دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59074420130120The Role of Brands in Purchasing Luxury Autoبررسی نقش برند در خرید خودروهای لوکس کشور1205475810.22059/jibm.2013.54758FAمجیدبلالیدانشجوی دکترای آیندهپژوهی، کارشناس ارشد MBA دانشگاه ، ایرانهاشمآقازادهدکترای مدیریت، دانشکده مدیریت دانشگاه ، ایرانسمیهاحمدیکارشناسی ارشد آمار و بیمه، دانشگاه علامه طباطبایی، ایرانJournal Article20150908In this article we will try to investigate the market of luxury auto and for presenting some view of marketing programs, at first review the supply and demand of auto in market of Iran. Then we will recover the taste and behavior of costumers in this segment and list the effective factors in purchase decision and if they attend to the brands or not. Then with interview with experts using multi criterion decision making method (AHP) and using many text sources, we analyze these factors by “Super Decision” software. At the end with the synthesized model we estimate the whole market with about 21 cars in this segment of market (15K$-60K$). <br /> در این مقاله برای بررسی بازار خودروهای لوکس کشور، ابتدا روند عرضه- تقاضای خودرو با توجه به ذائقه مشتریان و دیگر عوامل اثرگذار در تصمیم خرید، با کمک منابع کتابخانهای و مصاحبه با متخصصان و نخبگان بررسی شده است. نتایج با الگوی تصمیمگیری AHP و نرمافزار super decision تحلیل شده است. جهت ایجاد مدل برای پنج خودروی مبنا در کل نوزده عامل مؤثر شناسایی شد (شش مشخصات محصول، چهار محدوده سنی، سه شرایط مشتری، شش روشهای مؤثر در تبلیغ و معرفی محصولات). سپس با مدل ایجادشده، بازار بالقوه 21 خودروهای لوکس با قیمت بهنسبت بالا در رنج 40 تا 150 میلیون تومان بررسی شد. نتایج نشان میدهد، بهدلیل تعرفه بالا و تنوع کم محصول وارداتی، خودروهای مونتاژ داخل، با پوشش خدمات گستردهتر، تعرفه قطعات پایینتر و قیمت مناسبتر بازار بهتری دارند. البته اگر درصد قطعات داخلی یا زمان عرضه آنها خیلی زیاد باشد، رشد بازار کمتری دارند. اعتماد مشتریان به برند خودروهای کره نسبتبه ژاپنی و اروپایی کمتر است ولی بهعلت قیمت مناسب بازار خوبی دارند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59074420130120Vehicle Owners’ Risk Perception ofGas Electronic Payment Methodبررسی ابعاد ادراک از ریسک صاحبان خودرو از روش پرداخت الکترونیک بهای سوخت21405475910.22059/jibm.2013.54759FAمجتبیبهرامیکارشناس ارشد مدیریت بازاریابی، مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامهریزی، تهران، ایرانمحمدرضاسیدهاشمی تولوندانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزش عالی سهروردی قزوین، ایرانJournal Article20150908Perceived risk is an intervening psychosocial construct in marketing and connected to potentially negative outcomes. When studying perceived risk in consumer behavior as purposeful behavior, there is no doubt that the desired outcome of a purchase decision is need satisfaction so that positive outcomes are hoped for and expected. If negative consequences are experienced in buying situations, the expected satisfaction level may not be realized. In this research, the risk-component approach (Peter & Tarpey.1975) has been used in order to identify and investigate the several basic dimensions of the overall perceived risk (e.g. physical, financial, performance, psychosocial and time-loss risk).Accordingly, some face to face interview with open-ended questions have been held up with 20 managers and experts engaged in the National Fuel E-Card plan and the research model was developed in accordance with their remarks. The results showed that financial and performance risks are the most important and notable dimensions for Vehicle drivers. Moreover, research model developed by excluding psychosocial and including security and privacy facets.