دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-590710120180421Table of Contentصفحه آغازین146680710.22059/jibm.2018.66807FAJournal Article20180710دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-590710120180421Typology of Export Behavior of Exporting Firms in Iran Electrical Industryنوعشناسی رفتار صادراتی بنگاههای صادرکننده در صنعت برق ایران1306578510.22059/jibm.2018.222879.2398FAمحمد رحیماسفیدانیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-9241-263Xطهمورثحسنقلیپور یاسوریاستاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایرانمحمد صالحترکستانیاستادیار گروه مدیریت بازرگانی/ دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطباییامیررضاروحانیدانشجوی دکتری مدیریت بازاریابی، پردیس بینالمللی کیش دانشگاه تهران، کیش، ایرانJournal Article20161219Resonance of globalization of the world economy in recent decades has increased importance of Export operations for firms. This trend has been developed the importance of awareness of export behavior. So, purpose of research is recognition, exploration and categorization of Dimensions of export behavior and Then, proposing a typology for export behavior. Previous researches in export behavior are very limited and most of them are one-sided, quantitative and simplistic. This research has been investigated export behavior based on RBV, Network view, international entrepreneurship and global mindset. We have used cross case study method (stake method) and depth interview were conducted with export managers of exporting firms in Iran electrical industry. Based on the results, dimensions of export behavior could be classified at eight categories: Global mindset, Capability of market recognition, Capability of brand imagine, capability of networked value chain, capability of international learning, capability of entrepreneurial managers and exporting approach. Furthermore, based on these dimensions, three patterns of cautious learners, strategist and experimental networker have been recognized among four firms.تشدید جهانیسازی اقتصادهای جهان در دهههای اخیر، موجب افزایش ضرورت حضور بنگاهها در عملیات صادرات شده و این گرایش به جهانیسازی کسبوکار، ضرورت اهمیت آگاهی از رفتار بنگاهها در بازارهای خارجی را افزایش داده است. هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد رفتار صادراتی و گونههای صادراتی بنگاههای صادرکننده در صنعت برق ایران است. پژوهشهای پیشین در حیطۀ رفتار صادراتی محدود، یکسو نگر، کمیگرا و سادهانگارانهاند. این پژوهش رفتار صادراتی بنگاه را با تأسی از رویکردهای مبتنی بر منابع، رویکرد شبکهای، کارآفرینی بینالمللی و ذهنیت جهانی بررسی میکند. بدینمنظور، براساس روش مطالعۀ موردی، مصاحبههای عمیقی با مدیران صادراتی چهار بنگاه صادراتی در صنعت برق ایران بهعمل آمد. تحلیل دادهها براساس روش مطالعۀ موردی استیک نشان داد ابعاد رفتار صادراتی بنگاهها، به هشت مضمون، شامل ذهنیت جهانی، رویکرد صادراتی، قابلیت بازارشناسی صادراتی، قابلیت تصویرپردازی برند، قابلیت ایجاد زنجیرۀ ارزش شبکهای، قابلیت یادگیری بینالملل، قابلیت کارآفرینانۀ مدیران طبقهبندی میشود. همچنین براساس این ابعاد، سه الگوی یادگیرندگان محتاط، راهبردگرا و شبکهسازان تجربهگرا بین چهار بنگاه مورد مطالعه شناسایی شد.
