تحلیل و بررسی تأثیر چندسطحی کیفیت شبکۀ اجتماعی بر ابعاد شخصیتی در خرید

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایران.

2 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی. تهران. ایران.

چکیده

هدف: امروزه با رشد سریع اینترنت و تکنولوژی‌های کاربردی تلفن همراه، مشتریان می‌توانند در هر زمان و مکانی خرید کنند. افزایش خرید آنلاین به‌دلیل اجرای انواع استراتژی‌های مختلف بازاریابی، به خریدهای برنامه‌ریزی‌نشده و اعتیادآور منجر می‌شود؛ بنابراین امروزه رفتارهای خرید آنی و وسواسی، توجه پژوهشگران بازاریابی را جلب کرده است. هدف از این مطالعه تحلیل و بررسی تأثیر چندسطحی کیفیت شبکۀ اجتماعی در سطح جامعه بر رابطۀ ابعاد شخصیتی در خرید آنی و وسواس است.
روش: برای دستیابی به هدف پژوهش، یک مدل مبتنی بر ترجیحات افراد، براساس ابعاد تیپ شخصیتی مایرز و بریگز ارائه شده است. جامعۀ آماری پژوهش را کاربران شبکه‌های اجتماعی تشکیل داده‌اند. پرسش‌نامه پژوهش به‌شیوه نمونه‌گیری در دسترس با استفاده از جدول مورگان برای جامعه نامحدود، بین ۴۶۰ نفر از جامعۀ آماری توزیع و در نهایت، ۳۸۵ پرسش‌نامه بدون نقص دریافت شد. پایایی پرسش‌نامه با محاسبه آلفای کرونباخ و شاخص CR و روایی آن با روش‌های روایی محتوا، روایی هم‌گرا و واگرا تأیید شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری با رویکرد روش حداقل مربعات جزئی و نرم‌افزار اسمارت پی‌ال‌اس انجام گرفت.
یافته‌ها: نوآوری پژوهش در اجرای تحلیل چندسطحی است. خروجی نرم‌افزار HLM ۷ نشان‌دهنده روابط چندسطحی متغیرهای پژوهش بود. در این تحلیل چندسطحی بیان می‌شود که کیفیت شبکۀ اجتماعی در سطح جامعه، رابطۀ ابعاد شخصیتی بر خرید آنی و رابطه ابعاد شخصیتی بر وسواس در خرید، در سطح فردی اثرگذار است. بیشتر ابعاد MBTI به‌جز حسی و شهودی بودن، در وسواس خرید آنلاین تأثیر دارند؛ به این معنا که ابعاد شخصیتی ناشی از MBTI می‌تواند وسیله‌ای عالی برای پیش‌بینی رفتارهای اعتیادآور، مانند وسواس در خرید در محیط مجازی باشد. ابعاد شخصیتی منطقی، احساسی و قضاوتی، بر خرید آنی تأثیرگذار است؛ در حالی که منطقی و قضاوتی بودن بر خرید آنی تأثیر منفی دارد.
نتیجه‌گیری: تحلیل چندسطحی کیفیت شبکۀ اجتماعی در سطح جامعه، رابطۀ بین ابعاد شخصیتی بر خرید آنی و وسواسی در شبکۀ اجتماعی را در سطح فردی تقویت می‌کند که با توجه به اهمیت آن در سازمان‌ها، در این پژوهش بررسی شد. رویکرد چندسطحی روشی برای نگاه کردن به چیزهایی است که نحوۀ کار سازمان‌ها را در یک دسته کامل از سطوح مختلف در نظر می‌گیرد. رویکرد چندسطحی، پارادایم نوظهوری است و می‌تواند پدیده‌های سازمانی را که در سطوح مختلف رخ می‌دهند، در نظر بگیرد و علاوه‌برآن، تأثیر پدیدۀ مورد مطالعه بر سطوح بالاتر و تأثیر عوامل سطح بالاتر را در پدیده مورد مطالعه تحلیل کند. در واقع رویکرد چندسطحی می‌تواند به چگونگی تأثیر عوامل مختلف در سطح بالاتر بر آنچه در سطح پایین‌تر روی می‌دهد، نگاه کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analysis of the Multilevel Impact of Social Network Quality on Personality Dimensions in Purchasing

نویسندگان [English]

