2024-03-29T19:22:40Z
https://jibm.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=10500
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1399
12
4
سخن سردبیر : تحلیل محتوای نظرهای داوران نشریه مدیریت بازرگانی
محسن
نظری
نشریه مدیریت بازرگانی، نشریهای علمی است که مقالههای علمی در حوزه مدیریت بازرگانی را بهصورت فصلنامه منتشر میکند و رسالت آن، توسعه دانش مدیریت بازرگانی در کشور، شناسایی مسائل مدیریتی سازمانهای ایرانی و ارائه راهکار برای آن است. با توجه به اینکه آگاهی از نظر داوران محترم، برای نویسندگان مقاله مفید است و احتمال پذیرش مقالهها را افزایش میدهد، به تحلیل محتوای این نظرها پرداختهایم. برای تحلیل محتوا، نظرهای بیش از 100 داور را برای داوری 1584 مقاله، از سال 1392 تا 1399 استخراج کردیم. از آنجا که در این تحلیل، نظرهای داوران جدیدتر را در اولویت قرار دادیم، شروع کدگذاری و مفهومسازی از آخرین داوریها آغاز شد و بعد از انجام کدگذاری 71 مقاله، به اشباع نظری رسیدیم؛ اما برای اطمینان بیشتر، تحلیل محتوا را تا 120 داوری مقاله ادامه دادیم. کار کدگذاری با نرم افزار MAXQDA انجام شد1.
2021
02
19
833
837
https://jibm.ut.ac.ir/article_80132_4f8a7fa87e5ffc9b80f295d36ccdfff7.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1399
12
4
آیندهپژوهی صنعت بستهبندی مواد غذایی در ایران با رویکرد سناریونگاری در افق 1404
مینا
کاظمیان
محسن
شفیعی نیک آبادی
داود
فیض
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین سناریوهای امکانپذیر آینده صنعت بستهبندی مواد غذایی در ایران، در افق 1404 اجرا شده است. روش: در این پژوهش، مجموعهای از مدیران و کارشناسان شرکت کردهاند. در گام نخست، عوامل مؤثر و عدم قطعیتهای کلیدی در صنعت بستهبندی با روش دلفی فازی شناسایی شدند، سپس با شناسایی حالتهای ممکن هر یک از عدم قطعیتهای کلیدی، بهکمک نرمافزار Scenario Wizard، سه سناریوی سازگار مشخص شد و در نهایت، کارشناسان برای هر یک از این سه سناریو، راهبردهایی پیشنهاد دادند. یافتهها: مطابق یافتههای پژوهش، عوامل مؤثر و عدم قطعیتهای بحرانی در صنعت بستهبندی عبارتاند از: 1. مقررات مربوط به ارتباطات و تجارت خارجی؛ 2. وضعیت قوانین رقابتی و ورود تازهواردها؛ 3. توجه به موضوعات و استانداردهای بهداشتی و ایمنی؛ 4. توجه به ماهیت مجازی در میان افراد جامعه؛ 5. نوسانهای نرخ ارز خارجی؛ 6. نوسانهای نرخ تورم؛ 7. هزینههای مستقیم و غیرمستقیم در امر بستهبندی؛ 8. توجه به ابزارهای مختلف تجارت الکترونیک؛ 9. میزان انگیزه و تمایل سرمایهگذاران خصوصی برای سرمایهگذاری در صنعت بستهبندی. نتیجهگیری: پس از آنکه حالتهای ممکن برای هر یک از عدم قطعیتهای کلیدی، بهکمک نرمافزار Scenario Wizard شناسایی شد، سه سناریوی سازگار با عنوانهای «رونق»، «واقعبینانه» و «ناعلاجی» بهدست آمد. از سوی دیگر، مشخص شد که نرخ ارز خارجی و تورم، بر سایر عوامل و آینده صنعت بستهبندی مواد غذایی در ایران، بیشترین تأثیر را میگذارند.
آیندهپژوهی
صنعت بستهبندی
صنایع غذایی
سناریونگاری
نرمافزار Scenario Wizard
2021
02
19
838
864
https://jibm.ut.ac.ir/article_80135_57ecd14387c56d81b57b2a49a1f02303.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1399
12
4
شناسایی و رتبهبندی کاربردهای تحلیل عظیمداده مبتنی بر اینترنت اشیا
سعید
روحانی
هادی
صداقت
ایوب
محمدیان
هدف: هر روز دادههای زیادی تولید میشود و این دادهها روزبهروز در حال افزایش است. سهم وسایل متصل به اینترنت در تولید این دادهها، انکارناپذیر است. این دادهها در صورت تحلیل، برای سازمانها و افراد جامعه، کاربردهای بسیاری خواهند داشت. با توجه به اینکه در پژوهشهای گذشته به شناسایی و اولویتبندی این کاربردها پرداخته نشده است، هدف این پژوهش، شناسایی و رتبهبندی کاربردهای تحلیل عظیم داده مبتنی بر اینترنت اشیا است.
روش: در این پژوهش، ابتدا به روش فراترکیب، کاربردهای تحلیل عظیمداده مبتنی بر اینترنت اشیا شناسایی شدند، سپس با استفاده از تصمیمگیری چندمتغیره و نظر خبرگان، کاربردهای تحلیلی شناسایی شده، رتبهبندی شدند. در این پژوهش برای رتبهبندی کاربردها از روش امکانسنجی TELOS، برای وزندهی به معیارهای TELOS از روش تحلیل سلسلهمراتبی (AHP) و برای رتبهبندی کاربردها نیز از روش تصمیمگیری چندمتغیره ویکور استفاده شده است.
یافتهها: در این پژوهش 256 زیرکاربرد شناسایی شد که در 113 کاربرد اصلی در 16 صنعت و هفت نوع کاربرد تحلیلی دستهبندی شدند. کاربردهای تشخیصی، در دو صنعت حملونقل و سلامت و کاربردهای نظارتی در سه صنعت سلامت، حملونقل و کشاورزی بیشترین کاربرد را به خود اختصاص دادهاند. همچنین با اولویتبندی صورتگرفته در دو صنعت حملونقل و سلامت، در صنعت حملونقل کاربردهای پیشبینی و در صنعت سلامت کاربردهای خودکارسازی در اولویت قرار گرفتند.
نتیجهگیری: با توجه به یافتههای پژوهش، تحلیل دادههای اینترنت اشیا در صنایع حملونقل و سلامت، بیشترین کاربرد را دارند و با توجه به متفاوتبودن اولویتبندی این دو صنعت، توجیهپذیری کاربردها در دو صنعت با یکدیگر متفاوت است.
عظیمداده
تحلیل عظیمداده
اینترنت اشیا
فراترکیب
تصمیمگیری چند متغیره
2021
02
19
865
887
https://jibm.ut.ac.ir/article_80136_d89628e10473760caf9c0972bde0a2b3.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1399
12
4
شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب محصولات سوغاتی در منطقه آزاد کیش
حسن
بودلایی
محمدحسین
کناررودی
آرمین
رنجبر
هدف: گردشگری بهعنوان یکی از ارکان رشد و توسعه اقتصادی کشور، در زمینه کسب منافع اقتصادی، پتانسیل زیادی دارد. در این بین، بخشی که در صنعت گردشگری در جزیره کیش بسیار به آن کمتوجهی شده، سوغات و عوامل خرید سوغات است. پژوهش کیفی حاضر با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب محصولات سوغاتی انجام شده و مبتنی بر نظریهپردازی دادهبنیاد است. روش: برای گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمهساختاریافته استفاده شد و تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفت. نمونهگیری به روش نمونهگیری نظری بود و با بهرهمندی از روشهای هدفمند و گلوله برفی انجام شد که بر مبنای آن، 20 مصاحبه با خبرگان مطرح در زمینه گردشگری انجام شد. یافتهها: نتایج تحلیل دادههای بهدستآمده از مصاحبهها، طی فرایندهای کدگذاری باز، محوری و انتخابی، به شکلگیری مدل عوامل مؤثر بر انتخاب محصولات سوغاتی بر مبنای نظریهپردازی دادهبنیاد انجامید. این مدل شامل شش بخش است که در خصوص شرایط علّی، ارزشی که گردشگر کسب میکند، بیشتر است. نتیجهگیری: در این پژوهش، دو پدیده خاطرهسازی از گردش و بهبود تعاملات با دایره دوستان، بهعنوان پدیدههای اصلی شناسایی شده است. عوامل مداخلهگر، شرایط اقتصادی و ویژگیهای شخصیتی گردشگر را شامل میشود. بستر این پژوهش، فرهنگ گردشگران است. راهبردهای اصلی نیز عبارتاند از: جذابیت و اصالت در بازار و پیامد اصلی این پویایی، بازار و جذب گردشگر.
