دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59079420180121First Pageصفحه آغازین146487910.22059/jibm.2018.64879FAJournal Article20180207دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59079420180121The Relationships between Sales Culture and Customers’ Perceived value and Performance (the Case of Employees and Customers of Banks and Financial Institutions in Poldokhtar City)بررسی ارتباط بین فرهنگ فروش با ارزش ادراکشده و عملکرد مشتری (مطالعۀ موردی: کارکنان و مشتریان بانکها و مؤسسههای مالی شهرستان پلدختر)6897166485910.22059/jibm.2017.219458.2341FAزهرااحمدی الوارکارشناسارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایرانیاسان الهپوراشرفدانشیار بازاریابی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایرانزینبطولابیاستادیار مدیریت آموزشی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایرانJournal Article20161103The present research is conducted to investigate the relationship between sales culture and customers’ perceived value and customers’ performance. The present research is operational in nature and regarding data collection procedure is considered as descriptive - correlative survey study. Research population of this research includes all the employees and customers of banks in Pledokhtar city. The number of employee participants is 141 and there is no limit for the number of customers. All the employees were selected as case study and also 384 cases of customers were selected based on random category sampling using Cochrane formula. The data were collected using questionnaire whose face and content validity were confirmed by the experts and convergence validity was approved using statistical analysis. The reliability of the questionnaire was assessed through construct validity using confirmatory factor analysis and Cronbach's alpha coefficient index. The data were analyzed using Lisrel and SPSS software. The findings of the present research indicated that there is a positive and significant relationship between sales culture and customers’ perceived value and performance. In addition, there is a positive and significant relationship between all 6 dimensions of sales culture and customers’ perceived value and performance.هدف از اجرای این پژوهش، بررسی ارتباط بین فرهنگ فروش با ارزش درکشده و عملکرد مشتریان است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، کاربردی است و از نظر شیوۀ گردآوری دادهها، توصیفی و پیمایشی از نوع همبستگی شمرده میشود. جامعۀ آماری آن، کلیۀ مشتریان (نامحدود) و کارکنان بانکها و مؤسسههای مالی شهرستان پلدختر (141 نفر) در نظر گرفته شده است. برای جامعۀ کارکنان، از نمونهگیری تمامشماری استفاده شد و بهکمک فرمول کوکران 384 نفر از مشتریان بهصورت تصادفی طبقهای برای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که روایی محتوایی آنها از دید صاحبنظران و روایی همگرایی آنها بهکمک روشهای آماری به تأیید رسید. پایایی پرسشنامهها از طریق پایایی سازه و آلفای کرونباخ بررسی شد. دادهها با بهرهمندی از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزارهای LISREL و SPSS تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد بین فرهنگ فروش با ارزش درکشده و عملکرد مشتری رابطۀ مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین ارتباط مثبت و معناداری بین ابعاد فرهنگ فروش با ارزش درکشده و عملکرد مشتری برقرار است.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59079420180121Strategic Alliance Formation from the Institutional Theory Perspectiveشکلگیری شراکتهای راهبردی از دیدگاه تئوری نهادی7177386486010.22059/jibm.2017.126495.1688FAمحمدحقیقیدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایرانسید حسینجلالیدانشجوی دکتری سیاستگذاری بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-3008-6058Journal Article20150620<span>The strategic alliance is an effective model to improve the competitive capability of firms and business, especially in the developing economies. However, the institutional environment of developing economies hinders the formation of such strategic alliances. The