2024-03-29T10:05:29Z
https://jibm.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=2920
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1391
4
3
شاخصهای اساسی مؤثر بر وفاداری مشتریان در صنعت بهداشتی و سلولزی ایران با استفاده از رویکرد دلفی فازی و دیمتل فازی
میلاد
آقایی
اصغر
آقایی
رضا
آقایی
در محیطهای کسبوکار مدرن، تولیدکنندگان با فشار فزایندهی الزامات مشتریان در شخصیسازی محصول، بهبود کیفیت و پاسخگویی به تقاضا روبهرو هستند. برای حفظ کسبوکار در این فشارها، بیشتر سازمانها درصدد توسعهی شراکت راهبردی با مشتریان و همکاری با آنهاهستند؛ بهگونهای که سبب ایجاد ارزش برای آنها شده و این امر به شکلگیری مشتریانی وفاداری منجر شود. این پژوهش بر آن است تا با بررسی ادبیات مربوط به وفاداری مشتریان، شاخصهای اساسی و اثربخش وفاداری مشتریان در بخش تأمینکنندگان صنعت بهداشتی و سلولزی ایران را با استفاده از روش دلفی فازی شناسایی کرده و با استفاده از روش دیمتل فازی، الگویی نظاممند را برای مدلسازی و تأثیرگذاری شاخصها ارائه کند. نتایج حاصل از پژوهش بیانگر آن است که شاخصهای اساسی مؤثر بر وفاداری مشتریان عبارتند از: ویژگیها و چگونگی رفتار فروشنده با مشتری، صداقت با مشتری، میزان قیمت کالا، کیفیت و نزدیکی روابط با مشتری، منافع حاصل از روابط مشترک، تجربهی خرید گذشتهی مشتری و مسئولیتپذیری فروشنده. ویژگیها و چگونگی رفتار فروشنده با مشتری تأثیرگذارترین و کیفیت و نزدیکی روابط با مشتری تأثیرپذیرترین شاخصها هستند.
: وفاداری مشتریان
دلفی فازی
آزمایشگاه تصمیمگیری و ارزیابی آزمون (دیمتل) فازی
2012
09
22
1
20
https://jibm.ut.ac.ir/article_28565_21329d0acfeca1d3c7b18b868a640dd2.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1391
4
3
بررسی تأثیر عناصر ارتباطات یکپارچهی بازاریابی بر قوت نام تجاری در صنعت بانکداری (مطالعهی موردی: بانک ملی استان اردبیل)
محمد
باشکوه
میترا
شکسته بند
چکیده: در محیط رقابتی و متغیر امروزی، شرکتها بهمنظور حفظ روابط سودآور با مشتریان، ناگزیر به استفاده از روشهای متنوع و نوین ارتباطی هستند. تبلیغات رسانهای، روابط عمومی، بازاریابی مستقیم و ابزارهای ارتقای فروش، ازجمله روشهای ارتباطی بازاریابی هستند که برای موفقیت سازمان از طریق یک سیستم باید بهطور مؤثر یکپارچه شوند. در این راستا مفهوم ارتباطات یکپارچهی بازاریابی (IMC) از طریق یکپارچه کردن پیامها، پایگاه و موضع شرکت در بازار را مستحکم کرده و باعث توانمندی نام تجاری سازمان میشود. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر عناصر ارتباطات یکپارچهی بازاریابی بر قوت نام تجاری در صنعت بانکداری است. جامعهی آماری این پژوهش 600 نفر کارکنان بانک ملی در سطح استان اردبیل هستند که در این رابطه 148 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS و LISREL انجام شده است. یافتههای مطالعه حاکی از آن است که تمام عناصر ارتباطات یکپارچهی بازاریابی، ازجمله تبلیغات، روابط عمومی، پیشبرد فروش و بازاریابی مستقیم با سطح اطمینان 99 درصد، تأثیر مثبت و معناداری بر قوت نام تجاری سازمان دارد.
