2024-03-28T14:42:55Z
https://jibm.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=7262
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1393
6
4
شناسایی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر کیفیت روابط کارکنان و پیامدهای آن (مطالعۀ موردی: کارکنان شرکت خدمات مهندسی و ساخت کیسون)
هیوا
آزور
مهدی
کاظمی
هدف از این پژوهش شناسایی تأثیر مسئولیت اجتماعی بر کیفیت روابط کارکنان (اعتماد سازمانی و رضایت شغلی) و پیامدهای آن (تعهد سازمانی و قصد ترک شغل) است. مسئولیت اجتماعی شرکت با چهار بعد سنجیده شده است: اقتصادی، قانونی، اخلاقی و بشردوستانه. این پژوهش از نوع توصیفی– همبستگی است و بهصورت پیمایشی انجام گرفته است. جامعة آماری 1662 نفر کارکنان شرکت کیسون است که در هفت پروژة درحال اجرای این شرکت مشغول به کارند. تعداد نمونه 315 نفر و روش نمونهگیری تصادفی ساده با تعداد اعضای نمونه متناسب با تعداد کارکنان هر پروژه بوده است. برای تحلیل دادههای پرسشنامه از دو نرمافزار SPSS و LISREL استفاده شده است. نتایج حاصل از برازش مدل پژوهش با نرمافزار LISREL، نشاندهندة روایی و پایایی سازههای مدل و برازش مناسب مدل پیشنهادی است. یافتههای حاصل از مدل معادلات ساختاری نشان دادند که از میان چهار بعد مسئولیت اجتماعی فقط بعد اقتصادی بر اعتماد سازمانی اثر مثبت و معناداری دارد و فقط ابعاد اخلاقی و بشردوستانه بر رضایت شغلی دارای اثر مثبت و معناداری است. همچنین در بررسی تأثیر کیفیت روابط بر پیامدهای ناشی از آن هم ارتباط همة متغیرها (جز اثر اعتماد سازمانی بر قصد ترک شغل) دارای اثر معنادارند.
اعتماد سازمانی
تعهد سازمانی
رضایت شغلی
قصد ترک شغل
مسئولیت اجتماعی شرکت
2014
12
22
665
685
https://jibm.ut.ac.ir/article_50735_1b813523c68a439c2122160fdf7b4afc.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1393
6
4
نقش مسئولیت اجتماعی شرکت ها در تصمیم خرید مصرف کنندگان بازار در حال اشباع شرکت های موادغذایی
رضا
اسماعیل پور
محمد
دوستار
شیما
سلطانی
از تکنیکهای مؤثر در عصر حاضر و در بازارهای درحال اشباع، با توجه به اهداف بازاریابی ارزشمحور، توسعة مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت در کالبد محصولات و خدمات است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بر نحوة تصمیمگیری مصرفکنندگان در بازار درحال اشباع شرکتهای مواد غذایی است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر روش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعة آماری، مصرفکنندگان محصولات مواد غذایی اعم از محصولات لبنی، گوشتی و انجمادی در استان گیلان است. حجم نمونه برابر با 199 نفر است. جهت گردآوری دادهها، از پرسشنامة استاندارد و روشهای کتابخانهای و میدانی استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای سنجش نرمالبودن دادهها و تحلیل عاملی تأییدی و مدل معادلات ساختاری، در نرمافزارهای LISREL و SPSS استفاده شده است. نتایج بیانگر آن است که مسئولیت اجتماعی شرکت در بازارهای درحال اشباع مواد غذایی، هم مستقیم و هم با میانجیگری عامل ترفیع، بر تصمیمگیری خرید مصرفکننده تأثیرگذار است.
