2024-03-29T04:05:06Z
https://jibm.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=4133
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1391
4
1
بررسی عوامل مؤثر بر هماهنگی کانالهای توزیع چندگانه از منظر عرضهکنندگان
محمد
باشکوه اجیرلو
سید حمید
خداداد حسینی
اسدالله
کردنائیج
عادل
آذر
امروزه با پیشرفت تکنولوژی و پدیدار شدن مدلهای جدیدکسب وکار، افزایش سطح رقابت و تغییر خواستهها و انتظارات مشتریان، استفاده از کانالهای توزیع چندگانه و متعدد به سرعت در حال رشد است. استفاده ازکانالهای توزیع متعدد بهرغم داشتن مزایایی،چالشهای متعددی نیز به دنبال دارد که هماهنگی و انسجام این کانالها با کارآیی بالا و رفع این چالشها مستلزم بحث و بررسی بیشتر است. هدف این پژوهش شناسایی و بررسی نقش قابلیتهای مؤثر در هماهنگی کانالهای توزیع چندگانه از منظر عرضهکننده است. جامعه آماری این تحقیق شامل عرضهکنندگان محصولات و قطعات الکترونیکی در تهران است که در این رابطه تعداد247 نفر ازمدیران بازاریابی و فروش شرکتهای یاد شده نمونه آماری این پژوهش انتخاب شدند. تحلیل دادهها با استفاده از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری صورت گرفت. یافتههای مطالعه حاکی از این است که قابلیتهایی نظیر برند، مکانیزم کنترلی و جبران خدمات از جمله عوامل مؤثر در هماهنگی کانالهای توزیع چندگانه بوده و تأثیر مثبتی بر عملکرد عرضهکننده دارند، لکن ارتباطات تأثیر مستقیم بر عملکرد ندارد.
قابلیت
کانالهای توزیع چندگانه
هماهنگی
2012
03
20
1
18
https://jibm.ut.ac.ir/article_28610_b2c4be350f1c977d9a3341d9f85eb141.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1391
4
1
ارتباط بین نوع استراتژیهای کسبوکاری مورد استفاده در شرکتهای کوچک و متوسط و بینالمللیشدن آنها
مهدی
تاج¬الدین
کامبیز
طالبی
عباسعلی
رستگار
مهدی
سمیع زاده
بینالمللیشدن و حرکت شرکتهای کوچکومتوسط به سمت بازارهای بینالمللی به عنوان یکی از ضروریات و همچنین یکی از عوامل رشد و توسعه اقتصادی کشورهای درحالتوسعه میباشد. عوامل تأثیرگذار متعددی از سوی محققان بر فرایند بینالمللیشدن شرکتها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است. هدف این مقاله بررسی تأثیر عوامل استراتژیک (نوع استراتژیهای مورد استفاده) بر بینالمللیشدن شرکتهای کوچکومتوسط در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران میباشد که با انجام نظرخواهی از تعداد 70 تن از مدیران 55 شرکت کوچکومتوسط بینالمللی در این صنعت انجام گرفت. نتایج بهدستآمده حاکی از آن است که بکارگیری استراتژیهایی چون استراتژی کاهش هزینه، استراتژی تمایز، استراتژی وظیفهای محصول و استراتژی ورود پیمانی توسط شرکتهای کوچکومتوسط با بینالمللیشدن آنها ارتباط معنادار مثبت دارد. اما بکارگیری استراتژیهایی چون استراتژی وظیفهای توزیع و استراتژی وظیفهای بازاریابی توسط این شرکتها با بینالمللیشدن آنها ارتباط معنادار منفی دارد.
استراتژی عمومی
استراتژی ورود.