: ارتباطات یکپارچهی بازاریابی
نام تجاری
قدرت نام تجاری
عناصر ارتباطات یکپارچهی بازاریابی
2012
09
22
21
42
https://jibm.ut.ac.ir/article_28566_265910576107e949e9bc4befbbd2a841.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1391
4
3
استفاده از یک رویکرد ترکیبی برپایهی شبکههای عصبی مصنوعی و نظریهی مجموعهی ناهموار برای مدلسازی وفاداری مشتریان به شناسه در صنعت خدمات تلفن همراه
سید
یعقوب حسینی
علیرضا
ضیایی بیده
چکیده: هدف این پژوهش مدلسازی وفاداری مشتریان به شناسه (برند) و بررسی عوامل مؤثر بر آن، در صنعت خدمات تلفن همراه است. بدین منظور از یک رویکرد ترکیبی برپایهی روش شبکههای عصبی مصنوعی و مجموعهی ناهموار استفاده شده است. در مرحلهی نخست با مرور پیشینهی پژوهش، عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان شناسایی شدند. سپس از طریق توزیع پرسشنامه بین 913 مشترک دو اپراتور تلفن همراه ایرانسل و همراه اول در سطح استان یزد، دادههای مورد نیاز گردآوری شدند. مؤثرترین مجموعههای ویژگی (عوامل) در تبیین وفاداری مشتریان به شناسه با استفاده از نظریهی مجموعهی ناهموار شناسایی شدند. سپس بهترین مجموعهی ویژگی برپایهی رویکرد شبکهی عصبی مصنوعی انتخاب شد و از آن برای مدلسازی و تحلیل وفاداری مشتریان به شناسه استفاده شد. درنهایت، پس از ارائهی مدل نهایی شبکهی همراه با وزنهای روابط، از طریق تحلیل حساسیت، متغیرهای ورودی شبکه برپایهی تأثیرشان بر وفاداری مشتریان، اهمیتسنجی و رتبهبندی شدند. نتایج نهایی پژوهش نشان میدهند اعتبار شناسه، تصویر استفادهکننده و تعرفههای پرداخت، از مؤثرترین عوامل در وفاداری مشترکان تلفن همراه به شناسه هستند.
وفاداری به شناسه
شبکههای عصبی مصنوعی
نظریهی مجموعهی ناهموار
خدمات تلفن همراه
کیفیت خدمات
2012
09
22
43
64
https://jibm.ut.ac.ir/article_28567_8ccfb0a07cd18ca3e234a6822dfcbcc2.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1391
4
3
بررسی تأثیر ویژگیهای دیداری و کارکردی بستهبندی بر خرید مواد غذایی با تعدیلگری متغیر بومشناختی مشتری
فریبرز
رحیمنیا
سید مسلم
علوی
مهدی
نجفی سیاهرودی
چکیده: هدف پژوهش پیش رو، بررسی تأثیر ویژگیهای دیداری و کارکردی بستهبندی بر خرید محصولات غذایی با نقش تعدیلگری متغیرهای بومشناختی است. این پژوهش از دید روش، توصیفی/ پیمایشی و از نظر هدف، پژوهشی کاربردی است. دادههای پژوهش با کمک پرسشنامههایی گردآوری شد که در میان مشتریان پنج فروشگاه عمدهی مواد غذاییِ شهر شیراز به تعداد 400 نفر توزیع شد. در سنجش روایی پرسشنامه از روش روایی محتوایی و در سنجش پایایی، از روش آلفای کرونباخ (برای کل پرسشنامه و متغیرهای پژوهش بهصورت جداگانه) استفاده شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن بود که ویژگیهای دیداری و کارکردی بستهبندی، هر دو بر خرید مواد غذایی اثرگذارند، اما تأثیر ویژگیهای دیداری بیشتر از ویژگیهای کارکردی است. در این میان زیرمؤلفههای ویژگی دیداری، مؤلفهی اطلاعات روی بستهبندی و در میان زیرمؤلفههای کارکردی، مؤلفهی دوام بستهبندی، بیشترین اثر را بر خرید مواد غذایی دارند. از سوی دیگر، مشخص شد که ویژگیهای بومشناختی توانستهاند اکثر روابط میان ویژگیهای بستهبندی و خرید مواد غذایی را تعدیل کنند.
