TY - JOUR ID - 72539 TI - نگاه پدیدارشناسانه به‎‌معنای تجربه زیسته سردرگمی در انتخاب محصولات JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - مهیمنی, مرجان AU - حیدرزاده هنزایی, کامبیز AU - منصوریان, یزدان AD - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران AD - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران AD - دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 11 IS - 3 SP - 609 EP - 630 KW - تجربه زیسته KW - دانش ترغیب مصرف‌کننده KW - روش پدیدارشناسی KW - سردرگمی مصرف‌کننده KW - هزینه‌های مصرف‌کننده DO - 10.22059/jibm.2018.259624.3088 N2 - هدف: واکاوی تاریخچه مفهوم سردرگمی مصرف‌کنندگان، به‌طور شفاف نشان‌دهنده شکاف عمیق مطالعاتی در این حوزه است. در این مطالعه به‌دنبال معنای سردرگمی و ادراک مصرف‌کنندگان از این مفهوم و جنبه‌های ناپیدای آن بودیم، از این رو تلاش کردیم تا از خلال تجربه زیسته آنان، به مفهوم سردرگمی برسیم. روش: برای این منظور، مراکز خرده‌فروشی را انتخاب کردیم تا افراد به‌راحتی بتوانند ادراک و تجربه سردرگمی‌ خود هنگام خرید کالاهای تندمصرف را احیا و تشریح کنند. به‌منظور دستیابی به اهداف پژوهش، رویکرد کیفی مد نظر قرار گرفت و از روش پدیدارشناسی استفاده شد. مشارکت‌کنندگان به تعداد 27 نفر طبق نمونه‌گیری هدفمند چندگانه انتخاب شدند. سپس داده‌ها با استفاده از مصاحبه‌های عمقی جمع‌آوری شدند و کدگذاری انجام شده و مفاهیم و مقوله‌ها استخراج شدند. یافته ‎ها: تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها نشان داد تجربه سردرگمی مصرف‌کنندگان، شامل سه بعد اصلی عاطفی و شناختی و رفتاری است که چهار مضمون اصلی تأثیرگذار بر آن سبک تصمیم‌گیری، دانش ترغیب مصرف‌کننده، هزینه‌های مصرف‌کننده و ویژگی کالاست. در نهایت به راهکارهای کاهش و خروج از سردرگمی اشاره شد. نتیجه ‎گیری: این پژوهش با به‌کارگیری روش پدیدارشناسی، یکی از مطالعات اولیه درباره معنای مستتر در مفهوم سردرگمی مصرف‌کنندگان است. در این پژوهش مفاهیم و مقوله‎‌های متعدد جدیدی در حوزه سردرگمی مصرف کنندگان کشف شد که در مطالعات پیشین به آنها اشاره‎ای نشده بود. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_72539.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_72539_29d0941a3216e5133c0ab3ec01e22946.pdf ER -