تشدید جهانیسازی اقتصادهای جهان در دهههای اخیر، موجب افزایش ضرورت حضور بنگاهها در عملیات صادرات شده و این گرایش به جهانیسازی کسبوکار، ضرورت اهمیت آگاهی از رفتار بنگاهها در بازارهای خارجی را افزایش داده است. هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد رفتار صادراتی و گونههای صادراتی بنگاههای صادرکننده در صنعت برق ایران است. پژوهشهای پیشین در حیطۀ رفتار صادراتی محدود، یکسو نگر، کمیگرا و سادهانگارانهاند. این پژوهش رفتار صادراتی بنگاه را با تأسی از رویکردهای مبتنی بر منابع، رویکرد شبکهای، کارآفرینی بینالمللی و ذهنیت جهانی بررسی میکند. بدینمنظور، براساس روش مطالعۀ موردی، مصاحبههای عمیقی با مدیران صادراتی چهار بنگاه صادراتی در صنعت برق ایران بهعمل آمد. تحلیل دادهها براساس روش مطالعۀ موردی استیک نشان داد ابعاد رفتار صادراتی بنگاهها، به هشت مضمون، شامل ذهنیت جهانی، رویکرد صادراتی، قابلیت بازارشناسی صادراتی، قابلیت تصویرپردازی برند، قابلیت ایجاد زنجیرۀ ارزش شبکهای، قابلیت یادگیری بینالملل، قابلیت کارآفرینانۀ مدیران طبقهبندی میشود. همچنین براساس این ابعاد، سه الگوی یادگیرندگان محتاط، راهبردگرا و شبکهسازان تجربهگرا بین چهار بنگاه مورد مطالعه شناسایی شد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-590710120180421Developing a Social Marketing for
Insurance Companiesتوسعۀ الگوی بازاریابی اجتماعی برای شرکتهای بیمه31486578610.22059/jibm.2018.228575.2510FAرضااسماعیل پوردانشیار گروه مدیریت، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران0000-0001-7245-6590میثمقاسم نژاددانشجوی دکتری سیاستگذاری بازرگانی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایرانJournal Article20170226The main issue of study is how increased traffic culture through behavioural interventions can create shared value for insurance companies? Based on, the purpose of this research developing a social marketing model for insurance companies through the experience of traffic Police behavioural interventions to increase traffic culture. Grounded theory was used to denote theoretical constructs derived from qualitative analysis of data. The statistical population of this research according to subject matter area are traffic police experts and insurance experts in Guilan province. Theoretical sampling is used to collect data from participants, based on; theoretical saturation takes placed in 20 interview. The findings show that insurance companies can use persuasion, warning, awareness and coercion strategies in response to higher-risk behaviours of insured persons that consequence of these Strategies is shared value creation.مسئلۀ اصلی پژوهش حاضر این است که چگونه ارتقای فرهنگ ترافیک از طریق مداخلۀ رفتاری موجب خلق ارزش مشترک برای شرکتهای بیمه میشود؟ بر همین اساس هدف از اجرای این پژوهش، توسعۀ الگوی بازاریابی اجتماعی برای شرکتهای بیمه از طریق تجربههای مداخلۀ رفتاری پلیس راهور در ارتقای فرهنگ ترافیک است. در این پژوهش برای تبیین سازۀ نظری از روش نظریۀ دادهبنیاد استفاده شده است. جامعۀ آماری این پژوهش با توجه به قلمرو موضوعی آن، کارشناسان دو مجموعۀ پلیس راهور و بیمه در استان گیلان است. از این رو، بهمنظور گردآوری دادهها، از مشارکتکنندگان نمونهگیری نظری انجام گرفت که بر مبنای آن پس از 20 مصاحبه دادۀ جدیدی بهدست نیامد و اشباع نظری رخ داد. یافتهها نشان میدهد شرکتهای بیمه میتوانند در واکنش به رفتارهای پر مخاطرۀ بیمهشدگان، از استراتژیهای ترغیب، هشدار، آگاهی و اجبار استفاده کنند که پیامد آن خلق ارزش مشترک است.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-590710120180421Eliciting Mental Map of the Customers of Digikala E-Stores Using Zaltman Metaphor
Elicitation Technique (ZMET)ترسیم نقشۀ ذهنی مشتریان فروشگاه اینترنتی دیجیکالا با استفاده از تکنیک استخراج استعارهای زالتمن (زیمت)49726578710.22059/jibm.2017.215675.2242FAکبریبخشی زادهاستادیار مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانعلیحاجی جعفرکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانحامدنصیریدانشجوی دکترای مدیریت تکنولوژی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20160913Spreading the usage of internet in Iran has been affected the lifestyle of Iranian society, although it happened with a delay compared to developed countries. One of the most important consequences of this virility can be seen in the emerging electronic businesses. Especially the increasing number of E-Stores are causing the change in the consumer’s behaviors and tastes. Because of that, studying the perceptions of the consumers about this new situation looks important. Therefore with aiming to gain a deep understanding of the customers of E-Stores and online purchasing and with a qualitative and interview-based approach, using ZMET, we tried to investigate and analyze the cognitive constructs of Digikala’s users (As an Iranian successful online store) and elicit the mental maps of them. The results show that besides the service-based attributes of the Electronic Store, the concept of social responsibility is an important factor influencing on emotional and performance consequences and then creating constructs like trust, feeling friendly and national pride, derived from perceived service quality.
