2024-03-28T17:41:24Z
https://jibm.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=6814
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1392
5
3
بررسی نقش آمیختۀ ترفیعات فروش و مدیریت ارتباط با مشتری بر ابعاد ارزش ویژۀ برند در راستای افزایش وفاداری برند
ابوالقاسم
ابراهیمی
مجتبی
خلیفه
مهدی
سمیع زاده
سید مجتبی
حسینی
هدف از انجام این پژوهش، بررسی نقش عناصر آمیختۀ ترفیعات فروش و مدیریت ارتباط با مشتری بر ابعاد ارزش ویژۀ برند و همچنین وجود تعامل و روابط همبسته میان این ابعاد است. مطالعۀ پیش رو از نظر هدف، از دسته پژوهشهای کاربردی و از دید روش، در گروه پژوهشهای توصیفی ـ پیمایشی است. جامعۀ آماری این پژوهش از بین مصرفکنندگان دو صنعت مواد غذایی و مواد شوینده و بهداشتی انتخابشده که برای جمعآوری دادهها، تعداد دویستوچهل پرسشنامه در میان هر دو گروه توزیع شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات بهدستآمده نشان میدهد از بین عناصر بازاریابی ارتباطی، دو عنصر مدیریت ارتباط با مشتری و ترفیعات غیرمادی فروش، نقش مؤثری در افزایش ارزش ویژۀ برند ایفا میکنند و آگاهی مصرفکننده نسبت به برند، از دسته ابعاد کلیدی است که نقش تکیهگاه و مرجع را در تعامل میان این ابعاد برعهدهداشته و وفاداری به برند را ایجاد میکند. گفتنی است، نتایج حاصل از این پژوهش میتواند به مدیران بازاریابی سازمانها و شرکتها کمک کند تا کیفیت تصمیمگیری خود را بهبود بخشند.
ارزش ویژۀ برند
ارزش ویژۀ برند مبتنی بر مصرفکننده
تبلیغات
ترفیعات فروش
مدیریت ارتباط با مشتری
2013
09
23
1
18
https://jibm.ut.ac.ir/article_50195_d7547c5644bfcdef7bc53820f2f057ab.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1392
5
3
تجزیهوتحلیل وضعیت راهبردی دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالی غیرانتفاعی در ایران: بهکارگیری رویکرد جامع تحلیل راهبردی
فاطمه
اسدی
محمد
تابان
محمد
صفری کهره
هدف پژوهش پیش رو، تجزیهوتحلیل وضعیت راهبردی دانشگاهها و مؤسسههای آموزش عالیِ ایران است. روش پژوهش از نوع توصیفی ـ پیمایشی است. برای گردآوری دادههای موردنیاز از جامعۀ آماری پژوهش شامل مدیران، اعضای هیئت مؤسس و استادان دانشگاهها و مؤسسههای غیرانتفاعی کشور، از روش نمونهگیری خوشهای با بهکارگیری دو پرسشنامه استفاده شده است. برای این کار، پس از بررسی مبانی نظری و پیشینۀ پژوهش در حوزۀ آموزش عالی و همچنین مبانی مدیریت استراتژیک (راهبردی)، عوامل مرتبط استخراجشده از طریق پرسشنامهها بر اساس آزمونهای آماری متناسب، مورد تأیید قرار گرفت. در ادامه به تجزیهوتحلیل ماتریس ارزیابی عوامل خارجی و سپس ماتریس ارزیابی عوامل داخلی پرداخته شد. بر همین اساس، ماتریس همزمان عوامل داخلی و خارجی و همچنین ماتریس سوات شکل گرفت و درنهایت، ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدامات راهبردی بهدست آمد. بر این اساس، وضعیت راهبردی دانشگاهها و مؤسسههای غیرانتفاعی در کشور تعیینشده و بر مبنای تحلیلهای انجامگرفته، پیشنهادهای نظری و کاربردی متناسب ارائه شده است.
