دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59076120140321Identify the Effects of Export Commitment, Price Adaptation and Number of Markets on the Export Performanceشناسایی اثرات تعهد صادراتی، تطبیق قیمت و تعداد بازارها بر کارکرد صادراتی21405160210.22059/jibm.2014.51602FAسید یعقوبحسینیاستادیار گروه مدیریت دانشکده ادبیات دانشگاه خلیج فارس، بوشهر ، ایرانسید جوادمیرجهان مردکارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی بینالمللی، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایرانسیده اسماءحسینیکارشناس ارشد، مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایرانJournal Article20130128Export performance is one of the concepts highly stressed in the literature of international marketing. The aim of this paper is to identify the influence of firm behavior (number of markets, export commitment and Price adaptation) on export performance. <br />The methodology of this study is quantitative, using survey research, with a sample of 37 export companies. Questionnaire was used for gathering data. The reliability and validity of this tool was confirmed. To test the hypothesis of the study, Structural Equation Modeling (SEM) and Smart PLS software were used. The results show that firms with high commitment are more willing to adapt their export pricing. These firms also perform better in foreign markets. Moreover, the results also indicate that adapting export pricing has a negative impact on export performance.کارکرد صادراتی شرکتها از جمله متغیرهایی است که در ادبیات بازاریابی بینالملل مورد تأکید قرار گرفته است. هدف این مقاله این است که میزان تأثیرگذاری رفتار شرکت در بازارهای خارجی (تعداد بازار، تعهد صادراتی و تطبیق قیمت) را بر کارکرد صادراتی، مورد بررسی قرار دهد. روششناسی این پژوهش کمی بوده و با رویکرد پیمایشی، نمونهای شامل 37 شرکت صادراتی مورد بررسی قرار گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که روایی و پایایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. برای آزمون فرضیههای پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان از آن دارد که شرکتهایی که به بازارهای خارجیشان متعهدترند، در دستیابی به تطبیق قیمت صادراتی موفقترند. همچنین این شرکتها، در بازارهای خارجی کارکرد صادراتی بهتری داشتهاند. این یافتهها همچنین نشان میدهند که تطبیق قیمت صادراتی تأثیر منفی بر کارکرد صادراتی دارد.https://jibm.ut.ac.ir/article_51602_d2516ce16d9676d7c23586e912d2f8e5.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59076120140321Developing and Explaining a Framework to Establish Customer Knowledge Management (CKM) in Private Commercial Banks in Iranتدوین و تبیین چارچوب استقرار مدیریت دانش مشتری در بانکهای تجاری خصوصی ایران41665160410.22059/jibm.2014.51604FAعلیدیواندریاستاد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.محمودمحمدیاندانشیار، مدیریت بازاریابی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0002-2550-6388مهدیشامی زنجانیاستادیار، مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تهران، تهران، ایراناحسانعابدیمربی، مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20131109Customer Knowledge Management (CKM) has been a subject of much attention in recent years. The attractiveness of this subject is the result of its benefits for organizations; but despite the benefits of CKM implementation, many projects aimed at implementing CKM in organizations fail due to companies’ negligence with respect to its implementation factors. Meanwile the majority of organizations using CKM face with the problem of how to implement it in their organization. On the other hand, researches that have been done in the field of Customer Knowledge Management looked partially to the subject. Thus, implementing Customer Knowledge Management needs a comprehensive framework which eliminates the drawbacks of the current researches. This research, using mixed method approach, aimed at developing and explaning a framework for implementing Customer Knowledge Management at the qualitative stage (Stage 1) and validating the developed framework at the quantitative stage (Stage 2) to ultimately provide Customer Knowledge Management implementation framework as a final result of the research. The findings could improve researcher's knowledge about CKM implementation goals, challenges, mechanisms and outcomes.