: ویژگی دیداری بستهبندی
ویژگی کارکردی بستهبندی
متغیرهای بومشناختی
2012
09
22
65
82
https://jibm.ut.ac.ir/article_28568_e3289a8dc5e6370f422877b2985758d4.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1391
4
3
اراﺋﻪ ی روﻳﻜﺮد ﻓﺎزی ارز ﺟﺪول ﻳﺎﺑﻲ ﻣﺪل ﻛﺎﻧﻮﺑﺮای ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻃﺒﻘﻪ و ﺑﻨﺪی وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎی ﻛﻴﻔﻴﺖ
ﻣﺤﻤﺪرﺿﺎ
ﺻﺎدﻗﻲ ﻣﻘﺪم
ابوالقاسم
زارعی دودﺟﻲ
علی
اصغر صادقی مقدم
ﭼﻜﻴﺪه: ﺳﻨﺘ ﻣﺪل ﻲ رو ﻛﺎﻧﻮ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻳﻜﺮد ﻗﻄﻌﻲ درﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ارز و ﺟﺪول ﻳﺎﺑﻲ آن، ﻗـﺎدر ﺑـﻪ درﻳﺎﻓﺖ دﻗﻴﻖ ﺧﻮاﺳﺘﻪ ﻫﺎی ﺟﺰﺋﻲ ﻣﺸﺘﺮﻳﺎن و در ﻣﻮرد ﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎی ﻣﻮرد ﺑﺮرﺳـﻲ ﻧﻴ ﺴـﺖ . ﺑـﻪ ﻫﻤـﻴﻦ دﻟﻴﻞ ا در ﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، اﻓﺰون ﺑ ﺑﺮ ﻴﺎن ﻛﺎﺳﺘﻲ ﻫﺎی ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ی ﺳﻨﺘﻲ ﻣﻌﺮﻓ ﻛﺎﻧﻮ و ﻲ روﻳﻜﺮد ﻓﺎزی آن، ﺟﺪول ارزﻳﺎﺑﻲ ﺳﻨﺘﻲ ﻧ ﻛﺎﻧﻮ ﻴﺰ رو ﻣﻮرد ﺑﺤﺚ ﻗﺮار ﺧﻮاﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ و ﻳﻜﺮد ﻓـﺎزی آن ﺑـﻪ ﮔﻮ ﻧـﻪ ای ﻃﺮاﺣﻲ ﻣﻲ ﺷﻮد ﻧﺘﺎ ﻛﻪ ﻳﺠﻲ ﺗﺤﻠ ﻛﻪ از ﻴﻞ ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ﻫـﺎی ﻓـﺎزی ﺑـﻪ دﺳـﺖ ﻣـﻲ آ ﻳـﺪ ﺑـﺎ ﺗﻌﺮ ﻳـﻒ وﻳﮋﮔﻲ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﻲ ﺑﻴﺸﺘﺮی ﺑﺎﺷﺪ ، ﻫﺎی ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻛﺎﻧﻮ داﺷﺘﻪ .روﻳ ﻜـﺮد ﭘﻴ ﺸـﻨﻬﺎدی در ﺷـﺮﻛﺖ ﭘـﺎرس ﺧﺰر ﺑﻪ ﻃﺒﻘﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺑﻨﺪی وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎی ﭘﻨﻜﻪ ی ﭘﺎﻳﻪ ﺑﺮرﺳ ﺑﻠﻨﺪ ﻣﻮرد ﻲ ﻧﺘﺎ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و ﻳﺞ آن ﺑﺎ ﻣﺪل ﺳﻨﺘﻲ ﻓﺎز ﻛﺎﻧﻮ و ﻣﺪل ی ﻛﻪ ای ﻟﻲ ارا ﺑﻮد 2009 در ﺳﺎل ﮔﺮﻓﺖ ، ﺋﻪ داده ﻣﻮرد ﺳﻨﺠﺶ ﻗﺮار . ﻧﺘـﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد روﻳﻜﺮد ﻓﺎزی اراﺋﻪ ا ﺑﺮﺧﻲ و ، ﺷﺪه در ﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ از ﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎ ﺑﻲ»ی ﻣﺪل « ﺗﻔﺎوت در ﻫـﺎی ﺳﻨﺘﻲ ﻛﺎﻧﻮ و روﻳﻜﺮد ﻓﺎزی ﻟﻲ راﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﻣﺘﻔﺎوت ﻃﺒﻘـﻪ ﺑﻨـﺪی ﻣـﻲ ﻛﻨـﺪ . درﻧﻬﺎﻳـﺖ ﺑـﻪ ﻛﻤـﻚ درﺻﺪﻫﺎی ﻓﺎزی و ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﺪه، ﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎی ﻛﻴﻔﻴﺖ رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪی ﺷﺪﻧﺪ.