بازار اشباعشده
تصمیمگیری مصرفکنندگان
مسئولیت اجتماعی شرکت
2014
12
22
687
708
https://jibm.ut.ac.ir/article_50737_2d632c4543ed8d1b743b886fc39fe925.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1393
6
4
بررسی تأثیر جامعۀ برند در ویژگی های برند
اکرم
اقبالی
شهناز
نایب زاده
حسن
دهقان دهنوی
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر جامعة برند در ویژگیهای برند است. مدل این پژوهش با استفاده از متغیرهای شناسایی و تعیین هویت جامعة برند، تعهد به جامعة برند، شناسایی و تعیین هویت برند، تعهد به برند، دلبستگی به برند و شباهت جامعه- برند شکل گرفته است. روششناسی این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و برحسب روش پژوهشی همبستگی است که با بهکارگیری ابزار پرسشنامه و روش پیمایشی، دادههای مورد نیاز، به روش تصادفی ساده، از بین 180عضو باشگاه مشتریان شعب بانک ملت شهرستان یزد جمعآوری شده است. برای بررسی تأیید روابط بین متغیرها و عوامل از تحلیل عاملی تأییدی و تکنیک PLS- که فن مدلسازی مسیر واریانس محور است و امکان بررسی نظریه و سنجهها را بهطور همزمان و بررسی متغیر تعدیلگر فراهم میسازد- استفاده شده و همچنین با استفاده از آزمون سبل فرض نقش میانجی متغیرها بررسی شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که شناسایی و تعیین هویت جامعة برند با شناسایی و تعیین هویت برند رابطة معناداری دارد و همچنین در تعهد به جامعة برند تأثیر مستقیم داشته و ارتباط بین شناسایی و تعیین هویت برند و تعهد به برند نیز مورد تأیید است. طبق یافتههای پژوهش، تعهد به جامعة برند و شناسایی و تعیین هویت برند، هردو از طریق دلبستگی به برند بر تعهد به برند اثر میگذارند.
تعهد به برند
تعهد به جامعة برند
دلبستگی به برند
شناسایی و تعیین هویت برند
شناسایی و تعیین هویت جامعة برند
2014
12
22
709
730
https://jibm.ut.ac.ir/article_51382_6aa424c6097f2d93596eda1991e784bf.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1393
6
4
بررسی عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران خارجی و نتایج آن و سنجش رضایت آنان از خدمات گردشگری در شهر اصفهان
منیژه
حقیقی نسب
حمیدرضا
یزدانی
انسیه
کریمی
: با رشد صنعت گردشگری، اهمیت سنجش رضایت گردشگران، بهمثابة ابزاری برای رشد و ایجاد مزیت رقابتی، مورد توجه قرار گرفته است. گردشگران سفرکرده، قابل اعتمادترین منبع اطلاعاتی برای گردشگران بالقوهاند و میتوانند زبان گویای مقصد در وطن خود باشند. هدف این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر رضایت گردشگران و نتایج آن در شش بخش خدمات گردشگری شهر اصفهان و محاسبة رضایت کلی از مقصد است. پژوهش حاضر، مطالعهای توصیفی است که به روش پیمایشی اجرا شده است. ابزار پرسشنامه و روش نمونهگیری تصادفی ساده برای جمعآوری دادهها از گردشگران خارجی سفرکرده به اصفهان در فاصلة شهریور تا آبان 91 استفاده شده است. روایی پرسشنامة مذکور، با بهرهگیری از روش روایی محتوا و تحلیل عاملی تأییدی و پایایی پرسشنامه نیز با آلفای کرونباخ تأیید شد. مدلسازی معادلات ساختاری برای بهدستآوردن ارتباطات بین سازهها بهکارگرفته شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که عملکرد ادراکشده و ارزش ارزیابیشده بر رضایت گردشگران تأثیر مثبت دارد. از طرف دیگر، رضایت گردشگران تأثیر منفی بر قصد اعتراض و تأثیر مثبت بر وفاداری آنان دارد. همچنین تأثیر مثبت انتظارات در عملکرد ادراکشده و عملکرد ادراکشده بر ارزش ارزیابیشده تأیید شد. در بین شش بخش خدمات گردشگری، رستورانها، بیشترین وزن را در شکلگیری رضایت تجمعی از خدمات داشت و پس از آن، هتلها و حملونقل در ردههای بعدی قرار گرفتند. از نظر نمرة رضایت، جاذبهها رتبة اول را به خود اختصاص داد و سپس، بخشهای حملونقل، هتلها، رستورانها، فروشگاهها و مهاجرت قرار گرفتند. رضایت کلی از مقصد نیز 5/82 درصد بهدست آمد.
ارزش ارزیابیشده
رضایت
عملکرد ادراکشده
قصد اعتراض
گردشگران خارجی
وفاداری
2014
12
22
731
753
https://jibm.ut.ac.ir/article_52107_e1350503c77e3562d3d44d75a8baf7c3.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1393
6
4
بررسی عوامل موثر بر ارتقای ارزش ویژۀ برند با تأکید بر ترفیع و تصویر شرکت (مطالعۀ موردی: اپراتور های تلفن همراه)
محمد رضا
حمیدی زاده
محمد حسین
بلاغی اینالو
مهدی
عطایی
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر بر ارزش ویژة برند با تأکید بر مشوقهای پولی و غیر پولی و همچنین، تصویر شرکت در بین دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی است. سنجش متغیرهای تحقیق با استفاده از پرسشنامه صورت پذیرفت. پس از اطمینان از پایایی و روایی، پرسشنامه در میان نمونهای متشکل از 344 نفر از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی توزیع شد. روش تحقیق توصیفی و از شاخة همبستگی و مبتنی بر معادلات ساختاری است. این پژوهش نشان داد که تبلیغات و مشوقها بر ارزش ویژة برند تأثیرگذار است. اثر تبلیغات مثبت ولی اثر مشوقها بر ارزش ویژة برند متفاوت بوده است. اثر مشوقهای پولی بر ارزش ویژه منفی ولی اثر مشوقهای غیر پولی بر ارزش ویژة برند مثبت بوده است.
