2024-03-29T08:56:08Z
https://jibm.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2919
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1390
3
4
سنجش کیفیت خدمات ادراک شده مشتریان با رویکرد حسگری بازار
بهاره
اصانلو
سهیلا
خدامی
با در نظر گرفتن افزایش سطح آگاهی و انتظارات مشتریان در بازار پویای رقابتی عصر حاضر، سازمانها باید سطح درک و دانش خود را نسبت به بازار ارتقا دهند و در مسیر شناسائی عمیقتر نیازهای مشتریان گام بردارند. چنین سازمانهایی در واقع باید قابلیت حسگری خود را ارتقا دهند. شرکتهایی که دارای قابلیت حسگری بالایی هستند، بهتر میتوانند با بازار ارتباط برقرار کنند و اطلاعات راهبردی مورد نیاز خود را دریافت کنند. هدف از این پژوهش سنجش کیفیت خدمات ادراک شده مشتریان با رویکرد حسگری بازار است. در واقع در این پژوهش با رویکردی جدید به سنجش کیفیت خدمات سازمانها پرداخته شده است و مفهوم حسگری بازار به عنوان مفهومی نوین در این حوزه معرفی شده است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی است و به روش توصیفی ـ پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری پژوهش صنعت بانکداری، و ابزارهای اصلی گردآوری اطلاعات مصاحبه و پرسشنامه بوده است و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات از مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است. نتایج تحلیل دادهها، مدل مفهومی ارائه شده را تائید میکند و از آنجا که تاکنون مدلی که کیفیت خدمات ادراک شده مشتریان را با رویکرد حسگری بازار بسنجد ارائه نشده است، سازمانها میتوانند با استفاده از این مدل ارتباط کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان خود را با قابلیت حسگری بازار مورد بررسی قرار دهند و با تقویت حسگری بازار خود، کیفیت خدمات ادراک شده از سوی مشتریان را ارتقا دهند.
تصویر ذهنی
حسگری بازار
کیفیت خدمات ادراک شده.
کیفیت فرآیندی خدمات
کیفیت فنی خدمات
2011
12
22
1
18
https://jibm.ut.ac.ir/article_28556_694fd7824eaff0c9937259303c0deb43.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1390
3
4
بررسی تأثیر عوامل درگیری خرید بر پذیرش تعمیم برند در محصولات با درگیری کم و زیاد
میراحمد
امیرشاهی
محمود
شیرازی
سمانه
پارسا
با شدید شدن رقابت در بازارهای امروزه، حفظ سهم بازار به مسئله بسیار مهمی برای شرکتها تبدیل شده است. در این راستا، بازاریابان تلاش می کنند با زنده نگه داشتن برندها، موقعیت آنها در بازار را حفظ کنند. از آنجا که ایجاد و خلق یک برند جدید بسیار پر هزینه و زمان بر است و شانس موفقیت محدودی هم دارد، بازاریابان تلاش میکنند با اجرای استراتژی تعمیم برند (استفاده از برند معتبر یک محصول از یک رده کالا برای محصولی جدید در رده دیگر به منظور بهره برداری از اعتبار برند قبلی در محصول جدید) به اهداف خود نائل آیند. هدف این مقاله بررسی تأثیر عوامل درگیری خرید بر پذیرش تعمیم برند است و در آن عکسالعمل مصرف کنندگان نسبت به هشت محصول جدید فرضی که از هشت برند واقعی و جا افتاده در بازار استفاده کردهاند (چهار محصول با درگیری زیاد و چهار محصول با درگیری کم) را مورد ارزیابی قرار میدهد. نتایج این تحقیق که توصیفی و از نوع پیمایشی است و برای جمعآوری دادههای آن از پرسشنامه استفاده شده است، از جمله نشان میدهند: 1. مصرفکنندگان متغیرهای مربوط به درگیری خرید (تجربه قبلی، علاقه، خطر پذیری، موقعیت، قیمت و نمایاندن اجتماعی) را، در هر دو حالت با درگیری زیاد و کم، از محصول با برند اصلی به محصول فرضی در رده جدید انتقال میدهند و 2. کیفیت ادراک شده از محصول دارای برند اصلی تنها در شرایط درگیری کم به محصول فرضی در رده جدید منتقل میشود.
