TY - JOUR ID - 75946 TI - ارزش‌های فرهنگی سطح فردی: بررسی سبک‌های تصمیم‌گیری بین مشتریان جمع‌گرا و فردگرا (نمونه پژوهی: مشتریان تایرهای رادیال سواری تهران) JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - معصومیان میاندوآب, پرویز AD - کارشناس ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، تهران، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 12 IS - 1 SP - 161 EP - 182 KW - ارزش‌های فرهنگی سطح فردی KW - جمع‌گرایی/ فردگرایی KW - سبک‌های تصمیم‌گیری خرید DO - 10.22059/jibm.2019.230875.2563 N2 - هدف: مصرف‌کنندگان تایر خودرو، هم از جنبه گروه محصول‌های مختلف تایر و هم از لحاظ ارزش‌های فرهنگی در سطح فردی، به دسته‌های متفاوتی بخش‌بندی می‌شوند. یکی از ابعاد فرهنگی تأثیرگذار در تصمیم‌گیری خرید، بُعد فرهنگی جمع‌گرایی ـ فردگرایی است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی و بررسی سبک‌های تصمیم‌گیری خرید بین مشتریان تایرهای رادیال سواری در شهر تهران با توجه به میزان گرایش مشتریان به ارزش‌های فرهنگی جمع‌گرایی ـ فردگرایی در سطح فردی اجرا شده است. روش: برای دستیابی به هدف پژوهش، از مدل سبک‌های تصمیم‌گیری خرید مصرف‌کننده اسپرولز و کندال (1986) و مقیاس ارزش‌های فرهنگی سطح فردی یوو، دونثو و لنارتویز (2011) استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش، مشتریان تایرهای رادیال سواری شهر تهران بودند. با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، تعداد نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 385 نفر محاسبه شد؛ اما برای اطمینان، 420 پرسش‌نامه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده بین افراد توزیع و 388 پرسش‌نامه جمع‌آوری شد.  یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ارزش‌های فرهنگی بر رفتار مصرف‌کننده تأثیرگذار است و در بین ابعاد تأثیرگذار در تصمیم‌گیری برای خرید، بُعد فرهنگ از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. پس از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از بین هشت سبک تصمیم‌گیری اسپرولز و کندال، هفت سبک تصمیم‌گیری شناسایی و تأیید شد. نتیجه‌گیری: در بررسی سبک‌های تصمیم‌گیری خرید در بین افراد فردگرا و جمع‌گرا مشخص شد که در سبک‌های «سردرگمی مصرف‌کننده به‌واسطه انتخاب‌های فراوان»، «عادت‌گرایی و وفاداری به یک برند» و «حساسیت به برند کالا»، بین افراد فردگرا و جمع‌گرا تفاوت معناداری وجود دارد. همچنین، برای هر دو گروه مشتری جمع‌گرا و فردگرا، سبک تصمیم‌گیری «حساس‌بودن به کیفیت» در اولویت بود.  UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_75946.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_75946_b63e4ed2c9298aff7d50ca4dfef8731d.pdf ER -