2024-03-28T22:27:54Z
https://jibm.ut.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=7693
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1395
8
1
مدیریت دانش مشتری و نقش آن در نوآوری مستمر و عملکرد برتر (مطالعۀ موردی: بانکهای خصوصی سطح استان گیلان)
رضا
اسماعیل پور
محمد
دوستار
نسترن
طاهرپرور
امروزه با افزایش فشارهای محیطی و رقابت، سازمانها بهسوی منابع بیرونی و بهویژه دانش مشتریان سوق یافتهاند تا بتوانند با سرمایهگذاری و مدیریت آن، به منبع جدیدی از مزیت رقابتی دست یابند. هدف اصلی این پژوهش، مشخصکردن آثار جریانهای دانش مشتری بر ابعاد نوآوری و عملکرد سازمانهاست. با جمعآوری دادهها از 280 نفر از کارکنان بانکهای خصوصی سطح استان گیلان و تجزیهوتحلیل آن با استفاده از نرمافزار لیزرل، به این نتیجه رسیدیم که دانش از مشتری، بهعنوان مهمترین منبع ایدههای نوآورانه و مزیت رقابتی، تأثیر مثبتی بر سرعت و کیفیت نوآوری و همچنین عملکرد عملیاتی و مالی بانکها دارد. همچنین، یافتههای ما بیانگر تأثیر متفاوت دانش دربارة مشتری و دانش برای مشتری بر ابعاد نوآوری و عملکرد است. نتایج این پژوهش به بانکها کمک میکند تا با تدوین راهبردهای مناسب و بهکارگیری مؤثر جریانهای دانش مشتری به سطح بالاتری از نوآوری و عملکرد برسند.
جریانهای دانش مشتریان
عملکرد سازمان
مدیریت دانش مشتری
نوآوری
2016
03
20
1
28
https://jibm.ut.ac.ir/article_50739_9d98bff7b6395bd9c1c7a529c8bb1576.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1395
8
1
تأثیر درگیری ذهنی و ویژگیهای شخصیتی افراد بر خرید آنی پوشاک
کبری
بخشی زاده
مرتضی
خلیلی رودی
سامان
رضائیان اکبرزاده
بسیاری از افراد هنگام بازگشت به خانه کالایی را در دست دارند که از قبل قصد خریدش را نداشتهاند. خرید آنی جنبهای مشخص و گسترده از سبک زندگی مصرفکننده در جوامع مختلف است. از اینرو، موضوع تحقیق بسیاری از محققان رفتار مصرفکننده در کشورهای مختلف است. موضوع تفاوتهای فردی در خرید آنی، رویکردی تقریباً جدید است که موجب تبوتابی نو در این حوزه شده است. پژوهش پیشرو با هدف بررسی ویژگیهای فردی تأثیرگذار بر تمایل به خرید آنی و با استفاده از ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه و سناریو به رشتة تحریر درآمده است. جامعة آماری تحقیق دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، روش نمونهگیری طبقهای نسبی و اندازة نمونه 376 نفر است. تکنیک آماری مورد استفاده، مدلسازی معادلات ساختاری به کمک نرمافزار PLS بود. نتایج نشان میدهد متغیرهای شخصیتی وظیفهشناسی، سازگاری و روانرنجورخویی بر تمایل کلی به خرید آنی، درگیری ذهنی و تمایل کلی به خرید آنی بر تمایل به خرید پوشاک و تمایل به خرید آنی پوشاک نیز بر تصمیم خرید آنی پوشاک مؤثر بودهاند.