موضوع ادراک از ریسک، یک ساختار روانشناختی مؤثر در بازاریابی بوده، مفهوم آن در بازاریابی مرتبط با نتایج منفی احتمالی ناشی از خرید نادرست است. در این پژوهش برای بررسی موضوع ادراک از ریسک صاحبان خودرو از روش پرداخت الکترونیک بهای سوخت سعی شده است با استفاده از روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون و انجام مصاحبه با بیست تن از خبرگان و متخصصان مرتبط با پروژه پرداخت الکترونیک بهای سوخت در چارچوب بررسی میدانی و طرح سئوالهای باز، به بررسی ابعاد مختلف ادراک از ریسک و میزان اهمیت هریک در پذیرش و استفاده از خدمت یادشده پرداخته شود. بدینمنظور از مدل ترکیبی ادراک ریسک پیتر و تارپی (ریسکهای فیزیکی، عملکرد، روانجامعهشناختی، مالی و اتلاف وقت) بهمنزلهی مدل اولیه استفاده شد. بر این اساس، خبرگان ضمن تأئید چارچوب کلی مدل، حذف بعد روانشناختی و افزودن ابعاد ریسک امنیت و حفظ اسرار به آن، ریسکهای مالی و عملکرد را دارای بیشترین اهمیت ارزیابی کرده، ابعاد اتلاف وقت، حفظ اسرار، امنیت و فیزیکی را در رتبههای بعدی قرار دادند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59074420130120The Effect of Electronic Word of Mouth (e-WOM) on Consumer’s Purchase Intention through Customer Based Brand Equity (CBBE)
(The Case: Dell Laptop)تأثیر تبلیغات دهانبهدهان الکترونیکی بر قصد خرید مصرفکنندگان از طریق ارزش ویژه برند مبتنیبر مشتری در میان دانشجویان (مطالعه موردی: محصولات لپتاپ شرکت Dell)41645476010.22059/jibm.2013.54760FAحسینجلیلیانکارشناس ارشد، مدیریت بازاریابی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانعبدالحمیدابراهیمیدانشیار، مدیریت بازاریابی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانامیدمحمودیانکارشناس ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20150908Electronic Word of Mouth (E-WOM) is a new emergent arena in which, consumers share their experiences and reviews on various brands and products such as Laptop with each other, through online communication channels. This is a practical and survey research. Research’s statistical society is the students of Allameh Tabatabaei University. Statistical sample is selected by relative categorized and available sampling, also 400 questionnaires were distributed. Since the aim of research is to investigate the effect of E-WOM on customer-based brand equity (CBBE) and purchase intention; theoretical framework and findings of previous studies are discussed and then conceptual model and hypothesizes are provided. Research findings indicate that E-WOM affects brand equity aspects; brand equity aspects (except brand awareness) affect purchase intention; and E-WOM affects purchase intention through brand equity. Finally, research propositions are provided.تبلیغات دهانبهدهان الکترونیکی عرصه نوظهوری است که در آن، مصرفکنندگان تجارب و ارزیابیهای خود از برندها و محصولات مختلف مانند لپتاپ را از طریق کانالهای ارتباطی آنلاین به اشتراک میگذارند. پژوهش حاضر از نوع کاربردی و پیمایشی است. جامعهی آماری، دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی هستند. برای انتخاب نمونه از نمونهگیری طبقهای نسبتی و دردسترس استفاده شد و تعداد چهارصد پرسشنامه توزیع شد. هدف پژوهش، بررسی تأثیر تبلیغات دهانبهدهان الکترونیکی بر قصد خرید از طریق ارزش ویژه برند مبتنیبر مشتری بود. با بررسی مبانی نظری و یافتههای پژوهشهای قبلی، مدل مفهومی پژوهش و فرضیههای آن ارائه شد. یافتهها نشان داد، تبلیغات دهانبهدهان الکترونیکی بر ابعاد ارزش ویژه برند؛ ابعاد ارزش ویژه برند به جز بُعد آگاهی از برند بر قصد خرید و تبلیغات دهانبهدهان الکترونیکی از طریق ارزش ویژه برند بر قصد خرید اثر میگذارد. در پایان برمبنای یافتهها، پیشنهادهای پژوهش ارائه شد.