ماتریس ارزیابی موقعیت و اقدامات راهبردی
ماتریس سوات
ماتریسهای ارزیابی عوامل استراتژیک
مؤسسههای آموزش عالی غیرانتفاعی
وضعیت راهبردی
2013
09
23
19
38
https://jibm.ut.ac.ir/article_50196_1f571344b0f85ba9d86f7fdf2d1167d4.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1392
5
3
تأثیر تصویر فروشگاه بر قصد حمایت و وفاداری مشتری (مورد مطالعه: فروشگاه هایپراستار)
معصومه
حسین زاده شهری
مریم
خسروی
با توجه به اهمیت مشتری در دنیای رقابتی امروز و با عنایت به اینکه بر اساس مطالعات بهعملآمده، هزینۀ جذب مشتری جدید، بهمراتب بیش از هزینۀ لازم برای حفظ وفاداری مشتری است، بررسی روشهای کسب و حفظ وفاداری مشتری در کسبوکارهای گوناگون، از اولویت خاصی برخوردار است. هدف از انجام این مطالعه، از یک سو تبیین تأثیر تصویر فروشگاه بر قصد حمایت و وفاداری مشتری در فروشگاه هایپراستار و از سوی دیگر، تبیین روابط علّی بین متغیرهای تشکیلدهندۀ تصویر فروشگاه و وفاداری است. برای دستیابی به این هدف، مدل تلخیصشده از بررسی ادبیات موضوع با استفاده از دادههای جمعآوریشده از طریق پرسشنامه و بهکمک مدل معادلات ساختاری و نرمافزار اس.پی.اس.اس. مورد آزمون قرار گرفته است. اجزای تصویر فروشگاه در این پژوهش عبارتند از: کالا، خدمات داخل فروشگاه، فضای فروشگاه و شهرت. نتایج، تأثیر مثبت کالا و شهرت را بر قصد حمایت و درنهایت بر وفاداری مشتری نشان داد، اما بین خدمات داخل فروشگاه و فضای فروشگاه با قصد حمایت ارتباط مثبتی یافت نشد.
تصویر فروشگاه
قصد حمایت
وفاداری مشتری
هایپراستار
2013
09
23
39
56
https://jibm.ut.ac.ir/article_50197_84576c01d3d52eccec90e29e5a80a3d0.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1392
5
3
ارائۀ مدلی برای سنجش هوشمندی برونسازمانی: دیدگاهی از هوشمندی رقابتی
سید یعقوب
حسینی
شهربانو
یدالهی
امروزه سازمانها نیازمند ابزارهایی هستند که بتوانند اطلاعات مورد نیازشان را از محیط بیرونی شناسایی، گردآوری و تجزیهوتحلیل کنند تا در تصمیمهای استراتژیک خود بهکار گیرند. هوشمندی برونسازمانی، این اطلاعات تحلیلشده را برای تصمیمهای سازمانی فراهم میکند. با وجود نیاز و اهمیت این ابزارها، هنوز مدلی برای سنجش عملکرد سازمانها در زمینۀ هوشمندی برونسازمانی معرفی نشده است. این پژوهش از نوع کاربردی بوده و در دسته پژوهشهای پیمایشی ـ تحلیلی قرار میگیرد. دادههای گردآوریشده با استفاده از روشهای تحلیل عاملی و مدلسازی معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتهاند. یافتههای این پژوهش حاکی از آن است که هوشمندی برونسازمانی از طریق هوشمندی کلان محیطی (هوشمندی تکنولوژیکی، سیاسی ـ قانونی، اقتصادی، زیستمحیطی و اجتماعی ـ فرهنگی)، هوشمندی بازار (هوشمندی مرتبط با تأمینکنندگان، توزیعکنندگان و مشتریان و رقبا) اندازهگیری میشود. بهعلاوه، سازمانهای مورد بررسی نسبت به عوامل بیرونی، هوشمندی متوسطی دارند.
