دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59075220130622Marketing Role and Marketing Relevance in Small Industriesنقش بازاریابی و وابستگی به بازاریابی در صنایع کوچک1163602110.22059/jibm.2013.36021FAشهرامآزادمربی دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکدۀ علوم انسانی، واحد اهر، ایرانJournal Article20140108This research is a field study research done in purpose of consideration of marketing status in small industries. The results help managers of small industries in decision making and researchers in their investigations to devise marketing solutions for small companies' issues. The Simpson-Taylor Model was applied as the research model. It considers the status of marketing in small industries from two dimensions, The Marketing Role (internal approach) and The Relevance of Marketing (external approach). Data gathering was done through doing interview with 96 samples including Managing Directors, Marketing Managers or Sales Managers. The societies were small industries located in two main industrial cities of Iran (Tehran and Tabriz). The results show that external dimension of marketing was developed more than internal dimension. <br /> این یک مطالعۀ میدانی است که با هدف تبیین وضعیت موجود بازاریابی در صنایع کوچک اجرا شده است. نتایج این پژوهش از این نظر اهمیت دارد که به مدیران صنایع در تصمیمگیری و پژوهشگران در بررسی و جستوجوی راهکارهای مفید در حل مسائل صنایع کوچک کمک میکند. از مدل سیمپسون تیلور که یکی از مدلهای جدید بازاریابی در صنایع کوچک است و بازاریابی را از دو جنبۀ نقش بازاریابی (وضعیت بازاریابی در داخل سازمان) و وابستگی بازاریابی (وضعیت بازاریابی در خارج سازمان) بررسی میکند، برای تعریف متغیرها و تحلیل و تفسیر نتایج پژوهش استفاده شده است. گردآوری اطلاعات پژوهش با ابزار پرسشنامه (96 پرسشنامه) و با انجام مصاحبۀ حضوری با نمونهای منتخب از مدیران عامل، بازاریابی و فروش شرکتهای مستقر در پنج شهرک صنعتی بزرگ ایران (تبریز و تهران) انجام شده است. نتایج تحلیلهای انجام گرفته، نشان میدهد که بُعد وابستگی بازاریابی در صنایع کوچک بیشتر از بُعد نقش بازاریابی در آنها توسعه یافته است. همچنین زمینههای تفاوت در وضعیت بازاریابی بین صنایع کوچک تولیدکنندۀ محصولات صنعتی و صنایع تولیدکنندۀ محصولات مصرفی شناسایی شد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59075220130622Design and Development of a Fuzzy Rule-Based Expert System for Customers Credit Scoring of Business Company: Case Study Alborz Distribution Companyطراحی و توسعۀ یک سیستم خبره فازی مبتنی بر قانون برای ارزیابی اعتباری مشتریان شرکتهای تجاری (مورد مطالعه: شرکت توزیع و پخش البرز)17463602210.22059/jibm.2013.36022FAسید محمدبرزدهکارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه علامه طباطبائی، ، ایرانمحمدتقوی فرداستادیار دانشکده حسابداری و مدیریت دانشگاه علامه طباطبائی ، ایرانJournal Article20140108Nowadays, the customer's credit assessment is one of most important challenges for managers in decision making. Especially in the current situation which the number scam has increased and outstanding claims of Business Company is increasing. On the other hand decision making about customers and their credit is based on expert judgment and also the customer Information is often uncertain, ambiguous and inaccessible. So Experts based on evidence, documentation, quality information and their experiences, often with linguistic variables describe their customers and judge about them<em>.</em> In this research, with using the advantages of fuzzy logic and expert systems, a fuzzy expert system for solving this problem has been presented which utilizing Mamdani Inference method for inference<em>.</em> Finally, the system was designed and implemented in Alborz Distribution Company, and it showed 91.25 percent accuracy of the system in the customer's credit rating.