  • Maryam Akhavan Kharazian 1
  • Sona Shafieirad 2
1 Assistant Prof., Department of Public Administration, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran. Iran.
2 MSc., Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective
In today’s rapidly growing era of internet and mobile technology, customers can shop anytime and anywhere. Increased online shopping due to various marketing strategies has led to impulsive and addictive unplanned purchases. Consequently, behaviors related to impulsive buying and compulsive shopping have caught the attention of marketing researchers. This study aims to analyze and examine the multilevel impact of social network quality at the community level on the relationship between personality dimensions and impulsive and compulsive buying.
 
Methodology
To achieve the research objective, a model based on individuals’ preferences according to the Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) personality dimensions is proposed. The study population consists of social media users. The research questionnaire was distributed among 460 individuals using convenience sampling from an unlimited population based on Morgan’s table, and 385 valid questionnaires were collected. The reliability of the questionnaire was confirmed using Cronbach’s alpha and the CR index, while its validity was confirmed using content, convergent, and discriminant validity methods. Data analysis was performed using partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM) with SmartPLS software.
 
Findings
The innovation in this analysis lies in its multilevel execution. The output from HLM 7 software indicates multilevel relationships among the research variables. The study reveals that social network quality at the community level significantly affects impulsive buying behavior and the relationship between personality dimensions and compulsive shopping at the individual level. Most MBTI dimensions, except for sensory and intuitive aspects, influence compulsive online shopping. This suggests that MBTI-based personality dimensions can be an excellent tool for predicting addictive behaviors, such as compulsive shopping in virtual environments. Logical, emotional, and judgmental personality dimensions impact impulsive buying behavior, while logical and judgmental traits have a negative effect.
 
Conclusion
Multilevel analysis strengthens the understanding of the relationship between social network quality at the community level and impulsive buying behavior, particularly within social networks. Recognizing its importance in organizational contexts, this study investigates the impact of multilevel paradigms on organizational phenomena. By examining phenomena across different levels, this approach elucidates how various higher-level factors influence occurrences at lower levels.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hierarchical Linear Modeling (HLM)
  • Impulsive buying
  • Compulsive shopping
  • Social networks
  • Personality traits
احقر بازرگان، نگین؛ صنایعی، علی و انصاری، آذرنوش (1396). بررسی تأثیر ابعاد شخصیتی مایرزـ بریگز بر تمایل به خرید الکترونیکی خریداران. مدیریت بازرگانی، 9(1)، 21-42.
احمدی ده قطب‌الدینی، محمد و مشکانی، محمد (1390). تأثیر خودکارآمدی رایانه و لذت ادراک شده از آن، بر سازه‌های مدل پذیرش فناوری دیویس، روان‌شناسی، 1(57)، 58 – 75.
امیری، شیما؛ مصدق، محمدجواد و ثنایی، محمدرضا (1396). رفتار خرید بدون برنامه‌ریزی برخط مصرف‌کنندگان در تجارت اجتماعی: نقش تعاملات شبه‌اجتماعی کاربران )مطالعة موردی: کاربران شبکة اینستاگرام(. مدیریت بازرگانی، 9(3)، 463-484.
بابایی، محمدعلی و احدی، پری (1389). بررسی رابطه ویژگی‌های شخصیتی و رفتار خرید کاربران اینترنت در ایران. مدیریت فناوری اطلاعات، 2(4)، 39-58.
بیگدلی، امیر؛ عبدالوند، محمدعلی؛ حیدرزاده هنزایی، کامبیز و خون سیاوش، محسن (1400). مدل برندسازی مبتنی بر مسئولیت اجتماعی سازمانی در صنعت بانکداری ایران بر اساس رویکرد مدل معادلات ساختاری (SEM) و با تمرکز بر هویت اجتماعی برند. علوم مدیریت ایران، 16(61 )، 85-115.