استراتژی وظیفهای
بینالمللیشدن
شرکتهای کوچکومتوسط
2012
03
20
19
38
https://jibm.ut.ac.ir/article_28611_8d82c6db995eca519b63a5d726a7dddc.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1391
4
1
بررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر بازارگرایی در سازمانهای خدماتی با تأکید بر نقش میانجی رفتارهای شهروندی سازمانی و تعهد سازمانی
مطالعه پیمایشی بانک ملت شهر تهران
طهمورث
حسنقلی پور یاسوری
منوچهر
انصاری
اکرم
الهی گل
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثر «بازاریابی درونی» بر «بازارگرایی» با توجه به متغیرهای میانجی در بانک ملت شهر تهران بهعنوان یک سازمان خدماتی صورت گرفته است. هدف تحقیق حاضر آن است که یک سو مفهوم «بازاریابی درونی» را بهعنوان عامل ایجاد کننده «تعهد سازمانی» و «رفتار شهروندی سازمانی» بسنجد، از سوی دیگر تأثیر «تعهد سازمانی» و «رفتار شهروندی سازمانی» بر «بازارگرایی» و همچنین تأثیر مستقیم «بازاریابی درونی» بر «بازارگرایی» را در بانک ملت شهر تهران مورد بررسی قرار دهد. پرسشنامه این پژوهش از ادبیات پژوهش برگرفته شده اما برای اثبات روایی آن علاوه بر نظر خبرگان، از تحلیل عاملی نیز استفاده گردیده است. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بوده و به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدل معادلات ساختاری استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان بانک ملت در شهر تهران بوده که از میان آنها با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 322 نفر انتخاب و در نهایت 261 پرسشنامه مورد استفاده قرار گرفت.
بازارگرایی
بازاریابی درونی
بانک ملت شهر تهران.
تعهد سازمانی
رفتار شهروندی سازمانی
2012
03
20
39
54
https://jibm.ut.ac.ir/article_28612_29a06352e9148b18f525a619ee48dbfd.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1391
4
1
تحلیل رابطه بین ارزش درک شده، کیفیت درک شده، رضایت مشتری و قصد خرید مجدد در فروشگاههای زنجیرهای تهران
بهرام
رنجبریان
مجید
رشیدکابلی
علی
صنایعی
علیرضا
حدادیان
امروزه بیش از پیش شاهد افزایش اهمیت مشتری مداری، مطرح شدن آن به عنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمانها و نقش آن در موفقیت و پیشرفت کسب و کارها هستیم. هدف از این مقاله، زمینه یابی برای توسعه فرهنگ مشتری مداری در فروشگاههای زنجیرهای و بحث برروی ارتباط بین ارزش درک شده، کیفیت درک شده، رضایت مشتری و قصد خرید مجدد است. پژوهش انجام شده، از نوع پیمایشی، جامعه آماری این پژوهش را، مشتریان فروشگاههای زنجیرهای رفاه، شهروند و اتکا در شهر تهران تشکیل میدهد و نمونه انتخاب شده، 491 نفر از مشتریان این فروشگاهها بودهاند.ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بوده و از الگویابی معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که در فروشگاههای زنجیرهای، کیفیت درک شده، بر ارزش درک شده و همچنین بر رضایت مشتری و قصد خرید مجدد اثر میگذارد. افزون بر آن، ارزش درک شده، بر رضایت مشتری و همچنین بر قصد خرید مجدد اثر میگذارد. رضایت مشتری بر قصد خرید مجدد اثر میگذارد. و سرانجام، الگوی پیشنهاد شده، به طور اثربخش، روابط بین کیفیت درک شده، ارزش درک شده، رضایت مشتری و قصد خرید مجدد در فروشگاههای زنجیرهای را تبیین میکند.
ارزش و کیفیت درک شده
رضایت مشتری
فروشگاه زنجیرهای.