امروزه ارزیابی اعتباری مشتریان به یکی از چالشهای مهم تصمیمگیری مدیران تبدیل شده است، بهخصوص که شمار کلاهبرداریها افزایش یافته و مطالبات معوق شرکتهای تجاری روبهفزونی است. تصمیمگیری در مورد مشتریان و اعتبار آنها از یک سو متکی بر قضاوت خبرگان بوده و از سوی دیگر، اطلاعات مشتریان اغلب بهصورت غیرقطعی، مبهم و غیرقابل دسترس هستند. خبرگان با تکیه بر شواهد، مدارک، اطلاعات کیفی و تجربههای خود، اغلب با استفاده از واژههای کلامی اقدام به توصیف مشتریان کرده و در مورد آنها به قضاوت میپردازند. در این پژوهش با بهکارگیری مزایای منطق فازی و سیستمهای خبره، یک سیستم خبره فازی برای حل مسئله مطرح شده، ارائه شده است که با بهرهگیری از روش استنتاج ممدانی و فازیسازی ورودیها و فازیزدایی خروجیها، درنهایت رتبۀ اعتباری مشتری را تعیین میکند. در آخر، سیستم مورد نظر در شرکت پخش البرز طراحی و پیادهسازی شده است، بهگونهای که نتایج دقت 25/91درصدی سیستم در رتبهبندی اعتباری مشتریان را نشان میدهد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59075220130622The Relationship between Customer Attachment Styles and Customer Relationship Management (Case Study: Virtual University of Tehran)بررسی رابطه بین سبکهای دلبستگی مشتریان و مدیریت ارتباط با مشتریان (مورد کاوی : مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه تهران)47683602310.22059/jibm.2013.36023FAمحمدحقیقیدانشیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانامیرخانلریاستادیار مدیریت بازاریابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-6463-6310وحیدمقصودیکارشناس ارشد مدیریت اجرایی (بازاریابی)، دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20140108Consumers have different needs and desires in their relationship with service firms and not every consumer is willing to engage in close commercial relationship in the same manner. Although customer relationship management (CRM) is a top priority for marketers, scholars and managers do not appropriately understand these distinct relational preferences. This article introduces ‘customer attachment styles’ to help researchers and managers in identifying and predicting the relational needs of customers. Survey-based data in the Virtual University of Tehran as a service provider and on students as consumers reveal the relevance of customer attachment styles for the aforementioned outcome variables. Data were gathered by an online questionnaire and analysed by Pearson correlation test and confirmatory factor analysis (CFA). Findings demonstrates that attachment theory is a fruitful foundation for a truly customer-based and predictive approach that helps improving CRM effectiveness and efficiency, and strengthens the marketing contribution to the firm`s ability to compete.مصرفکنندگان در ارتباطشان با سازمانهای خدماتی، نیازها و تمایلهای متفاوتی دارند و تمام آنها نسبت به برقراری روابط نزدیک تجاری از دید "ارتباطجویی" در برابر "ارتباطگریزی" تمایل مشابهی ندارند. با وجود اینکه مدیریت ارتباط با مشتری، یکی از اولویتهای پژوهشی در زمینۀ بازاریابی بوده است؛ اما پژوهشگران و مدیران بازاریابی آنگونه که باید، این اولویتهای ارتباطی متمایز را درک نکردهاند. این پژوهش با معرفی "سبکهای دلبستگی مشتریان" به پژوهشگران و مدیران بازاریابی، در شناسایی و پیشبینی نیازهای ارتباطی مشتریان کمک میکند. برای این امر، پژوهشی پیمایشی در مرکز آموزشهای الکترونیکی دانشگاه تهران (بهمنزلۀ یک مرکز خدماتی) و روی دانشجویان (بهمنزلۀ مصرفکننده خدمات) انجام شد تا ارتباط بین سبکهای دلبستگی مشتریان با متغیرهای ارتباطی بررسی شود. دادهها از طریق پرسشنامۀ برخط گردآوری شدند و با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد نظریۀ دلبستگی، مبنای نظری قدرتمندی برای یک رویکرد پیشبینانه و برپایۀ مشتری برای بهبود کارایی و اثربخشی فعالیتهای بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری سازمان است.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59075220130622Analysis the Impact of Corporate Social Responsibility on Symbolic Image, Performance Image and Brand Loyaltyتحلیل تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی بر تصویر نمادین، تصویر عملکردی و وفاداری برند69883602410.22059/jibm.2013.36024FAحسینرضایی دولتآبادیاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانلیلاجوشیار نجفآبادیکارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه اصفهان، ، ایرانجوادخزائی پولکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی ـ بازاریابی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانرضاوریج کاظمیکارشناس ارشد مدیریت صنعتی ـ تولید، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایرانJournal Article20140108The purpose of this study was to evaluate the impact of CSR on brand loyalty through the mediating role of brand image is casting. The purpose of this study applied descriptive - survey is based on structural equation modeling. The study sample consisted of 130 bank customers in the city that are classified randomly selected. The results of this study that the legal and ethical responsibilities with customers loyalty, by the functional and symbolic Images like copulative bridge are connected together. More precisely, loyal relationship with the symbolic image perceptions by customers, extending the functional images was detected. Hence, these banks can strengthen the structures of the mind, to be loyal customers.هدف از این پژوهش بررسی تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکتی، بر وفاداری برند از طریق نقش میانجیگری تصویر برند است. این پژوهش با توجه به هدف، کاربردی و از دید روش توصیفی ـ پیمایشی برپایۀ مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری پژوهش مشتریان بانک شهر در شهر اصفهان هستند که 130 نفر بهروش تصادفی، متناسب با حجم انتخاب شدند. نتیجه این پژوهش، نشان میدهد که مسئولیتهای قانونی، اخلاقی و وفاداری مشتریان با پل ارتباطی تصاویر عملکردی و نمادین به هم متصل میشوند. به بیان رساتر و دقیقتر، ارتباط وفاداری با تصویر نمادین ادارکشدۀ مشتریان، مستحکمتر از تصویر عملکردی تشخیص داده شد. از این رو، این بانک میتواند با استحکام کردن این سازههای ذهنی، مشتریان وفادارتری داشته باشد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59075220130622Explaining effect of Entrepreneurial Organizational Culture on Academic Entrepreneurship in the University of Tehranتبیین تأثیر فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بر کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاه تهران891143602510.22059/jibm.2013.36025FAمحمد رضازالیاستادیار، گروه مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهران، ایرانسید مصطفیرضویدانشیار، گروه مدیریت صنعتی، تهران، ایرانناهیدمحمدزاده پارچینکارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی، دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20140108Present paper attempts to examine the impact of entrepreneurial organizational culture (EOC) on academic entrepreneurship in the University of Tehran (UT) employing the descriptive-survey research methodology. After reviewing the theoretical foundations and the related literature in the field of academic entrepreneurship and culture, the authors posed the main research question and its ten secondary ones. The questionnaire developed by Mcquaire (2003) for measuring EOC as well as the one developed by Brennan & McGowan (2006) for measuring academic entrepreneurship were used for collecting the required data. The research sample includes 244 individuals from the UTfaculty members that were selected based on stratified random sampling method. The results of the linear regression test showed that EOC influenced academic entrepreneurship. Moreover, the results of the Friedman’s test indicated that proactiveness and open communication had respectively the highest and lowest ranks among the dimensions of EOC. Ultimately, the statistical data were analyzed using the Structural Equation Modeling (SEM) methodology and the Lisrel software producing the final model of the research.پژوهش حاضر با هدف تبیین تأثیر فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بر کارآفرینی دانشگاهی، در دانشگاه تهران و با روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام گرفته است. پژوهشگران پس از بررسی مبانی نظری و مطالعاتی که در زمینۀ کارآفرینی دانشگاهی و فرهنگ انجام شده است، به طرح سؤال اصلی پژوهش و ده سؤال فرعی پرداختند. برای گردآوری دادهها، پرسشنامۀ سنجش فرهنگ سازمانی کارآفرینانه مک گوایر (2003) و پرسشنامۀ کارآفرینی دانشگاهی برنان و مک گوان (2006) روی نمونهای 244 نفری از اعضای هیئت علمی دانشگاه که بهروش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند، اجرا شد. نتایج آزمون رگرسیون خطی نشان داد که فرهنگ سازمانی کارآفرینانه بر کارآفرینی دانشگاهی تأثیر دارد. همچنین نتایج آزمون فریدمن درخصوص رتبۀ متغیرها در مقایسه با یکدیگر، نشان داد که در میان ابعاد فرهنگ سازمانی کارآفرینانه، پیشگامی بالاترین و ارتباطات باز پایینترین رتبه را داشته است. درنهایت با استفاده از روش پژوهش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل، دادههای آماری تحلیل و بررسی شدند و مدل نهایی پژوهش بهدست آمد.