گردشگری
سوغاتی
قصد خرید
اصالت بازار
پویایی بازار
2021
02
19
888
910
https://jibm.ut.ac.ir/article_80138_ac199ae3ccc0f3ea9dba900865edf314.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1399
12
4
طراحی الگوی شکلگیری برند فردی کارآفرینان شهر اصفهان
مجتبی
امانی بنی
علی
نصراصفهانی
علی
شائمی بزرکی
هادی
تیموری
هدف: هدف از این پژوهش، طراحی مدلی برای توسعه برند فردی کارآفرینان شهر اصفهان است. این پژوهش از لحاظ هدف، توسعهای و از نظر روش، بنیادی ـ اکتشافی است که به دو شیوه کیفی و کمّی اجرا شده است. روش: در بخش کیفی، روش جمعآوری دادهها، مصاحبه بوده است. جامعه آماری آن نیز، برندهای فردی در زمینه کارآفرینی شهر اصفهان بودند که 18 نفر، برای نمونه و بهروش هدفمند و با رعایت قاعده اشباع انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمّی نیز، کلیه مدیران، رؤسا و کارشناسانی بودند که با برندهای فردی بهعنوان همکار فعالیت میکردند که 340 نفر از آنها، بهروش طبقهای و با استفاده از فرمول برای نمونه انتخاب شدند. دادههای بخش کمّی نیز از طریق پرسشنامه محققساخته جمعآوری شده است که متخصصان منابع انسانی، روایی آن را تأیید کردند و پایایی پرسشنامه نیز با مقدار آلفای کرونباخ 86 تأیید شد. یافتهها: بر اساس یافتههای بخش کیفی، دو دسته عوامل درونی و بیرونی بر شکلگیری برند فردی کارآفرینان شهر اصفهان مؤثرند. برند فردی، سه دسته پیامد فردی، اجتماعی و سازمانی را بهدنبال دارد. این نتایج در بخش کمّی پژوهش نیز تأیید شدند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، برای برندسازی فردی لازم است هم به عوامل درونی و هم به عوامل بیرونی توجه شود. عوامل درونی مربوط به خود فرد است و عوامل بیرونی نیز به محیط بیرون مربوط میشوند.
برند
برند فردی
کارآفرین
کسبوکار
2021
02
19
911
933
https://jibm.ut.ac.ir/article_80139_8e076660e6dc44d94456f62b83dbaa1f.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1399
12
4
تحلیل نقش خاستگاه صنعت در طراحی و انتخاب ساختار اتحادهای استراتژیک
نیما
مختارزاده
سید حسین
جلالی
هدف: طراحی ساختار برای اتحادهای استراتژیک، بدون توجه به اقتضائات خاص خاستگاه صنعتی که اتحاد در آن شکل میگیرد، اقدامی پُرریسک است. پژوهش حاضر با طبقهبندی صنایع برحسب تفاوت آنها از حیث فرایند و دستاورد، به کلیدیترین عامل برای انتخاب و طراحی ساختار در هر طبقه از صنایع اشاره میکند. روش: این پژوهش کیفی از استراتژی نظریهپردازی بر مبنای موردکاویهای چندگانه یا رویکرد معنابخشی تفسیری برای بررسی شش نمونه مستقل از اتحادهای استراتژیک میان شرکای ایرانی و خارجی بهره گرفته است. یافتهها: برحسب یافتههای حاصل از تحلیل موردکاویها، هرگاه اتحاد در صنعتی شکل گیرد که از حیث فرایند، مدیریتپذیر و از حیث دستاورد، تفسیرپذیر باشد، مؤلفه حفاظت حقوقی در انتخاب و طراحی ساختار اتحاد، بیشترین تأثیر را خواهد داشت. در شرایط مدیریتناپذیری فرایند و تفسیرناپذیری دستاوردها، مؤلفه اعتماد، به اصلیترین عامل در طراحی ساختار تبدیل میشود. همچنین، مؤلفه سازوکارهای رسمی کنترل در حالت بینابینی مدیریتپذیری فرایند و تفسیرناپذیری دستاورد و مؤلفه هنجارهای اجتماعی در حالت مدیریتناپذیری فرایند و تفسیرپذیری دستاورد به اولویتهای اصلی در طراحی ساختار مبدل میشوند. نتیجهگیری: خاستگاههای صنعتی متفاوت، بر ساختار و سازماندهی بنگاههای تجاری، الزامها و اقتضائات خاصی را حاکم میکنند. برای طراحی ساختار اثربخش و کارآمد، لازم است پس از شناسایی این اقتضائات، از آنها در جایگاه اولویتهای مؤثر بر طراحی ساختار استفاده کرد. الگوی این پژوهش، مبنایی برای طبقهبندی صنایع است و اصلیترین اولویت در طراحی ساختار اتحاد را مشخص میکند.