فراگیر شدن استفاده از اینترنت در کشور با فاصلهای از کشورهای پیشرفته اتفاق افتاد، ولی موجب اثرگذاری و اثرپذیری در جامعه شد. از مهمترین تبعات شیوع اینترنت، به راه افتادن موج جدید کسبوکارها و ظهور تجارت الکترونیک است. بهخصوص افزایش فروشگاههای اینترنتی موجب تغییر سلیقهها و رفتارهای خرید مصرفکنندگان شده است. به همین دلیل، مطالعۀ ادراک آنها از این فضای جدید مهم جلوه میکند. از این رو با هدف درک عمیق از آنچه مشتریان دربارۀ فروشگاه اینترنتی و خرید الکترونیکی برداشت میکنند، از طریق رویکرد کیفی و مصاحبهمحور و با استفاده از تکنیک زیمت، به بررسی و تحلیل ساختارهای شناختی کاربران سایت دیجیکالا، بهعنوان نمونۀ موفق خردهفروشی آنلاین در کشور و ترسیم نقشۀ ذهنی مشتریان از فروشگاه اینترنتی پرداخته شده است. نتایج این تحلیل مشخص میکند در کنار ویژگیهای خدماتی فروشگاه، مسئولیتپذیری اجتماعی عامل تأثیرگذار مهمی بر ایجاد پیامدهای هیجانی و کارکردی و در نهایت ایجاد ساختارهایی همچون اعتماد، احساس دوستی با فروشگاه و حس غرور ملی کسب شده از کیفیت خدمات در ادراک مشتریان است.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-590710120180421Design and Explanation of the Model of Dynamic Segmentation through the International
Petroleum Product Market of Iran
(Case Study: International Gasoline Market)طراحی و تبیین مدل بخشبندی پویای بازار بینالمللی فراوردههای نفتی ایران (مطالعۀ موردی: بازار بینالمللی بنزین)73966578810.22059/jibm.2017.222665.2392FAمحمد رضاحمیدی زادهاستاد گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران0000-0002-7325-0516بهتاشجمالیه بسطامیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانJournal Article20161214The main objective of the present study has been paid on segmentation of international petroleum product market of Iran based on panel data econometric approach and a new hybrid approach based on data mining algorithm. For this purpose, in the first step data of 35 gasoline importing countries in the Middle East, Asia and the Pacific between 1995 and 2012 were analyzed and through the seven hypotheses the effect of the identified components on gasoline imports have been examined. The results indicate that the market size, economic development, the structure of the free market, pump gasoline price and income elasticity of demand for gasoline have direct and significant impact on gasoline imports. In a second step, by using the identified construct and data mining algorithm named Classification and Regression Tree, international gasoline market were segmented and sequences of transition of importing gasoline countries to different segments identified. Then, sequences segmented by using data mining algorithm such as K-Means, Kohonen and two step. Analyzing quality of segments in terms of Silhouette index shows the superiority of Kohonen Kohonen, so chosen as a suitable segmentation method of sequence.هدف از پژوهش حاضر، بخشبندی پویای بازار بینالمللی فراوردههای نفتی ایران بر اساس رویکرد اقتصادسنجی دادههای پانلی و روش ترکیبی جدیدی مبتنی بر الگوریتمهای دادهکاوی است. بدین منظور، در مرحلۀ اول دادههای 35 کشور واردکنندۀ بنزین در منطقههای خاورمیانه، آسیا و اقیانوسیه بین سالهای 1995 تا 2012 تجزیه و تحلیل شدند و تأثیر مؤلفههای شناسایی شده بر واردات بنزین در قالب هفت فرضیه بررسی شد. نتایج این مرحله نشان داد اندازۀ بازار، توسعۀ اقتصادی، ساختار بازار آزاد، قیمت خردهفروشی بنزین و کشش درآمدی تقاضای بنزین، تأثیر مستقیم و معناداری بر واردات بنزین میگذارند. در مرحلۀ دوم، پس از بخشبندی بازار بینالمللی بنزین با استفاده از مؤلفههای شناسایی شده و الگوریتم دادهکاوی درخت تصمیم CART، دنبالههای انتقال کشورهای واردکنندۀ بنزین به بخشهای مختلف شناسایی شدند. در ادامه، با استفاده از الگوریتمهای دادهکاوی K-Means، شبکۀ عصبی کوهنن و دو مرحلهای، به بخشبندی این دنبالهها اقدام شد. بررسی کیفیت بخشها از طریق شاخص سیلهوت، نشاندهندۀ برتری الگوریتم شبکۀ عصبی کوهنن بود و این الگوریتم بهعنوان روش مناسب بخشبندی دنبالهها انتخاب شد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-590710120180421Effective Factors on Social Shopping Intention in Social Commerceعوامل تأثیرگذار بر قصد خرید اجتماعی مصرفکنندگان در تجارت