current research aims to investigate the institutional parameters in the formation of strategic alliances from the regulatory, normative and cognitive attributes. Data were gathered from a sample of 270 chief executive officers, deputy managers and consultants of industrial equipment and manufacturing contractors through a simple randomized sampling method, and the role of legal procedures, educational system and trust in the formation of strategic alliance in industrial projects were evaluated using regression analysis. The findings provided a macro-image of the effect of the institutional environment on alliance formation and showed that the legal procedures and the educational system have a significant relationship with alliance formation of the contractors. In addition, the more the technological uncertainty of projects, trust will have a more effective role in the alliance formation.</span>شراکت راهبردی، مدل کارآمدی برای ارتقای توان رقابتی کسبوکارها، بهویژه در اقتصادهای در حال توسعه است. با این حال، محیط نهادی اقتصادهای در حال توسعه کمابیش از شکلگیری شراکتهای راهبردی جلوگیری میکند. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر مؤلفههای نهادی از وجوه قانونی، هنجاری و شناختی بر شکلگیری شراکتهای راهبردی در کشور است. برای دستیابی به این هدف، دادههای لازم بر اساس منطق نمونهگیری تصادفی ساده، از نمونهای به حجم 270 نفر از مدیران، معاونان و مشاوران ارشد شرکتهای پیمانکاری ساخت و تجهیزات صنعتی گردآوری شدند و نقش سه مؤلفۀ رویههای حقوقی، نظام آموزشی و اعتماد در شکلگیری شراکتهای راهبردی پیرامون اجرای پروژههای صنعتی به روش تحلیل رگرسیون ارزیابی شده است. یافتههای این پژوهش، تصویری از وضعیت نهادی مؤثر بر شکلگیری شراکتهای راهبردی را ترسیم کرده و نشان میدهد رویههای حقوقی و نظام آموزشی، ارتباط معناداری با شکلگیری شراکتهای راهبردی میان شرکتهای پیمانکاری دارند. علاوهبر آن، هر چه میزان عدم اطمینان تکنولوژیک پروژهها افزایش یابد، مؤلفۀ اعتماد نقش تأثیرگذارتری در شکلگیری شراکتهای راهبردی خواهد داشت.
دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59079420180121The Impact of Organizational Culture on Marketing Capabilities and Performance: Explaining the Mediating Role of Extroverted
Strategic Orientationsتأثیر فرهنگ سازمانی بر قابلیتهای بازاریابی و عملکرد: تبیین نقش میانجی جهتگیریهای استراتژیک برونگرا7397626486210.22059/jibm.2017.233233.2604FAایمانحکیمیاستادیار دانشکدۀ مدیریت، اقتصاد و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0003-4897-1183Journal Article20170513The purpose of this research was to investigate the relationship between organizational culture and marketing capabilities and performance of companies mediated by extroverted strategic orientations. The statistical population of the research is the top managers of small and medium sized businesses involved in the food industry of the country during the first nine months of the year 2016. The research is descriptive correlative in nature. Of all the members of the community, 368 individuals were selected using multi-stage cluster sampling. Data collection instrument was a questionnaire and the data were analyzed based on structural equation modeling technique using SPSS and PLS software. The findings of the research showed that transformational organizational culture has a significant effect on extroverted strategic orientations (market orientation and technology orientation). Moreover, the evidence could confirm the positive role of the mediating market orientation and disapprove the mediation role of technology orientation in the relationship between organizational culture and marketing capabilities. Finally, the findings indicated the impact of transformational organizational culture on the development of marketing capabilities and the direct and significant relationship between marketing capabilities and the performance of active businesses in the food industry of the country.