ارزیابی هنجاری
خرید آنی
درگیری ذهنی
رفتار مصرفکننده
شخصیت
2016
03
20
29
46
https://jibm.ut.ac.ir/article_57530_0dbb5d56808adb2bdc0e0ee6d3077d27.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1395
8
1
تبیین الگوی انتخاب راهبردهای بازاریابی بانکداری تجاری مبتنیبر ارزش ویژۀ مشتری
علی
دیواندری
امیر حسین
داودیان
محسن
نظری
عزیز الله
معماریانی
انتخاب راهبرد بازاریابی از مهمترین اقدامات برای ایجاد ترکیب مناسب مشتریان در زمینة دستیابی به بقا و سودآوری پایدار برای سازمان است. با اینحال، برخی کسبوکارها برداشت درستی از ترکیب مشتریان و شناخت مناسبی از ارزش مشتریان ندارند. در این بین، بانکهای تجاری مشتریان میلیونی دارند و زیرساختهای فنی و انسانی گستردهای بهمنظور خدمترسانی به این حجم از مشتریان تجهیز کردهاند، اما فعالیتهای مرتبط با ادارة کسبوکار در آنها کمتر بر مبنای مشتری سازماندهی شده است. در این پژوهش، با استفاده از رویکرد کیفی اکتشافی و نظریة برخاسته از دادهها تلاش شده است تا درک بهتری از چگونگی انتخاب راهبرد بازاریابی از نظر مدیران ارشد فعال در بخشهای فروش و بازاریابی بهدست آید. پس از تحلیل یافتهها، 400 کد، 65 مفهوم، 17 مقولة اولیه و 5 مقولة نهایی بهدست آمد که براساس آنها برای تبیین نظریهای که بتواند انتخابهای بازاریابی مدیران بانک را براساس ادراک از ارزش مشتری توضیح دهد، اقدام شد.
ارزش ویژة مشتری
راهبرد بازاریابی
محرکهای ارزش ویژة مشتری
نظریة برخاسته از دادهه
2016
03
20
47
72
https://jibm.ut.ac.ir/article_57531_6aa0b524f08aea5619b8b741a39f8811.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1395
8
1
مقایسۀ ابعاد مدل کسبوکار بانکداری در ایران با مدل بانکداری جامع
صادق
سپندارند
مهدی
حقیقی کفاش
وحید
ناصحی فر
وحید
خاشعی
امروزه بسیاری از بانکها در حال مطالعه و استقرار راهبرد جامعی در سطح بنگاههای مالی هستند. سیستمی جهانی و جامع که بر عملکرد صاحبان سهام و ریسک احتمالی بازار مبتنی است. شناخت وضع موجود مدل کسبوکاری و همچنین شناخت مدل کسبوکاری ایدهآل از نظر هر گونه تغییر در سازمان اهمیت دارد؛ بنابراین، در این تحقیق با مصاحبه با چهارده نفر از خبرگان صنعت بانکداری در ایران و بانکداری جامع و تحلیل تماتیک مصاحبهها، ابعاد مدل کسبوکار بانکداری در ایران و بانکداری جامع مقایسه شده است. نتیجة تحلیل مصاحبهها با استفاده از روش تحلیل تم نشان میدهد مدل بانکداری در ایران و مدل بانکداری جامع در نه بعد مدل کسبوکاری از جمله مشتریمحوری در ارزش پیشنهادی، شخصیسازی کانال در بعد کانالهای ارائة خدمت و افزایش تنوع در درآمدهای بانک، با یکدیگر تفاوت دارند.
ابعاد مدل کسبوکار
بانکداری
بانکداری جامع
مدل کسبوکار
2016
03
20
73
88
https://jibm.ut.ac.ir/article_57532_d3578ce02e79c6ac48eed306984de057.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1395
8
1
ارائۀ چارچوبی برای شناسایی ریسکهای راهبرد در شرکتهای هولدینگ سرمایهگذاری
سید رضا
سید جوادین
حسین
صفری
عباس
ابراهیمی
امروزه بسیاری از شرکتها به اهمیت برنامهریزی راهبردی پی بردهاند. شرکتهای هولدینگ نیز این موضوع را مدنظر قرار دادهاند. بحث برنامهریزی راهبردی در شرکتهای مختلف متفاوت است و در شرکتهای هولدینگ نیز پیچیدگیهای ویژهای دارد. شرکتهای هولدینگ با دو تصمیم راهبردی مهم مواجهاند: 1. سرمایهگذاریها در چه حوزههایی و چگونه صورت گیرد؟ 2. شرکت مادر چگونه بر حوزههای سرمایهگذاریشده (کسبوکارهای تابعه) تأثیر بگذارد و آنها را مدیریت کند؟ شرکتهای هولدینگ در راستای تصمیمهای راهبردی خود با ریسکهایی روبهرو میشوند که باید به آنها توجه داشته باشند. در این پژوهش، با استفاده از مالتی گراندد تئوری که ترکیبی از گراندد تئوری و فراترکیب است، ریسکهای راهبرد اینگونه شرکتها شناسایی میشود. با توجه به ترکیب دو روش، ابتدا حدود پنجاه پژوهش از بین بیش از چهارصد پژوهش مرتبط برای فراترکیب استفاده شد و کدهای مربوطه نیز شناسایی شد. سپس با استفاده از چهارده مصاحبة ساختاریافته در قالب گراندد تئوری، مفاهیم و مقولههای نهایی استخراج شد که عبارتاند از: ریسکهای مدیریتی، ساختاری، مالی، عملیاتی و رفتاری.
