ارائه مدل حسابرسی پایداری در صنعت خرده‌فروشی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

دانشیار، گروه حسابداری، دانشکدۀ حسابداری و علوم مالی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22059/jibm.2025.395678.4982

چکیده

هدف: حسابرسی پایداری فرایندی است نظام‌مند و مستقل برای ارزیابی عملکرد یک سازمان در حوزه‌های مختلف پایداری، از جمله محیط زیست، اجتماع و اقتصاد. هدف از این نوع حسابرسی، شناسایی قوت‌ها و ضعف‌های سازمان در این زمینه‌ها، ارائه راه‌کارهایی برای بهبود عملکرد و اطمینان از انطباق با الزامات قانونی و استانداردهای بین‌المللی است. هدف از اجرای این پژوهش کیفی، ارائۀ مدل حسابرسی پایداری در صنعت خرده‌فروشی است.
روش: در این پژوهش از روش داده‌بنیاد چندگانۀ کرانهلم و گولد کوهل استفاده شده است. مشارکت‌کنندگان این پژوهش متخصصان و خبرگان حسابرسی و حسابداری دانشگاهی و شرکت‌های خرده‌فروشی در بخش خصوصی بودند که از طریق روش نمونه‌گیری نظری تعیین شدند. برای شناسایی مقوله‌های مدل حسابرسی پایداری در صنعت خرده‌فروشی، از مصاحبۀ نیمه ساختاریافته استفاده شد و بر این اساس با ۲۵ نفر از خبرگان حسابرسی و حسابداری مصاحبه‌های عمیق انجام و اطلاعات مورد نیاز جمع‌آوری شد.
یافته‌ها: در این پژوهش در مرحلۀ کدگذاری استقرایی ۵ مقوله (مقولۀ محوری، بسترهای حمایتی فردی و سازمانی، زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی، موانع فردی و شغلی و سازمانی، نتایج و پیامدهای فردی و سازمانی) و ۲۵ مفهوم استخراج شد. سپس پالایش مفهومی، کدگذاری الگویی (ارائه مدل)، انطباق نظری مدل، اعتبارسنجی تجربی و ارزیابی انسجام نظری مدل و غنی‌سازی نظریه تشریح شدند.
نتیجه‌گیری: یکی از دلایل اصلی ضرورت حسابرسی پایداری برای شرکت‌ها، این است که می‌تواند ضمن کمک به شناسایی ناکارآمدی‌ها در عملیات شرکت، صرفه‌جویی مالی ایجاد کند. حسابرسی پایداری می‌تواند فرصت‌هایی را برای ذخیرۀ انرژی، کاهش ضایعات یا ذخیرۀ آب شناسایی کند. شرکت‌ها با پیاده‌سازی تغییرات در جهت کاهش اثر زیست‌محیطی خود، می‌توانند در صورتحساب‌ها صرفه‌جویی کنند و هزینه‌های عملیاتی عمومی را کاهش دهند. همچنین، حسابرسی پایداری می‌تواند به شرکت‌ها در حفظ مجوز اجتماعی فعالیت کمک کند. مصر ف‌کنندگان به‌طور روزافزون از آثار تصمیم‌های خرید خود بر محیط زیست و اجتماع آگاه می‌شوند. شرکت‌ها با بهبود رویه‌های پایداری خود، می‌توانند اعتبارشان را ارتقا دهند و برای مشتریان، کارکنان و دیگر ذی‌نفعان اعتماد ایجاد کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Developing a Sustainability Auditing Model in the Retail Industry

نویسنده [English]

  • Ali Ebrahimi Kordlar
Associate Prof., Department of Accounting, Faculty of Accounting and Financial Sciences, College of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective
Sustainability auditing is a systematic and independent process for evaluating an organization's performance in various areas of sustainability, including environmental, social, and economic aspects. The purpose of this type of audit is to identify the organization's strengths and weaknesses in these areas, provide solutions to improve performance, and ensure compliance with legal requirements and international standards. This qualitative research aims to present a sustainability audit model in the retail industry.
 
Methodology
This study applies the Cranhelm and Gold-Kohl multiple-database method. Its participants include academic experts in auditing and accounting, as well as representatives from private-sector retail companies, selected through a theoretical sampling method. A semi-structured interview approach was employed to identify the key categories of the sustainability audit model within the retail industry. Using this method, in-depth interviews were conducted with 25 auditing and accounting experts, through which the necessary data were collected.
 
Findings
In this study, five categories (central category, individual and organizational support platforms, economic and social contexts, individual and occupational and organizational barriers, individual and organizational outcomes and consequences) and 25 concepts were extracted in the inductive coding stage. Then, conceptual refinement, pattern coding (model presentation), theoretical adaptation of the model, empirical validation and evaluation of theoretical coherence of the model and theory enrichment were described.
 