اتحادهای استراتژیک
ساختار اتحاد
خاستگاه صنعت
موردکاوی چندگانه
2021
02
19
934
955
https://jibm.ut.ac.ir/article_80140_e4720cd29df57391428a126fddf9ab8a.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1399
12
4
واکاوی چالشهای قانون کار جمهوری اسلامی ایران، در راستای ایجاد، حفظ و توسعه فرصتهای شغلی (مطالعه گروه کانونی در بنگاههای کوچک)
سید ابوالقاسم
میرا
علی
حیدری
ولیالله
رستمی
ناصر
شمبیاتی
هدف: هدف پژوهش حاضر، واکاوی مشکلات اثرگذار قانون کار جمهوری اسلامی ایران بر ایجاد، حفظ و توسعه فرصتهای شغلی در بنگاههای کوچک اقتصادی و ارائه راهکارهایی بهمنظور رفع تأثیر این مشکلات است.
روش: در این پژوهش کاربردی، برای شناسایی مشکلات، از روش گروه کانونی استفاده شد. جامعه آماری آن، کارآفرینان و مدیران بنگاههای کوچک بخش خصوصی و صاحبنظران حوزه قانون کار و روابط کار با حداقل از 10 سال سابقه کاری بود. انتخاب مشارکتکنندگان بهروش نمونهگیری هدفمند انجام گرفت و در نهایت 4 گروه کانونی با حضور 35 نفر برگزار شد.
یافتهها: چهار مشکل اصلی که بر ایجاد، حفظ و توسعه فرصتهای شغلی تأثیرگذار است، عبارت است از: راهاندازی کسبوکار جدید و توسعه آنها؛ بهرهوری و ادامه فعالیت بنگاههای کوچک اقتصادی؛ ادغام بنگاههای کوچک اقتصادی و خروج آنها از بازار و اشتغال زنان. راهکارهای ارائه شده برای این مشکلات بدین صورت مشخص شد: برونسپاری بخشی از فرایندهای تولید به خارج از بنگاه؛ بهرهگیری از مشاوران حقوقی توسط بنگاههای کوچک؛ کاهش عناوین شغلی در بنگاه برای کاهش حداکثری نیروی کار و در نظر گرفتن شرایط اقتضایی برای بانوان هنگام استخدام.
نتیجهگیری: بنگاههای کوچک اقتصادی، برای رفع مشکلات ناشی از قانون کار، باید دو راهبرد کلان را در پیش بگیرند: 1. پیگیری مطالبات ظرفیتهای موجود در قانون کار بهکمک مشاوران حقوقی خبره (مانند مواد 191 و 190) و 2. اجرای سناریوهای گوناگون برای بهکارگیری نیروی انسانی (برای مثال، عقد قراردادهای موقت کار).