تعمیم برند
درگیری خرید.
کیفیت ادراک شده
2011
12
22
19
34
https://jibm.ut.ac.ir/article_28557_01e6befa9513658534914a1b9484f363.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1390
3
4
بررسی تأثیر جهانی شدن بر سیستم خطمشیگذاری تجاری جمهوری اسلامی ایران
علی اصغر
پور عزت
ارین
قلی پور
مصباح
الهدی باقری
مهدی
نداف
حدود دو دهه از طرح مباحث جهانی شدن و مطالعه آثار آن بر ابعاد گوناگون جوامع میگذرد. مقاله حاضر نتیجه تحقیقی است که آثار این پدیده را بر رفتار سیستم خطمشیگذاری تجاری (بازرگانی خارجی) در کشور جمهوری اسلامی ایران مورد مطالعه قرار داده است. در سیر مطالعات نظری این پژوهش، مشخص گردید که در سه حوزه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، سه چالش یا فرصت اساسی وجود دارند که بسته به بافت و زمینه جامعه مورد مطالعه، آن را متأثر میسازند و به ترتیب شامل رقابت جهانی، حاکمیت جهانی و ارتباطات جهانی ارتباط هستند. در کشور ایران، وزارت بازرگانی بهطور مشخص متولی تدوین برنامههای بلند مدت در حوزه بازرگانی خارجی است؛ از این رو جامعه آماری پژوهش نیز از میان مدیران و کارشناسان ارشد این وزارتخانه انتخاب گردید و پس از انجام تحقیق، مشخص شد که سه چالش (فرصت) مذکور ارتباط معنیداری با رفتار مشارکت جویانه خطمشیگذاران در برنامهریزی خطمشی، اعتماد بیشتر خطمشیگذاران به جامعه خطمشی و بهکارگیری ابزارهای داوطلبانه در اجرای خطمشی و در نهایت تعهد بالاتر ایشان در قبال پیامدهای حاصل خطمشی دارند.
ارتباطات جهانی
حاکمیت جهانی
خطمشیگذاری تجاری
رفتار خطمشیگذاران.
رقابت جهانی
2011
12
22
35
54
https://jibm.ut.ac.ir/article_28558_129be246f0abd6d04171c1824e420ba2.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1390
3
4
مدل پیشبینی رفتار خرید مجدد مشتریان
(مورد مطالعه: شرکت خدمات دهنده اینترنت)
محمد تقی
تقوی فرد
مسرت
نعمت
محمد علی
صنیعی منفرد
در این مقاله ما یک مدل تئوریک ساختاری برای رفتار خرید مجدد مشتری ارائه میکنیم، مدل ما با استفاده از مدل اروپایی شاخص رضایتمندی مشتری توسعه داده شده است. مدل ما با افزودن دو متغیر جدید یعنی تبلیغات به عنوان یک متغیر مستقل و قصد خرید مجدد به عنوان متغیر وابسته توسعه مییابد. دادههای مورد نیاز برای ارزیابی مدل با نظرسنجی از 150 نفر از مشتریان شرکت خدمات دهنده اینترنت گردآوری شدند. در این پژوهش نشان داده میشود که تحلیل مسیر به روش حداقل مربعات جزئی ابزار ارزشمندی در اندازهگیری شاخص خرید مجدد در بخش خدمات است. محاسبه این شاخص نشان میدهد که 79% از مشتریان اقدام به خرید مجدد از شرکت خواهند کرد ولی 21% از آنها شرکت را ترک میکنند. با این حال مدل ما این امکان را فراهم میآورد تا حیطههایی که با بهبود آنها میتوان شاخص خرید مجدد را ارتقا بخشید را شناسایی و معرفی کنیم.
روش حداقل مربعات جزئی
شاخص خرید مجدد
مدل رفتار خرید مجدد مشتری
مدلهای رضایتمندی مشتری.
