دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59075420131222Investigating the interaction effects of customer based brand equity (In Case of Mashhad five stare hotels)بررسی آثار متقابل ابعاد ارزش ویژة برند مبتنی بر مشتری (مورد مطالعه: هتلهای پنج ستارة کلانشهر مشهد)1205034110.22059/jibm.2013.50341FAفریبرزرحیم نیادانشیار گروه مدیریت، دانشکدة علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران.زهرافاطمیدانشجوی دکتری مدیریت سیستم، دانشکدة مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.عطا الههرندیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.0000-0002-4536-8947Journal Article20130419Today make a strong brand is an objective for many organizations like service organizations. Therefore building a brand in the hotel industry is important in this area, but little research has been carried out with experimental approach in this area. This study examines experimentally the relationship among the components of customer-based brand equity Based on Asker’s assumption in order to determining the most important component in brand equity components in hotel industry.
This study, based on aim, is an applicable research, and based on data collection method, it is a descriptive research. The using data was gathered by questionnaire from customers of Mashhad five stare hotels by using Non-random sampling methods available collection. Also, considering its data analysis method, it is a structural equation based research. The results indicate that perceived quality is the strongest predictor when determining brand equity and has significant impact on other brand equity components.it is one of the strongest determinant of brand equity.امروزه، ساخت برندی قدرتمند، هدف بسیاری از سازمانها از جمله سازمانهای خدماتی است. با اینکه ساخت برند در صنعت هتلداری اهمیت زیادی دارد، تحقیقات اندکی با رویکرد تجربی در این زمینه انجام شده است. این مقاله با هدف اندازهگیری تجربی آثار متقابل ابعاد ارزش ویژة برند مبتنی بر مشتری با در نظر گرفتن فرضیة آکر و به منظور شناسایی مهمترین بعد ارزش برند در حوزة هتلداری طراحی شده است. تحقیق حاضر، از نظر هدف، کاربردی و براساس روش گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی است. دادههای مورد نیاز با پرسشنامه از مشتریان هتلهای پنج ستارة مشهد جمعآوری شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان میدهد کیفیت ادراک شده بعد اصلی در ایجاد ارزش ویژة برند است و تأثیر قابل توجهی بر سایر ابعاد ارزش برند دارد و تعیینکنندهای قوی در ارزش ویژة برند محسوب میشود.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59075420131222Studying the effect of Internal Marketing on Organizational Performance with considering the role of Organizational Commitment and Organizational Entrepreneurship as intermediary variables; Case Study: Mobarakeh Steel Companyبررسی تأثیر بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمان با در نظر گرفتن متغیرهای میانجی تعهد سازمانی و کارآفرینی سازمانی (مطالعة موردی: شرکت فولاد مبارکة اصفهان)21425034210.22059/jibm.2013.50342FAعلیرضاعاطفت دوستدانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراناحمدعلیخائف الهیاستادیار دانشکدة اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانعلی اصغرفانیاستادیار دانشکدة اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانحسندانایی فرددانشیار دانشکدة اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20130630The present research studies the role and mechanism of the effect of IM variable on the Organizational Performance through Organizational Commitment (OC) and organizational entrepreneurship as mediating variables. The goal of the present research is providing a model for Organizational Performance with considering OC and Organizational Entrepreneurship as mediating variables so that reach at a better explanation for Organizational Performance modifications. The research Questionnaire is extracted from available standard questionnaires in research variables fields but for proving it's validity, in addition to elit's view, confirmatory factor analysis has been used. The research sample includes 400 people of Foolad Mobarakeh company's personnel which 372 pople of them complete the questionnaires. The results of the research indicate that IM has both direct and indirect positive effects on the organizational performance. The indirect effect of IM on Organizational Performance is considerably higher than the direct effect in which, the effect of Organizational Entrepreneurship on Organizational Performance is the most strongest effect among the other variables effects.