هدف این پژوهش بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر قابلیتهای بازاریابی و عملکرد شرکتها با میانجیگری جهتگیریهای استراتژیک برونگرا است. جامعۀ آماری تحقیق، مدیران ارشد کسبوکارهای کوچک و متوسط فعال در صنعت غذایی کشور در نه ماهۀ اول 1395 است. پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. از اعضای جامعه، 368 نفر برای نمونه به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بوده و روش تحلیل دادهها، تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزارهای SPSS و PLS است. یافتههای پژوهش نشان میدهد فرهنگ سازمانی تحولگرا بر جهتگیریهای استراتژیک برونگرا (بازارگرایی و گرایش به فناوری) تأثیر معناداری میگذارد. همچنین، شواهدی حاکی از تأیید نقش میانجی بازارگرایی و رد میانجیگری گرایش به فناوری در ارتباط بین فرهنگ سازمانی و قابلیتهای بازاریابی بهدست آمد. در نهایت، تأثیر فرهنگ سازمانی تحولگرا بر توسعۀ قابلیتهای بازاریابی و ارتباط مستقیم و معنادار قابلیتهای بازاریابی با عملکرد کسبوکارهای فعال در صنعت مواد غذایی کشور به تأیید رسید. دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59079420180121Advertising through Social Media to Influence the Customers’ Willingطراحی مدل تبلیغات از طریق رسانههای اجتماعی بهمنظور تأثیر بر تمایل مشتریان7367866486810.22059/jibm.2017.226498.2471FAطاهرروشندل اربطانیاستاد مدیریت رسانه، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-7826-9208احدمحمودزادهاستادیار مدیریت، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایرانJournal Article20170130The aim of this study was to design an advertising model through social media in order to influence the customers’ willingness to use Parsian banking services. For this purpose, the data were collected using grounded theory and interviews. Snowball sampling strategy was elected and with the researchers conducted interviews with 18 experts. As this was a new research field, the researchers collected data through semi-structured interviews within an open process. To analyze the data, three-step systematic coding (open, axial and selective coding) was used. The categories were classified into 6 classes and formed the different components of the model. The first component of this model was marketing leadership selected as the casual condition, and this causal condition was the underlying force for the next factor, namely the lack of customer. The next factor includes E-banking capabilities, customer-oriented and virtual advertising defined as research strategies. Other components include intervening conditions such as technical factors and advertising methods (relationship quality as context factor). The last component includes loyalty factors such as customer trust and performance, cooperative and competitive advantage which are the consequence of the implementation of this model.
هدف از این تحقیق طراحی مدل تبلیغاتی در فضای مجازی بهمنظور تأثیر بر میزان تمایل مشتریان به استفاده از خدمات بانک پارسیان است. بدین منظور با استفاده از روش نظریۀ دادهبنیاد و ابزار مصاحبه، دادهها جمعآوری شدند. نمونه به شیوۀ گلولۀ برفی انتخاب شد و محققان با 18 نفر از خبرگان و مدیران بانکی و نیز بازاریابان اجتماعی و... مصاحبه کردند. بهدلیل جدید بودن موضوع تحقیق و با توجه به جمعآوری دادهها در فرایندی اکتشافی، از ابزار مصاحبۀ نیمهساختیافته استفاده شد تا دادههای میدانی در فرایند باز جمعآوری شوند. بهمنظور تحلیل دادهها، از روش کدگذاری سیستماتیک سه مرحلهای (کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی) استفاده شد و مقولهها که اجزای مختلف مدل را تشکیل میدادند، در شش طبقه دستهبندی شدند. نخستین جزء مدل ارائه شده، رهبری بازار بود که بهعنوان شرایط علی انتخاب شد. شرایط علی زمینهساز ظهور دومین جزء مدل، یعنی کمبود مشتری بود. جزء بعدی مدل، قابلیتهای بانکداری الکترونیکی انتخاب شد که بهعنوان راهبرد تحقیق، مد نظر قرار گرفت. شرایط مداخلهگر (عوامل تکنولوژیکی و روشهای تبلیغاتی) و زمینۀ حاکم (فضای تعاملی و رقابتی) نیز از اجزای دیگر این مدل بودند که با تأثیرگذاری بر راهبرد، زمینۀ دستیابی به پدیدۀ اصلی این مدل را فراهم کردند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59079420180121Archetypal Associations of Geometric Shapes: Lessons for Marketing Managersتداعیات کهنالگویی اشکال