تأثیر ابعاد رنگ پوشاک بر قصد خرید آن با تحلیلی بر تفاوت‎های جنسیتی مشتریان

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار مدیریت، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران

2 کارشناس ارشد مدیریت تکنولوژی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری مدیریت سیستم، دانشکده مدیریت دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

هدف: رنگ‌ها که یکی از بنیادی‌ترین اجزای هر محصول (به‎خصوص پوشاک) هستند و اثرهای شایان توجهی بر رفتار مشتریان در خرید دارند. این اثرها را می‎توان از ابعاد گوناگونی بررسی کرد؛ به‎گونه‌ای که با تحلیل دقیق آن می‌توان پوشاکی با رنگ‌بندی مطلوب و متناسب با نیازهای رنگی مشتریان تولید کرد. در این تحقیق و در راستای رفع شکاف تحقیقاتی در فضای داخلی، تأثیر ابعاد رنگ بر قصد خرید پوشاک بررسی شده و تفاوت موجود میان نظر زنان و مردان درباره هر یک از ابعاد یاد شده تحلیل می‎شود.
روش: جامعه آماری، مشتریان فروشگاه ستاره شهر شیراز هستند که از میان آنها 279 نفر انتخاب شدند. پرسشنامه از نظر روایی (ظاهری/ محتوایی و سازه) و پایایی (آلفای کرونباخ: 86 درصد، دو نیم کردن: 76 درصد) تأیید شده است.
یافته‎ها: نتایج به‎دست آمده از تحلیل‌های آماری نشان داد که عامل ترجیحات رنگی مشتری بیشترین تأثیر را بر قصد خرید پوشاک مشتریان دارد، اما هنجار‎های رنگی بر قصد خرید پوشاک از جانب مشتریان تأثیری ندارد و تنها در مورد بعد هنجارهای رنگی، تفاوت نظر زنان و مردان مشهود است. از سوی دیگر، بین عوامل فرهنگ، مذهب، توصیه دوستان و علاقه فرد در انتخاب رنگ پوشاک، عامل علاقه فرد بیشترین تأثیر را دارد.
نتیجه‎گیری: رنگ‎ها که یکی از عناصر کم‎هزینه در تولید محصول پوشاک هستند، در تصمیمات خرید مشتری جایگاه مهمی دارند. چنانچه یک رنگ در مقایسه با رنگ‎های دیگر اهمیت بیشتری داشته باشد و از سویی مورد علاقه مشتری باشد، در اولویت قرار می‎گیرد.
 

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Effect of Apparel Color Dimensions on Customer Purchase Intention: An Analysis on Customer Gender Differences

نویسندگان [English]

  • Farzaneh Haji Hasani 1
  • Ali Sadeghpour 2
  • Seyyed Moslem Alavi 3
1 Assistant Prof., Faculty of Management and Economic, Islamic Azad University Science and research branch, Tehran, Iran.
2 Msc., Technology Management, Faculty of Management and Economic, Islamic Azad University Science and research branch, Tehran, Iran
3 Ph.D. Student in System Management, Faculty of Management of Shiraz University, Shiraz, Iran
چکیده [English]