2011
12
22
55
74
https://jibm.ut.ac.ir/article_28559_8ec860e8e4b9f1dbcfe3a7a2ad77fc8b.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1390
3
4
بررسی رابطهی بین تصوّر از عناصرمعنابخش برند و شناخت برند، بر اساس مدل ارزش ویژهی برند مبتنی بر مشتری
(مطالعهی موردی بانک ملّت)
علی
دیواندری
محمد
حقیقی
اشکان
الهیاری
برند هم برای مشتری و هم برای سازمان ارزش آفرینی میکند، امّا منبع اصلی این ارزش، در ذهن مشتریان بالقوه و بالفعل قرار دارد. مشهود است که شکلگیری ذهنیت، به دور از کنترل مستقیم است. این مقاله در تلاش است تا اهمیت ایجاد برند در بانکهای فعال در ایران را روشن ساخته و رابطهی بین تصوّرات ایجاد شده توسط تعاملات بین فعالیتهای بازاریابی، و ذهنیت مشتریان نسبت به برند را نمایان سازد. این تحقیق به صورت مطالعه موردی مخاطبان اصلی بانک ملّت در شهر تهران صورت گرفته و دادهها از طریق پرسشنامه جمعآوری شدهاند. نتایج نشان داده که بین تصوّر از عملکرد ناشی از تعامل فعالیتهای بازاریابی و شناخت برند (منبع اصلی ارزش برند) رابطهی معنادار، مثبت و شدیدی وجود دارد. همچنین این متغیر میتواند به عنوان علّتی بر ذهنیتهای ارزشآفرین محسوب شود. به عبارت دیگر مشتریان به برند یک بانک به عنوان وسیلهای برای ارضاء نیازهای کارکردی خود مینگرند. اما تعمیم چنین رابطهی همبستگی و علّی، برای تصوّر از توان تصویرسازی حاصل از فعالیتهای بازاریابی (و ارضا نیازهای سمبلیک) ممکن نیست.
ارزش ویژهی برند مبتنی بر مشتری
شناخت برند
عناصر معنا بخش برند.
مدیریت استراتژیک برند
معنای برند
2011
12
22
75
92
https://jibm.ut.ac.ir/article_28563_48928a3b83097fb12a9657b5d29c90ad.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1390
3
4
بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری الکترونیکی
(مطالعه موردی بانک ملت)
عباسعلی
رستگار
زهره
آقامحمدی
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری الکترونیکی، با استفاده از مدل پذیرش تکنولوژی صورت گرفته است. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی، از نوع پیمایشی ـ همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش آن دسته از مشتریان بانک ملت هستند که در این بانک حساب داشته و از خدمات بانکداری الکترونیکی استفاده کردهاند. مدل تحقیق با نمونهای متشکل از 384 نفر از مشتریان و با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مورد سنجش قرار گرفت. اطلاعات لازم از پرسشنامهای که اعتبار آن مورد آزمون قرارگرفته بود، جمعآوری شد. این اطلاعات در محیط نرمافزاری لیزرل با اعمال آزمونهای مدل معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تأییدی، تجزیه و تحلیل گردید. در این تحقیق تأثیر متغیرهای آگاهی از خدمات و فواید، امنیت، کیفیت ارتباط اینترنتی، ادراک از مفید بودن، سهولت استفاده و اعتماد بر پذیرش بانکداری الکترونیکی مورد بررسی قرار گرفت. یافتههای تحقیق نشان میدهد آگاهی از خدمات و فواید، امنیت، کیفیت ارتباط اینترنتی، سهولت استفاده و ادراک از مفید بودن روی پذیرش بانکداری الکترونیکی مؤثر هستند. یافتهها همچنین نشان میدهد که اعتماد روی نگرش مشتریان نسبت به بانکداری الکترونیکی تأثیری ندارد.