جلالی، مریم؛ نایب‌زاده، شهناز و حکاکی، سید مسعود (1393). بررسی رابطه عزت نفس، نفوذ اجتماعی و رضایت از زندگی با تمایل به خرید تفننی. مدیریت بازاریابی، 2(23)، 79-94.‎
جوادزاده، مهتا؛ نداف، مهدی؛ درزیان عزیزی، عبدالهادی و‏ هاشمی، سید اسماعیل (1394). بررسی رابطه ویژگی‌های شخصیتی با رفتار مصرف‌کننده: مطالعه موردی برند تلفن همراه نوکیا. دستاوردهای روان‏شناختی (علوم تربیتی و روان‏شناسی)، 22(1)، 245-268.
حیدرزاده هنزایی، کامبیز و دهقانی سامانی، نسترن (1394). مطالعه رفتار خرید تفننی در مسافران مترو. مدیریت بازرگانی، 7(1)، 67-80.
دل‌افروز، نرگس؛ طالقانی، محمد؛ فرحزاد، مصطفی (1392). بررسی تأثیر ویژگی‌های شخصیتی بر رفتار خرید آنی و خرید وسواسی (مورد مطالعه: دانشگاه‏های استان گلستان). مهندسی مدیریت نوین، 1(2)، 19-36.
دهدشتی شاهرخ، زهره؛ ناصحی‌فر، وحید؛ خاشعی، وحید؛ دانش‌پرور، میترا (1398). نقش عوامل اجتماهی و فرهنگی در رفتار خرید مصرف‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی. مطالعات مدیریت کسب‏وکار هوشمند، 7(28)، 135- 166.
سبحانی فرد، یاسر؛ اخوان خرازیان، مریم؛ محمدزمانی، مجید و انصاری، امین (1391). ارزیابی راهبردهای برند لوازم خانگی داخلی و خارجی از دید مشتریان ایرانی. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، 3(10)، 97- 112.
سهرابی، ‌روح‌اله؛ صمدی، عباس و یوسفی‌فرد، ‌ارسلان (1393). طراحی و آزمون رفتار خرید ناگهانی مشتریان. کاورش‌های مدیریت بازرگانی، 11(6)، 147- 180.
شاهمیرزائی، محسن؛ مهرانی، هرمز؛ خوش نویس، مریم (1398). تأثیر رسانه‏های اجتماعی بر رفتار مصرف‏کننده با تأکید بر شبکه‏های اجتماعی. چهارمین کنفرانس ملی در مدیریت، حسابداری و اقتصاد با تأکید بر بازاریابی منطقه‌ای و جهانی، تهران.
طاهری کیا، فریبرز و نخبه زعیم، نوید (1391). بررسی برخی از عوامل اثرگذار بر تمایل به خرید تفننی. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول، 4(9)، 59-66.
غفاری آشتیانی، پیمان و اکبری، بهزاد (1392). بررسی عوامل تأثیرگذار بر خرید ناگهانی لوازم آرایشی. مدیریت بازاریابی، 8(20)، 1-14.
محمودی میمند، محمد؛ وزیربازرگانی، حمیدرضا؛ خلیلی یادگار، مریم (1391). ابعاد شخصیتی تست مایرز ـ بریگز (MBTI) و تمایل خرید مشتریان. تحقیقات بازاریابی نوین، 2(4)، 151- 165.
مقدم جزه، محبوبه؛ بحرینی زاد، منیژه و رجبی، سوران (1396). تبیین خرید وسواسی بر اساس عوامل روان شناختی، محیطی، مادی‌گرایی و استفاده از کارت‌های اعتباری. فصلنامه علمی ـ پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 7(3)، 21-40.