روﻳ ﻜﺮد ﻓﺎزی ﻣﺪل ﻛﺎﻧﻮ
ﭘﺮﺳﺶ ﻧﺎﻣﻪ ی ﻓﺎزیﻛﺎﻧﻮ
ﺟﺪول ارزﻳـ ﺎﺑ ﻲ ﻓـﺎزی کـﺎﻧﻮ
ﻃﺒﻘﻪ ﺑﻨﺪی و ﻳﮋﮔ ﻲ ﻫﺎی ﻛ ﻴﻔ ﻴﺖ
ﺗﺤﻠﻴﻞ ﻧ ﻴﺎزﻫﺎ ی ﻣﺸﺘﺮ ی
2012
09
22
83
102
https://jibm.ut.ac.ir/article_28569_e45d2dbe793563e850834d4bfd0fb56e.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1391
4
3
بررسی رفتار کودک در جایگاه یک مصرف کننده
محمدعلی
عبدالوند
افسانه
زمانی مقدم
نسترن
دهقانی سامانی
چکیده: یکی از مهمترین موضوعات در بخش بازاریابی، مطالعهی رفتار مصرفکننده است؛ بدیهی است کودکان نیز جدا از این مقوله نیستند. اینکه کودک چطور، چقدر، درچه زمان/ مکان و چگونه اطلاعات لازم را بهدست آورده، انتخابکرده و خرید میکند، موضوع مطالعهی رفتار کودک در جایگاه یک مصرفکننده است. پژوهش پیش رو نیز با هدف اصلی شناسایی عوامل اثرگذار بر رفتار خرید کودک در شهر تهران انجام شده است. محور اصلی، استفاده از رویکرد اجتماعیسازی و بررسی نقش برخی عوامل آن است. بدین منظور هفت فرضیه تدوین شد. روش پژوهش کاربردی، توصیفی، همبستگی و ابزار جمعآوری داده، پرسشنامه و مصاحبه بود. برمبنای ادبیات موجود این مطالعه کودکانی با میانگین سنی 7 تا 12 سال انتخاب شدند. برای تعیین نمونه، از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای استفاده شده است. در تحلیل دادهها، مدلسازی معادلهی ساختاری بهکار گرفته شده است. نتایج نشان داد که عواملی چون، والدین، چگونگی برقراری ارتباط در خانواده و نام تجاری، بر رفتار خرید کودک اثرگذارست. بهعلاوه جنسیت نیز، مؤثر بوده، یعنی کودکان دختر و پسر رفتار خرید متفاوتی دارند؛ برخی از این تفاوتها در نحوهی تأثیرگذاری بر والدین و استقلال در خرید بود. در انتها براساس نتایج پژوهش، پیشنهادهایی ارائه شده است که مهمترین آنها در زمینهی فعالیتهای پیشبردی و اطلاعرسانی شرکتهای تولیدکنندهی محصولات کودکان است.
رفتارخریدکودک
فرایند اجتماعیسازی
همسالان
رسانههای جمعی
2012
09
22
103
120
https://jibm.ut.ac.ir/article_28570_df17b0f6a1a06af106ebdd986f86ad07.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1391
4
3
ارائهی مدل سیاستگذاری تبلیغات اثربخش در صنعت بیمه با رویکرد نقشهشناختی
رحمت ا..