هندسی: درسهایی برای مدیران بازاریابی7878066487210.22059/jibm.2017.223997.2424FAعاطفهطالب نژاددانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران0000-0001-7979-6387بهرامرنجبریاناستاد مدیریت بازاریابی، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانحمیدبیدرامدانشیار گروه آمار، دانشکدۀ علوم، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانحسینسماواتیاندانشیار گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20161231The study seeks to identify how Iranian consumers (Isfahan as the case study) perceive archetypes. Drawing on the Theory of Shape Symbolism, the study also addresses geometric shapes as potential elements in conveying archetypal meaning to the brands. Findings from several preliminary studies and seventy-seven semi-structured in-depth interviews in the main study revealed that, in spite of some similarities, Isfahan citizens are somewhat different in their perception of archetypes compared to western consumers. Moreover, the most and the least fitting shape(s) with each archetype were identified. Respondents’ archetypal associations with shapes are based on both intrinsic meaning stemming from shape’s attributes such as symmetry, angularity and number of sides, and referential meaning of shapes. In contrast to the existing literature on geometric shapes, angularity is not the only shape characteristic to affect archetypal associations and is not proved influential in all archetypal perceptions. The results of the present study are invaluable in brand meaning management in general, and for branding and advertising in particular.این پژوهش به دنبال استخراج تصویر ذهنی مردم ایران (شهر اصفهان بهعنوان مورد مطالعه) از شخصیتهای کهنالگویی است. بهعلاوه، بر مبنای نظریۀ نمادگری شکل، اشکال هندسی بهعنوان یکی از عناصری که ممکن است در انتقال معنای کهنالگویی به برندها نقش داشته باشند، مطالعه شدهاند. نتایج اجرای مطالعات مقدماتی و مطالعۀ اصلی شامل 77 مصاحبۀ عمیق نیمهساختاریافته نشان میدهد تصویر ذهنی پاسخگویان ایرانی از شخصیتهای کهنالگویی با ادبیات موجود در این زمینه شباهتها و تفاوتهایی دارد. همچنین متناسب و نامتناسبترین اشکال هندسی با هر کهنالگو شناسایی شدند. تداعیات کهنالگویی افراد از اشکال هندسی مبتنی بر برایند معانی ذاتی ناشی از ویژگیهایی مثل تقارن، زاویهداری و تعداد اضلاع و نیز، معانی اکتسابی است. علاوه بر این، خلاف پژوهشهای پیشین در خصوص اشکال هندسی، زاویهدار بودن تنها عامل اثرگذار بر ادراک کهنالگویی از اشکال نبوده و در مورد همۀ کهنالگوها نیز عامل مؤثر نیست. نتایج این پژوهش میتواند در طراحی محصول و لوگوی شرکت و تبلیغات و بهطور کلی مدیریت معنای برند، بسیار مفید باشد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59079420180121Model of Successful Branding in the
Ceramic and Tile Industry Using
Grounded Theory Approachالگوی برند موفق در صنعت کاشی و سرامیک با رویکرد نظریۀ دادهبنیاد8268076487310.22059/jibm.2017.207508.2102FAشهریارعزیزیدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0002-7240-8553منیژهقره چهدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانابوالفضلبراتی کهریزسنگیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0001-8293-4154Journal Article20160531This research aims at identifying a model for successful branding in the Ceramic and Tile industry. According to the systematic approach in the grounded theory methodology, famous experts in ceramic and tile industry and the famous firms in the industry were selected. Experienced experts in the Ceramic and Tile industry were selected using snowball sampling methodology. The data were gathered using depth-interviewing tool with 12 experts in three stages which finally led to theoretical adequacy. At the end, we identified a successful branding model in the Ceramic and Tile industry. The results showed that the effective role of the power of bargaining brokers in the relationship between producers and the consumers. It was also found that it is necessary to pay attention to national branding in the form of strong holdings in order to expand foreign markets.