وظیفه دوست، حسین و میرمیران. هانیه (1393). عوامل مؤثر بر خرید تفننی محصول جدید با درگیری پایین. نشریه علمی راهبردهای بازرگانی، 11(3)، 1-10.‎
 
References
Ahghar Bazargan, N., Sanayei, A. & Ansari, A. (2017). The Impact of the Myers-Briggs Personality Dimensions on Shopping Intentions in Online Environments: A Comparative Study. Journal of Business Management, 9(1), 21-42. doi: 10.22059/jibm.2017.62310
(in Persian)
Ahmadi deh Qutb al-Dini, M. & Meshkani, M. (2013). The effect of computer self-efficacy and perceived enjoyment of it on the constructs of Davis's technology acceptance model, Psychology, 1(57), 58-75. (in Persian)
Ali, M.A. & Zubairi, Sh.A. (2020). Impact of Demographic Factors on Impulse Buying Behavior: A Study of consumer behavior in Supermarkets of Karachi. European Journal of Business and Management Research, 5(3). DOI:10.24018/ejbmr.2020.5.3.355
Amiry, S., Mosadegh, M. J., & Sanaei, M. R. (2017). The Unplanned Online Buying Behavior in Social Commerce: The Role of Users’ Pseudo-social Interactions (Case: Users of Instagram Network). Journal of Business Management, 9(3), 463-484. doi: 10.22059/jibm.2017.221396.2369 (in Persian)
Amos, C., Holmes, G. R., & Keneson, W. C. (2014). A meta-analysis of consumer impulse buying. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(2), 86-97.
Anderson, C. (2006). The long Tail: How Endless Choice is Creating Unlimited Demand, Random House Business Books: London, UK, P.34.
Anderson, K.J., Revelle, W. (1994). Impulsivity and time of day: Is rate of change in arousal a function of impulsivity? Journal of Personality and Social Psychology, 67(2), 334–344.
Babaei, M.A. & Ahadi, P. (2010). The study of relationship between personality attributes and internet consumer behaviors in Iran. Journal of information technology management, 2(4), 39-58. (in Persian)
Badgaiyan, A. & Verma, A. (2014). Intrinsic factors affecting impulsive buying behaviour —Evidence fromIndia, Journal of RetailingandConsumerServices, 21, 537–549.
Badgaiyan, A. J., Verma, A. & Dixit, S. (2016). Impulsive buying tendency: Measuring important relationships with a new perspective and an indigenous scale. IIMB Management Review, 28(4), 186-199.‏
Barrett, L.F. & Pietromonaco, P. R. (1997). Accuracy of the Five Factor Model in Predicting Perceptions of Daily Social Interactions. Personality & Social Psychology Bulletin. 23(11), 1173-1187.
Bigdeli, A., Abdolvand, M. A., Heidarzadeh, K., & Khoun Siavash, M. (2021). CSR Branding Model in Iran Banking Industry based on Structural Equation Modeling with the Focus on Brand Social Identity. Iranian journal of management sciences16(61), 85-115.
(in Persian)
Bellenger, D.N., Robertson, D.H. & Hirschman, E.C. (1978). Impulse Buying Varies by Product, J. Advert. Res., 18(6), 15-18.
Bighiu, G., Manolică, A. & Roman, C. T. (2015). Compulsive buying behavior on the internet. Procedia Economics and Finance, 20, 72-79.
Bosnjak, M., Bratko, D., Galesic M. & Tuten, T. (2007). Consumer personality and individual differences: Revitalizing a temporarily abandoned field, Journal of Business Research, 60(6), 587–589.
Boyd, D. M. & Ellison, N. B. (2007). Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of computermediated Communication, 13(1), 210-230.‏
Cakanlar, A. & Nguyen, T. (2019). The influence of culture on impulse buying. Journal of Consumer Marketing, 36(1), 12-23.
Chen, R. J. (2015). From sustainability to customer loyalty: A case of full service hotels’ guests. Journal of Retailing and Consumer Services, 22, 261-265.
Darrat, A. A., Darrat, M. A. & Amyx, D. (2016). How impulse buying influences compulsive buying: The central roleof consumer anxiety and escapism. Journal of Retailing and Consumer Services, 31, 103-108.
Dehdashti Shahrokh, Z., Nasehifar, V., Khashei, V. & Daneshparvar, M. (2019). The Role of Social and Cultural Factors in Consumer Purchasing Behavior in Social Networks. Journal of Business Intelligence Management Studies, 7(28), 135-166. (in Persian)
Delafrooz, N., Taleghani, M. & Farahzad, M. (2013). Influencing Personality on compulsive buying and impulsive buying (Case Study: Universities of Golestan Province of Iran). Journal of Modern Management Engineering, 1(2), 19-36. (in Persian)
Farag, S., Schwanen, T., Dijst, M. & Faber, J. (2007). Shopping online and/or instore? A structural equation model of the relationships between e-shopping and in-store shopping. Transportation Research Part A: Policy and Practice, 41(2), 125-141.
