TY - JOUR ID - 74057 TI - ﺑﺮرﺳﻲ ﻣﻨﻄﻖ ﺗﺼﻤیم گیریﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﺎن ورود در ﺑﻪ ﺑﺎزارهای ﺧﺎرﺟﻲ ﻣﺒﺘﻨﻲ ﺑﺮ روﻳﻜﺮد اﻣﻜﺎن ﮔﺮاﻳﻲ و هدفﮔﺮاﻳﻲ JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - میرواحدی, سیدسعید AU - پیرا, داود AD - اﺳﺘﺎدﻳﺎر، ﮔﺮوه ﻛﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ، داﻧﺸﻜﺪه ﻣـﺪﻳﺮﻳﺖ و ﺣﺴـﺎﺑﺪاری، داﻧﺸـﮕﺎه ﻋﻼﻣـﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒـﺎﺋﻲ، ﺗﻬـﺮان، اﻳـﺮان . AD - ﻛﺎرﺷــﻨﺎس ارﺷــﺪ، ﮔــﺮوه ﻛــﺎرآﻓﺮﻳﻨﻲ، داﻧﺸــﻜﺪه ﻣــﺪﻳﺮﻳﺖ و ﺣﺴــﺎﺑﺪاری، داﻧﺸــﮕﺎه ﻋﻼﻣــﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒــﺎﺋﻲ، ، اﻳــﺮان Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 11 IS - 4 SP - 992 EP - 1013 KW - اﻣﻜﺎن ﮔﺮاﻳﻲ KW - بین‌اﻟﻤﻠﻠﻲ ﺳﺎزی KW - ورود ﺑﻪ ﺑﺎزارهای ﺧﺎرﺟﻲ KW - هدفﮔﺮاﻳﻲ DO - 10.22059/jibm.2019.264820.3203 N2 - هدف: این مقاله به بررسی منطق تصمیم‌گیری کارآفرینان در ورود به بازارهای خارجی مبتنی بر رویکردهای امکان‌گرایی و هدف‌گرایی پرداخته است. منطق تصمیم‌گیری کارآفرینان به‌دلیل عدم قطعیت در شرکت‌های کارآفرینانه و کوچک با مدیران شرکت‌های بزرگ متفاوت است. امکان‌گرایی نظریه در حال گسترشی است که تصمیم‌گیری در شرایط عدم قطعیت را توضیح می‌دهد. روش: در این پژوهش از رویکرد کیفی و مطالعه چندموردی استفاده شده است. گردآوری داده‌ها از طریق مطالعه چندموردی و مصاحبه‌های نیمه‌ساختار یافته با بنیان‌گذاران و کارآفرینان نه شرکت معتبر در صنعت لوازم خانگی کشور که در ۲۵ سال گذشته به بازارهای خارجی ورود پیدا کرده‌اند انجام شد. تحلیل داده‌ها از روش نگاشت علّی انجام شده است. برای سنجش اعتبار پژوهش، از وفاق کدگذاران استفاده شده است. میزان وفاق بین کدگذاران در ایجاد مفاهیم و روابط بین آنها 90 درصد بود که در مقایسه با پژوهش‌های مشابه، در سطح اطمینان‌پذیری است. یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد که رفتار شرکت‌های مورد مطالعه در دوره آغازین ورود به بازارهای خارجی امکان‌گرایانه بوده و به‌تدریج که فعالیت خارجی در بازارهای هدف گسترش می‌یابد، به هدف‌گرایی گرایش بیشتری پیدا می‌کنند. نتیجه‌گیری: منطق غالب در تصمیم‌گیری کارآفرینان در ورود به بازارهای خارجی امکان‌گرایانه و به‌صورت صادرات پراکنده است. به‌منظور کاهش عدم قطعیت، اولویت آنها در تمام مراحل صادرات اعطای نمایندگی است، ولی پس از گسترش بازار، گرایش به منطق هدف‌گرایی در تصمیم‌های کارآفرینان پررنگ‌تر شده و به تأسیس مراکز  خدمات پس از فروش و در گاهی مواقع به‌سمت راه‌اندازی خط مونتاژ در دوره‌های بعدی سوق پیدا می‌کنند. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_74057.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_74057_c5064a0f03d91f5882955bad8e625643.pdf ER -