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59074420130120A Proposed Model for Measuring Hardware and Software Quality of Banking Services in Banking Industryارائهی مدلی برای سنجش کیفیت سختافزار و نرمافزار خدمات در صنعت بانکداری65785476210.22059/jibm.2013.54762FAمحمدرضاحمیدیزادهاستاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، ایرانابوالقاسمابراهیمیاستادیار بخش مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی، دانشگاه شیراز، ایران0000-0002-6410-8809Journal Article20150908Services require high involvement of consumer in consumption process. When consumers experience a service, their evaluation of service quality will change. The propose of current study is to provide a conceptual model for measuring hardware and software quality of banking services in the context of Iran’s banking industry. Current study is descriptive-applicable one in which has been done by a survey method. The statistical population is customers of governmental and private banks in the area of Tehran. To collect data, a self-administrated questionnaire was used. After pilot study, sample size was estimated 551 in the error level of 5 percent. In addition, to collect sample and complete questionnaires, a two-stage cluster sampling plan was used. Results indicate that hardware and software are key elements of service quality. Further, hardware has a higher weight rather than software.
خدمات مستلزم درگیری ذهنی زیاد مصرفکننده در فرآیند مصرف است. هنگامیکه مشتری خدمتی را تجربه میکند، ارزیابی او از کیفیت خدمات تغییر خواهد کرد. هدف از انجام این مطالعه، ارائهی مدلی برای سنجش کیفیت سختافزار ونرمافزار خدمات بانکی برای صنعت بانکداری ایران است. مطالعه حاضر از نوع توصیفی- کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعهی آماری این پژوهش، کلیه مشتریان بانکهای خصوصی و دولتی در محدوده شهر تهران است. برای جمعآوری دادههای موردنیاز، از پرسشنامهای محققساخته استفاده شده است. پس از انجام مطالعهای مقدماتی، حجم نمونه در سطح خطای پنج درصد برابر با 551 برآورد شد. همچنین، برای تکمیل پرسشنامهها و گردآوری اعضای نمونه از روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای بهره گرفته شد. نتایج نشان میدهد، بعد سختافزاری و نرمافزاری مؤلفههای مهمی برای کیفیت خدمات هستند. افزونبراین، بعد سختافزاری وزن بیشتری نسبتبه بعد نرمافزاری در شکلدهی به مفهوم کیفیت خدمات بانکی را دارا است.
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59074420130120A Combinational Framework for Developing Sustainable Visionطراحی الگوی تلفیقی برای خلق چشماندازی پایدار (مطالعه موردی بانک ملت)72925476310.22059/jibm.2013.54763FAعلیدیواندریدانشیار، مدیریت استراتژیک، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایرانامیرحسینداودیاندانشجوی دکترای، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20150908This paper presents a new framework for developing a sustainable and inspirational vision through combination of futuring and storytelling concepts. This combination helped us to overcome the previous problems and weaknesses on the way of visioning process and vision communication. To achieve key elements of corporate vision and narration, 237 questionnaires containing five open ended questions collected from branches and offices of a commercial bank. Customers ideas, also gathered through several interviews and previous surveys which has been done by the bank R&D center. Other stakeholders’ considerations have been achieved through Iran’s 1404 vision, fourth developing program and documents of central bank. Finally corporate vision and narration have been excluded through content analysis of questionnaires, interviews and other mentioned documents.