افزایش پرشتاب میزان تولید در صنعت کاشی و سرامیک ایران، رقابت را برای شرکتهای تولیدکننده بسیار حساس و برندسازی را بهعنوان یکی از راهکارهای رقابتی فعالان این صنعت، برجسته ساخته است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی الگویی برای برندسازی موفق در صنعت کاشی و سرامیک انجام شده است. مطابق با الگوی نظاممند نظریۀ دادهبنیاد، خبرگان خوشنام در شرکتهای موفق حال حاضر و شرکتهای خوشنام و با سابقه برای جامعۀ آماری انتخاب شدند. کارشناسان خبرۀ صنعت در جامعۀ آماری با روش نمونهگیری غیر احتمالی توصیهای برگزیده شدند و با 12 نفر از کارشناسان خبره و خوشنام صنعت کاشی و سرامیک بهعنوان نمونۀ پژوهش مصاحبۀ عمیق به عمل آمد که در سه مرحله به کفایت دادهها انجامید. در نهایت، الگویی برای برندسازی موفق در صنعت کاشی و سرامیک شناسایی شد. نتایج بهدستآمده نشان از نقش قدرت چانهزنی واسطههای کانال توزیع در رابطۀ بین تولیدکننده و مصرفکننده دارد و همچنین لزوم توجه به برندسازی ملی در قالب هلدینگهای قوی برای توسعۀ بازار خارجی را نشان میدهد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59079420180121Identifying and Classifying the Factors
Affecting Fast Food Store Selection
Using Factor Analysis Methodشناسایی و طبقهبندی عوامل مؤثر بر انتخاب فروشگاه فستفود با استفاده از روش تحلیل عاملی8278546487410.22059/jibm.2017.233469.2606FAسیدمسلمعلویدانشجوی دکتری مدیریت سیستم، ددانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایرانابوالقاسمابراهیمیدانشیار بخش مدیریت دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اجتماعی دانشگاه شیراز، شیراز، ایران0000-0002-6410-8809الههپورموردینیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایراننازنینمسعودیمربی گروه مدیریت بازرگانی، مؤسسۀ آموزشی عالی زند، شیراز، ایرانJournal Article20170516This study aimed to identify and classify the features of fast food restaurants. In addition, it was conducted to segment customers based on each of the identified categories. Statistical population consists of all the customers of fast food restaurants in Shiraz city among which 384 individuals were selected based upon their availability. The face and content validity of the questionnaire (the data collection instrument in this study) were approved and its reliability is confirmed using Cronbach's alpha (91%) and split half (85%) methods. The findings showed that 31 final features of fast food restaurants can be divided into 9 categories using factor analysis. The most important factor (we labeled it health and hygiene) includes some features such as sanitation of the employees in the restaurant, clean environment, courtesy and respect of the fast food staff, the safety of fast food products and the taste of fast food products.پژوهش حاضر با هدف شناسایی و طبقهبندی ویژگیهای فروشگاه فستفود و بخشبندی مشتریان بر اساس هر یک از طبقههای شناساییشده اجرا شده است. جامعۀ آماری، مشتریان فستفودهای شهر شیراز هستند که از این میان 384 نفر برای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که روایی آن به روش ظاهری/ محتوایی و پایایی آن به روش آلفای کرونباخ (91 درصد) و روش دونیم کردن (85 درصد) به تأیید رسیده است. طی تجزیه و تحلیلهای انجامگرفته، 31 ویژگی نهایی فستفود به روش تحلیل عاملی به 9 عامل دستهبندی شد. از بین این 9 عامل، سلامت و بهداشت با زیرشاخصهای رعایت اصول بهداشتی از جانب کارکنان در فستفود، تمیزی محیط فستفود، رعایت ادب و احترام کارکنان فستفود، سلامت غذایی محصولات فستفود و طعم و مزه محصولات فستفود، مهمترین عامل شناخته شد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59079420180121Designing a Framework to Implement Social Commerce from the Perspective of