ارزش ویژة برند
ترفیع پولی
ترفیع غیر پولی
تصویر شرکت
تلفن همراه
2014
12
22
755
772
https://jibm.ut.ac.ir/article_50728_2a2d38c16a41dd11a9d1dd52c77b530e.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1393
6
4
بررسی رابطة یادگیری سازمانی و عملکرد مالی از طریق فرایند نوآوری در شرکتهای صنعتی گلپایگان
امیر
خانلری
رضوان
سبزه علی
اگرچه یادگیری سازمانی اغلب هدف قلمداد میشود، از دید بسیاری از سهامداران، هدف نهایی بسیاری از سازمانها، بهینهسازی نتایج مالی مانند بهرهوری و سوددهی است. بهکارگیری یادگیری سازمانی و نوآوری از جمله عواملیاند که باعث بهبود عملکرد مالی سازمان میشوند؛ درحالیکه شرکتها بهدنبال بهبود عملکرد مالی، افزایش سود و کاهش هزینههای خود هستند، باید به تأثیر یادگیری سازمانی و نوآوری بر عملکرد مالی سازمانها توجه کرد. اهداف اصلی این پژوهش عبارتند از بررسی تأثیر یادگیری سازمانی بر عملکرد مالی شرکتها از طریق فرایند نوآوری و بررسی تأثیر یادگیری سازمانی با نوآوری و نوآوری با عملکرد مالی. دادههای آماری با استفاده از توزیع 137 پرسشنامه در بین مدیران و کارشناسان ارشد شرکتهای صنعتی شهرستان گلپایگان و جمعآوری 120 عدد از آنها تهیه شد. پس از تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار LISREL، هر سه فرضیة مطرحشده در پژوهش پذیرفته شد.
ارزیابی عملکرد
خلاقیت
سازمانهای نوآور
نوآوری
یادگیری سازمانی
2014
12
22
773
790
https://jibm.ut.ac.ir/article_53816_eaee58543c2456121d807323f185dd1f.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1393
6
4
تأثیر عوامل داخلی شرکت بر عملکرد صادراتی (مطالعۀ موردی: شرکتهای صادرکنندة پسته در تهران)
محمدرضا
شجاعی
رحیم
محترم
سمانه
آطاهریان
شرکتها برای بقا و موفقیت در فعالیتهای صادراتی به شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی خود نیازمندند. شناسایی عوامل داخلی، به این سبب که تحت کنترل شرکتها هستند، از نظر اقدام به توسعة صادرات، بسیار بااهمیت است. بهمنظور بررسی تأثیر این عوامل بر عملکرد صادراتی شرکتها، پژوهشی کاربردی و توصیفی (همبستگی- تحلیل رگرسیون) در محدودة شرکتهای صادرکنندة پسته در تهران، انجام شده است. به این منظور، با توجه به مدل مفهومی پژوهش، که از تلفیق مجموعه مدلهای موجود در این زمینه ارائه شده است، اقدام به گردآوری دادههای میدانی از 135 شرکت فعال در زمینة صادرات محصول پسته در تهران با استفاده از پرسشنامه شده است. با توجه به اینکه حجم جامعة آماری محدود و مشخص است، برای محاسبة تعداد نمونه از فرمول نمونه برای جامعة محدود، استفاده شد، که با توجه به محاسبة صورتگرفته، حجم نمونة آماری در این پژوهش برابر با 135 شرکت صادرکنندة پسته در تهران است. نتایج تحلیل این دادهها نشان میدهد که عوامل داخلی شرکت، مثل ویژگیهای مدیریتی و دسترسی به منابع داخلی، بر عملکرد صادراتی تأثیر مثبت و معنادار دارد و از بین یازده فرضیة فرعی، همة فرضیهها جز دو فرضیه، تأیید شد. بر اساس این نتایج، پیشنهادهایی برای بهبود عملکرد صادراتی شرکتهای صادرکنندة پسته در تهران ارائه شده است.