در این پژوهش برای دستیابی به الگویی برای طراحی چشماندازی پایدار و الهامبخش با مطالعه پژوهشهای پیشین و مدلهای طراحی چشمانداز، همچنین بررسی کمبودهای موجود در راستای دستیابی به چشماندازی الهامبخش، الگویی طراحی شد که با تلفیق دو مفهوم آیندهپژوهی و ابزار داستانگویی این امکان را بهوجود میآورد تا بر محدودیتهای فعلی فائق آمده، به چشماندازی پایدار دست پیدا کرد. براساس این الگو برای دست یافتن به اجزای کلیدی روایت و چشمانداز بانک ملت، تعداد 237 پرسشنامه از کارکنان شعب و ادارات تهران جمعآوری شد، همچنین با ده نفر از مدیران ارشد شرکت مصاحبه شد، نظرات مشتریان از طریق مصاحبه با ایشان و بهرهگیری از پژوهشهای پیشین موجود در سوابق شرکت جمعآوری شد و نظرات سایر ذینفعان نیز از دادههای ثانویه موجود، چشمانداز بیست ساله کشور، برنامه چهارم توسعه و مستندات بانک مرکزی بهدست آمد. درنهایت از طریق تحلیل محتوای پرسشنامهها و مصاحبهها و بررسی سایر منابع یادشده روایت و چشمانداز شرکت استخراج شد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59074420130120Internal Marketing Orientation Measurement in Service Industry
(Case Study: Iran Banking Industry)سنجش میزان گرایش به بازاریابی داخلی در صنایع خدماتی (مطالعه موردی: صنعت بانکداری ایران)931065476410.22059/jibm.2013.54764FAنجمهراموزدکترای مدیریت بازاریابی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایراناصغرمشبکیدانشیار مدیریت دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانپرویزاحمدیاستادیار مدیریت دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشگاه تربیت مدرس، ، ایرانسیدحمیدخداداد حسینیدانشیار مدیریت دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20150908Services companies attempt to promote their delivered services to customers and achieve a stable competitive advantage. For achieving this goal, Marketing and HR scholars jointly propose application of Internal Marketing (IM) principles and instruments. Although IM is a 30 years old concept in management, but it's measurement and application method have faced with different structural and conceptual barriers. In this article, the role and effects of IM information's gathering in Iran Banking Industry, sharing them among employees and Bank's Management reaction against these information on the orientation to IM have been studied. The research results show that generated information about IM which include IM information which is generated informally, IM information which is generated formally and IM information which is generated formally and written and sharing these information among employees and most important of them, bank's management reaction about these information affect directly and meaningly on orientation to Internal Marketing.شرکتها و مؤسسههای خدماتی همواره در تلاش هستند تا کیفیت خدمات ارائهشده خود به مشتریان را بهبود بخشند و از این طریق به مزیت رقابتی پایدار دست یابند. برای تحقق این امر، اندیشمندان بازاریابی و منابع انسانی بهاتفاق بهکارگیری اصول و ابزارهای بازاریابی داخلی را کارساز میدانند. با وجود آنکه تقریباً سه دهه از معرفی این مفهوم میگذرد، کماکان نحوه سنجش و بهکارگیری آن در عمل با مشکلات ساختاری و مفهومی متعددی دست به گریبان است. در این پژوهش به بررسی نقش و میزان تأثیر جمعآوری انواع اطلاعات بازار داخلی در صنعت بانکداری، تسهیم آن اطلاعات در بین کارکنان و واکنش مدیریت سازمان در قبال این اطلاعات پرداخته میشود. نتایج تحلیل اطلاعات حاصل از توزیع پرسشنامه در میان کارکنان بانکها نشان میدهد، اطلاعات ایجادشده درمورد بازار داخلی- که شامل تهیه اطلاعات بازار داخلی بهصورت غیررسمی، تهیه اطلاعات بازار داخلی بهصورت رسمی و چهرهبه چهره، تهیه اطلاعات بازار داخلی بهصورت رسمی و مکتوب است- و تسهیم این اطلاعات در بین کارکنان و از همه مهمتر، واکنش مدیریت بانک در قبال این اطلاعات، بر میزان گرایش به بازاریابی داخلی در سازمان اثر مستقیم و معناداری دارند. <br /> دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59074420130120Impact of Media and Non-Media Advertising on Brand Equity (Case Study Brand Pars Khazar)بررسی تأثیر تبلیغات رسانهای و غیررسانهای بر ارزش ویژه نام و نشان تجاری ( مطالعه موردی برند پارسخزر)1071265476710.22059/jibm.2013.54767FAسید ابوالقاسممیرااستادیار،مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایرانسانازکریمی هریسیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، ایرانJournal Article20150908Brand equity is one of the most important and best known in the field of marketing and brand concepts. Each of marketing activities affects on brand equity