تحقیق حاضر به بررسی نقش و سازوکار تأثیرگذاری متغیر بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمان از طریق متغیرهای میانجی تعهد سازمانی و کارآفرینی سازمانی میپردازد. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارائة مدلی از عملکرد سازمان با در نظر گرفتن متغیر مستقل بازاریابی داخلی و متغیرهای میانجی کارآفرینی سازمانی و تعهد سازمانی است، به نحوی که بتوان سهم بیشتری از تغییرات عملکرد سازمان را تبیین کرد. پرسشنامة پژوهش از پرسشنامههای استاندارد موجود استخراج شده، اما برای اثبات روایی آن، علاوه بر نظر خبرگان، از تحلیل عاملی تأییدی نیز استفاده شده است. نمونة مورد مطالعه 400 نفر از پرسنل شرکت فولاد مبارکة اصفهان بودند که 372 نفر از آنان پرسشنامه را تکمیل کردند. نتایج تحقیق حاکی از تأثیر مثبت و مستقیم، همچنین تأثیر مثبت و غیرمستقیم بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمان است؛ تأثیر غیرمستقیم بازاریابی داخلی بر عملکرد سازمان از طریق متغیرهای میانجی تعهد سازمانی و کارآفرینی سازمانی، به مراتب بیشتر از تأثیر مستقیم آن است. در تأثیر غیرمستقیم، سهم کارآفرینی سازمانی بر عملکرد سازمان بیشتر از سهم تعهد سازمانی است.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59075420131222Influential factors on supplier-distributor partnership maintenance in distribution chain from the supplier’s landscapeعوامل مؤثر در حفظ همکاری عرضهکننده- توزیعکننده در زنجیرۀ توزیع از دیدگاه عرضهکنندگان43605034310.22059/jibm.2013.50343FAوحیدهعلی پوراستادیار دانشگاه زنجان، زنجان، ایرانپرویزاحمدیدانشیار دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانسید حمیدخداداد حسینیدانشیار دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراناصغرمشبکیاستاد دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20120828Decision about distribution and sales channel is one of the most important decisions that managers confront it. This matter can Influence other marketing decisions. Distribution and sales channels are the heart of companies, but they often have not sufficient attention to this channels and it can be have detrimental effect for them. Hence closed coordination and retention of long term cooperative among partnership is very important. This study aimed to identify influential factors in retention of supplier-distributor cooperation from the supplier’s landscape. Statistical population of this study included food products suppliers. Data analysis using structural equation modeling technique was conducted. Findings suggest is that factors such as commitment ,communication, performance, satisfaction and trust are affecting factors in retention of supplier-distributor cooperation and have positive affect on retention of supplier-distributor cooperation in distribution network.تصمیم دربارۀ کانال توزیع و فروش کالا، از جمله مهمترین تصمیمهایی است که فراروی مدیران قرار دارد. تصمیم دربارۀ توزیع کالا بر سایر تصمیمهای بازاریابی تأثیر مستقیم میگذارد. نبض شرکت در دست شبکة توزیع و فروش آن است، اما اغلب شرکتها به کانالهای توزیع کالاهای خود توجه کافی ندارند و این امر گاه عواقب زیانباری برای آنان به دنبال دارد. از اینرو، احتیاج به همکاری نزدیک و انتخاب درست شرکتهای پخش در کانالهای توزیع و حفظ همکاری بلندمدت، اهمیتی دوچندان پیدا میکند. هدف این تحقیق بررسی و شناسایی عوامل مؤثر در حفظ و تداوم همکاری توزیعکننده- عرضهکننده از دیدگاه عرضهکننده است. جامعة آماری این تحقیق شامل عرضهکنندگان محصولات مواد غذایی است. تحلیل دادهها با استفاده از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری صورت گرفت. یافتههای مطالعه حاکی از این است که عواملی نظیر تعهد، ارتباطات، عملکرد، رضایت و اعتماد از جمله عوامل مؤثر در حفظ و تداوم همکاری تولیدکننده- توزیعکننده است و تأثیر مثبتی بر حفظ همکاری در شبکة توزیع دارد.
