TY - JOUR ID - 89464 TI - درگیرسازی کاربر در برند و هم‌آفرینی ارزش در پلتفرم‌های رسانه‌ای (مورد مطالعه: پلتفرم روبیکا) JO - مدیریت بازرگانی JA - JIBM LA - fa SN - 2008-5907 AU - بهاگیر, اسدالله AU - روشندل اربطانی, طاهر AU - لبافی, سمیه AD - کارشناسی ارشد، گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران. AD - استاد، گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران. ایران. AD - استادیار، گروه پژوهشی مطالعات اجتماعی اطلاعات، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک)، تهران، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 14 IS - 3 SP - 379 EP - 400 KW - پلتفرم رسانه‌ای KW - خوداظهاری‏ برند KW - درگیرسازی ‏کاربر KW - روبیکا KW - مشارکت ‏کاربر KW - وفاداری به برند DO - 10.22059/jibm.2022.336177.4278 N2 - هدف: تحقیقات درگیرسازی مشتری با برند در حال افزایش است؛ اما تاکنون کارهای تجربی کمی در رابطه با درگیرسازی کاربر با برند در پلتفرم‌های رسانه‌ای انجام شده است. این پژوهش، در زمینه درگیرسازی کاربر با برند، در پلتفرم‌ رسانه‌ای روبیکا انجام شده است. روش: رویکرد پژوهش کمّی و روش آن پیمایش است. جامعه آماری پژوهش، کاربران روبیکا و حجم نمونه، 419 نفر از کاربران این پلتفرم بود. داده‌ها از طریق پرسش‌نامه‌های آنلاین گردآوری شد و با استفاده از مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افراز اسمارت پی‌ال‌اس، مدل پژوهش طراحی و داده‌ها تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که درگیرسازی کاربر، مشارکت کاربر و خوداظهاری برند، بر ابعاد درگیرسازی مصرف‌کننده با برند (پردازش شناختی، عاطفی و فعال‌سازی) تأثیر مثبت دارد. همچنین، ابعاد درگیرسازی مصرف‌کننده با برند بر وفاداری به برند و هم‌آفرینی ارزش در پلتفرم روبیکا تأثیر مثبت دارد. هم‌آفرینی ارزش فرایندی است که در آن مصرف‌کننده و برند از نزدیک درگیر تولید ارزش می‌شوند؛ به‌طوری که برندها می‌توانند برای بهبود و توسعه محصولات جدید، از تجربه‌های مثبت و ایده‌های مصرف‌کنندگان و کاربران بهره‌برداری کنند. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش حکایت دارد از اینکه درگیرسازی کاربر، کلیدی برای ارتقای وفاداری به برند و هم‌آفرینی ارزش در پلتفرم رسانه‌ای روبیکاست. هم‌آفرینی ارزش در پلتفرم‌های رسانه‌ای، در راستای درگیرسازی کاربر با برند، راه‌حلی برای جلوگیری از کوچ کاربر از پلتفرم‌ و ایجاد گفتمان رسانه‌ای ارائه می‌دهد. از آنجا که روبیکا پلتفرمی رسانه‌ای است، نتایج می‌تواند در دیگر پلتفرم‌های رسانه‌ای ایرانی نیز به‌کار برده شود. UR - https://jibm.ut.ac.ir/article_89464.html L1 - https://jibm.ut.ac.ir/article_89464_84fbe9c85a070bed54f148ff468f4433.pdf ER -