تجزیهوتحلیل محیط بیرونی
منابع اطلاعاتی
هوشمندی برونسازمانی
هوشمندی رقابتی
2013
09
23
57
82
https://jibm.ut.ac.ir/article_50198_13dbd50fcac782c08f4063451286de39.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1392
5
3
تأثیر سرمایۀ انسانی بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه (مورد مطالعه: شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری اقبال شهر یزد)
کامبیز
طالبی
عامر
دهقان
پ
پژوهش حاضر در سال 1391 با هدف شناسایی تأثیر سرمایۀ انسانی بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در شرکتهای دانشبنیان مستقر در پارک علم و فناوری اقبال شهر یزد، انجام گرفت. روش پژوهش بر مبنای هدف از نوع کاربردی، از حیث روش بهدست آوردن دادهها از نوع توصیفی ـ همبستگی و از نظر نوع دادههای گردآوریشده که از طریق پرسشنامه بهدست آمدهاند، از نوع کمّی است. هفتادوپنج نفر از مدیران شرکتهای دانشبنیان، جامعۀ آماری پژوهش را تشکیل دادهاند که با توجه به شمار اندک جامعۀ آماری، برای درنظر گرفتن حجم نمونه از روش سرشماری استفاده شد. تجزیهوتحلیل اطلاعات با استفاده نرمافزار Smart PLS 2 در دو بخش مدل اندازهگیری و بخش ساختاری انجام پذیرفت. در بخش مدل، اندازهگیری ویژگیهای فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا مورد بررسی قرار گرفت و اصلاحات لازم اِعمال شد و در بخش ساختاری، ضرایب ساختاری مدل برای بررسی فرضیههای پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج پژوهش حاکی از تأثیر مثبت و معناداری سرمایۀ انسانی بر تشخیص فرصتهای کارآفرینانه در شرکتهای دانشبنیان است. بنابراین برای تشخیص فرصتهای کارآفرینانة، باید روی سرمایههای انسانی سازمان تمرکزکرده و برای بهبود آنها گام برداشت.
پایداری کارکنان
تشخیص فرصت
رضایتمندی کارکنان
سرمایۀ انسانی
شایستگی کارکنان
شرکتهای دانشبنیان
2013
09
23
83
104
https://jibm.ut.ac.ir/article_50199_81c35397b4ce448c5459457b28438423.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1392
5
3
تحلیل محتوا، تناظر و فرا روش پایاننامههای بازاریابی در دانشگاههای منتخب تهران
شهریار
عزیزی
فاطمه
فرهیخته
به منظور شناسایی موضوعات تکراری و ارزیابی وضعیت مؤلفههای روششناسی، در این مطالعه دویستوچهار پایاننامۀ دفاعشده در گرایش بازاریابی، طی سالهای 1389-1384 در چهار دانشگاه شهید بهشتی، تهران، تربیت مدرس و علامه طباطبایی مورد بررسی قرار گرفت. درنتیجۀ تحلیل محتوایی، مشخص شد که موضوعات رفتار مصرفکننده (54 مورد)، آمیختۀ محصول (35 مورد)، تجارت الکترونیکی (26 مورد)، آمیختۀ ترفیع (15 مورد) و مدیریت ارتباط با مشتری (11 مورد)، پُرتکرارترین موضوعاتِ پایاننامههای بازاریابی هستند. تحلیل تناظر ساده نشان داد که دانشگاه شهید بهشتی با موضوعات بازاریابی خردهفروشی، دانشگاه علامه طباطبایی با بازاریابی الکترونیکی و خدمات، و دانشگاه تربیت مدرس با بازاریابی کالا بیشترین نزدیکی را دارند. دانشگاه تهران با موضوع خاصی پیوند معنادار نداشت. تحلیل فراروش پایاننامهها، حاکی از غلبۀ روشهای پیمایشی، ابزار پرسشنامه، روشهای نمونهگیری احتمالی، روش روایی محتوا، روش ضریب آلفای کرونباخ، حجم نمونه تا 300 نفر، روش آماری آزمون میانگین، پژوهش قطعی، تکرار و بسط الگو و طرح بین بخشی تکمقطعی در مؤلفههای روششناسی است.