دسترسی به منابع داخلی
عملکرد صادراتی
محصول کشاورزی پسته
ویژگیهای مدیریت
2014
12
22
791
807
https://jibm.ut.ac.ir/article_50726_c1bc4106b18b14abd18f716b0972aff2.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1393
6
4
بررسی رابطة بازاریابی کارآفرینانه و عملکرد بازاریابی از طریق نوآوری ( مطالعة موردی: شرکتهای فعال در سه صنعت اتوماسیون صنعتی، مخابرات و ارتباطات، رایانه و تجهیزات دیجیتال)
علی
صفری
راضیه
قره باشلونی
این پژوهش تأثیر بازاریابی کارآفرینانه را در نوآوری، با درنظرگرفتن اثر تعدیلگری دو عامل گرایش به یادگیری و ساختار سازمانی، بررسی میکند و رابطة بین نوآوری و عملکرد بازاریابی را در قالب الگوی مورد نظر پژوهش میسنجد. جامعة آماری این پژوهش، مدیران و کارکنان بازاریابی و فروش 42 شرکت فعال در سه صنعت اتوماسیون صنعتی، مخابرات و ارتباطات، رایانه و تجهیزات دیجیتال است. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامة محققساخته با پایایی و روایی مقبول است که به تعداد 250 عدد در بین مدیران و کارکنان بازاریابی و فروش 42 شرکت فعال در سه صنعت مورد نظر توزیع شد که تعداد 195 پرسشنامه بازگشت و تحلیل شد. نتایج حاصل از بررسی الگوی مورد نظر نشان داد بازاریابی کارآفرینانه در نوآوری، و نوآوری بر عملکرد بازاریابی هر سه صنعت تأثیر دارد و همچنین، گرایش به یادگیری و ساختار سازمانی دارای اثر تعدیلگری در رابطة بین بازاریابی کارآفرینانه و نوآوری است.
بازاریابی کارآفرینانه
عملکرد بازاریابی
نوآوری
2014
12
22
809
826
https://jibm.ut.ac.ir/article_50744_c1c0df69d719c1adf6bab99ca4554b24.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1393
6
4
بررسی عوامل موثر و موانع وفاداری الکترونیکی به خدمات بانکداری الکترونیکی در مشتریان بانک های خصوصی در استان گلستان
ابراهیم
عباسی
علی اکبر
رجبی میاندره
هدف از این مطالعه، شناخت عوامل مؤثر و موانع وفاداری الکترونیکی به خدمات بانکداری الکترونیکی به مشتریان بانکهای خصوصی است. بهاینمنظور، دیدگاه 420 مشتری از شش بانک خصوصی استان گلستان در سال 1390- که از خدمات بانکداری الکترونیکی استفاده کردهاند- از طریق پرسشنامه جمعآوری شد. نتایج پژوهش، به روش تحلیل عاملی تأییدی، نشان داد که هفت عامل به ترتیب اولویت، رضایت مشتری، تصویر ذهنی، کیفیت خدمات، اعتماد، هزینة تعویض، ویژگی خدمت دریافتی و ارزش خدمات دریافتی در ایجاد وفاداری الکترونیکی مشتریان مؤثر بوده است. بهعلاوه چهار مانع به ترتیب اولویت، فنی، امنیتی و حریم خصوصی، مالی- اقتصادی و فرهنگی- اجتماعی در وفاداری مشتریان به خدمات بانکداری الکترونیکی نقش بازدارندگی داشتهاند.
استان گلستان
بانکهای خصوصی
خدمات بانکداری الکترونیکی
عوامل مؤثر و موانع وفاداری الکترونیکی
2014
12
22
827
844
https://jibm.ut.ac.ir/article_50749_de471619f5a825e506baf240e54c5bfe.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1393
6
4
ارائة مدلی جهت تبیین ارزش ویژۀ برند مقاصد گردشگری (مطالعۀ موردی: شهر اصفهان)
محمد
غفاری
بهرام
رنجبریان
سعید
فتحی
هدف پژوهش حاضر ارائة مدلی برای تبیین ارزش ویژة برند مقصد گردشگری اصفهان است. جامعة آماری پژوهش گردشگران خارجی است که در آبانماه 1392 به شهر اصفهان سفر کردهاند. از این جامعة نامحدود، نمونهای به حجم 200 نفر انتخاب شد. برای گردآوری دادههای پژوهش، پرسشنامة محققساختهای طراحی شد. سپس برای بررسی دادههای پژوهش و آزمون فرضیهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان میدهد آگاهی از برند مقصد گردشگری ارزش ادراکشده، رضایت گردشگر، تصویر ذهنی مقصد و وفاداری به مقصد گردشگری را بهطور معنیداری تحت تأثیر قرار میدهد. همچنین ارزش ادراکشده از مقصد گردشگری تأثیر معنیداری بر تصویر ذهنی مقصد گردشگری، وفاداری به مقصد گردشگری و رضایت گردشگر دارد. بهعلاوه، رضایت گردشگر تأثیر معنیداری بر تصویر ذهنی مقصد گردشگری و وفاداری به مقصد گردشگری دارد. در نهایت تصویر ذهنی مقصد گردشگری، وفاداری به مقصد گردشگری را بهطور معنیداری تحت تأثیر قرار میدهد.