ریسکهای راهبرد
شرکت مادر
مالتی گراندد تئوری
2016
03
20
89
116
https://jibm.ut.ac.ir/article_50717_2dbacff1bbe4abe63e097178d6abf4a8.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1395
8
1
تحلیل کمی فرصتهای رشد و سودآوری شرکتها بر مبنای ابعاد راهبردهای اقیانوس آبی
حمید
شاهبندرزاده
محمد حسین
کبگانی
شرکتها برای بقا و حضور در بازار جهانی به راهبردهایی قوی و نوآورانه نیاز دارند. درنتیجه، برای دستیابی به فرصتهای رشد و سودآوری جدید، باید اقیانوسهای آبی خلق کنند. اقیانوس آبی از ضعف اقیانوس قرمز (تمرکز بیشازحد بر رقابت و بیتوجهی به ایجاد یک بازار جدید و بدون رقابت) نشئت میگیرد، درحالیکه راهبرد اقیانوس آبی مربوط به صنایعی است که امروز وجود ندارد و در آینده بهوجود میآیند. اقیانوسهای آبی در فضای بازار تسخیر نمیشوند و فرصت رشد و سوددهی بسیار بالا تعریف میشوند. در پژوهش حاضر، مدلی برای شناسایی ابعاد مهم در پیادهسازی راهبرد اقیانوس آبی تبیین شده است. ابعاد اصلی این مدل از کتاب استراتژی اقیانوس آبی اثر کیم و مابورن، مدل موانع راهبرد اقیانوس آبی گرفته شده است. ابعاد اصلی این مدل عبارتاند از: ابعاد شناختی، تسهیم منابع، انگیزشی و سیاسی. در پژوهش حاضر، برای تعیین میزان اهمیت هریک از ابعاد مدل، از نظر کارشناسان حوزة راهبرد و همچنین مدلسازی غیرخطی فازی استفاده شد. نتایج مدلسازی ریاضی نشان میدهد بعد شناختی در رتبة اول قرار گرفته است.
اقیانوس قرمز
راهبرد اقیانوس آبی
غیرخطی
فازی
مدلسازی ریاضی
2016
03
20
117
136
https://jibm.ut.ac.ir/article_57533_b50ad06d640daaefe0ac5d7a5e4364f0.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1395
8
1
ارائۀ چارچوبی جدید بهمنظور ارزیابی طرح محصول با بهکارگیری الگوهای رفتار کیفیتی در شرایط عدمقطعیت
رضا
شیخ
عفت
محمدی
کیفیت محصولات به میزان انطباق طرح محصول با کیفیتی که مشتری از محصول درک میکند، بستگی دارد. متناسببودن طرح محصول با نیاز مشتری موجب ارتقای سطح ابعاد کیفیت محصولات میشود. رقابت شدید در بازار جهانی از یکسو و افزایش پیچیدگی در طراحی محصول از سوی دیگر سبب شده است که فعالیتهای مرتبط با طراحی و انتخاب طرح محصول بیشازپیش به دانشی تخصصی تبدیل شود. از اینرو، هدف اصلی پژوهش تصمیمگیری در زمینة انتخاب طرح محصول در بازۀ زمانی بلندمدت و شرایط عدمقطعیت است. برای تحقق هدف پژوهش، ابتدا با استفاده از مفاهیم نظریۀ مجموعۀ راف الگوهای رفتاری مشتریان شناسایی میشود و سپس گزینههای پیشنهادی برای طرح محصول با توجه به الگوهای رفتاری غالب با استفاده از روش بسطدادهشدة فرایند سلسلهمراتبی مبتنیبر نظریۀ اعداد D ارزیابی و اولویتبندی میشوند.