قلی پور
طهمورث
حسنقلی پور
عبدالناصر
همتی
کیومرث
شریفی
چکیده: یکی از اصلیترین عوامل عدم توسعهی صنعت بیمه در کشور، کافی نبودن آگاهی مردم در مورد خدمات بیمه است. از آنجاکه خدمات بیمه عینی نیست و آشناسازی مردم با این خدمات نیازمند ارائهی اطلاعات گستردهای است، فعالیتهای تبلیغات حرفهای شرکتهای بیمه برای گسترش آگاهی مردم نمود بالایی پیدا میکند. سیاستگذاری مناسب تبلیغات در صنعت بیمه، میتواند باعث افزایش ضریب نفوذ بیمه و درنتیجه افزایش امنیت اقتصادی و اجتماعی جامعه شود. هدف اصلی این پژوهش، تأیید اجزای مدل سیاستگذاری تبلیغات اثربخش در صنعت بیمهی کشور و تعیین روابط بین این اجزا است. برای گردآوری دادههای مورد نیاز، از مطالعات میدانی و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. بهمنظور تجزیه و تحلیل دادهها و تأیید اجزا و روابط مدل از روشهای همبستگی پیرسون، کروسکال والیس، مقیاسپردازی چندبعدی، کیو.اِی.پی، تحلیل خوشهای و بلوکبندی استفاده شده است. نتایج پژوهش، ابعاد ششگانهی مدل سیاستگذاری تبلیغات اثربخش شامل شرایط علّی و مسئلهیابی؛ تدوین و تصویب سیاستها؛ شرایط مداخلهگر؛ شرایط زمینهای؛ اجرای سیاستها، راهبردها و اقدامات؛ و پیامدها و ارزیابی سیاستها را تأیید و چگونگی ارتباط بین ابعاد مدل نظری اولیه را تا حدود زیادی اصلاح و تعدیل کرده است.
سیاستگذاری
تبلیغات اثربخش
نقشه شناختی
صنعت بیمه
2012
09
22
121
136
https://jibm.ut.ac.ir/article_28571_1453b712a54a0bad80d79cbac5d7809c.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1391
4
3
سنجش کارایی ارزش ویژهی برند با استفاده مدل ترکیبی SEM-DEA : (مطالعهی موردی: برند خودرو در شهر اصفهان)
مهسا
قندهاری
جواد
خزائی پول
امید
بهارستان
هادی
بالوئی جامخانه
جعفر
کیالاشکی
چکیده: هدف از این پژوهش بررسی روابط بین متغیرهای ارزش ویژهی برند و سنجش کارایی برندهای متفاوت از خودروها است. این پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی ـ پیمایشی و برپایهی مدل معادلات ساختاری (SEM) و تحلیل پوششی دادهها است. جامعهی آماری این پژوهش متشکل از مصرفکنندگان 23 برند خوردو در شهر اصفهان بود. تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش با استفاده از نرمافزار SPSS18، AMOS18 و DEA Solver انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که آگاهی از برند، کیفیت ادراکشده و تداعی برند بر وفاداری به برند تأثیرگذار بوده و وفاداری به برند نیز به نوبهی خود بر ارزش ویژهی برند تأثیرگذار است. از سوی دیگر، کارایی ارزش ویژهی برند با استفاده از تحلیل پوششی دادهها سنجیده شد. نتایج بهدستآمده از نرمافزار DEA Solver حاکی از آن است که در فاز اول و دوم، برند مزدا 3 از لحاظ برخورداری از ارزش ویژهی برند نسبت به برندهای دیگر کاراتر است.
ارزش ویژهی برند
وفاداری
تحلیل پوششی دادهها
مدلسازی معادلات ساختاری
2012
09
22
137
154
https://jibm.ut.ac.ir/article_28572_def08ebcc17e09b67766cff8c24bf10e.pdf