیت استراتژی مرچندایزینگ کاراکترهای انیمیشنی در قالب شش عامل آمیخته بازاریابی مناسب به‎عنوان مقوله‎ محوری پژوهش، خاستگاه‎ها به‎عنوان شرایط علی، تناسب فرهنگی به‎عنوان کنش‎ها و تعاملات، عوامل زمینه‎ای و رسانه به‎عنوان بستر حاکم و شرایط مداخله‎گر و در نهایت قابلیت رقابت به‎عنوان پیامدها شناسایی شده و بر اساس مدل پارادایمی صورت‎بندی مفهومی شدند. نتیجه‎گیری: به‎منظور توفیق در مرچندایزینگ کاراکترهای انیمیشنی در بازار ایران، شناخت خاستگاه‎های هر کاراکتر و نمادهای فرهنگی از حیث اثرگذاری بر توفیق فروش محصولات نهایی حائز اهمیت است. به‎دلیل ویژگی‎های فرهنگی اجتماعیِ بازار ایران، خانواده‎ها به مقوله تناسب فرهنگیِ کاراکتر توجه می‎کنند و این موضوع نقش مهمی در ایجاد قابلیت رقابت در محصولات و کاراکترها دارد. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_67129.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_67129_958357da53f600b88f27708f302e68f7.pdf ER -