ارزش ویژة برند
ارزش ویژة برند مقصد گردشگری
وفاداری به مقصد گردشگری
2014
12
22
845
866
https://jibm.ut.ac.ir/article_51778_8a97f215fc127e3d4ce19406440664d6.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1393
6
4
شناسایی عوامل موفقیت بانک بیمه در ایران
مسعود
کیماسی
سعید
شیرکوند
علی
گلرخ
با تغییر رویکرد موجود به خدمات مالی و پدیدآمدن تفکر ارائة کلیة خدمات مالی بهصورت یکپارچه، «بانکبیمه» مفهومی است که بیش از پیش مورد توجه هردو صنعت بیمه و بانکداری قرار گرفت تا آنها بتوانند به واسطة ایجاد همافزایی، پاسخگوی فضای کسبوکار رقابتی در این حوزه باشند. برنامهریزی و مدیریت راهبردی در این فضا از الزامات بهشمار میآید؛ بههمین سبب، برای موفقیت در پیادهسازی این مفهوم، آشنایی با عوامل کلیدی موفقیت بانکبیمه یکی از گامهای ضروری برای برنامهریزی و مدیریت راهبردی است. پژوهش پیش رو از نوع توصیفی- پیمایشی است و هدف اصلیاش شناسایی عوامل کلیدی موفقیت پیادهسازی بانکبیمه است. چارچوب نظری این پژوهش، برمبنای عوامل استخراجشده از پیشینة پژوهش است که در ابتدا و با استفاده از پرسشنامه، ضروریبودن این عوامل بررسی شد و سپس عوامل ضروری از طریق تحلیل عاملی اکتشافی دستهبندی شدند. نتایج بررسیها نشان داد که عوامل کلیدی موفقیت پیادهسازی بانکبیمه را میتوان در پنج دستة کلی قرار داد.
بانکبیمه
تحلیل عاملی اکتشافی
عوامل کلیدی موفقیت
2014
12
22
867
887
https://jibm.ut.ac.ir/article_50738_530a3dd4850ff2de9513b6c86ece6d70.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1393
6
4
مدیریت توسعة صادرات؛ شناسایی و سطحبندی محرکهای صادراتی (مطالعه موردی: صنعت ساخت قطعات خودرو)
محمد
محمودی میمند
صمد
خباز باویل
خورشید
فروغینیا
دولتها در جمهوری اسلامی ایران در راستای مدیریت توسعة صادرات، میکوشند با ارائه محرکهای صادراتی در قالبها و شکلهای مختلف و متنوع، زمینههای افزایش صادرات غیر نفتی را فراهم آورند.بهسبب توان بالقوة مناسب ایران در امر صادرات قطعات خودرو، پژوهش حاضر، ضمن شناسایی محرکهای صادراتی تأثیرگذار در صنعت قطعات خودرو، اقدام به سطحبندی و تعیین روابط آنها در قالب مدلی ساختاری- تفسیری (ISM) کرده است. جامعة آماری این پژوهش شامل مدیران ارشد شرکتهای صادرکنندة قطعات خودرو در سطح شهرستان تبریز است. نتیجة نهایی و اصلی پژوهش دربرگیرندة مدل یکپارچة محرکهای صادراتی در صنعت قطعات خودرو در یک سلسلهمراتب با روابط یکطرفه یا دوطرفه است. این مدل یکپارچه از بررسی و تحلیل روابط و سطحبندی محرکهای تأثیرگذار در صادرات قطعات خودرو بهدست آمده است و به مدیران و تصمیمگیران حوزة تجارت و صادرات کشور کمک میکند تا دیدی جامع از ارتباطات پیچیدة بین محرکهای اثرگذار بر حوزة صادرات قطعات خودرو دارا باشند و در سیاستگذاریهای خود اولویتها را شناسایی کنند و نظم و جهتگیری مناسبی داشته باشند.
سطحبندی
صادرات غیر نفتی
قطعات خودرو
محرکهای صادراتی
مدلسازی ساختاری تفسیری
2014
12
22
889
910
https://jibm.ut.ac.ir/article_50727_27d6e9b2bfb5fc365bc627e97489a090.pdf