اجتماعی971206579010.22059/jibm.2018.228507.2508FAمهدیدشتیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانعلیصنایعیاستاد گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانJournal Article20170225Social commerce, a recent branch of e-commerce, has emerged as a result of the popularity of social networks. The rise of social commerce lead to design new strategies and business models, that is very important for producers and providers. In such status the study and analysis of consumer behavior is critical. Hence, the aims of this study is to investigate the impact of social networks on consumer shopping behavior. A total of 514 individuals on three popular social networks in Iran (i.e. Facebook, Cloob, and Telegram) were surveyed. Analysis of the results using the PLS-SEM approach revealed that perceived interactive and social commerce constructs have a positive impact on social support, trust and commitment to virtual community. Website or application quality has a positive impact on trust. Also social support affect social shopping intention and trust to virtual community. Trust to virtual community has positive effect on social shopping intention and commitment to virtual community. Finally, commitment to virtual community has a positive effect on intention to social shopping.
تجارت اجتماعی جدیدترین شاخه از تجارت الکترونیک است که حاصل محبوبیت و توسعۀ روزافزون شبکههای اجتماعی است. ظهور تجارت اجتماعی به طراحی استراتژیها و مدلهای جدید کسبوکار منجر شده که این میتواند برای تولیدکنندگان و ارائهدهندگان کالاها و خدمات بسیار حائز اهمیت باشد. به همین دلیل، تحلیل و بررسی رفتار مصرفکنندگان بسیار حیاتی است. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر شبکههای اجتماعی بر رفتار خرید مصرفکنندگان است. نتایج بهدست آمده از پیمایش 514 پاسخگو در سه شبکۀ اجتماعی محبوب ایران (فیسبوک، کلوب و تلگرام) بهعنوان جامعۀ آماری با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری ـ حداقل مربعات جزئی، نشان داد درک تعاملی و سازههای تجارت اجتماعی بر حمایت اجتماعی، اعتماد و تعهد به اجتماع مجازی تأثیر معنادار دارد. کیفیت وبسایت یا برنامۀ کاربردی، اعتماد به اجتماع مجازی را تحت تأثیر قرار میدهد. از سوی دیگر، حمایت اجتماعی بر قصد خرید اجتماعی و اعتماد به اجتماع مجازی تأثیرگذار است. همچنین اعتماد به اجتماع مجازی نیز بر قصد خرید اجتماعی و تعهد به اجتماع مجازی تأثیر میگذارد و در نهایت، تعهد به اعتماد مجازی نیز بر قصد خرید اجتماعی تأثیر مثبت و معنادار دارد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-590710120180421Effects of Personal and Social Factors on Consumers’ Participation in Virtual Communitiesتأثیر عوامل فردی و اجتماعی بر مشارکت مصرفکنندگان جوامع مجازی1211446579110.22059/jibm.2018.218674.2322FAزهرهدهدشتی شاهرخدانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران0000-0002-4736-224Xپدرامبهیاردانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی-بازاریابی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20161031Nowadays virtual communities play significant role in different business aspects, which is why competition between virtual communities is growing; as a result studies which are conducted to determine factors affecting consumers’ participation attract specialist’s attention. The aim to write this article is considering personal and social factors which affect consumers’ participation in virtual communities. In this respect, mixed method research (qualitative and quantitative) has been conducted in this study. First semi-structured interview with experts has been analyzed by directed content analysis technical, and then research model was tested by quantitative method. Quantitative research result has shown personal and social factors, especially which were identified exploratory had significant effect on consumers’ participation. Personal exploratory factors were consisting of; personality type, job expert, defects of real space, also identified social factors revealed that subjective norms, group norms and social identity had effect on consumers’ participation in virtual communities.