طرح محصول
عدمقطعیت
نظریۀ اعداد D
نظریۀ مجموعۀ راف
2016
03
20
137
158
https://jibm.ut.ac.ir/article_57534_70b4efb449053ace7ed4b9d7bf013c0b.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1395
8
1
راهبردهای بازارگرایی و نوآوری، رویکردی به پویایی کسبوکار
آیدا
شیوا
هاشم
آقازاده
علی
حیدری
دوگانگی از جمله ویژگیهای کسبوکارهای پویا در پاسخگویی مناسب به فضای رقابتی کنونی محسوب میشود و در حوزههای مختلف یک بنگاه قابلبررسی است. بازارگرایی و نوآوری از جمله توانمندیهای پویایی هستند که کسبوکارها برای کسب مزیت رقابتی به آنها اتکا میکنند. با توجه به اینکه تحقیقات محدودی در زمینة اتخاذ همزمان رویکردهای اکتشاف و بهرهبرداری در حوزههای بازارگرایی و نوآوری انجام گرفته است، در این تحقیق بهمنظور اندازهگیری راهبردهای اکتشاف و بهرهبرداری در حوزة توانمندیهای بازارگرایی و نوآوری بنگاه، پرسشنامهای حاوی شاخصهای سنجش دوگانگی بازارگرایی و نوآوری در میان مدیران و کارشناسان بنگاههای ایرانی فعال در صنعت مواد غذایی توزیع شد. جامعة آماری این پژوهش 320 بنگاه شرکتکننده در بیستویکمین نمایشگاه بینالمللی صنایع غذایی بود و با استفاده از فرمول کوکران جامعة آماری محدود، حجم نمونه برابر با 186 بنگاه محاسبه شد. درنهایت، دادههای 138 پرسشنامه با روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تأییدی، تجزیه و تحلیل شد و شاخصهای نهایی بهمنظور تعیین مدل سنجش تبیین شد.
پویایی کسبوکار
دوگانگی
راهبردهای بازارگرایی
راهبردهای نوآوری
عوامل کلیدی موفقیت بنگاه
2016
03
20
159
182
https://jibm.ut.ac.ir/article_57535_56cae3226fca7e5d91940d19072e7f59.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1395
8
1
تأثیر بازاریابی تجربی، تصویر مقصد و تصویر شرکت بر رضایتمندی مشتریان هتلها (مطالعۀ موردی: هتلهای چهار و پنج ستارۀ پارسیان تهران)
حسین
عابدی
محمد حسن
قلیچ خانی
شناخت نگرشهای رایج مصرفکنندگان در حوزة رفتار مصرفکننده، یک توانمندی راهبردی محسوب میشود؛ بنابراین، اولین چیزی که بر شکلگیری نگرش افراد به کالاها و خدمات تأثیر میگذارد، تجربة مستقیم مصرفکننده است. درنتیجه، هدف این پژوهش بررسی هتلهای چهار و پنج ستارة پارسیان تهران از نظر تأثیرگذاری بازاریابی تجربی، تصویر مقصد و تصویر شرکت بر رضایتمندی میهمانان است. این مطالعه از روش معادلات ساختاری استفاده کرده است. نمونة جمعآوریشده شامل 570 نفر از مشتریان هتلهای چهار و پنج ستارة پارسیان در تهران بود که از طریق نمونهگیری طبقهای دومرحلهای انجام گرفت. درنهایت، نتایج نشان داد ادراکات میهمانان از بازاریابی تجربی، تصویر شرکت و تصویر مقصد بر رضایتمندی آنان تأثیر مستقیم دارد. همچنین، مدل مفهومی ارائهشده برای توسعة مدلهای تأثیرگذاری بازاریابی تجربی، تصویر شرکت و تصویر مقصد تأیید شد.
