بررسی ارتباط بین عدم قطعیت و انواع برنامه‌ریزی استراتژیک با میانجیگری گرایش استراتژیک (مورد مطالعه: شرکت‌‏های مستقر در پارک فناوری پردیس تهران)

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد، گروه مدیریت کسب‌وکار، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

10.22059/jibm.2024.354143.4529

چکیده

هدف: امروزه در جهانی که به‌طور شگرفی در حال تغییر و رویدادهای آینده با عدم‌قطعیت همراه است، دستیابی مدیران به راهبردهایی که بتوانند با برقراری توازن لازم بین تعهد و تغییر، سازمان را به مزیت رقابتی برسانند، دشوارتر می‌شود. یکی از مسیرهای تحقق چنین توازنی، برنامه‌ریزی انعطاف‌پذیر است. در این بین، مدیریت سازمان‌ها در نحوۀ ارتباط اجزای درونی با جهان بیرونی و در کل، عملکرد کلی سازمان متبوعش فوق‌العاده تأثیرگذار است. این نکته به‌ویژه در خصوص بنگاه‌های کوچک و متوسط که وزن عامل مدیریت بر عملکرد کلی بنگاه، به‌مراتب بیشتر است، بیش از پیش نمود می‌یابد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه عدم‌قطعیت با انواع برنامه‌ریزی استراتژیک با نقش میانجی گرایش استراتژیک انجام گرفت.
روش: جامعۀ آماری این پژوهش، مدیران عالی شرکت‌های مستقر در پارک فناوری پردیس تهران است. پژوهش حاضر از نظر ماهیت و روش، از نوع توصیفی ـ پیمایشی است. روایی پرسش‌نامه از طریق مبانی نظری و نظر خبرگان و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تأیید شد. به‌منظور بررسی روابط و تجزیه‌وتحلیل داده، از روش معادلات ساختاری و هم‌بستگی استفاده شده است.
یافته‌ها: نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین عدم‌قطعیت با گرایش استراتژیک، رابطه معنادار و مثبت و بین میزان عدم‌قطعیت با برنامه‌ریزی استراتژیک رابطه معناداری وجود دارد. همچنین بین گرایش استراتژیک با انتخاب برنامه‌ریزی استراتژیک، رابطۀ معنادار و مثبتی وجود دارد و در نهایت، نقش گرایش استراتژیک به‌عنوان میانجی تأیید شد.
نتیجه‌گیری: برنامه‌هایی که بیشترین هم‌بستگی را باعدم قطعیت دارند، به‌ترتیب عبارت‌اند از: استراتژی یادگیرنده و پدیدارشونده، استراتژی پابرجا، استراتژی موضوعات استراتژیک، برنامه‌ریزی شکل‌دهنده و رویکرد برنامه‌ریزی استراتژیک. در این میان، پنجمین نوع از برنامه‌ریزی، یعنی رویکرد برنامه‎ریزی استراتژیک، بیشترین میانگین را به‌دست آورد. دومین نتیجه‌گیری این است که چون گرایش استراتژیک، دید و ذهنیت مدیران را به استراتژی‌ها و آینده مشخص می‌کند، در ارتباط باعدم قطعیت و رویکردهای برنامه‌ریزی استراتژیک، نقش فوق‌العاده تأثیرگذاری دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the Relationship between Environmental Uncertainty and Strategic Planning Approaches: The Mediating Role of Strategic Orientation

نویسندگان [English]

  • Ali Chitsaz 1
  • Abbas Samadi 2
  • Rouhollah Sohrabi 2
1 MSc., Department of Business Management, Faculty of conomics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran.
2 Assistant Prof., Department of Management, Faculty of conomics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran.
چکیده [English]

Objective
In a rapidly changing world with an uncertain future, it is becoming increasingly challenging for managers to develop strategies that provide a competitive advantage by effectively balancing commitment and adaptability. One way to achieve such a balance is through flexible planning. In this regard, the management of organizations has a significant impact on the way internal components interact with the external world and on the overall performance of the organization. This is especially true for small and medium-sized enterprises, where the weight of the management factor on the overall performance of the enterprise is much greater. It is becoming more and more apparent. However, in strategic planning, various models have been proposed to deal with the phenomenon of uncertainty, the most important of which are: emergent and learning strategies, multiple simultaneous strategies, rolling strategies, shaping strategies, phased strategy development, persistent strategy, strategic issues approach, and strategy negation approach. The key point is that uncertainty has a wide range, and in some organizational environments, uncertainty is very high, while in some environments, its severity is low. This variation raises a fundamental question: which strategic planning models are most effective under different levels of uncertainty? One of the variables that can have a moderating role here is strategic orientation. Because strategic orientation in companies can represent a tendency to use riskier strategic plans, it can have a moderating role in the relationship between types of strategic planning and uncertainty. Therefore, the present study aimed to investigate the relationship between uncertainty and types of strategic planning with the mediating role of strategic orientation.
 