بانکداری الکترونیکی
سهولت استفاده
کیفیت ارتباط اینترنتی
مدل پذیرش تکنولوژی
مفید بودن
2011
12
22
93
114
https://jibm.ut.ac.ir/article_28560_22aaed48ddb0ddc709f5908064cb4072.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1390
3
4
ارایه مدلی برای تبیین عوامل مؤثر بر عملکرد برند در صنعت مواد غذایی
شهریار
عزیزی
منیژه
قره¬چه
وحید
ستار
در محیط بهشدت رقابتی صنعت موادغذایی حفظ و توسعه سهم بازار نتیجه عملکرد برند است. بنابراین شناسایی عوامل اثرگذار بر عملکرد برند موضوع مهمی در تصمیمات راهبردی بازاریابی تلقی میشود. این مطالعه با استفاده طرح پژوهش از نوع توصیفی و تحلیلی و از شاخه همبستگی انجام شد. دادهها از طریق پرسشنامه 36 سؤالی از 131 مدیر و کارشناس شاغل در 62 شرکت فعال در صنعت مواد غذایی در شهر تهران جمعآوری شد. پایایی متغیرهای مکنون همگی در دامنه قابلقبول قرار دارند. مدل مفهومی شامل پنج متغیر و پنج فرضیه طراحی شده است. برای آزمون مدل از روش کمترین مربعات جزیی و نرمافزار PLS-Graph استفاده شد. نتایج نشان داد، نوآوری سازمانی (?=0. 47, t =2. 62) و بازارگرایی (?=0. 44, t =2. 12) بر عملکرد برند اثر مثبت دارند. نتایج بیانگر آن است، قابلیتهای بازاریابی (?=0. 51, t =6. 58)، یادگیری مبتنی بر بازار (?=0. 2, t =2. 47) و نوآوری سازمانی (21/3 = t , 27/0= ?) بر بازارگرایی اثر مثبت دارند. تفکیک اثرات نشان داد، مهمترین عامل تعیین کننده عملکرد برند، نوآوری سازمانی و سپس بازارگرایی است.
بازارگرایی
عملکرد برند
قابلیتهای بازاریابی
نوآوری سازمانی
یادگیری مبتنی بر بازار.
2011
12
22
115
126
https://jibm.ut.ac.ir/article_28561_d808b9c90a3443d65bdb932c90248463.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1390
3
4
ارائه مدلی جهت بررسی عوامل مؤثر بر رفتار خرید ناگهانی
(مورد مطالعه: دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران)
محسن
نظری
امیرحسین
قادری عابد
خرید ناگهانی یکی از جنبههای مهم رفتار مصرف کننده و یکی از مفاهیم با اهمیت در محیط بازار است. رشد فزاینده در مصرف و امکان خریدهای اعتباری در اقصی نقاط جهان موقعیتهای مناسبی را برای خرید ناگهانی فراهم آورده است، اما با این حال اطلاعات کمی درباره خرید ناگهانی در جوامع در حال گذار و شرقی وجود دارد. هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر رفتار خرید ناگهانی در بین مصرف کنندگان ایرانی و به طور خاص در میان دانشجویان دانشکده مدیریت دانشگاه تهران است. در این مقاله نخست ادبیات خرید ناگهانی بازبینی شده و این پدیده به همراه عوامل مختلف جمعیت شناختی، روانشناختی، آمیخته بازاریابی و موقعیتی تاثیرگذار بر آن بررسی شد. سپس مدل عوامل مؤثر بر رفتار خرید ناگهانی به کمک ادبیات موضوع تدوین شده و به کمک ابزار پرسشنامه و مدل معادلات ساختاری و نیز به کمک نرم افزار PLS مورد سنجش قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که تنها به خرید رفتن، سطح عزت نفس، تحریک پذیری، نوع محصول و ابزارهای ترفیعی تاثیر معناداری بر رفتار خرید ناگهانی داشته و تاثیر عوامل جنسیت، محیط خرید، راهنمایی فروشنده، فردگرایی و قیمت محصول مورد تایید قرار نمیگیرد.
اقتصاد در حال گذار.
رفتار مصرف کننده
عوامل مؤثر بر خرید ناگهانی
2011
12
22
127
140
https://jibm.ut.ac.ir/article_28562_b708aca617f808e1866f320a7f547eb3.pdf