امروزه بهدلیل نقش شایان توجه جوامع مجازی در جنبههای مختلف کسبوکار، رقابت زیادی بین آنها برای جذب کاربر وجود دارد، بنابراین مطالعاتی که بتواند عوامل مؤثر بر مشارکت مصرفکنندگان در این محیطها را مشخص کند، بیش از پیش در کانون توجه متخصصان و فعالان این بخش قرار گرفته است. هدف از نگارش این مقاله، بررسی تأثیر عوامل فردی و اجتماعی بر مشارکت مصرفکنندگان جوامع مجازی است. به همین منظور در این پژوهش تلفیقی (کیفی و کمی) ابتدا در بخش کیفی، مصاحبههای نیمه ساختاریافتهای با خبرگان انجام گرفت و بهکمک تکنیک تحلیل محتوا عوامل مؤثر بر مشارکت مصرفکنندگان در جوامع مجازی شناسایی شد و در مرحلۀ بعد، به آزمون کمی مدل طراحیشده اقدام گردید. نتایج کمی پژوهش نشان داد عوامل فردی و اجتماعی بهخصوص مواردی که بهصورت اکتشافی شناسایی شدهاند، اهمیت ویژهای در مشارکت دارند. عوامل فردی اکتشافی شامل نوع شخصیت، تخصص شغل و کمبودهای فضای حقیقی هستند و عوامل اجتماعی شناساییشده از تأثیر هنجارهای ذهنی، هنجارهای گروهی و هویت اجتماعی بر مشارکت مصرفکنندگان جوامع مجازی حکایت دارد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-590710120180421Entrepreneurial Marketing, the Marketing Capabilities and Performance in
Project-Based Businessesبازاریابی کارآفرینانه، قابلیتهای بازاریابی و عملکرد کسبوکارهای پروژهمحور1451646579210.22059/jibm.2018.248344.2878FAیاسرسیفدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانمحمدرضامحمدزمانیدانشجوی کاشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.یاسرشجاعیدانشجوی دکتری مدیریت صنعتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایرانرضامقدماستادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد، حسابداری و مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، تهران، ایرانJournal Article20171219The purpose of this study is to investigate the impact of entrepreneurial marketing on marketing capabilities and market performance of business-driven businesses. The present study is a descriptive-correlational study in terms of head, functional and in terms of research design. The data gathering tool was a questionnaire. The statistical population of this study was marketing managers and marketing experts in a large software company with 128 people in the Tehran city, and the sample size was determined by simple random sampling method to ensure the return of the number of 100 respondents was completed. Finally, 98 questionnaires were collected and entered into the analysis stage. Data analysis was performed using structural equation modeling method using SmartPLS3 software to verifiable factor analysis and test the hypotheses and measure the relationships between variables<strong><em>.</em></strong> The results of this study showed that entrepreneurial marketing has a significant effect on marketing capabilities and market performance of project-based businesses. On the other hand, marketing capabilities also have a significant impact on the market performance of these project-based businesses.هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازاریابی کارآفرینانه بر قابلیتهای بازاریابی و عملکرد پروژه در کسبوکارهای پروژهمحور است. پژوهش حاضر از جنبۀ هدف در دستۀ پژوهشهای کاربردی قرار میگیرد و از نظر طرح پژوهش، توصیفی ـ همبستگی است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده و جامعۀ آماری آن مدیران و کارشناسان بازاریابی یک شرکت بزرگ نرمافزاری با 128 کارمند در تهران است. تعداد نمونه با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده و با توجه به اطمینان از برگشت پرسشنامۀ کافی، 100 نفر تعیین شد که در نهایت 98 پرسشنامه برای تحلیل جمعآوری شد. تجزیه و تحلیل دادهها شامل آزمون فرضیهها و سنجش روابط بین متغیرها است که بهدلیل تعداد نمونۀ کم، از تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزئی (PLS) در نرمافزار