Methodology
The statistical population of this study comprises senior managers of companies located in Tehran's Pardis Technology Park. This research adopts a descriptive-survey design in both nature and methodology. The validity of the questionnaire was established through a review of theoretical foundations and expert evaluations, while its reliability was confirmed using Cronbach's alpha coefficient. To examine relationships and analyze the data, structural equation modeling (SEM) and correlation analysis were employed.
 
Findings
The results of the study indicate a significant positive relationship between uncertainty and strategic orientation. Additionally, a significant negative relationship was found between the level of uncertainty and strategic planning. The findings also reveal a significant positive relationship between strategic orientation and the selection of strategic planning approaches. Finally, the mediating role of strategic orientation in the relationship between uncertainty and strategic planning was confirmed.
 
Conclusion
The planning approaches most strongly correlated with uncertainty, in descending order, are: learning and emergent strategy, persistent strategy, strategic issues management, formative planning, and lastly, strategic planning, which, despite ranking fifth in correlation, holds the highest mean score. A second key finding is that strategic orientation significantly influences how managers perceive and approach strategies and the future; thus, it plays a critical role in shaping responses to uncertainty and in determining the choice of strategic planning approaches.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Strategic planning
  • Uncertainty
  • Strategic orientation
آذر، عادل؛ معزز، ‏هاشم و هاشمی، مهدی (1400). ارائه مدلی جهت شناخت، دسته‌بندی و تحلیل عدم اطمینان‌‏های مؤثر بر انتخاب شرکای استراتژیک در بستر اقتصاد مقاومتی. مدیریت بازرگانی، 13(1)، 3-20.
ابراهیم‌پور ازیری، مصطفی، اکبری، محسن و رفیعی رشت‌آبادی، فاطمه (1394). نقش بازاریابی تجربی در تعهد به برند با میانجیگری اعتماد و وفاداری به برند. مدیریت بازرگانی، 7(4)، 783- 804.
حاجی‌پور، بهمن؛ یزدانی، حمیدرضا؛ عصاریان، محمد (1399). شناسایی رویکرد مناسب برنامه‌ریزی استراتژیک در شرکت‌‏های دانش‌بنیان: مطالعه چندموردی، مدیریت فردا، 19(65).
شیخی (1390). تبیین نحوه اثرگذاری یکپارچگی زنجیره تأمین بر عملکرد شرکت. پایان‌‏نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، ایران.
شیری، قاسم؛ سهرابی، شهلا (1400). تأثیر عدم اطمینان محیطی بر گرایش کارآفرینانه با نقش میانجی سرعت نوآوری. مطالعات توسعۀ اجتماعی ایران، 13(2)، 199- 214.
فشارکی، فرزاد؛ صحت، سعید و موسوی، سید محسن (1399). بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر رشد کسب‌وکار از طریق برندسازی. پژوهش‌های مدیریت راهبردی، 23(66)، 57- 79.
کلابی، امیرمحمد و شراعی، فاطمه (1402). ارائه مدل اکوسیستم نوسازی استراتژیک با تأکید بر پایداری شرکتی. مدیریت بازرگانی، 15(2)، 248- 272.
لشکربلوکی، مجتبی (1390). طراحی مدل فرایندی تدوین استراتژی پابرجا در شرایط عدم قطعیت با استفاده از مدل‌سازی ساختاری تفسیری. رساله دکتری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.
نصرت‌پناه، رسول؛ بارانی، صمد؛ اشرف‌زاده، عارف و آتشی، غلامحسین (1403). تأثیر قابلیت‌‏های نوآوری خدمات پویا بر عملکرد شرکت‌ها: نقش تعدیلگر پویایی محیطی درک شده و نقش میانجی نوآوری خدمات و مزیت رقابتی. مدیریت بازرگانی، 16(1)، 137- 166.
 
