TY - JOUR ID - 72541 TI - طراحی چارچوب کسب هوشمندی رقابتی 0/2 با بهره‌گیری از روش بهترین ـ بدترین (BWM) JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - جامی پور, مونا AU - رحمتی, الهام AU - حسین زاده, مهناز AU - طاهری, غزاله AD - استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران AD - کارشناس ارشد، گروه مدیریت بازاریابی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران. AD - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران AD - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 11 IS - 3 SP - 651 EP - 676 KW - هوشمندی رقابتی 0/2 KW - تجارت اجتماعی KW - وب 0/2 KW - رسانه‌های اجتماعی KW - روش بهترین ـ بدترین (BWM) DO - 10.22059/jibm.2019.261261.3126 N2 - هدف: ظهور تجارت اجتماعی و فناوری‌های وب 0/2 به‌خصوص رسانه‌های اجتماعی، شکل جمع‌آوری اطلاعات و نحوه کسب هوشمندی رقابتی را تغییر داده است. هوشمندی کسب‌شده از این محیط باعث شد مفهوم جدیدی به‌نام هوشمندی رقابتی 0/2 پدیدار شود که نحوه کسب آن از جهات بسیاری با نوع قبلی آن تفاوت دارد. هدف این پژوهش طراحی چارچوبی برای کسب این نوع هوشمندی، بر مبنای استفاده از ابزارهای فناوری وب 0/2 و به‌طور خاص رسانه‌های اجتماعی است. روش: بدین منظور، نخست با بررسی گسترده پیشینه تحقیق و با تشکیل گروه کانونی متشکل از خبرگان بازاریابی و سپس با نظرسنجی از متخصصان بیشتر، چارچوب نهایی شامل سه مؤلفه اصلی «فرایند کسب هوشمندی رقابتی 0/2 »، «زمینه کسب هوشمندی رقابتی 0/2 » و «محتوای کسب هوشمندی رقابتی 0/2 » تدوین شد. سپس با استفاده از روش بهترین ـ بدترین (BWM) ابعاد و زیرشاخص‌های شناسایی‌شده، توسط مدیران بازاریابی و افرادی که تجربه عملی داشتند، وزن‌دهی و رتبه‌بندی شده‌اند. یافته‌ها: بر اساس یافته‌ها، 10 بعد مهم این سه مقوله که به تأیید گروه کانونی نیز رسیده‎اند، به‎ترتیب رتبه عبارت‎اند از: بعد هوشمندی رقبا 0/2 ؛ استخراج مفاهیم و الگوها؛ هوشمندی بازار 0/2 ؛ ارائه و ارزیابی هوشمندی رقابتی 0/2 ؛ برنامه­ریزی برای کسب هوشمندی رقابتی 0.2؛ فرایندهای کسب‌وکار؛ افراد؛ فناوری؛ نظارت و جمع‌آوری اطلاعات از رسانه‌های اجتماعی؛ هوشمندی اجتماعی/ راهبردی 0/2  و هوشمندی فناوری 0/2. نتیجه‌گیری: مجموع‌ه­ای از ابعاد و مؤلفه‌های بسیار مهم مدل هوشمندی رقابتی 0/2 شناسایی و از نظر اهمیت رتبه­‌بندی شدند. شرکت‌ها برای ارزیابی برنامه‌های هوشمندی رقابتی در عصر شبکه‌های اجتماعی، می‎توانند از یافته‌های این پژوهش استفاده کنند و به‌عنوان اصول راهنمای کسب هوشمندی رقابتی از آن بهره ببرند. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_72541.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_72541_fce6c85866ebf6dcac844205ef55ab2d.pdf ER -