قانون کار ج.ا.ا
فرصت شغلی
بنگاه کوچک اقتصادی
راهاندازی کسبوکار جدید
بهرهوری
خروج از کسبوکار
اشتغال زنان
2021
02
19
956
975
https://jibm.ut.ac.ir/article_80141_d0413fc537513f4dc2c1afa0d345196e.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1399
12
4
ارائه مدل گزارشگری مالی مبتنی بر مفهوم الگوی کسبوکار (BM)
ساسان
مهرانی
محمد
مرادی
مجتبی
قنبرزاده
هدف: در دهه اخیر، برخی از پژوهشگران و انجمنهای حرفهای حسابداری، بهمنظور رفع کاستیها و ضعفهای گزارشگری مالی فعلی، به استفاده از مفهوم الگوی کسبوکار در پژوهشهای خود علاقهمند شدهاند. با عنایت به نقش و اهمیت گزارشگری مالی، بهعنوان یکی از منابع مهم اطلاعاتی در دسترس بازارهای سرمایه و بهتبع آن، تلاش پژوهشگران برای افزایش کیفیت گزارشگری مالی، بهعنوان ابزاری برای ادای مسئوولیت پاسخگویی اجتماعی و محیط کسبوکار، پژوهش حاضر نیز، بهدنبال ارائه مدلی از گزارشگری مالی مبتنی بر مفهوم الگوی کسبوکار است تا هم ضعفهای گزارشگری مالی فعلی را رفع کند و هم کیفیت آن را افزایش دهد. روش: پژوهش حاضر، بهلحاظ ماهیت دادهها و روشهای تحلیل، از نوع ترکیبی ـ راهبرد اکتشافی متوالی است. با بهرهگیری از این راهبرد، سه گام کلی اجرا شده است. گام نخست: استخراج ابعاد و مؤلفههای مؤثر بر گزارشگری مالی مبتنی بر مفهوم الگوی کسبوکار (روش کیفی) با استفاده از روش تحلیل تِم؛ گام دوم: تعیین شاخصهای مدل گزارشگری و غربالگری آنها با استفاده از تکنیک دلفی فازی (روش کمّی)؛ گام سوم: معرفی شاخصهای مورد اجماع خبرگان و ارائه مدل پیشنهادی نهایی. یافتهها: پس از مرور نتایج بهدستآمده در مراحل کیفی و کمّی پژوهش، مدل نهایی بهدست آمد که شامل 6 بُعد، 24 مؤلفه و 50 شاخص است. مدل بهدستآمده میتواند بهعنوان مدل بومی و بدیع برای گزارشگری مالی بهکار برده شود. نتیجهگیری: با گسترش روزافزون نیازهای اطلاعاتی در خصوص عملیات واحدهای تجاری، به نظر میرسد که گزارشگری مالی به شکل سنتی، پاسخگوی تمام نیازهای استفادهکنندگان نیست. بر این اساس، مدل پیشنهادی گزارشگری مالی مبتنی بر مفهوم الگوی کسبوکار در این پژوهش، نه تنها نیازهای ذینفعان واحد تجاری را تأمین میکند، بلکه در بهبود محتوای اطلاعاتی صورتهای مالی نیز، نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.
گزارشگری مالی
افشای اطلاعات
مدل (الگوی) کسبوکار
مزیت رقابتی
ذینفعان
2021
02
19
976
1005
https://jibm.ut.ac.ir/article_80142_980734ba26ca236ef92923304685d268.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1399
12
4
نقش رابطه گرایی مشتری در ادراک منافع رابطه
علیرضا
تورچیان
صمد
عالی
ناصر
صنوبر
علیرضا
بافنده زنده
هدف: پژوهش حاضر، پاسخ به این پرسش است که آیا مشتریان با سطوح مختلف رابطهگرایی، ادراک یکسانی از منافع رابطه دارند؟روش: پژوهش حاضر از نوع کاربردی است و در زمره پژوهشهای توصیفی قرار میگیرد. مشتریان خدمات، جامعه آماری این پژوهش بودند و اعضای نمونه، به روش غیراحتمالی و نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و بهکمک پرسشنامه الکترونیکی، از 543 نفر نظرسنجی به عمل آمد. روایی ابزارهای اندازهگیری، به سه روش روایی محتوا، همگرا و واگرا تأیید شد و پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ، پایایی مرکب و میانگین واریانس تبیین شده، به اثبات رسید. مدلسازی به روش معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزار AMOS انجام گرفت و فرضیههای پژوهش با استفاده از تحلیل واریانس یکطرفه در نرمافزار SPSS آزمون شد. بهمنظور اطمینان از کفایت دادهها، برای انجام تحلیل عاملی، از شاخص کایزر ـ میر ـ الکین و آزمون بارتلت استفاده شد.یافتهها: نتایج آزمون فرضیهها به روش تحلیل واریانس یکطرفه، نشان داد که انواع چهارگانه منافع رابطه در سطوح مختلف رابطهگرایی مشتری یکسان نیست و تفاوت آنها از نظر آماری معنادار است. بر همین اساس، تفاوت مشتریان در ادراک منافع اعتماد در سطح معناداری 05/0 و در ادراک منافع اجتماعی، منافع رفتار خاص و منافع احترام در سطح معناداری 001/0 تأیید شد.نتیجهگیری: همه مشتریان منافع رابطه را بهطور یکسان درک نمیکنند. هرچه رابطهگرایی مشتری بیشتر باشد، منافع اعتماد، منافع اجتماعی، منافع رفتار خاص و منافع احترام ادراک شده از رابطه بیشتر خواهد بود.