Ghaffari Ashtiani, P. & Akbari, B. (2012). Investigating the factors influencing sudden purchase of cosmetics. Marketing Management, 8(20), 1-14. (in Persian)
Gountas J. & Gountas S. (2006). Personality Orientations, Emotional States, Customer Satisfaction, and Intention to Repurchase. Journal of Business research, 60(1), 72-75.
Hajli, N. (2015). Social commerce constructs and consumer’s intention to buy. International Journal of Information Management, 35,183 191.
Harrington, R. & Loffredo, D. A. (2010). MBTI personality type and other factors that relate to preference for online versus face-to-face instruction. The Internet and Higher Education, 13(1), 89-95.
Harris E. G. & Fleming D. E. (2005). Assessing the Human Element in Service Personality Formation: Personality Congruency and the Five Factor Model. Journal of Services Marketing, 19(4), 187–198.
Haugtvedt, C.P. & Petty, R.E. (1992). Personality and Persuasion: Need for Cognition Moderates the Persistence and Resistance of Attitudes Changes. Journal of Personality and Social Psychology, 63(2), 308- 319.
Hawkins D. L., Best R. J. & Coney A. (2001). Consumer Behavior: Building Marketing Strategy. New York: McGraw, Hill
Heydarzadeh Hanzaei, C. & Dehghani Samani, N. (2014). Studying the shopping behavior of the subway passengers. Business Management, 7(1), 67-80. (in Persian)
Hoch, S.J. & Loewenstein, G.F. (1991). Time-inconsistent Preferences and Consumer Self-Control. Journal of consumer research, 17, 492-507.
Hou, R., Wu, J. & Du, H. S. (2017). Customer social network affects marketing strategy: A simulation analysis based on competitive diffusion model. Physica, 469, 644–653.
Huang, Zh. & Benyoucef, M. (2013). From e-commerce to social commerce: A close look at design features. Electronic Commerce Research and Applications, 12, 246-259.
Ithnin, M. S. S., Abdullah, N. A., & Iskandar, M. L. (2022). Relationship between Perceived Usefulness and Online Shopping Behaviour among University Students. Journal of International Business, Economics and Entrepreneurship, 7(1), 62-62.
Jalali, M., Nayebzade, Sh. & Hakaki, S.M. (2013). Investigating the relationship between self-esteem, social influence and life satisfaction with the desire to buy tefani. Marketing Management, 2(23), 79-94. (in Persian)
Jamali, M. & Baloch, S. (2019). The Influence of Culture and Personality on Impulse Buying. Journal of Marketing and Logistics, Journal of Consumer Marketing, 2(1), 20-37.
Jiang, C., Li, Y., Zhao, Z., Lu, J., Chen, H., Ding, N. & Li, X. (2016). Identifying and functionally characterizing tissue-specific and ubiquitously expressed human lncRNAs. Oncotarget, 7(6), 7120.‏
Jie, W., Poulova, P., Haider, S. A. & Sham, R. B. (2022). Impact of internet usage on consumer impulsive buying behavior of agriculture products: Moderating role of personality traits and emotional intelligence. Frontiers in psychology, 13, 951103.
Joodzadeh, M., Nadaf, M., Darziyan Azizi, A. & Hashemi, S. E. (2015). Survey the Relationship between Personality Traits and Consumer Behavior: Brand Objective Persue on Nokia Mobile Phone. Psychological Achievements, 22(1), 245-268. doi: 10.22055/psy.2015.11201 (in Persian)
Junglas I, Spitzmüller C. (2006). Personality Characteristics and Privacy Perception: an Empirical Study of Location based Service, Proceedings of the International Conference on Mobile Business (ICMB’06) IEEE.
Kroeger, O. & Thuesen, J. M. (2013). Type talk: The 16 personality types that determine how we live, love, and work. Dell Pub.
Lee, M. & Cheung, C. (2005). The Asymmetric Effect of Personality Attribute on Satisfaction: An Empirical Study. Proceedings of the 38th Hawaii International Conference on System Sciences.