بازاریابی تجربی
تصویر شرکت
تصویر مقصد
رضایت
2016
03
20
183
204
https://jibm.ut.ac.ir/article_57536_1c7130005e4d71a053f22ac0f0ea235d.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1395
8
1
بررسی تأثیر جذابیت برند کارفرما بر تمایل استخدام نخبگان (مطالعۀ موردی: شرکتهای زیر مجموعۀ وزارت نفت)
محسن
علیزاده ثانی
سهیل
نجات
یافتن نیروی کار زبده و ماهر در محیط پویای امروز امری حیاتی بهشمار میرود و رقابت برای جذبکارکنان بااستعداد بهاندازة رقابت برای مشتری شدت یافته است. تحقیق حاضر تأثیر جذابیت برند کارفرما را بر تمایل به استخدام نخبگان بهعنوان کارکنان بالقوه بررسی میکند. جامعة آماری این تحقیق دانشجویان ترم آخر مقطع کارشناسی در رشتههای فنی و مهندسی سه دانشگاه فنی برتر در ایران (تهران، صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر) بود که پس از نمونهگیری تصادفی طبقهای، اطلاعات 267 نفر از طریق پرسشنامه جمعآوری شد و با استفاده از نرمافزارهای SPSS و SmartPLS2 تجزیه و تحلیل شد. با توجه به نتایج آزمون مدل مفهومی تحقیق، متغیر جذابیت برند کارفرما از طریق رابطة مستقیم (175/0) و نقش میانجی متغیر شهرت سازمان (229/0)، درکل توانست 4/40 درصد از تغییرات تمایل به استخدام نخبگان را تبیین کند. همچنین، یافتههای بررسی شکاف وضع موجود و مطلوب از دیدگاه نخبگان نشان میدهد شرکتهای زیرمجموعة وزارت نفت با برنامهریزی و معرفی مناسبتر بهترتیب اولویت در ارزشهای نوآوری، توسعه، اجتماعی، بهکارگیری و اقتصادی، بهعنوان کارفرما میتوانند تصویر جذابتری نسبت به سایر سازمانها ارائه دهند.
برند کارفرما
جذابیت برند کارفرما
شهرت سازمان
نخبگان
نفت
2016
03
20
205
228
https://jibm.ut.ac.ir/article_57537_d9d03d7c99b62b083a2cf024c6fe756f.pdf
مدیریت بازرگانی
2008-5907
2008-5907
1395
8
1
تبیین نقش میانجی عملکرد محصول در تأثیر چشمانداز و موضعیابی برند بر ارزش ویژۀ برند
سیدنجم الدین
موسوی
هدف از این تحقیق بررسی تأثیر چشمانداز و موضعیابی بر ارزش ویژة برندهای صنایع غذایی ایران با درنظرگرفتن نقش میانجی عملکرد محصول بود که با استفاده از روش تحقیق توصیفی- پیمایشی انجام گرفت. جامعة آماری پژوهش، کارشناسان بازاریابی برندهای برتر صنایع غذایی کشور است که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندی، نمونهای به حجم 178 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادههای پژوهش پرسشنامه بود که روایی آن به روش اعتبار محتوا و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. برای بررسی و آزمون فرضیهها از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش بیانگر آن است که چشمانداز برند تأثیر مثبت و معنیداری بر موضعیابی برند، عملکرد محصول و ارزش ویژة برند در صنایع غذایی ایران دارد. سایر نتایج نشان میدهند موضعیابی برند تأثیر مثبت و معنیداری بر عملکرد محصول و ارزش ویژة برند دارد و عملکرد محصول نیز تأثیر مثبت و معنیداری بر ارزش ویژة برند در صنایع غذایی ایران دارد. همچنین، عملکرد محصول نقش میانجی مثبتی در تأثیر چشمانداز و موضعیابی برند بر ارزش ویژة برند دارد.
ارزش ویژة برند
چشمانداز برند
صنایع غذایی
عملکرد محصول
موضعیابی برند
2016
03
20
229
243
https://jibm.ut.ac.ir/article_57538_9b073ca3a14f15d4ecf21e19e1b2e9a6.pdf