رابطه گرایی
منافع رابطه
منافع اجتماعی
بازاریابی رابطه مند
اثربخشی بازاریابی
2021
02
19
1006
1029
https://jibm.ut.ac.ir/article_80143_92edc2455a08d1cd60d9980786560734.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1399
12
4
تدوین الگوی توسعه شبکهای بنگاههای کوچک و متوسط: ارائه نظریه دادهبنیاد
سید مجتبی
موسوی نقابی
مرتضی
انوشه
هدف: بنگاههای کوچک و متوسط، نقش مؤثری در توسعه اقتصادی دارند؛ اما بهدلیل محدودیتهای متعدد، متأسفانه با ورشکستگی زیادی مواجه میشوند. بر این اساس، هدف مقاله حاضر، تدوین الگوی توسعه شبکهای بنگاههای کوچک و متوسط است. روش: در پژوهش حاضر، از روش نظریه دادهبنیاد برای تدوین مدل استفاده شده است. دادههای لازم از طریق مصاحبه با خبرگان دانشگاهی، مدیران و مشاوران سازمان صنایع کوچک و همچنین، بررسی اسناد فرادستی و گزارشهای مرتبط جمعآوری شده است که با استفاده از روش نمونهگیری نظری، نمونهگیری تا زمان رسیدن به اشباع مقولهها ادامه یافت. دادههای پژوهش نیز همزمان با جمعآوری، طی مراحل سهگانه کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شدند. یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، الزامات قانونی، اهمیت بنگاههای کوچک و متوسط و محدودیتهای آنها، از جمله دلایل و ضرورتهای حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط است. توسعه همهجانبه بنگاههای کوچک و متوسط شامل توسعه کارآفرینی، توسعه بازار، توسعه منابع انسانی، توسعه فناوری و توسعه شبکهای است. توسعه بنگاههای کوچک و متوسط با توجه به تعداد زیاد و پراکندگی آنها، به تربیت مشاوران توانمند و مشارکت تمامی نهادهای دولتی و تشکلهای خصوصی نیاز دارد. همچنین، با توجه به نیاز توسعه بنگاههای کوچک و متوسط به تخصصهای متنوع، لازم است که تیمهای توسعه با تخصصهای مکمل تشکیل شود و هر تیم، شبکهای از بنگاههای مشابه و مجاور را تحت پوشش قرار دهد. نتیجهگیری: بهدلیل تعداد بسیار زیاد و مقیاس کوچک بنگاههای کوچک و متوسط، در عمل، حمایت انفرادی از آنها امکانپذیر و اثربخش نیست. از این رو، توسعه شبکهای بنگاههای کوچک و متوسط، متضمن این ایده است که برای افزایش اثربخشی مداخلات توسعهای، شبکهای از بنگاههای کوچک و متوسط، بهکمک گروهی از مشاوران و متخصصان با حمایت و مشارکت جمعی تمامی نهادهای دولتی، عمومی و خصوصی توسعه یابد.