SmartPLS3 استفاده شده است. بررسی نتایج پژوهش نشان داد بازاریابی کارآفرینانه بر قابلیتهای بازاریابی و عملکرد پروژه در کسبوکارهای پروژهمحور تأثیر معناداری میگذارد. از سوی دیگر، قابلیتهای بازاریابی نیز بر عملکرد پروژه در کسبوکارهای پروژهمحور تأثیر معناداری دارد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-590710120180421The Study of Effect Export Market Orientation and Marketing Mix Adaptation on Export Performance (Case Study: Non-oil Exporter Firms in Tehran)بررسی تأثیر بازارگرایی صادرات و انطباق آمیختۀ بازاریابی بر عملکرد صادراتی (مطالعۀ موردی: شرکتهای صادرکنندۀ محصولات غیرنفتی)1651866579310.22059/jibm.2017.230348.2542FAرحیممحترم قلاتیاستادیار مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایرانمهردادموثقدانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایرانJournal Article20170329The current paper examines the impact of export market orientationand marketing mix adaptation on export performance in Tehran's exports companies<strong><em>.</em></strong> The current paper pursues two major goals; first to figure out export market orientation and marketing mix adaptation strategy impact on export performance and second<strong><em>,</em></strong> to study the role of export market orientation in exports due to the contradictory results of previous studies<strong><em>.</em></strong> A sample of 311 export companies was used to test the hypothesis. Data collected was analyzed using Smartpls software and variance-based structural equation model. The results show export companies psychologically adapt their mix marketing plan best to meet the needs of foreign markets in turbulent environments and close competitive markets. Moreover, the results suggest a positive impact of export market orientation and negative impact of Marketing mix adaptation program on export performance<strong><em>.</em></strong> In addition, the export market orientation has dampened the relationship between the two variables, marketing mix adaptation and export performance with a protectionist role in strategic decision-making of export companies. <br /> پژوهش حاضر به بررسی تأثیر متغیرهای انطباق آمیختۀ بازاریابی و بازارگرایی صادرات بر عملکرد صادراتی در شهر تهران پرداخته است. مطالعۀ حاضر دو هدف اصلی را دنبال میکند؛ نخست بررسی میکند که استراتژیهای انطباق آمیختۀ بازاریابی و بازارگرایی چه تأثیری بر عملکرد صادراتی میگذارند و دوم، به بررسی نقش بازارگرایی در صادرات بهدلیل وجود نتایج ضدونقیض مطالعات گذشته میپردازد. برای آزمایش فرضیههای تحقیق، 311 شرکت صادراتی برای نمونه انتخاب شد؛ سپس بهکمک نرمافزار Smart PLS و با استفاده از روش معادلات ساختاری واریانسمحور، دادههای گردآوری شده تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان میدهد شرکتهای صادراتی در محیطهای آشفته و بازارهای رقابتی نزدیک، از جنبۀ روانی برنامۀ آمیخته بازاریابی خود را با نیازهای مربوط به بازارهای خارجی بهتر انطباق میدهند. بازارگرایی صادرات، تأثیر مثبت و انطباق آمیختۀ برنامۀ بازاریابی تأثیر منفی بر عملکرد صادراتی شرکتها دارند؛ ضمن اینکه بازارگرایی رابطۀ بین دو متغیر انطباق آمیختۀ بازاریابی و عملکرد صادراتی را تعدیل کرده و در تصمیمگیریهای استراتژیک شرکتهای صادراتی، نقش حمایتگرایانه دارد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-590710120180421An Investigation on Iranian Consumer's
Religiosity Effect on Intention to buy