Organizational Change Capacityطراحی چارچوبی برای پیادهسازی تجارت اجتماعی: با تأکید بر ظرفیت تغییر سازمانی8558766487510.22059/jibm.2017.224037.2426FAمحمدرضافلاحاستادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران0000-0003-2889-8492موناجامی پوراستادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایرانغزالهطاهریکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایرانJournal Article20170103Increasing growth of social commerce has led to an extended use of this new technology to become more successfully. That is because it’s providing a good opportunity for marketing and business transactions through web 0.2-based technologies. Despite its importance, necessary change management has not been considered in order to implement it; hence, the aim of this study is to design a change management framework to exploit social commerce with an emphasis on its organizational change capacity. The present research is operational in nature and regarding data collection procedure is considered as descriptive survey. Statistical population of the study includes experts in the fields of social commerce, social media and change management among whom 34 have been selected using judgmental sampling. After the dimensions and indicators were identified and verified using a Binomial test, Network Analysis (ANP) method was used for item prioritization. The proposed research framework is presented in the forms of five dimensions and twenty-four indicators. To name the dimensions in order of preference: technological conditions, competitive factors, resources conditions (financial/time), environmental support and organizational change conditions which have been considered as the main dimensions of the research framework. The respective indicators were listed based on their importance as well. This research is innovative in terms of the subject and extracting a thorough list of factors and priorities.رشد روزافزون تجارت اجتماعی، سبب گسترش استفادۀ شرکتهای موفق از این تکنولوژی جدید برای کسب موفقیت بیشتر شده است. با وجود این اهمیت، برای پیادهسازی آن مدیریت تغییر درستی صورت نگرفته است. به همین منظور، هدف اصلی پژوهش حاضر طراحی چارچوبی برای پیادهسازی تجارت اجتماعی با تأکید بر ظرفیت تغییر سازمانی است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش جمعآوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش را صاحبنظران حیطۀ تجارت اجتماعی، رسانههای اجتماعی و مدیریت تغییر تشکیل میدهد که با استفاده از روش نمونهگیری قضاوتی (هدفمند) 34 نفر برای نمونه انتخاب شدند. پس از شناسایی و تأیید ابعاد و شاخصها توسط آزمون دوجملهای، بهمنظور اولویتبندی آنها از روش تحلیل شبکهای (ANP) استفاده شده است. چارچوب پیشنهادشدۀ پژوهش در قالب پنج بعد و بیستوچهار شاخص ارائهشده که بهترتیب اولویت شرایط تکنولوژیکی، عوامل رقابتی، شرایط منابع (مالی/ زمانی)، حمایت محیطی و شرایط سازمانی تغییر هستند. شاخصهای متناظر هر یک از ابعاد نیز بهترتیب اهمیت اولویتبندی شدند. نوآوری این پژوهش از لحاظ موضوعی و استخراج فهرست جامعی از عوامل و اولویتبندی آنهاست.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59079420180121The Relationship between Brand Transformational Leadership Style and Brand Citizenship Behavior Considering the Mediating Role of the Staff
Trust in Sales and Marketing in the
Ceramic and Tile Industryبررسی اثر نقش میانجی اعتماد کارکنان به برند بر رابطۀ سبک رهبری تحولگرا و رفتار شهروندی برند در صنعت کاشی و سرامیک8779046487710.22059/jibm.2017.241856.2756FAمحمدمحمودی میمنددانشیار گروه مدیریت بازرگانی و MBA، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران0000-0003-2570-5683سحرگلکاری حقدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین الملل کیش، ایرانمحمودسمیعی نصراستادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب، تهران،ایرانحسنمهرمنشاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد تهران جنوب، تهران، ایرانJournal Article20170918In the area of organizational behavior, leadership is one of the most prominent factors influencing the behavior of the organization's staff toward brand performance. The present study aims to investigate the role of transformational leadership style in promoting brand citizenship behavior with regards to the mediating role of employee-based trust to the brand. The present study is descriptive in nature and correlative. The data were evaluated based on structural equation modeling. The statistical population consists of all the sales and marketing staff of tile and ceramic companies linked with Iran Tile