مدیریت دانش مشتری یکی از مباحثی است که در سالهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. منافع و مزایای مدیریت دانش مشتری باعث ایجاد جاذبه نسبت به این موضوع شده و به رغم مزایایی که مدیریت دانش مشتری دارد به دلیل بیتوجهی به فاکتورهای استقرار، بسیاری از پروژههای آن با شکست مواجه میشوند. در عین حال بسیاری از سازمانهایی که مبادرت به بهکارگیری مدیریت دانش مشتری نمودهاند، با این مشکل مواجه شدهاند که چگونه میتوان مدیریت دانش مشتری را در سازمان مستقر کرد. از سوی دیگر، تحقیقات این حوزه از مدیریت دانش مشتری، نگاه بخشی به این موضوع داشتهاند. بنابراین استقرار مدیریت دانش مشتری نیازمند چارچوبی است که با اتخاذ نگاهی جامع، نواقص تحقیقات فعلی را نیز برطرف سازد. با توجه به مشکلات موجود سازمانها در زمینه استقرار مدیریت دانش مشتری و نواقص مطالعات موجود، این تحقیق با بهکارگیری روش تحقیق آمیخته، در مرحله کیفی به تدوین چارچوبی به منظور استقرار مدیریت دانش مشتری پرداخته و در مرحله دوم، مرحله کمی، اعتبار چارچوب توسعه داده شده در مرحله اول مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا چارچوب استقرار مدیریت دانش مشتری ارائه شده است. نتایج این تحقیق میتواند آگاهی محققین این حوزه را در خصوص اهداف، چالشها، مکانیزمها و عوامل موثر بر انتخاب آنها و پیامدهای استقرار مدیریت دانش مشتری افزایش دهد.https://jibm.ut.ac.ir/article_51604_d6af3e476bb5ea4c8a64dc53273f6843.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59076120140321The Impact of Supply Chain Management on Improving the Performance of Automotive Parts Industry through Competitive Advantageتأثیر مدیریت زنجیرهی تأمین بر بهبود عملکرد صنایع تولید قطعات خودروئی از طریق مزیت رقابتی67885160510.22059/jibm.2014.51605FAحمیدرضارضائی کلیدبریاستادیار مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایرانمهردادگودرزوند چگینیدانشیار مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایرانسیده فاطمهعلوی فومنیکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی(گرایش بازاریابی)، دانشگاه آزاداسلامی، رشت، ایرانJournal Article20131126In today’s complex, dynamic and ever changing modern environment, all companies need to design and use strategies helping them to improve continuous performance, because in such a competitive environment, those companies which keep pace with changing and dynamic conditions of competitive market are able to survive. This study was conducted using descriptive – correlational methodology. The study sample consisted of automotive companies with improved grade in the country that were selected using non-probability sampling. Li standardized questionnaire (2006) was used as a measuring tool in the present study. The statistical analysis software of structural equations modeling ‘LISREL 8.5’ was used to test the hypothesis. The results indicated that implementing supply chain management methods through competitive advantage has an effect on improved organizational performance and implementing supply chain management methods has an effect on creating a competitive advantage.در محیط پیچیده ، پویا و بسیار متغیر امروزی ، شرکت ها نیازمند طراحی و اتخاذ راهبرد هائی در زنجیره ی تامین خود هستند که بتواند آنها را در بهبود روزافزون عملکردشان یاری رساند . زیرا در چنین محیط رقابتی شرکت هائی قادر به بقا هستند که از گردونه رقابت جا نمانده و خود را با شرایط متغیر و پویای بازار رقابتی همگام کنند. پژوهش حاضراز نظر روش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری تحقیق ، شرکتهای دارای گرید ارتقاء یافته شرکتهای خودروسازو می باشد که نمونه ها از روش نمونه برداری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند ، جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد لی (2006) و جهت آزمون فرضیه ها از آزمون آماری مدلسازی معادلات ساختاری LISREL 8.5 استفاده شده است ، نتایج تحلیل نشان می دهد که بکارگیری سطح بالاتری از شیوه های مدیریت زنجیرهی تأمین و مزیت رقابتی بر بهبود عملکرد سازمانی و همچنین بکارگیری شیوه های مدیریت زنجیره ی تأمین بر ایجاد مزیّت رقابتی تاثیر مثبت دارد . <br /><br clear="all" />https://jibm.ut.ac.ir/article_51605_4b672104790cf6c683031769581218cc.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59076120140321Strategic Approach to Human Resource Architecture Conceptual Framework