Hostile Country Productsبررسی تأثیر اعتقادات دینی مصرفکنندگان ایرانی بر تمایل به خرید محصولات کشوری متخاصم1872066579410.22059/jibm.2017.226666.2472FAابوالقاسممیرااستادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0001-7862-4292امیرخانلریاستادیار گروه MBA، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-6463-6310یاشاردیندارکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20170201Iran’s revolution in 1979 has shown its Islamic framework from the beginning and always has been endeavoring to keep alive this matter in public minds. Among this, the United States limitless support from Israel became the symbol of US animosity against Iranians Muslim. This research aimed to measure the religious effect on intention to buy American goods through animosity and ethnocentrism variables perspective. Statistical society includes Tehran citizen’s in region 5 and above 18 years old. A sample with 384 people with random sampling and data through library research were collected. For Hypothesis test, Structural Equation modeling specially Path analysis technique with SPSS 17 and Smart PLS soft wares was used. Results had shown that religious have a direct effect on animosity and ethnocentrism and it have indirect effect on intention to buy American goods in Iranian consumers.
انقلاب ایران در سال 1357، از همان ابتدا چارچوب دینی حاکم بر خود را نشان داد و همواره تلاش کرد این چارچوب در اذهان عمومی زنده نگاه داشته شود. در این میان، حمایت بیحد و حصر دولت آمریکا از رژیم اسرائیل، به نمادی از خصومت آمریکاییها با ایرانیان مسلمان تبدیل شد. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر متغیر مستقل اعتقادات دینی بر تمایل به خرید محصولات کشوری متخاصم از طریق متغیرهای میانجی خصومت و ملیگرایی مصرفی صورت گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش، شهروندان بالای 18 سال منطقۀ 5 تهران را شامل میشود. نمونۀ 384 نفرهای به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد و دادهها از طریق پرسشنامه و مطالعات کتابخانهای گردآوری شدند. برای آزمون فرضیههای تحقیق، مدل معادلات ساختاری و بهویژه تکنیک تحلیل مسیر بهکار گرفته شد و به این منظور از نرمافزارهای آماری 17 SPSS و Smart PLS استفاده شده است. نتایج تحلیل دادهها، ارتباط مستقیم اعتقادات دینی با خصومت و ملیگرایی و ارتباط معکوس آن با تمایل به خرید محصولات آمریکایی در مصرفکنندگان ایرانی را تأیید میکند.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-590710120180421Studying the Mediating Role of Relationship Quality Dimensions between Service Personalization and Customer Gratitude Impact on Brand Equity (Case Study: Irancell Company)بررسی نقش میانجی ابعاد کیفیت رابطه در تأثیر شخصیسازی خدمات و قدردانی مشتری بر ارزش ویژه برند2072286579610.22059/jibm.2017.232326.2586FAمهدیندافاستادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانعبدالهادیدرزیان عزیزیاستادیار گروه مدیریت، دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانسحرتیراندازکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایرانJournal Article20170430Brand equity is one of the most valuable assets of many companies in competition and a variety of elements relate to it. In the research direct effect of relationship quality and indirect effects of service personalization and customer gratitude affect on brand equity have been modelled and explained. This study aims to investigate the impact of service personalization and customer gratitude on relationship quality dimensions and its effect on brand equity. The data collected from a sample of 385 students at Shahid Chamran University in Ahvaz, who are using the services of Irancell Company. A questionnaire survey was conducted using random sampling. Reliability of questionnaire has been considered by using SmartPLS software that the finding revealed Cranach’s alpha coefficient and composite reliability of all variables were more than 0.7.With confirmatory factor analysis, the construct validity of the questionnaire has been tested and based on the results, the fitness indicators had an acceptable fit. This study shows both service personalization and customer gratitude affect relationship quality and the variable affects brand equity. Moreover; the mediating role of relationship quality dimensions (indirect effect) were confirmed.