بنگاههای کوچک و متوسط
توسعه شبکهای
توسعه منطقهای
نظریه دادهبنیاد
2021
02
19
1030
1049
https://jibm.ut.ac.ir/article_80144_249b7a28b758152270fe9f3f18400630.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1399
12
4
تأثیر عناصر بصری تبلیغات مستقیم چاپی محصولات لبنی، بر بهخاطرآوری مصرفکننده؛ مطالعه میدانی تجربی
کاظم
عسکری فر
مریم
نکویی زاده
پگاه
جهانبخش تهرانی
هدف: سالانه برای تبلیغات چاپی در مدیریت بازاریابی، هزینههای شایان توجهی صرف میشود و اگر این تبلیغات فاقد اثربخشی لازم باشند، علاوه بر منابع مالی، فرصتهای زیادی را از سازمان میگیرند. این در حالی است که بخشی از این اثربخشی، مرهون طراحی مناسب عناصر بصری است. این پژوهش با هدف بررسی رابطه عناصر بصری و تعیین طیفهای مؤثر در بهخاطرآوری تبلیغ در سه مرحله انجام شده است.
روش: در مرحله نخست، بهروش مرور نظاممند، عناصر بصری تبلیغات تعیین و بر اساس نظر خبرگان، سه عنصر رنگ، تصویر و لوگو بهعنوان متغیرهای طراحی تعیین شدند. در مرحله دوم، 5 تبلیغ چاپی شرکت لبنیات پگاه که حاوی طیفهای مختلف رنگ، تصویر و لوگو بود، بهکمک پنل خبرگان انتخاب و در یک مجله مصنوعی جایگذاری شد. در ادامه، بهمنظور آزمون تجربی میدانی، مجله مصنوعی همراه با پرسشنامه محققساخته بهخاطرآوری که پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ به تأیید رسید، در اختیار 341 دانشجوی دانشگاه شیراز قرار گرفت. این مشارکتکنندگان بهروش غیرتصادفی در دسترس و طبقهای انتخاب شدند. در نهایت، دادههای گردآوری شده با آمار استنباطی آزمون شدند.
یافتهها: عناصر رنگ، تصویر و لوگو، بهترتیب بیشترین رابطه معنادار را با بهخاطرآوری دارند. در عنصر رنگ، بهترتیب طیف رنگی سرد، خنثی و گرم، بیشترین تأثیر و در عنصر بصری تصویر، استفاده از تصویر حقیقی، ایستا و عدم استفاده از تصویر مناسبتی و لوگو، رابطه مثبتی با بهخاطرآوری داشتند.
نتیجهگیری: بهتر است که در طراحی تبلیغات اثربخش برای صنعت لبنیات، رنگهای سرد و پس از آن، رنگهای خنثی، بهعنوان رنگهای غالب طراحی و در نظر گرفته شوند و تا حد امکان، از بهکاربردن رنگهای گرم پرهیز شود. بهکاربردن تصاویر واقعی محصولات لبنی و استفادهنکردن از تصاویر مناسبتی، کارتونی و پویا و بهعلاوه، درجنشدن لوگوی شرکت در تبلیغات، میتواند بهخاطرآوری تبلیغ را بهطور معناداری افزایش دهد.
اثربخشی
بهخاطرآوری
تبلیغات چاپی
عناصر بصری
لبنیات
2021
02
19
1050
1068
https://jibm.ut.ac.ir/article_80145_e9ed6c2f10d88005ba9cefce25aafc09.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1399
12
4
شناسایی عوامل مؤثر بر مهاجرت کاربران از پیامرسانهای داخلی (نمونهکاوی: پیامرسان سروش)
وحید
خالقی مقدم
سید مهدی
شریفی
سمیه
لبافی
هدف: پیامرسانهای ایرانی با موضوع رفتارهای مهاجرتی کاربران مواجهاند، از این رو، شناسایی عواملی که بر مهاجرت کاربران از این پیامرسانها مؤثر است، به کنترل این رفتارهای مهاجرتی کمک میکند. در این پژوهش بهدنبال شناسایی عوامل مؤثر بر مهاجرت کاربران ایرانی از پیامرسانهای داخلی بودهایم.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش اجرا، در دسته پژوهشهای توصیفی قرار دارد و بهروش تحلیل محتوای کیفی و با ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته با 17 نفر از خبرگان رسانهای و مدیران پیامرسانها انجام شده است.
یافتهها: بر اساس مدل پژوهش، هر تغییر و مهاجرتی، تحت تأثیر سه گروه از عوامل (فشاری، کششی و مداخلهای) قرار میگیرد. در پژوهش حاضر، عوامل مؤثر بر مهاجرت کاربران از پیامرسانهای داخلی، در این سه گروه با ویژگیهای مختلف رفتاری و اجتماعی دستهبندی و مشخص شده است.