(A study in NIOC)ارائه چارچوب مفهومی معماری منابع انسانی با رویکرد استراتژیک (پژوهشی در شرکت ملی نفت ایران)891065160610.22059/jibm.2014.51606FAسید رضاسیدجوادیناستاد مدیریت منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایرانسعیدشهبازمرادیدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانطهمورثحسنقلی پوردانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانناصرمیرسپاسیاستاد واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامیJournal Article20111114Theoretically speaking, HR architecture is a new concept which can be studied in the framework of changes in leading HRM system and new approaches suggested for the relationships among employees and employers. Since contextual variables carry diverse variations and importance levels, designing a HR architecture framework is a complex issue. Therefore, the idea is considered to be piloted in Iranian Oil and Gas industry. As there is no HR architecture reference framework, the conceptual model derived from exploratory interviews and literature reviews. Then the framework sub elements were built via Delphi technique in an expert panel format.از منظر تئوریک، معماری منابع انسانی مفهوم جدیدی است که در چارچوب تحولات حاصله در طرق هدایت نظام مدیریت منابع انسانی و طرح رویکردهای جدید در رابطه بین کارکنان با سازمانها قابل بررسی است. با توجه به اینکه عوامل موثر بر ارائه چارچوب معماری منابع انسانی(اعم از بازدارنده و پیش برنده) در محیطها و بسترهای گوناگون متفاوت بوده یا حداقل درجه اثرگذاری و اهمیت آنها متغیر است در این پژوهش، طراحی و عرضه چارچوبی برای معماری منابع انسانی با رویکرد استراتژیک در صنعت نفت کشور مورد توجه قرار گرفت. با توجه به در دسترس نبودن مدلی که بر اساس آن بتوان امکان ارائه چارچوب معماری منابع انسانی را مورد مطالعه قرار داد، پس از بررسی ادبیات نظری مربوط به این موضوع، مهمترین عوامل موثر بر شکل گیری چارچوب معماری منابع انسانی در نظام مدیریت منابع انسانی، استخراج گردیده و با انجام مصاحبه های اکتشافی تکمیل گردید. در گام بعد برای ساخت مدل امکان سنجی مناسب، پانل از خبرگان تشکیل و ابعاد، مولفه ها و شاخصهای مورد نیاز برای طراحی چارچوب معماری منابع انسانی مشخص گردید.https://jibm.ut.ac.ir/article_51606_96dd7dfaf0bf3c09fe0fe3c066895ea7.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59076120140321Investigating the Impact of Business Networks on Competitive Advantage by Explaining the Role of Capability of Building Capabilities
Case Study: Construction Industryبررسی تاثیر شبکه های کسب و کار بر مزیت رقابتی با تبیین نقش قابلیت ایجاد قابلیت ها، مورد مطالعه صنعت ساختمان1071245160710.22059/jibm.2014.51607FAاسماعیلشاه طهماسبیدانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس0000-0002-8767-327Xسید حمیدخداداد حسینیدانشیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس0000-0001-7435-3632اسدلهکردنائیچدانشیار، دانشکده مدیریت و اقتصاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس6141000000030540محمدتقیآزاد ارمکیاستاد، دانشکده علوم اجتماعی، گروه جامعه شناسی، دانشگاه تهرانJournal Article20131005The purpose of this study is to quantify the impact of business networks on competitive advantage by the mediator variable of capability of building capabilities (CBC). These networks are accompanied by the role of customers, suppliers and competitors. For data collection, a questionnaire was distributed that 325 of which were utilizable. The result of SEM analytical method shows that all hypotheses are confirmed with the minimum level of reliability of 0.9. The mean of business