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59075420131222The impact of export market orientation and competitive advantage on export performance (case study: The Study of Exemplary Exporters of Iran Selected in 2012بررسی تأثیر بازارگرایی صادرات و مزیت رقابتی بر عملکرد صادرات (مورد مطالعه: صادرکنندگان نمونة ایران در سال 1390)61785034410.22059/jibm.2013.50344FAمحمودمحمدیاناستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0002-2550-6388مصطفیاله وردیکارشناسارشد مدیریت بازرگانی (بازرگانی بینالملل)، دانشکدة مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران0000-0002-5583-6433امیرسلیمیکارشناسارشد مدیریت بازرگانی (تحول)، دانشکدة مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20130818Today export considered as important indicators in the global development companies and countries, and given the export orientation and competitive advantage is important to increase export performance. In the present paper, the aim of this study is considering the potential impact of market orientation and competitive advantage of exporters on export performance. Population considered for this study is exemplary exporters of Iran in 2012. The survey results show that export market orientation and competitive advantage has an impact on export performance. Also the competitive advantage in the research model as a mediator variable between export orientation and export performance has a positive impact on export performance. Based on the results of the factor analysis of the loads on export market orientation, export intelligence responsiveness index had the greatest weight (0.839); for competitive advantage variable market differentiation index had the highest share (0.903) and for export performance variable, strategic export performance had maximum weight (0.932).امروزه، صادرات مهمترین شاخص در توسعة جهانی شرکتها، همچنین کشورها محسوب میشود. توجه به بازارگرایی صادارت و مزیت رقابتی برای افزایش عملکرد صادرات اهمیت دارد. در مطالعة حاضر تأثیر بالقوة بازارگرایی صادرکنندگان و مزیت رقابتی بر عملکرد صادرات بررسی شده است. جامعة این تحقیق صادرکنندگان نمونة کشوری در سال 1390 بودند که هر ساله به مناسبت روز ملی صادرات از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت، و سازمان توسعة تجارت معرفی میشوند. نتایج این تحقیق نشان میدهد بازارگرایی صادرات بر عملکرد صادرات و مزیت رقابتی تأثیر دارد. همچنین، مزیت رقابتی که در مدل تحقیق متغیر میانجی بازارگرایی صادرات و عملکرد صادرات نیز هست، بر عملکرد صادراتی تأثیر مثبت دارد. بر اساس نتایج حاصل از تحلیل بارهای عاملی در بازارگرایی صادرات، شاخص پاسخگویی به هوشمندی صادرات بیشترین وزن (839/0)، برای متغیر مزیت رقابتی شاخص تمایز بازار (903/0) و برای متغیر عملکرد صادرات، عملکرد راهبردی صادرات (932/0) بیشترین سهم را داشت.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59075420131222Investment in Brand Reinforcement and Credibility in Advertisingسرمایهگذاری بر شخصیت نام تجاری و اعتبار در تبلیغات79985034510.22059/jibm.2013.50345FAمرتضیملکیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه سمنان، ایران0000-0001-5780-5967نسرینحاجی حسنیکارشناس ارشد MBA دانشگاه سمنان، ایرانJournal Article20130217recognizing the importance of the advertising in brand reinforcement and brand credibility, the authors conduct the present research for understanding the customers’ emotional responses toward the brand reinforcement and credibility and its effect on the perceived values and behavioral Intentions. Hypotheses were tested on data collected from 467 customers of Mellat Bank in Semnan province in Iran, who were selected using two stage cluster sampling. Correlation and structural equation modeling (SEM) were used to test the hypotheses. The findings provide strong support of the hypotheses showing that the brand reinforcement in advertising has more effect than brand credibility on the emotional responses on customers. The induced emotional responses have positive effect on the perceived values. Moreover, the utilitarian value has more effect than hedonic value on the behavioral intentions of the customers in banking industry. Utilitarian aspects had a stronger impact on customer behavioral intentions than hedonic aspects.