and Ceramic Association. Using random stratified sampling method, 210 individuals were selected as the statistical sample for the study. To collect data, three self-made questionnaires were used to evaluate leadership, brand trust and brand citizenship behavior. The collected data were analyzed using SPSS and AMOS software. The results of structural equation showed that the direct effect of trust on brand citizenship behavior of employees is 0.574. There was a significantly positive direct effect for leadership style on employee trust (p = 0.601) and also there was a significantly positive effect for trust, as the mediator, on the relationship between leadership style and brand citizenship behavior (p = 0.84).از آنجا که کارکنان در حفظ و نگهداری رابطۀ برند با مشتریان، نقش مهم و پایهای دارند، مدیریت رفتار کارکنان در راستای انطباق آن با اصول برند از عوامل بسیار حیاتی در برندسازی شناخته شده است و چون سبک رهبری یکی از توانمندیهای سازمان در فرایند برندسازی برای شکلدهی رفتار کارکنان بهمنظور اعتماد به برند، بالاتر رفتن احتمال بروز رفتارهای حامیانه و داوطبانۀ آنان است، مطالعۀ پیش رو به بررسی رابطۀ سبک رهبری تحولگرا و رفتار شهروندی برند با نقش میانجی اعتماد کارکنان به برند پرداخته است. روش تحقیق، توصیفی و از نوع همبستگی است و روش تحلیل دادهها از نوع مدلیابی معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری شامل کارکنان فروش و بازاریابی شرکتهای عضو انجمن صنفی کاشی و سرامیک ایران در نظر گرفته شده که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی متناسب با حجم، 210 نفر برای نمونۀ آماری انتخاب شدند. نتایج معادلات ساختاری تمام فرضیههای مطرح شده را تأیید کرد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-59079420180121The Effect of Brand Equity and Social
Capital on Brand Image
(A Study of Samand Automobile Brand)اثر ارزش ویژۀ برند و سرمایۀ اجتماعی بر تصویر برند (مورد مطالعه: برند خودروی سمند)9059256487810.22059/jibm.2017.239991.2721FAمینامهرنوشهیئت علمی پردیس فارابیداریوشطهماسبیدانشجوی دکتری0009-0000-5869-1332Journal Article20170817Today, successful brands in the global markets have to display distinctive (brand) images in order to maintain their competitive advantage. The purpose of this research is to investigate the relationship between the brand equity and brand image of Samand Automobile considering the mediating role of social capital. The statistical population of this study consists of Samand Automobile buyers indistrict 5 in Tehran. The data were collected through questionnaires and library studies. In this research, 420 questionnaires were distributed through the availability sampling method among the visitors to Iran Khodro dealerships and car exhibitions, and 385 questionnaires were returned. In order to test the hypothesis of the research, the structural equation model and, specifically, the path analysis techniques have been used. For this purpose, the statistical software SPSS (version, 17) and Smart PLS have been used. The results indicated that brand equity has a significant effect on social capital and brand image, and also social capital has a significant impact on brand image.امروزه در بازارهای جهانی، برندهای موفق بهمنظور حفظ مزیت رقابتی، باید تصاویر متمایزی را از خود به نمایش بگذارند. هدف از این پژوهش بررسی رابطۀ بین ارزش ویژۀ برند و تصویر برند خودروی سمند با نقش میانجی سرمایۀ اجتماعی است. جامعۀ آماری این پژوهش شامل خریداران خودروی سمند در منطقۀ 5 شهر تهران است که در این پژوهش 420 پرسشنامه به روش نمونهگیری در دسترس در اختیار مراجعهکنندگان به نمایندگیهای ایران خودرو و نمایشگاههای اتومبیل قرار گرفت و 385 پرسشنامه برگشت داده شد. دادهها از طریق پرسشنامه و مطالعات کتابخانهای گردآوری شدند. برای آزمون فرضیههای پژوهش، مدل معادلات ساختاری و بهویژه تکنیک تحلیل مسیر بهکارگرفته شده و به این منظور از نرمافزارهای آماری SPSS نسخۀ 17 و Smart PLS استفاده شده است. نتایج بهدست آمده حاکی از این است که ارزش ویژۀ برند بر سرمایۀ اجتماعی و تصویر برند اثر معناداری دارد و همچنین سرمایۀ اجتماعی نیز بر تصویر برند تأثیر معناداری میگذارد.