نشریه مدیریت بازرگانی، نشریهای علمی است که مقالههای علمی در حوزه مدیریت بازرگانی را بهصورت فصلنامه منتشر میکند و رسالت آن، توسعه دانش مدیریت بازرگانی در کشور، شناسایی مسائل مدیریتی سازمانهای ایرانی و ارائه راهکار برای آن است. با توجه به اینکه آگاهی از نظر داوران محترم، برای نویسندگان مقاله مفید است و احتمال پذیرش مقالهها را افزایش میدهد، به تحلیل محتوای این نظرها پرداختهایم. برای تحلیل محتوا، نظرهای بیش از 100 داور را برای داوری 1584 مقاله، از سال 1392 تا 1399 استخراج کردیم. از آنجا که در این تحلیل، نظرهای داوران جدیدتر را در اولویت قرار دادیم، شروع کدگذاری و مفهومسازی از آخرین داوریها آغاز شد و بعد از انجام کدگذاری 71 مقاله، به اشباع نظری رسیدیم؛ اما برای اطمینان بیشتر، تحلیل محتوا را تا 120 داوری مقاله ادامه دادیم. کار کدگذاری با نرم افزار MAXQDA انجام شد1.