networks for private and family businesses was more than that of private and nonfamily businesses. Among the impact factors of hypotheses, the most one belonged to the impact of business networks’ relationships on capability of building capabilities (CBC). In total, it could be said that business networks have a significant impact on dynamic capabilities which are the new approach to competitive advantage. On the other hand, considering the significant role of cognitive component among the other components of business networks and also considerable affectability of strategic flexibility, special attention of organizations towards long-term relationships between business networks in this industry is recommended.هدف پژوهش حاضر کمی سازی تاثیر شبکههای کسب و کار بر مزیت رقابتی با میانجی گری قابلیت ایجاد قابلیتها میباشد. این شبکهها با نقش آفرینی مشتریان، تامین کنندگان و رقبا همراه بوده است. در این تحقیق از پرسشنامه که 352 مورد آن قابل قبول بود، استفاده شد .نتایج حاصل از روشهای تحلیل معادلات ساختاری نشان از تایید همه فرضیات تحقیق در حداقل سطح اطمینان 9/ دارد. میانگین شبکههای کسب و کار شرکتهای خصوصی و فامیلی از شرکتها با مالکیت خصوصی و غیر فامیلی بیشتر بود. از بین مقادیر ضریب تاثیر در بین فرضیهها، بیشترین تاثیر به ارتباط شبکههای کسب و کار بر قابلیت کسب قابلیت اختصاص داشت. در مجموع میتوان گفت شبکههای کسب و کار بر قابلیتهای پویا که رویکرد جدید مزیت رقابتی میباشد تاثیر بسزایی میگذارند. از طرفی با توجه به نقش مهم مولفهی شناختی از میان مولفههای شبکههای کسب و کار و همچنین تاثیر پذیری بالای انعطاف استراتژیک، نگاه ویژه سازمانها به روابط بلندمدت در بین شبکههای کسب و کار در این صنعت پیشنهاد میگردد.https://jibm.ut.ac.ir/article_51607_0cd0d02a2cef77a53b3e1af23946034b.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59076120140321The Role of Factors Affecting the Success of Customer Relationship Management Strategy in Car Dealerships in Guilan Provinceنقش عوامل موثر برموفقیت استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری درنمایندگیهای فروش خودرو استان گیلان1251445160810.22059/jibm.2014.51608FAصفرفضلیاستادیار، مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران.متینرشیدی آستانهکارشناس ارشد، مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره)، قزوین، ایران.Journal Article20130601Paying attention to customers is necessary for continuing operation in competitive markets today. Through customers’ satisfaction, organizations can reduce production costs and increase their revenues. Customer relationship management can help the managers and organizations with establishing a constructive relationship with customers and maintaining them. Therefore, developing and deploying an effective customer relationship management system is one of the necessities of today's organizations. In this study, the factors affecting the success of customer relationship management strategy in car dealerships in Guilan province has been investigated. The findings indicate that knowledge management, organizational variables, interactions quality, and technology have a direct relationship with the success of CRM strategy in the dealerships, while the experience of using the CRM system does not necessarily lead to success of CRM strategy.توجه جدی به مشتری، لازمه تداوم فعالیت در بازارهای رقابتی امروز است. از طریق جلب رضایت مشتری، سازمانها می توانند هزینه های تولیدشان را کاسته و درآمدشان را افزایش دهند. مدیریت ارتباط با مشتری می تواند به مدیران و سازمانها در برقراری یک ارتباط سازنده با مشتریان و همچنین حفظ آنها کمک نماید. بنابراین، تدوین و استقرار یک سیستم مدیریت ارتباط با مشتری کارآمد، جزء ضروریات سازمانهای امروزی محسوب می گردد. در پژوهش حاضر، نقش عوامل موثر بر موفقیت استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری در نمایندگی های فروش خودرو استان گیلان مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان میدهد که مدیریت دانش، متغیرهای سازمانی، کیفیت مراودات و تکنولوژی با موفقیت استراتژی ارتباط با مشتری در نمایندگی های فروش خودرو استان رابطه مستقیم دارند اما تجربه بکارگیری از سیستم ارتباط با مشتری لزوماً منجر به موفقیت استراتژی مدیریت ارتباط با مشتری نمی شود.https://jibm.ut.ac.ir/article_51608_562949b607c84e06f67d21784f61a4bb.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59076120140321Regulation and Prediction of Customers’ Behaviors Based on Rough Set Theory and Selectability/Rejectability Measures