نویسندگان در پژوهش پیشرو سعی بر آن دارند تا عکسالعملهای عاطفی مشتریان به تقویت نام تجاری و اعتبار در تبلیغات و تأثیر حاصل را بر ارزشهای درک شده (عنصر کلیدی در محیطهای خدماتی) و مقاصد رفتاری را بسنجند. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوة گردآوری دادهها توصیفی- پیمایشی است. جامعة آماری این تحقیق مشتریان بانک ملت استان سمنان در ایران بودند. نمونة آماری شامل 467 پرسشنامة جمعآوری شده از طریق روش خوشهای تصادفی بود. پایایی پرسشنامه با آلفای کرونباخ 941/0محاسبه و با استفاده از روایی سازه و محتوا روایی پرسشنامه تأیید شد. برای آزمون فرضیهها، از همبستگی و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد تأثیر تقویت نام تجاری نسبت به اعتبار در تبلیغات بر پاسخهای عاطفی بیشتر است. پاسخهای عاطفی القاشده تأثیر مثبتی بر ارزشهای درکشده دارد. ارزش سودمندگرایی نیز تأثیر بیشتری از ارزش لذتگرایی بر مقاصد رفتاری مراجعان صنعت بانکداری دارد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59075420131222The effect of Word of Mouth on Domestic Tourists’ Decision for Traveling to Foreign Countriesتأثیر تبلیغات شفاهی بر تصمیم گردشگران داخلی برای سفر به کشورهای خارجی991205034610.22059/jibm.2013.50346FAلیلانصرالهی وسطیکارشناسارشد، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه تهرانمحمدرضاجلیلونددانشجوی دکتری آیندهپژوهی، دانشکدة علوم و فنون نوین، دانشگاه تهران و پژوهشکدة برنامهریزی و مطالعات اقتصادیمهدیفاتح راداستادیار، دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20130608Word of mouth (WOM) is a powerful promotional instrument and an important information source influencing on attitudes and purchasing decision of consumers. It plays a critical role in services in which quality of consumers’ beliefs affects their choice. WOM has a particular importance in tourism industry because intangible products cannot be used before consumption. The current study aims to investigate using WOM as an information source among tourists. Population is Iranian tourists who have travelled to foreign countries during the period of the research. Conducting a pilot test, sample size was estimated 138 people. Convenience sampling plan was employed to collect data. To test hypotheses, one-sample t-test, Pearson correlation, regression analysis and analysis of variance was used. Results revealed that word of mouth has a significant impact on tourists’ decision for travelling inbound countries. Further, age, gender, education, and travel experience had a significant impact on using word of mouth. However, Trip purpose had not significant effect on using word of mouth.تبلیغات شفاهی به ابزار تبلیغی قدرتمند و منبع اطلاعاتی مهم و تأثیرگذار بر نگرشها و رفتار خرید مصرفکننده بدل شده است. تبلیغات شفاهی در صنعت گردشگری اهمیت خاصی دارد، چون محصولات ناملموس را نمیتوان قبل از مصرف به راحتی بررسی کرد. تحقیق حاضر میزان استفادة گردشگران از منبع اطلاعاتی تبلیغات شفاهی را بررسی میکند. جامعة آماری پژوهش تمامی گردشگرانیاند که در بازة زمانی انجام پژوهش به خارج از کشور سفر میکردند. پس از انجام مطالعهای مقدماتی در بخش کوچکی از جامعة آماری، حجم نمونه 138 نفر برآورد شد. به منظور جمعآوری دادهها از روش نمونهگیری در دسترس بهره گرفته شد. برای آزمون فرضیهها، از آزمون t تکنمونهای، آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS بود. یافتهها نشان میدهد تبلیغات شفاهی بر تصمیم گردشگران برای سفر به کشورهای خارجی مؤثر است. جنسیت، سن، تحصیلات و تجربة سفر بر استفاده از تبلیغات شفاهی تأثیر معناداری داشت. با اینحال، هدف سفر تأثیر معناداری بر استفاده از تبلیغات شفاهی نداشت.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59075420131222The effect of price fairness on customer satisfaction in the car buying process .Pride & Peugeot 206 Car Case Study"بررسی تأثیر قیمت منصفانه بر رضایت مشتری در فرایند خرید خودرو (مورد مطالعه: خودروی پراید و پژو 206)1211405034710.22059/jibm.2013.50347FAمحسننظریدانشیار دانشکدة مدیریت، دانشگاه تهران، ایران0000-0003-2861-2052ثریاادیب حاج باقریکارشناسارشد MBA، دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20130506One of recent car buyers’ issues is the car price fairness (or unfairness). The car price fairness affects customer satisfaction and buying decision. The aim of the present research is