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59075220130622Identifying and Prioritizing Factors Effecting on Efficiency of Goods Distribution Networkشناسایی و اولویت¬بندی عوامل مؤثر بر کارایی شبکۀ توزیع کالا1151303602610.22059/jibm.2013.36026FAکیومرثشریفیدکترای مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهرانحمید رضانصابیکارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، ایرانمحمدرضایاورزادهکارشناس ارشد مدیریت اجرایی، دانشگاه فارابی، ایرانJournal Article20140108Nowadays, efficient goods distribution in target markets is one of the most important challenges of marketing managers and goods producers. Distribution of goods and services has a significant contribution in Gross Domestic Product (GDP) of countries. So an efficient distribution network can support constant economic development of countries and reduces end-user price of products. Identifying and prioritizing factors which effect on efficiency of Goods Distribution Network are main objectives of this research. Research method is based on Survey, and questionnaire has been used for data collection.In this research, 220 questionnaires have been distributed among experts and 148 questionnaires have been returned. Spearman correlation test has been used for analyzing data to identify relations between factors, and Freidman test has been used for prioritizing factors which effect on efficiency of Goods Distribution Network.Based on research results, shortening goods distribution channels, building Hypermarkets and chain stores, increasing skills and expertise of human resources, developing goods distribution and transportation infrastructures and creating strong national brands, in order have more effects on efficiency of Goods Distribution Networkامروزه یکی از چالشهای مهم مدیران بازاریابی و تولیدکنندگان، توزیع کارآمد کالاهای تولید شده در بازارهای هدف است. توزیع کالاها و خدمات، بخش عمدهای از تولید ناخالص داخلی کشورها را به خود اختصاص میدهد. بنابراین وجود یک نظام توزیع کارآمد میتواند به توسعۀ پایدار اقتصادی کشورها کمک کرده و بسیاری از هزینههای اضافی را از دوش مصرفکنندگان نهایی بردارد. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر کارایی شبکۀ توزیع کالا در کشور است. برای گردآوری دادههای مورد نیاز، از مطالعات میدانی و ابزار پرسشنامه استفاده شده است. در این پژوهش 220 پرسشنامه بین خبرگان توزیع شد و در مجموع 148 پرسشنامه گردآوری شد. برای بررسی نوع ارتباط بین متغیرها از آزمون همبستگی اسپیرمن و برای تعیین درجۀ نسبی اهمیت عوامل تأثیرگذار بر کارایی شبکۀ توزیع کالا در کشور، از آزمون فریدمن استفاده شده است. بر اساس یافتههای پژوهش، کوتاهشدن کانالهای توزیع، ایجاد زنجیرههای بزرگ توزیع کالا، افزایش تخصص و مهارت نیروی انسانی، توسعۀ زیرساختهای توزیع و حملونقل کالا و ایجاد برندهای ملی قوی، بهترتیب بیشترین تأثیر را بر بهبود کارایی شبکۀ توزیع کالا در کشور دارند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59075220130622Examining Influencing Factors on Corporate
Image of Governmental Banksتبیین عوامل تأثیرگذار بر تصویر بانکهای شهر تهران1311483602710.22059/jibm.2013.36027FAغلامرضاعسگریاستادیار دانشگاه صنعتی مالک اشتر، ، ایرانداریوشمحمدی زنجیرانیاستادیار دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد دانشگاه اصفهان، ایرانJournal Article20140108In This paper the concept of corporate image has examined in detail and a complete discussion devoted to the presentation of three trends discernable in corporate image literature .in the later steps the Influencing Factor on corporate image are considered and examined. Contrary to the studies fulfilled in other countries, the research results show that in Iran fulfillment of social responsibilities of the corporate, stakeholders Perception, and crisis management are affected by and described according to the concept of corporate image. According to results it is recognized that environmental factors such as physical environment, competitors behaviors and be in accordance with governmental policies ,were most important influencing factor on corporate image of Iranian Governmental Banks.