قصد خرید مجدد
2012
03
20
55
70
https://jibm.ut.ac.ir/article_28613_e06dc0977716fd2bae8bc4653f6c5d8d.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1391
4
1
چارچوبی برای تجاری سازی نوآوریهای دیجیتال در شرکتهای کارآفرین رسانهای ایران (مطالعهای چند موردی)
طاهر
روشندل اربطانی
سیدمحمد
مقیمی
محمد قلی
میناوند
داتیس
خواجه ئیان
ظهور فناوریهای نوین ارتباطی سبب شد صنعت رسانه از چیرگی شرکتهای بزرگ که تواناییهای مالی بالا و دسترسی به امکانات گران قیمت را داشتند خارج شود و فعالیت شرکتهای کوچک و کارآفرین با استفاده از این فناوریهای جدید و ارزان امکانپذیر شود. در کشور ما نیز فعالیتهای کارآفرینی در عرصه رسانههای دیجیتال با استقبال روبهرو شد، اما بهرغم تلاشهای متعدد، آمار موفقیت کارآفرینان ایرانی چندان چشمگیر نبوده است. پژوهش حاضر با هدف ارائه چارچوبی برای تجاریسازی نوآوریهای این کارآفرینان، با رویکرد پژوهش کیفی و استفاده از مطالعه چند موردی و انجام تحلیل تِم اجرا شد. سوال این پژوهش این بود که چارچوب مورد نظر در بیان مسئله چه ویژگیهایی باید داشته باشد. جامعه پژوهش کارآفرینان رسانهای در سطح کشور بودهاند که در تعریف بیان شده در پژوهش میگنجیدند. نمونهگیری نظری منجر به نمونهای از پانزده کارآفرین شد که در پنج طبقه محصول فعالیت میکردند. مصاحبه نیز به عنوان ابزار جمعآوری داده استفاده شد. کدگذاریهای باز، محوری و گزینشی به عمل آمد و دستههای مفهومی و مقولهها از مصاحبهها استخراج شدند. در نتیجه چارچوبی پنج عاملی شامل عوامل مربوط به منابع، شرکت، محصول و استراتژی به عنوان عوامل تحت کنترل کارآفرین و عوامل مربوط به زیرساخت به عنوان عامل غیرقابل کنترل، همراه با مقولههای مربوطه استخراج شد که بنیانی برای مطالعات آتی در زمینه تجاری سازی نوآوریهای کارآفرینان رسانهای فراهم میکند.
بازار رسانهای
تجاریسازی
رسانه دیجیتال
کارآفرینی رسانهای
نوآوری.
2012
03
20
71
88
https://jibm.ut.ac.ir/article_28614_3407df87cd839216c149588b946751a4.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1391
4
1
ارائه مدل عوامل مؤثر بر عملکرد کارکنان در مورد برند در صنعت بانکداری (مطالعه موردی: بانک کشاورزی)
شهریار
عزیزی
شهرام
جمالی
ایمان
صناعی
برندسازی در دهه اخیر یکی از مهمترین اولویتهای تحقیقاتی در حوزه مدیریت بازاریابی بوده است. این روند در کشور مادر سالهای اخیر تقویت شده است. نظر به اهمیت نقش کارکنان در انتقال پیمان برند سازمان به مشتریان به ویژه در سازمانهای خدماتی، این پژوهش با رویکردی کمی و با الهام از نظریه هدفگذاری و برندسازی داخلی درصدد شناسایی عوامل مؤثر بر تعهد و وفاداری کارکنان به برند و عملکرد برند در سطح کارکنان است. جامعه آماری این تحقیق را کلیه کارکنان سه رده در شعب بانک کشاورزی شهر تهران تشکیل میدهد. بر ای گردآوری دادهها از روش نمونه گیری خوشهای و پرسش نامه استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ کلیه متغیرهای مکنون پژوهش در حد قابل قبول بوده و از روایی محتوای مناسبی برخوردارند. آزمون مدل مفهومی به روش معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان میدهد که شفافیت اهداف برند بر تعهد کارکنان به برند اثر مثبت دارد (?=0.37; t=2.04) اما بر وفاداری آنان به برند اثری ندارد. سختی درک شده تحقق اهداف برند بر تعهد به برند اثر منفی (?=-0.27; t=2.34) دارد اما بر وفاداری به برند اثری ندارد، برندسازی داخلی بر وفاداری به برند اثر مثبت (?=0.23; t=2.54) دارد اما بر تعهد کارکنان به برند اثری ندارد، تعهد برند بر وفاداری به برند اثر مثبت (?=0.53; t=3.32) و وفاداری به برند بر عملکرد برند در سطح کارکنان اثر مثبت دارد (?=0.36; t=3.47).
برندسازی داخلی
تعهد به برند
سختی تحقق اهدف
شفافیت اهداف
عملکرد برند در سطح کارکنان.