Liang, T. P., Ho, Y. T., Li, Y. W. & Turban, E. (2011). What drives social commerce: the role of social support and relationship quality? International Journal of Electronic Commerce Article, 16(2), 69 - 90.
Lin, Y., Hsu, C., Chen, M. & Fang, Ch.(2017). New gratifications for social word-of-mouth spread via mobile SNSs: Uses and gratifications approach with a perspective of media technology. Telematics and Informatics, 34(4), 382-397.
Lin, Y., L. (2010). The relationship of consumer personality trait, brand personality and brand loyalty: an empirical study of toys and video games buyers. Journal of product & brand management, 19(1), 4-17.
Mahmoudi Maymand, M., Vazirzanjani, H. & Khalili Yadegari, M. (2013). Dimensions of the Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) and the customersâ purchase Intention. New Marketing Research Journal, 2(4), 151-165.
McElroy, S., Phillips, K. & Keck, P. (1994). Obsessive Compulsive Spectrum Disorder. Journal of Clinical Psychiatry, 55, 33-53.
Mikołajczak-Degrauwe, K., Wauters, B., Rossi, G. & Brengman, M. (2012). Does personality affect compulsive buying? An application of the big five personality model. INTECH Open Access Publisher.
Moghadam-Jezeh, M., Bahrainizad, M. & Rajabi, S. (2017). Explaining the Compulsive Buying Behavior Based on the Factors of Psychological, Environmental, Materialism and Using Credit Card. New Marketing Research Journal, 7(3), 21-40. doi: 10.22108/nmrj.2017.89184 (in Persian)
Mooradian, T. & Swan, S. (2006). Personality-and-culture: the Case of National Extraversion and Word-of-mouth. Journal of Business Research, 59, 778–785.
Mowen J. C., Harris E. J. (2003). The MDPS Methode of Message theme Development: a New Tool for Manager. Journal of Consumer Marketing, 20(5), 428-445.
Myers, I. B. (1962). Principle and purpose of the Indicator, in brief.‏
O'Guinn, T.C. & Faber, R.J. (1989). Compulsive buying: A phenomenological exploration. Journal of consumer research, 16(2), 147-157.
Pelau, C., Serban, D. & Chinie, A. C. (2018). The influence of personality types on the impulsive buying behavior of a consumer. In Proceedings of the International Conference on Business Excellence, 12(1).‏
Puri, R. (1996). Measuring and modifying consumer impulsiveness: A cost–benefit accessibility framework. J. Consum. Psych, 5(2), 87– 113.
Ramanathan, S. & Menon, G. (2006). Time-varying effects of chronic hedonic goals on impulsive behavior. Journal of Marketing Research, 43(4), 628-641.
Ridgway, N.M., Kukar-Kinney, M. & Monroe, K.B. (2006). New perspectives on compulsive buying: its roots, measurement and Advances in consumer research, 33(1), 131–133.
Rook, D.W. & Fisher, R.J. (1995). Normative Influences on Impulsive Buying Behavior. Journal of Consumer Research, 22(3), 305-313.
Rook, D.W. & Hoch, S.J. (1985). Consuming Impulses. Advances in Consumer Research, 12, 23-27.
Rook, D.W. (1987). The Buying Impulse. Journal of Consumer Research, 14(2), 189-199.
Schiffman, L.G. & Wisenblit, J.L. (2015). Consumer Behavior (11th ed.). Pearson Pub.
Schroder, G., Wulf, K. & Schumacher, P. (2003). Strengthening Outcomes of Retailer–consumer Relationships The dual Impact of Relationship Marketing Tactics and Consumer Personality. Journal of Business Research, 56, 177– 190.
Shahjehan, A., Andleeb Qureshi, J. (2019) Personality and impulsive buying behaviors. A necessary condition analysis. Economic Research-Ekonomska Istraživanja, 32(1), 1060-1072.
Shahjehan, A., Qureshi, J. A., Zeb, F. & Saifullah, K. (2012). The effect of personality on impulsive and compulsive buying behaviors. African Journal of Business Management, 6(6), 2187-2194.