پژوهش پیش رو با معرفی رویکردهای موجود در زمینۀ تعریف و مطالعۀ تصویر شرکت، با استفاده از دادههای گردآوری شدۀ هفت بانک مستقر در شهر تهران، رابطه میان تصویر شرکت با متغیرهای مسئولیت اجتماعی، واکنش به بحرانها، کنش ذینفعان و عوامل محیطی را بررسی میکند. براساس تعریف، تصویر شرکت همان چیزی است که مایلیم ذینفعان از سازمان ادراک کنند. در این راستا و بهمنظور بررسی این رابطه، از یک پرسشنامۀ محقق ساخته، شامل بیستوهفت سؤال استفاده شده است. روایی پرسشنامه با استفاده از روایی معیار محاسبه شد و پایایی آن با آزمون آلفای کرنباخ (932/0) بود. دادههای جمعآوری شده از 1044 پرسشنامه بازگشتی که از 85 شعبه گردآوری شده بود با استفاده از بستۀ نرمافزاری اس.پی.اس.اس. (16) تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که تصویر بانکها تحت تأثیر متغیرهای عوامل محیطی و ایفای مسئولیت اجتماعی قرار دارد. ادراک ذینفعان و مدیریت بحرانها تأثیری بر تصویر بانکها ندارند. در پایان پیشنهادهایی برای بهبود تصویر بانکها به مدیران آنها ارائه شده است.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59075220130622Survey of Consumer Decision Making Styles for Home Appliance Store Buyers
(Case Study: Tehran’s Customers)بررسی سبکهای تصمیمگیری مشتریان در خرید محصولات لوازم خانگی (مورد مطالعه: مشتریان شهر تهران)1491683603010.22059/jibm.2013.36030FAشهریارمحسنینکارشناس ارشد رشتۀ مدیریت اجرایی، دانشگاه ، ایرانمحمد رحیماسفیدانیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، ایران0000-0002-9241-263Xمحسنکرمیکارشناس ارشد رشتۀ مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، ایراناحمدخواجه دهاقانیکارشناس ارشد رشتۀ مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20140108Each customer or consumer communicates with different markets with a specific decision-making style and these styles approximately remain constant over time. This research is done between Tehran home appliance store customers with the aim of identifying the Sproles and Kendall’s model decision-making styles. Sproles and Kendall’s model has identified eight different decision-making styles, which have been tested in many countries, with the assumption that consumers buy things utilizing special decision-making styles. The main question is “What are the buying decision-making styles between Tehran home appliance store customers, according to Sproles and Kendall’s model?” The statistical sample for this research includes 350 people who were accidentally chosen, using stage random sampling method. The main tool for data collecting in this paper was the verbal questionnaire. The result of research analysis shows that 7 styles (6 former styles and one new style) were identified in home appliance stores of Jomhouri market in Tehran and in comparison with other styles, “seeking for ideal product” style is of the highest importance.هر مشتری یا مصرفکننده با سبک تصمیمگیری مشخصی با بازارهای مختلف در ارتباط است و این سبکها در طول زمان کمابیش ثابت باقی میمانند. این پژوهش با هدف شناسایی سبکهای تصمیمگیری مدل اسپرولز و کندال، در بین مشتریان فروشگاههای لوازم خانگی شهر تهران انجام گرفته است. مدل اسپرولز و کندال با این فرض که مصرفکنندگان با استفاده از سبکهای تصمیمگیری خاصی اقدام به خرید میکنند، هشت سبک مختلف را شناسایی کرده که تا کنون در کشورهای زیادی مورد آزمون قرار گرفتهاند. سؤال اصلی به این صورت مطرح میشود که سبکهای تصمیمگیری خرید براساس مدل اسپرولز و کندال در بین مشتریان فروشگاههای لوازم خانگی در سطح شهر تهران چیست؟ نمونۀ آماری این پژوهش شامل 350 نفر از اعضای جامعۀ آماری بود که بهطور تصادفی با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامۀ حضوری بود. نتیجۀ تجزیهوتحلیل دادهها بیانگر آن بود که هفت سبک (شش سبک قبلی و یک سبک جدید) در میان خریداران لوازم خانگی در بازار جمهوری شهر تهران شناسایی شد و از این میان، سبک ایدهآلخواهی در درجه اهمیت بالاتری نسبت به سایر سبکها بوده است.