لایه زیرین هرم دانش، «داده» است. با استفاده از دادهها به اطلاعات میرسیم و از اطلاعات، دانش کسب میکنیم و سپس به بینش و خرد دست مییابیم، از این رو میتوان به اهمیت «کیفیت داده» در پژوهش پی برد. دادههایی که اعتبار و کیفیت لازم را نداشته باشند، سرمنشأ خطاهای نتیجه پژوهش خواهند شد. برای بهبود کیفیت دادههای پژوهش، محققان باید تمرکز و دقت بیشتری را بهکار گیرند تا ضمن کاهشدادن خطاهای نمونهگیری و غیرنمونهگیری، از تورش در دادهها بکاهند و پدیده جعلیبودن، نامتناسببودن، بهروز نبودن و... در دادههای پژوهشها بروز نکند.