Shahmirzaei, M., Mehrani, H. & Khoshnevis, M. (2018). The effect of social media on consumer behavior with emphasis on social networks. The fourth national conference in management, accounting and economics with emphasis on regional and global marketing, Tehran. (in Persian)
Shaw, R. & Frew A. (1999). The relationship between Personality, Gender, and Tourism Behavior. Tourism Management, 20, 193-202.
Sobhani Fard, Y., Akhavn Kharazian, M., Mohammad Zamani, M. & Ansari, A. (2012). Evaluation of domestic and foreign household appliance brand strategies from the perspective of Iranian customers. Strategic Management Studies Quarterly, 3(10), 112-97.‎ (in Persian)
Sohrabi, R., Samadi, A. & Yousefi Fard, A. (2013). Designing and testing impulse buying behavior of customers. Business Management Studies, 11(6), 147-180. (in Persian)
Solomon, M.R. (1985). A Role Theory Perspective on Dyadic Interactions: the Service Encounter. Journal of Marketing, 49(1), 99-112.
Solomon, M., Bamossy, G., Askegaard, S. & Hogg, M.K. (2010). Consumer Behavior – A European Perspective (4th ed.). Prentice Hall, Financial Times, Harlow.
Stern, H. (1962). The Significance of Impulse Buying Today. Journal of Marketing, 26(2), 59-62.
Sun, T. & Wu, G. (2011). Trait Predictors of Online Impulsive Buying Tendency: A Hierarchical Approach. Journal of Marketing Theory and Practice, 19(3), 337- 346.
Swani, K., Milne, G., Brown, B., Assaf, G. & Donthu, N. (2017). What messages to post? Evaluating the popularity of social media communications in business versus consumer markets. Industrial Marketing Management, 62, 77-87.
Taheri Kia, F., Nokhbe Zaeem, N. (2013). Investigating some factors affecting the willingness to buy Tefani. Development and Transformation Management Quarterly, 4(9) 59-66.
(in Persian)
Tarka, P., Kukar-Kinney, M. & Harnish, R.J. (2022). Consumers’ personality and compulsive buying behavior: The role of hedonistic shopping experiences and gender in mediating-moderating relationships. Journal of Retailing and Consumer Services, 64. 102802. https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2021.102802
Tsai, L.H. (2003). Relationship between Personality Attributes and Internet Marketing. PhD Dissertation Alliant International University, San Diego, USA.
Tsimonis, G. & Dimitriadis, S. (2014). Brand strategies in social media. Marketing intelligence & planning, 32(3), 328-344.‏
Tupikovskaja-Omovie, Z. & Tyler, D. J. (2022). Experienced versus inexperienced mobile users: eye tracking fashion consumers’ shopping behaviour on smartphones. International Journal of Fashion Design, Technology and Education, 15(2), 178-186.
Vazifehdoost, H. & Mirmiran, H. (2014). Surveying the Factors Influencing New Product Fancy Purchase with Low In-volvement. Biannual Peer Review Journal of Business Strategies, 21(1), 1-10. (in Persian)
Verplanken, B. & Herabadi, A. (2001). Individual Differences in Impulse Buying Tendency: Feeling and no Thinking. European Journal of Personality, 15, 71-83.
Verplanken, B. & Sato, A. (2011). The psychology of impulse buying: An integrative self-regulation approach. Journal of Consumer Policy, 34(2), 197–210.
Wang, J. C. & Chang, C. H. (2013). How online social ties and product-related risks influence purchase intentions: A Facebook experiment. Electronic Commerce Research and Applications, 12(5), 337-346.‏
Wang, T. (2017). Social identity dimensions and consumer behavior in social media, Asia Pacific Management Review, 22, 45-51.
Weun, S., Jones, M. A. & Beatty, S. E. (1998). Development and validation of the impulse buying tendency scale. Psychological reports, 82(3_suppl), 1123-1133.‏
Yoon, C. H. & Lim, D. S. (2018). The Effect of the Big Five and the MBTI on Impulsive and Compulsive Buying Behaviors: An Integrated Analysis in Online Shopping. Journal of International Trade & Commerce, 14(3), 101-117.