first exploring the concept of "fairness price" as the cause of "customer satisfaction" and its impact on the “satisfaction judgment and second, examining factors affecting the fairness perception, price perceptual and customers’ vulnerability. Research method is correlation. A survey conducted between 208 cars buyers (Pride and Peugeot 206) in car agents. The data collection instrument was a questionnaire and data analysis software was Visual PLS. The results show that from six dimensions considered for fair price, after sales service, offering fair prices, pricing procedures and satisfactory sales service, respectively, have the greater impact on customer satisfaction. Satisfaction on Pride car is more than the Peugeot 206.یکی از بحثهایی که امروزه در بین خریداران خودرو وجود دارد منصفانه بودن (یا نبودن) قیمت خودروهاست که بر رضایت مشتری و تصمیم به خرید تأثیر میگذارد. هدف پژوهش حاضر آن است که از یکسو مفهوم «قیمت منصفانه» را به عنوان عامل ایجادکنندة رضایت مشتری و تأثیر آن را بر «قضاوت رضایت»، و از سوی دیگر عوامل مؤثر بر ادراک منصفانه بودن، قیمت ادراکی و آسیبپذیری مشتریان را بررسی کند. روش پژوهش، از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعة آماری تحقیق 208 نفر از خریداران خودروهای پراید و پژو 206 از نمایندگیهای فروش خودرو بودند. ابزار جمعآوری داده پرسشنامه بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزار Visual PLS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد از شش بعد در نظرگرفته شده برای قیمت منصفانه، خدمات پس از فروش، قیمتگذاری منصفانه، رویههای قیمتگذاری منصفانه و رضایت از خدمات فروش، به ترتیب، بیشترین تأثیر را بر رضایت مشتری داشتند و میزان رضایت خودروی پراید نسبت به پژو 206، بیشتر بوده است.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59075420131222The Survey of effective factors on the performance of Joint Ventures(JV)بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد سرمایهگذاریهای مشترک1411605034810.22059/jibm.2013.50348FAسید حامدوارثاستادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-7898-612Xطهمورثحسنقلی پوردانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-0000-10000مرضیهحبیبیکارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی (گرایش بازاریابی)، دانشکدة مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20130109The study aimed to identify effective factors on the performance of JVs. Several researches were studied and some factors were identified, categorized and modeled. The model is tested through questionnaires distributed in JVs affiliated to IDRO and their public partners and also some of professional in the JV fields.
The idea of experts and then Alfa coronbakh is used to determine the validity and reliability of the questionnaire. The results are analyzed in SPSS and by Binomial test.
It shows that 3 factors “strategic directions”, “partner’s communication” and “managing Style” are the main factors determining the performance of a JV. Other effective factors on these 3 factors such as loyalty, reliability, handling and controlling power of partners, strategic motivations, etc. are also defined and their importance is investigated. (or is studied)پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی است و هدف اصلی از اجرای آن شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد سرمایهگذاریهای مشترک است. با مطالعة تحقیقات و پژوهشهای انجام شده در این خصوص عوامل متعددی شناسایی، دستهبندی و تبدیل به مدل شد و مدل از طریق توزیع پرسشنامه در بین شرکتهای وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و شرکای دولتی آنها، همچنین متخصصان و خبرگان حوزة سرمایهگذاری مشارکتی سنجش شد. برای تعیین روایی و پایایی پرسشنامه به ترتیب از نظرات متخصصان و آلفای کرانباخ استفاده شد. اطلاعات حاصل از پرسشنامه در سطح آمار استنباطی بر اساس آزمون دوجملهای و با استفاده از نرمافزار spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که سه عامل وابسته مهمترین عوامل تعیینکنندة عملکرد سرمایهگذاریهای مشترک محسوب میشوند: جهتهای راهبردی سرمایهگذاریهای مشترک، ارتباطات بین شرکا، و سبک کاری و مدیریت سرمایهگذاریهای مشترک. سایر عوامل تأثیرگذار بر این سه عامل نیز شناسایی و میزان اهمیت آنها بررسی شد، از جمله تعهد، اعتماد، قدرت اداره و کنترل شرکا، و انگیزههای راهبردی.