نتیجهگیری: نخستین دسته عوامل مؤثر، عواملی از قبیل بیاعتمادی، نارضایتی، حریم خصوصی، امنیت دادهها، خستگی، وابستگی پیامرسان به سازمانها و نهادها است که بهعنوان عوامل فشاری مؤثر در مهاجرت از پیامرسانهای داخلی، اثر منفی ایجاد میکند. دسته دوم، عواملی همچون جذابیتهای موجود در نمونههای جایگزین، نفوذ همسالان، کیفیت و زیرساخت پیامرسان، گمنامی و تغییر در قوانین و سیاستگذاریهای حوزه پیامرسان است که بهعنوان عوامل کششی، در مهاجرت تأثیر مثبتی دارند و در نهایت، دسته سوم، عواملی همچون هزینههای سوئیچینگ، عادت، مقاومت در برابر تغییر و هنجارهای ذهنی است که بهعنوان عوامل مداخلهگر، در راستای حفظ وضعیت موجود و نبود تغییر، تأثیری اینرسیگونه و بینابینی ایفا میکند.
پیامرسانها
مهاجرت
سوئیچینگ
عوامل فشاری
کششی
مداخلهگر
2021
02
19
1069
1091
https://jibm.ut.ac.ir/article_80147_5ad00af83f70ec18f9a02a80d61ae759.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1399
12
4
شناسایی عناصر سازنده «ارزش پیشنهادی به مشتری» و تأثیر آنها بر رضایت مشتری با استفاده از تحلیل احساسات بر مبنای متنکاوی
سید محسن
موسوی
سید فتح اله
امیری عقدایی
هدف: در سالهای اخیر با توجه به گسترش کسبوکارهای دیجیتال و حضور مشتریان در این محیط، امکان دسترسی به دادههای مربوط به علایق و ارزشهای مورد انتظار مشتریان فراهم شده است. هدف این پژوهش، شناسایی عناصر سازنده ارزش پیشنهادی به مشتری و بررسی تأثیر آنها بر رضایت مشتری با استفاده از روش تحلیل احساسات بر مبنای متنکاویِ محتوای تولیدشده توسط کاربران در فضای مجازی است. روش: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی، از نظر ماهیت، توصیفی ـ پیمایشی، از نظر اجرا، کیفی ـ کمی (آمیخته) با رویکرد استقرایی است. در پژوهش حاضر، کالای تلویزیون هوشمند، بهعنوان مطالعه موردی انتخاب شد و 3865 نظر از خریداران این کالا از سایت فروشگاه آنلاین دیجیکالا جمعآوری و با استفاده از روش تحلیل احساسات تجزیه و تحلیل شد. برای طبقهبندی و جداسازی نظرهای مثبت و منفی، از روشهای «یادگیری ماشین» استفاده شد و برای استخراج سازههای ارزش پیشنهادی، روش «تخصیص پنهان دریکله» بهکار رفت. یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، برای ارزش پیشنهادی به مشتری در رابطه با کالای تلویزیون هوشمند، 30 عنصر شناسایی شد. نتایج پژوهش نشان میدهد که 15 عنصر یا ویژگی محصول، بر رضایت مشتریان تأثیر مثبت دارد و 15 عنصر دیگر، به نارضایتی مشتریان منجر میشود. نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان میدهد که تحلیل نظرهای مشتریان و به بیانی «محتوای تولیدشده توسط کاربران»، برای شناخت و بررسی نگرش مشتری در رابطه با محصول، روشی کاربردی بوده و برای کسبوکارها در راستای ارائه محصول موفق با ویژگیهای مورد علاقه مصرفکنندگان به بازار، ابزاری مؤثر است و با استفاده از آن توسط یادگیری ماشین، میتوان در راستای تسهیل، افزایش دقت و سرعت شناسایی نیاز مشتری و خلق مشترک ارزش، گامهای بزرگی برداشت.
ارزش پیشنهادی
رضایت مشتری
متنکاوی
تحلیل احساسات
استخراج موضوعات
2021
02
19
1092
1116
https://jibm.ut.ac.ir/article_80148_43d9f2ca2e031ea884a95e818700c010.pdf