بازاریابی
پایاننامه
تحلیل تناظر
تحلیل محتوا
فراروش
2013
09
23
105
124
https://jibm.ut.ac.ir/article_50200_d8a387a61df590b9e9e271847bc5a33a.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1392
5
3
ارزیابی اثربخشی تبلیغات ویروسی با طرح پژوهش تجربی
مهرداد
مدهوشی
سعید
رضایی
در سالهای گذشته، بهدلیل گسترش چشمگیر اینترنت، تبلیغ ویروسی مورد توجه فراوان محققان و بازاریابان قرار گرفته است. این پژوهش با هدف ارزیابی اثربخشی تبلیغات ویروسی انجام گرفته است. استراتژی این پژوهش از نوع تجربی بود. دانشجویان دانشگاه مازندران، جامعۀ آماری این پژوهش در نظر گرفته شدند که سیصدوهشتادوشش نفر از آنها بهروش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند. سپس نمونۀ آماری بهطور تصادفی به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تقسیم شدند. تعدادی تبلیغ ویروسی و غیر ویروسی از برندهای ناآشنا را انتخابکرده و سپس برای گروه آزمایش، تبلیغات ویروسی و برای گروه کنترل، تبلیغات غیر ویروسی نمایش داده شدند. دادهها بهکمک ابزار پرسشنامه جمعآوری شدند. پایایی درونی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ مورد محاسبه قرار گرفت. تجزیهوتحلیل دادهها بهکمک نرمافزار اس.پی.اس.اس. انجام گرفت. نتایج این پژوهش نشان میدهد، تبلیغ ویروسی در مقایسه با تبلیغ تلویزیونی، بهطور معناداری به شکلگیری نگرش نسبت به تبلیغ، نگرش نسبت به برند، قصد خرید محصول و قصد انتقال پیام بهتری منجر میشود.
تبلیغ ویروسی
قصد انتقال پیام
نگرش نسبت به برند
نگرش نسبت به تبلیغ
2013
09
23
125
144
https://jibm.ut.ac.ir/article_50201_7583f6ca3f0577a4a88f1c2cf4090fb2.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1392
5
3
گزینش استراتژیهای نوآوری با استفاده از رویکرد ترکیبی دلفی ـ فرایند تحلیل شبکه (مورد مطالعه: شرکت مدیریت پروژههای ساختمانی ایران ـ مپسا)
اسماعیل
ملک اخلاق
محمود
مرادی
مهران
مهدی زاده
ناهید
درستکار احمدی
هدف این مقاله، گزینش بهترین استراتژی نوآوری برای بهبود عملکرد پروژههای ساختمانی بوده و برای انجام مطالعۀ میدانی، شرکت مدیریت پروژههای ساختمانی ایران که تعداد کلیۀ مدیران، گروه مشاوران ارشد و کارکنان آن چهل نفر بودند، برای جامعه مورد بررسی قرار گرفت. پانزده نفر از تصمیمگیران اصلی شرکت بهروش تصادفی برای نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از رویکرد ترکیبی دلفی ـ فرایند تحلیل شبکهای استفاده شد که مرحلۀ اول آن، برای مرور ادبیات پژوهش، شناسایی معیارهای کلیدی عملکرد پروژههای ساختمانی، شناسایی دستهبندیهای مختلف استراتژی نوآوری و سرانجام انتخاب معیارها و دستهبندی مناسب طی نشستهای هماندیشی با متخصصان و درپی آن، تهیه و توزیع پرسشنامۀ تخصصی میان متخصصان و مرحلۀ دوم، برای گزینش بهترین استراتژی نوآوری با توجه به معیارهای عملکرد بود. یافتهها نشان داد که بهترتیب استراتژیهای پیشرو و واردکنندۀ فناوری بهمنزلۀ استراتژیهای نوآوری، با توجه به شرایط فعلی و آتی شرکت، از ارجحیت بالاتری برخوردار هستند. این رویکرد بهلحاظ اینکه تصمیمهای پیچیده را برای تصمیمگیرندگان اصلی شرکت برای انتخاب بهترین استراتژی آسان میکند، از ویژگیِ کاربردی بالایی برخوردار است.
استراتژی نوآوری
رویکرد ترکیبی دلفی ـ فرایند تحلیل شبکه
معیارهای عملکردپروژههای ساختمانی
2013
09
23
145
172
https://jibm.ut.ac.ir/article_50203_7a5b81fa0a4ccb3359a86c8a17b5db4d.pdf