(Case Study: Sony Ericsson Mobile Phones)قاعدهمند سازی و پیشبینی رفتار مشتریان براساس تئوری مجموعه راف و شاخص قابلیت پذیرش و رد (مطالعه موردی: تلفن همراه سونیاریکسون)1451665160910.22059/jibm.2014.51609FAعفتمحمدیکارشناس ارشد MBA دانشگاه شاهرود، شاهرود، ایران.رضاشیخاستادیار دانشکده مهندسی صنایع و مدیریت، دانشگاه شاهرود، شاهرود، ایران.Journal Article20130930Regarding the highly intensive competition in the market, nowadays using customer-oriented strategies is necessary for customers’ retention and attraction. Nevertheless using these kinds of strategies depends on understanding customers’ behavior patterns and classification of customers based on these patterns. The goal of the current study is to determine the strategies to deal with new customers according to the existing customers’ behavior. In order to achieve this goal, first the behavior patterns of existing customers were identified using NPS questionnaires and RST method, and then their behaviors were predicted using Selectability/ Rejectability Measures and assigning them to pre-defined classifications. This study is practical regarding the purpose and is a survey in terms of methodology, and is conducted on 250 samples of Sony Ericsson mobile phone users. The results show that reliability dimension plays an important role in influencing customers’ behavior and appropriate strategies toward new customers can be taken using current customers’ behaviors.امروزه با توجه به رقابت شدید حاکم بر محیط بازار، بکارگیری استراتژیهای متناسب با مشتریان، به منظور جذب و حفظ آنان ضرورتی انکارناپذیراست. امادستیابی به این مهم، منوط به شناخت مشتریان و درک الگوهای رفتاری آنان میباشد. هدف این تحقیق تعیین استراتژیهای برخورد با مشتریان جدید براساس رفتار مشتریان فعلی میباشد. در راستای نیل به هدف پژوهش، ابتدا الگوهای رفتاری حاکم بر مشتریان فعلی با استفاده از پرسشنامه NPS و روش RST شناسایی شده، و سپس استراتژی برخورد با مشتریان جدید به وسیله شاخص قابلیت پذیرش و رد با نسبت دادن آنها به طبقات از پیش تعریف شده مشخص میشود. این تحقیق با توجه به هدف کاربردی و از نظر روششناسی جزء پژوهشهای پیمایشی میباشد،که بر روی250 نمونه، از کاربران تلفن همراه سونیاریکسون اجرا شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که بعد قابلیت اطمینان نقش مهمی در تاثیرگذاری بر رفتار مشتریان دارد و براساس الگوی رفتاری مشتریان فعلی میتوان استراتژی متناسب با مشتریان جدید را اتخاذ نمود.https://jibm.ut.ac.ir/article_51609_8773b8aa674784126e40c8de0735da23.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59076120140321Reprocessing the Indicators of Human Capabilities Development in the light of Imam Ali’s (peace be upon him) Order to Malek Ashtarبازپردازی شاخص های توسعه قابلیت های انسانی در پرتو فرمان امام علی "علیه السلام" به مالک اشتر1671865161010.22059/jibm.2014.51610FAوحیدمحمودیاستاد، گروه مدیریت مالی، دانشگاه تهرانشهرزادنیریدکترای تخصصی مدیریت رسانه، دانشگاه تهران، تهران، ایران.علی اصغرپورعزتاستاد مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0002-1875-3479Journal Article20130709In addition to give an introduction on capability approach, in this study, according to instructions of Imam Ali’s (peace be upon him) letter 53 of Nahj al-Balaghah, authors tried to considered effective range of indicators in human capabilities development. In order to data collection, the precious text of letter 53 of Nahj al-Balaghah as a source of information has been coded and analyzed using thematic analysis. The results include twelve sub-themes on this subject which are: the philosophy of governance, human agency