وفاداری به برند
2012
03
20
89
104
https://jibm.ut.ac.ir/article_28615_f843f090bce6177da060e978e6aa7f69.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1391
4
1
ارائه مدلی ریاضی جهت تعیین ارزش ویژه نام تجاری و پیادهسازی آن در یک شرکت
غلامحسین
نیکوکار
امیر
اخلاصی
پدرام
طلوعی
سنجش و اندازهگیری ارزش ویژه نام تجاری به منظور تعیین جایگاه نام تجاری، همواره از نگرانیهای شرکتها به ویژه شرکتهای ایرانی میباشد. هدف از این مقاله بررسی عوامل تاثیرگذار بر روی "ارزش ویژه نام تجاری" و ارائه مدلی ریاضی جهت اندازه گیری آ ن میباشد. در این تحقیق علاوه بر نقد و ارزیابی مدلهای پیشین، مدل جدیدی برای محاسبه ارزش ویژه نام تجاری ارائه شده است. در اندازه گیری ارزش ویژه نام تجاری به وسیله این عناصر باید دقت کرد که اندازه گیریها باید به تغییر شرایط حساس باشند و بتوانند تاثیر تغییرات را بر روی ارزش برند مشخص کنند و اینکه آزمونها کلی باشند و فقط یک نوع بازار یا محصول را در نظر نگیرند. در بحث ارزش ویژه نام تجاری تاکید هر کدام از مدلهای پیشین، بیشتر بر روی یک معیار بوده است .در این مقاله سعی شده است که بر معیارهای محوری ارزش ویژه نام تجاری تاکید شود. در آخر با ارائه یک ترازنامه و فرمول عددی ،مدلی ریاضی جهت تعیین ارزش تقریبی برند ارائه میشود که به عنوان مثال در یک شرکت پیاده سازی شده است.
ارزش ویژه نام تجاری
تعیین ارزش برند
قیمت ممتاز
نرخ بازگشت نام تجاری
وفاداری مشتری.
2012
03
20
105
120
https://jibm.ut.ac.ir/article_28616_e5c3a37e090f5dfdde76322c1fc5ac96.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1391
4
1
ارتقای فضای کسب و کار جهت دستیابی به چشمانداز اقتصادی: کاربستی بر اساس تکنیکهای تاپسیس و آنتروپی
سید حامد
وارث
یحیی
پروندی
روح اله
قاسمی
در سند چشمانداز بیست سالهی ایران بر دستیابی به جایگاه اول اقتصادی منطقه پافشاری شده است، اما رسیدن به این هدف نیازمند ایجاد بسترهای لازم با توجه به شرایط ویژه اقتصادی جهان در عصر حاضر است. یکی از مهمترین بسترها برای رسیدن به رشد و توسعه اقتصادی مقولهی آزادی فضای کسب و کار است. این مقاله با بهکارگیری دادههای سال 2010 و 2011 موسسهی Doing Business وابسته به بانک جهانی، و با استفاده از تکنیک تاپسیس نخست به ترسیم نقطهی آرمانی فضای کسب و کار در منطقهی مورد نظر سند چشمانداز بیست سالهی ایران پرداخته و سپس با استفاده از تکنیک آنتروپی، شاخصهای فضای کسب و کار را بر اساس اهمیت هر یک از این شاخصها در منطقه، اولویتبندی پرداخته است. در پایان با تعیین شکاف موجود میان وضعیت حاضر کشور با وضعیت آرمانیِ ترسیم شده در هر یک از شاخصها و زیر شاخصها به ارائه اصلاحات مورد نیاز برای رسیدن به وضعیت آرمانی در منطقه پرداخته تا به عنوان راهنمای عملی پیش روی متصدیان عالیرتبهی کشور قرار گرفته و با بهبود فضای کسب و کار گامهای بلندی در راستای فتح قلهی اقتصادی منطقه به منظور دستیابی به اهداف اقتصادی مندرج در سند چشمانداز بیستساله، برداشته شود.
آنتروپی
تاپسیس
سند چشمانداز
فضای کسب و کار
2012
03
20
121
138
https://jibm.ut.ac.ir/article_28617_bfd18efcfcea4c7a050bd724ffc2fd17.pdf