ارزش ویژۀ برند یکی از با ارزشترین داراییهای شرکت در عرصۀ رقابت است و عوامل متعددی با آن ارتباط دارند. در تحقیق حاضر تلاش شده است اثر مستقیم کیفیت رابطه و آثار غیرمستقیم شخصیسازی خدمات و قدردانی مشتری بر ارزش ویژۀ برند مدلسازی و تبیین شود. دادهها از نمونۀ 385 نفری دانشجویان شهید چمران اهواز که از خدمات شرکت ایرانسل استفاده میکنند، به روش نمونهگیری تصادفی ساده و بهکمک پرسشنامه جمعآوری شدند. پایایی پرسشنامه با استفاده از نرمافزار Smart PLS بررسی شد و ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی همۀ متغیرها بیشتر از 7/0 بهدست آمد. روایی پرسشنامه با روش تحلیل عاملی تأییدی ارزیابی شد که معیارهای برازش از مقادیر خوبی برخوردار بودند. نتایج نشان داد شخصیسازی خدمات و قدردانی مشتری بر ابعاد کیفیت رابطه مؤثر است و این متغیرها بر ارزش ویژۀ برند نیز، تأثیر دارند. در نهایت نقش میانجی ابعاد کیفیت رابطه در تأثیر شخصیسازی و قدردانی بر ارزش ویژۀ برند (اثرغیرمستقیم) تأیید شد.دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمدیریت بازرگانی2008-590710120180421Meta-analysis of Influencing Factors on Perception of Fairness in Dynamic Pricingفراتحلیل عوامل مؤثر بر انصاف ادراکشده در استراتژی قیمتگذاری پویا2292526579710.22059/jibm.2017.208145.2108FAمحسننظریدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0003-2861-2052علیحیدریاستادیار گروه MBA، دانشکدۀ مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران0000-0002-6252-4999منیژهحقیقی نسبدانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران0000-0002-0440-8981مهدیسمیع زادهدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی (بازاریابی)، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانJournal Article20160528The main goal of this research is to identify influencing factors on perceived fairness in dynamic pricing and combination of quantitative results of researches conducted in this area with meta-analysis approach. The study population consisted of articles published in scientific journals conducted during 2000 and 2015 in the field of customer perceived fairness in dynamic pricing. For this reason, after the review and refine more than 600 articles related to the field of fairness and dynamic pricing, 21 articles were selected for meta-analysis. After review and summarize of selected articles, a total of 26 variables were identified that studied in the selected studies as a factor affecting the perceived fairness in dynamic pricing. Results showed that the effect sizes of three variables (Age, Brand Class, Type of Use) are not significant and acceptable. But the results related to the effect sizes of other variables are meaningful and acceptable.
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عوامل مؤثر بر انصاف ادراکشده در استراتژی قیمتگذاری پویا و ترکیب کمی نتایج پژوهشهای انجام شده در این حوزه با رویکرد فراتحلیل است. جامعۀ آماری پژوهش، مقالههای چاپ شده در مجلههای علمی ـ پژوهشی بین سالهای 2000 تا 2015 در زمینۀ انصاف ادراکشدۀ مشتری از روش قیمتگذاری پویا بود. برای انجام این تحقیق پس از بررسی و پالایش بیش از 600 مقالۀ مرتبط با حوزۀ انصاف و قیمتگذاری پویا، 21 مقاله برای فراتحلیل انتخاب شد. پس از بررسی و تلخیص مقالههای انتخاب شده، در مجموع 26 متغیر شناسایی شد که در مقالههای انتخابشده بهعنوان متغیر تأثیرگذار بر انصاف ادراکشده در قیمتگذاری پویا بررسی شده بودند. نتایج مربوط به اندازۀ اثر مستقل و ترکیبی متغیرها نشان داد اندازۀ اثر سه متغیر «سن»، «نوع برند» و «نوع کاربرد» معنادار و قابل قبول نیستند، اما نتایج مربوط به اندازۀ اثر سایر متغیرها معنادار و قابل قبول بودند.