of people, the divine authority of human, reforming public affairs as an inalienable right, multiple stockholders, motivation, respecting positive authority, justice, equity, developing health and economic opportunities, developing supportive opportunities and reclamation and reforming cities and towns; and five main themes which are: central phenomenon of human capabilities development, the casual and intermediary conditions in capabilities development, and their underlying conditions and final consequences. Finally, using the main and subsidiary themes, a framework has been proposed to develop the human capabilities approach.در این پژوهش ضمن معرفی رویکرد قابلیت، تلاش شده است تا برد نافذ شاخصهای توسعه قابلیتهای انسانی بر اساس دستورالعملهای نامه 53 نهجالبلاغه که بُردی فرازمانی دارد مدنظر قرار بگیرد. در این پژوهش، جهت گردآوری دادهها، متن گرانمایه این نامه با استفاده از روش تحلیل تم مورد تحلیل و کدگذاری قرار گرفت. نتایج حاصل از این پژوهش مشتمل بر دوازده تم فرعی در باب فلسفه حکومت، عاملیت انسانی مردم، مقام خلیفهاللهی انسان، اصلاح امور مردم به مثابه حق صریح آنان، تعدد ذینفعان، انگیزه، احترام به اختیار مثبت، عدالتخواهی، انصافجویی، توسعه سلامت و فرصتهای اقتصادی، توسعه فرصتهای حمایتی و آبادسازی و اصلاح بلاد و شهرها و پنج تم اصلی دال بر پدیده محوری توسعه قابلیتهای انسانی، شرایط علّی توسعه این قابلیتها، شرایط میانجی توسعه این قابلیتها، شرایط زمینهای توسعه این قابلیتها و پیامد نهایی توسعه این قابلیتها بود. در نهایت با استفاده از تمهای اصلی و فرعی، چارچوبی جهت توسعه رویکرد قابلیتهای انسانی ارائه شد.https://jibm.ut.ac.ir/article_51610_c811f6821a6480efc99c4f016930702b.pdfدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59076120140321Clustering Bank's Customers Using Artificial Neural Networksخوشهبندی مشتریان بانک با استفاده از شبکههای عصبی رقابتی1872065161110.22059/jibm.2014.51611FAعلیمروتی شریف آبادیاستادیار گروه مدیریت صنعتی دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزدJournal Article20131027Customer's Clustering is an instrument for considering the needs which were not allowed to be expressed due to mass marketing. The primary goal of market segmentation is to find and retain those customers we want to serve. In this paper, we present the experimental results of clustering bank's customers using artificial neural networks (ANN) compared with traditional statistical methods. To cluster the customers, 7 key distinctive characteristics of 600 customers of a bank were extracted. Customers’ clustering was performed using ANN and a powerful statistical method: Ward Method. The results were compared using discriminant analysis, MAPE and RMSE. The comparisions indicate the superiority of ANN output over WARD. Clustering by ANN indicates the strength and innovation of this study. Furthermore, focusing on importance of solving the death neuron problem in artificial neural networks by BIAS term is a contribution of this paper.بخشبندی مشتریان، فرصتی برای توجه به نیازهایی است که در پرتو بازاریابی انبوه مجالی برای ابرازشان نبوده است. هدف اولیهی بخشبندی یافتن و حفظ مشتریانی است که قصد ارائهی خدمت به آنها را داریم. در این پژوهش خوشهبندی مشتریان بانک با استفاده از شبکههای عصبی مصنوعی رقابتی و روشهای آماری سنتی با یکدیگر مقایسه شدهاند. برای خوشهبندی مشتریان، 7 مشخصهی کلیدی 600 مشتری از مشتریان یک بانک استخراج شده است. با استفاده از یک شبکهی عصبی رقابتی و همچنین روش آماری وارد خوشهبندی مشتریان انجام گرفته و نتایج حاصل با استفاده از روش تحلیل تمایزات و شاخصهای MAPE و RMSE با یکدیگر مقایسه شده است. مقایسهی خوشهبندیهای انجام شده، برتری قابل توجه شبکهی عصبی رقابتی بر روش آماری وارد را نشان میدهد. خوشهبندی با استفاده از شبکههای عصبی رقابتی نقطهی قوت و نوآوری این مقاله است. به خصوص که رفع نرون مرده در شبکههای عصبی رقابتی مورد تأکید قرار گرفته است. این مهم با استفاده از ترم بایاس در شبکهی عصبی رقابتی، قابل دستیابی است که در این مقاله بر آن تأکید شده است.https://jibm.ut.ac.ir/article_51611_deeef8fb2502f30970b79fc01b7f2a09.pdf