References
Azar, A., Moazz, H. & Hashemi, M. (2021). Developing a Model to Recognize, Classify, and Analyz the Uncertainties Affecting the Selection of Strategic Partners in Resilient Economy (Case Study: National Iranian Oil Company). Journal of Business Management, 13(1), 3-20. doi: 10.22059/jibm.2021.82764 (in Persian)
Beliaeva, T., Shirokova, G., Wales, W. & Gafforova, E. (2020). Benefiting from economic crisis? Strategic orientation effects, trade-offs, and configurations with resource availability on SME performance. International Entrepreneurship and Management Journal, 16(1), 165-194.
Colabi, A. M. & Sharaei, F. (2023). Proposing a Model of a Strategic Renewal Ecosystem with an Emphasis on Corporate Sustainability. Journal of Business Management, 15(2), 248-272. doi: 10.22059/jibm.2023.343119.4375 (in Persian)
Courtney, H., Kirkland, J. & Viguerie, P. (1997). Strategy under uncertainty. Harvard business review, 75(6), 67-79.
Dahan, G. & Shoham, A. (2023). The relationship between strategic orientations and firm performance: is environmental munificence the missing link? Journal of Strategy and Management, 16(2), 264- 281.
DeSarbo, W. S., Anthony Di Benedetto, C., Song, M. & Sinha, I. (2005). Revisiting the Miles and Snow strategic framework: uncovering interrelationships between strategic types, capabilities, environmental uncertainty, and firm performance. Strategic management journal, 26(1), 47-74.
Dibrell, C., Craig, J. B. & Neubaum, D. O. (2014). Linking the formal strategic planning process, planning flexibility, and innovativeness to firm performance. Journal of Business Research, 67(9), 2000-2007.
Ebrahimpour Azbari, M., Akbari, M. & Rafiei Rasht Abadi, F. (2015). The effect of experiential marketing on brand commitment with the mediating role of trust and loyalty. Journal of Business Management7(4), 783-804. doi: 10.22059/jibm.2015.57091(in Persian)
Fesharaki, F., Sehat, S. & Mousavi, S.M. (2019). Investigating the effect of entrepreneurial orientation on business growth through branding. Strategic Management Research, 23(66), 57-79. (in Persian)
Haarhaus, T. & Liening, A. (2020). Building dynamic capabilities to cope with environmental uncertainty: The role of strategic foresight. Technological Forecasting and Social Change, 155, 120033.
Hajipour, B., Yazdani, H.R. & Asarian, M. (2021). Identify the appropriate approach to strategic planning in knowledge-based companies: Multiple case study. Modiriat-e- Farda Journal, 19(65). (in Persian)
Hughes, M. & Morgan, R. E. (2007). Deconstructing the relationship between entrepreneurial orientation and business performance at the embryonic stage of firm growth. Industrial marketing management, 36(5), 651-661.
Jaillet, P., Loke, G. G. & Sim, M. (2022). Strategic workforce planning under uncertainty. Operations Research, 70(2), 1042-1065.
Jansen, J. J., Van Den Bosch, F. A. & Volberda, H. W. (2006). Exploratory innovation, exploitative innovation, and performance: Effects of organizational antecedents and environmental moderators. Management science, 52(11), 1661-1674.
Jaworski, B. J. & Kohli, A. K. (1993). Market orientation: antecedents and consequences. Journal of marketing, 57(3), 53-70.
Lashkarbolouki, M. (2011).  Designing the Prescriptive Process Model of Robust Strategy Using Mix Method. PhD Thesis, Shahid Beheshti University, Tehran. (in Persian)
Li, D. Y. & Liu, J. (2014). Dynamic capabilities, environmental dynamism, and competitive advantage: Evidence from China. Journal of business research, 67(1), 2793-2799.
Liu, Y. & Xi, M. (2022). Linking CEO entrepreneurial orientation to firm performance: the perspective of middle managers’ cognition. Entrepreneurship Theory and Practice, 46(6), 1756-1781.
Nosratpanah, R., Barani, S., Ashrafzadeh, A. & Atashi, G. (2024). The Effect of Dynamic Service Innovation Capabilities on Firm Performance: The Moderating Role of Perceived Environmental Dynamism and the Mediating Role of Service Innovation and Competitive Advantage. Journal of Business Management, 16(1), 137-166. doi: 10.22059/jibm.2023.355935.4546 (in Persian)
Ojha, D., Patel, P. C. & Sridharan, S. V. (2020). Dynamic strategic planning and firm competitive performance: A conceptualization and an empirical test. International Journal of Production Economics, 222, 107509.
Rizan, M., Balfas, F. & Purwohedi, U. (2019). The influence of strategic orientation, organizational innovation capabilities and strategic planning on the performance of technology-based firms. Academy of Strategic Management Journal, 18(3), 1-11.
Seebacher, G. & Winkler, H. (2014). Evaluating flexibility in discrete manufacturing based on performance and efficiency. International Journal of Production Economics, 153, 340-351.
Senge, P.M. (1990). The Fifth Discipline. New York: Doubleday.
Sheikhi (2011). Explaining the impact of supply chain integration on company performance. Master's thesis, Shahid Beheshti University, Iran. (in Persian)
Shiri, Gh., Tootian Esfahani, S. & Sohrabi, Sh. (2021). The Effect of Environmental Uncertainty on Entrepreneurial Orientation with the Mediating Role of Innovation Speed. Journal of Iranian Social Development Studies, 13(2), 199-214. (in Persian)
Song, M., Di Benedetto, C. A. & Nason, R. W. (2007). Capabilities and financial performance: The moderating effect of strategic type. Journal of the Academy of Marketing Science, 35(1), 18-34.
Su, Z., Peng, J., Shen, H. & Xiao, T. (2013). Technological Capability, Marketing Capability, and FirmPerformance in Turbulent Conditions. Management and Organization Review, 9(1), 115-137.
Tadajewski, M. & Jones, D. B. (2016). Hyper-power, the marketing concept and consumer as ‘boss’. Marketing Theory, 16(4), 513-531.
Vecchiato, R. (2012). Strategic foresight: matching environmental uncertainty. Technology Analysis & Strategic Management, 24(8), 783-796.