Objective: Colors as one of the most fundamental components of any product (especially apparel) have a significant impact on consumer behavior. These effects can be studied on various aspects, so that with a thorough analysis we can manufacture desirable apparel with appropriate color suited to the needs of customers. In this study, in order to fill the research gap, the effect of color on customer purchase intention is investigated and the difference between the views of men and women about each of the dimensions is analyzed.
Methods: Statistical population consists of all store's customers at Setareh store in Shiraz in which we chose 279 individuals. Questionnaire validity is tested by two approaches including face and content methods while we conducted two methods to verify the reliability including Cronbach's alpha: 86%, and split half: 76%.
Results: Findings showed that the most important factor among the others affecting customer purchase intention is customer color preferences while color norms does not affect customer purchase intention. Another findings reveals that only about the color norms, women and men have Different opinions. On the other hand, among the cultural, religious, friends and individual interest, individual interest factor is the most effective predictor of choosing a special color.
Conclusion: Color, as a low-cost element in apparel products, plays an important role in customer decisions. If a special color is of high importance compare to other colors and it is of customer's interest, it will be preferred.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Apparel purchase intention
  • Color attractiveness
  • Color importance
  • Color norms
  • Color preferences
حجتی، محمد امین (1387).‎ اثر تربیتی رنگ. قم: انتشارات جمال.
مرتضوی‎فر، سید رسول؛ فرزان، فرزام؛ عالم‎طلب پشتیری، سیده سعیده (1396). بررسی نقش شخصیت در انتخاب رنگ پوشاک مطالعه موردی: پوشاک ورزشی). علوم و فناوری رنگ، 11، 1-10.
References
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50 (2), 179-211.
Crozier, W. R. (1999). The meanings of color: preferences among hues. Pigment and Resin Technology, 28 (1), 6-14.
Fischer, E., & Arnold, S. J. (1990). More than a labor of love: gender roles and Christmas gift shopping. Journal of Consumer Research, 17 (3), 333-45.
Funk, D., & Ndubisi, N. O. (2004). Does consumers’ favorite color affect their choice of unpackaged product (car)? ICOQM Conference Proceeding, Korea, October 25-27.
Grossman, P. R., & Wisenblit, Z. J. (1999). What we know about consumers’ color choices. Journal of Marketing Practice: Applied Marketing Science, 5 (3), 78-88.
Guilford, J. P., & Smith, P. G. (1959). A system of color preferences. American Journal of Psychology, 72 (4), 487–502.
Hojjati, M. A. (2003). Educational effects of color. Tehran: Jamal publishing. (in Persian)
Holmes, C. B., & Buchanan, J. (1984). Color preference as a function of the object described. Bulletin of the Psychonomic Society, 22 (5), 423-425.
Lane, R. (1991). Does orange mean cheap? Forbes magazine, 148, 144-147.
Lichtlé, M. (2007). The effect of an advertisement’s color on emotions evoked by an ad and attitude towards the ad: the moderating role of the optimal stimulation level. International Journal of Advertising, 26 (1), 37–62.
Mehrabian, A., & Russell, J. (1974). An Approach to Environmental Psychology. Cambridge, MA: MIT Press.
Milne, L., & Greenway, P. (1999). Color in children drawing: The influence of age and gender. Arts in Psychotherapy, 26, 261-263.
Mortazavi far, S. R., Farzan, F., & Alamtalab Poshtiri, S. S. (2017). Investigating the Role of Personality in Choosing the Color of Clothing (Case Study: Sport Clothing). Journal of color science and technology, 11, 1-10. (in Persian)
Mundell, H. (1993). How the color mafia choose your clothes? American Demographics, November, 21-23.
Ndubisi, N. O. (2004). Factors influencing E-learning adoption intention: examining the determinant structure of the decomposed theory of planned behavior constructs, HERDSA International Conference Proceeding, 27, 253-62.
Ndubisi, N. O., & Funk, D. (2004). The moderation effect of gender in the relationship between color dimensions and car choice. AIMS Conference Proceeding, India, pp. 466-473.
Pantone, (1992). Pantone Color Preferences Study, Pantone Inc.
Powell, M., & Ansic, D. (1997). Gender differences in risk behavioral in financial decision making: an experimental analysis. Journal of Economic Psychology, 18 (6), 605-28.
Sing, S. (2006). Impact of color on marketing. Management Decision journal, 44 (6), 783-789.
Sivik, L. (1997). Reflecting the color sense as a perceptual system, Proceedings of the 8th Congress of the International Color Association, AIC Color 97, Japan: Kyoto, 1, 50-57.
Trent, L. (1993). Color can affect success of products. Marketing News, 27 (14), 4.
White-Sax, B. (2000). Color complex sophisticated color choices for a diverse market. Drug store news, June 26.
Williams, S. (1996). Over there: The British shopping experience. The independent, 14 June, Weekend Section, 5.
Wilson, J. S., Stocking, V. B., & Goldstein, D. (1994). Gender differences in motivations for course selection: academically talented students in an intensive summer program. Sex Roles, 31 (5/6), 349-367.