and due to a variety of promotional activities they can be divided into two categories of media and non-media activities. Brand equity is affected by its constituent per Aker model and this is a test to find the effect of media and non-media promotional activities on brand equity dimensions increase or decrease; which was investigated on brand of Pars khazar in small house appliances case study. The structural equation modeling and Liezrel software the fitting of the model is examined and causal relationships between media and non-media promotional activities on brand equity dimensions have been forming. Based on the results of path analysis, SEM, the effect of brand awareness on brand equity was rejected in mentioned industry. As a conclusion, Non-media advertising to promote sales without transitional costs - (non-FB), non-media advertising to promote sales- Consumer franchise building(CFB), and advertising media respectively value have an impact on brand equity. Advertising has the greatest impact on brand loyalty; both non-FB and CFB advertising has the greatest impact on perceive quality of brand. ارزش ویژه برند از مهمترین و شناختهشدهترین مفاهیم بازاریابی و تحتتأثیر فعالیتهای مختلف آن است. در این پژوهش فعالیتهای بازاریابی به دو دسته کلی رسانهای و غیررسانهای طبقهبندی شده، تأثیر این فعالیتها بر افزایش یا کاهش ارزش ویژه برند براساس مدل آکر با مطالعه موردی برند پارسخزر بررسی شده است. درپایان بهوسیله نرمافزار لیزل و مدلسازی معادلات ساختاری برازش مدل محاسبه و روابط علی بین تبلیغات رسانهای و غیررسانهای بر ابعاد ارزش ویژه برند بررسی شده است. طبق نتایج تحلیل مسیر، تأثیر آگاهی از برند در صنعت یادشده رد شد. پیشبرد فروش بدون قیمت انتقالی، پیشبرد فروش با قیمت انتقالی و تبلیغات تجاری بهترتیب بیشترین تأثیر ر ا بر ارزش ویژه برند دارند. تبلیغات تجاری بیشترین تأثیر را بر وفاداری به برند و تبلیغات غیررسانهای پیشبرد فروش با قیمت انتقالی و بدون قیمت انتقالی هر دو بیشترین تأثیر را بر کیفیت ادراکشده از برند دارند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59074420130120Effects of B2C Retailing Website Features on Customer Online Purchase Intention, Using Conjoint Analysisبررسی تأثیر ویژگیهای فروشگاه اینترنتی B2C در قصد خرید اینترنتی مشتریان با استفاده از تکنیک تحلیل متقارن1271465476810.22059/jibm.2013.54768FAمحسننظریدانشیار، اقتصاد نظری، دانشگاه تهران، تهران، ایراننسترنحاجیحیدریاستادیار، مدیریت سیستمها، دانشگاه تهران، تهران، ایرانمصطفینصریکارشناسی ارشد، مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20150908Success or failure of online B2C businesses depends on identification of website features which affect customer online purchase intention positively the most. For better profitability, online businesses must be aware of their customer's preferences between functions and services provided by their webshop. Then, using a conceptual model that identifies customer's preferences and estimates utility scores of shopping website features is crucial for e-retailers. The present conceptual model determines customer's favorite functions of e-stores, utility scores and relative preferences in form of technology factors, shopping factors and product factors. 399 valid responses were gathered utilizing online questionnaire and analyzed by conjoint analysis algorithm. Results unveiled that "digital certification and encryption" (security) and "product exchange and return services" (convenience) were the most important features for customer's online purchase intention. Findings are discussed and implications are provided.کسبوکارهای اینترنتی برای سودآوری بیشتر میبایست از اولویتهای مشتریانشان نسبتبه کارکردها و خدمات ارائهشده توسط فروشگاه باخبر باشند. بنابراین داشتن مدلی برای شناسایی اولویتهای مشتریان و میزان مطلوبیت ویژگیهای فروشگاههای اینترنتی برای آنها ضروری است. مدل حاضر توانایی شناسایی کارکردهای مطلوب فروشگاه اینترنتی برای مشتریان، میزان مطلوبیت و اولویتهای نسبی آنها را در قالب سه گروه عوامل فناوری، عوامل خرید و عوامل محصول دارد. برای این منظور، 399 پاسخ جمعآوری شده بهوسیله سامانه پرسشنامه اینترنتی با استفاده از تکنیک تحلیل متقارن تحلیل شده است. یافتهها نشان داد، ”داشتن گواهی الکترونیکی هویت و رمزگذاری ارتباط بین رایانه مشتری و سرور فروشگاه“ (امنیت) و”امکان تعویض و مرجوعی کالای“ (تسهیلات) مهمترین ویژگیهای تأثیرگذار بر قصد خرید اینترنتی مشتریان بودهاند. <br /><span lang="FA"> </span>