Conclusion
One of the primary reasons for the necessity of sustainability auditing in companies is its potential to identify operational inefficiencies and generate financial savings. Sustainability auditing can identify opportunities to save energy, reduce waste, and save water. By implementing changes aimed at reducing their environmental impact, companies can lower utility expenses and decrease overall operating costs. Also, sustainability auditing can help companies maintain their social license to operate. Consumers are aware of the effects of their purchasing decisions on the environment and society. By improving their sustainability practices, companies can enhance their reputation and build trust with customers, employees, and other stakeholders.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sustainability audit
  • Sustainability accounting
  • Sustainability transparency
  • Retail industry
انورخطیبی، سعید؛ برادران حسن‌زاده، رسول؛ متقی، علی و تقی‍‌زاده، هوشنگ (1398). بررسی تأثیر کیفیت حسابرسی از دیدگاه گروه‏های مختلف بر کیفیت گزارشگری مالی. دانش حسابداری و حسابداری مدیریت، 8(3)، 245-260.
برومیده، علی اکبر؛ الف پور تراکمـه، مـریم؛ نظـری، سـیما و آقـایی، محمـد (1403). شـیوه‌هـای رایـج فریـب مشـتریان در فروشگاه‏های زنجیره‌ای: تبیین مدل درخت فریب مشتریان. مدیریت بازرگانی، 16(4)، 1029- 1054.
بهمنی، علی؛ آقایی، رضا و آقایی، میلاد (1395). بررسی وضعیت صنعت خـرده‌فروشـی (مـورد مطالعـه: تأکیـد بـر فروشگاه‏های زنجیره‌ای در ایران). بررسی‌های بازرگانی، 14(77)، 55-67.
ترابی، ارمغان و اسماعیل‌زاده، علی (1394). تأثیر حسابداری پایداری بر بقای شرکت (مطالعه موردی: صنایع خودروسازی). سومین کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های کاربردی در مدیریت و حسابداری.
حساس یگانه، یحیی و برزگر، قدرت اله (1394). مدلی برای افشای مسئولیت اجتماعی و پایندگی شرکت‏ها و وضعیت موجود آن در شرکت‏های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ایران. فصلنامه بورس اوراق بهادار، 8 (29)، 91-110.
خاکی، غلامرضا (1397). روش تحقیق در مدیریت، تهران: مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
دانایی‌فرد، حسن و امامی، مجتبی (1392). استراتژی نظریه داده‌بنیاد در مطالعات سازمان و مدیریت. (فصل چهارم از کتاب روش‌شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع) (چاپ دوم)، تهران: انتشارات صفار.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1399). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری (چاپ پنجم)، تهران: انتشارات آگاه.
نجم‌الدینی، نرگس؛ دسینی، مهدی، خدادادی، داود و رستمی جاز، حمید (1401). ارزیابی اثربخشی حسابداری پایداری براساس کارکردهای منابع انسانی سبز. علوم و تکنولوژی محیط زیست، 24(9)، 43- 57.
 
References
Amina, B. & Esra, S. A. (2018). The Relationship between Audit Committee Characteristics and the Level of Sustainability Report Disclosure. 17th IFIP WG 6.11 Conference on e-Business, e-Services, and e-Society, I3E 2018, Kuwait City, Kuwait, October 30 – November 1, 2018, Proceedings. DOI: 10.1007/978-3-030-02131-3_44.
Amjad, F., Abbas, W., Zia-URRehman, M., Baig, S, A., Hashim, M., Khan, A., Rehman, H. (2021). Effect of green human resource management practices on organizational sustainability: the mediating role of environmental and employee performance. Environmental Science and Pollution Research, 28(3), 28191- 28206. https://doi.org/10.1007/s11356- 020-11307-9
Anvarkhatibi, S., Baradaran Hassanzadeh, R., Mottaghi, A. & Taghizadeh, H. (2019). Review the Effect of audit quality from the perspective of different groups on financial reporting quality. Journal of Management Accounting and Auditing Knowledge, 8(31), 245-260.
(in Persian)
Appuhami, R. & Tashakor, S. (2017). The impact of audit committee characteristics on CSR disclosure: An analysis of Australian firms. Australian Accounting Review, 27(4), 400-420.
Auerbach & Silverstein, L.B. (2003). Qualitative Data: An Introduction to Coding and Analysis. New York University, New York.
Badolato, P. G., Donelson, D. C. & Ege, M. (2014). Audit committee financial expertise and earnings management: The role of status. Journal of accounting and economics, 58(2-3), 208-230.
Bahmani, A, Aghaei, R. & Aghaei, M. (2016). A study of the state of the retail industry (case study: emphasis on chain stores in Iran).  Commercial Surveys, 14(77), 55-67. (in Persian)
Balugani, E., Butturi, M. A., Chevers, D., Parker, D. & Rimini, B. (2020). Empirical Evaluation of the Impact of Resilience and Sustainability on Firms’ Performance. Sustainability, 12(5), 1742.
Bilal, B., Chen, S. & Komal, B. (2018). Audit committee financial expertise and earnings quality: A meta-analysis. Journal of Business Research84, 253-270.
Boiral, O., Heras-Saizarbitoria, I., Brotherton, M. C. & Bernard, J. (2019). Ethical issues in the assurance of sustainability reports: Perspectives from assurance providers. Journal of Business Ethics, 159(4), 1111-1125. http://dx.doi.org/10.1007/s10551-018-3840-3
Bromideh, A. A., Alefpour Tarakameh, M., Nazari, S. & Aghaei, M. (2024). Common Tactics of Customer Deception in Chain Stores: A Model of Customer Deception Tree. Journal of Business Management, 16(4), 1029-1054. doi: 10.22059/jibm.2023.357967.4570
(in Persian)
Buallay, A. & Al-Ajmi, J. (2020). The role of audit committee attributes in corporate sustainability reporting: Evidence from banks in the Gulf Cooperation Council. Journal of Applied Accounting Research, 21(2), 249-264. https://doi.org/10.1108/JAAR-06-2018-0085
Carp, M., Păvăloaia, L., Afrăsinei, M. B. & Georgescu, I. E. (2019). Is sustainability reporting a business strategy for firm’s growth? Empirical study on the Romanian capital market. Sustainability, 11(3), 658. doi:10.3390/ su11030658
Danaeifard, H. & Emami, M. (2013). Data-Based Theory Strategy in Organization and Management Studies. (Chapter 4 of the book Qualitative Research Methodology in Management: A Comprehensive Approach) (Second Edition), Tehran: Saffar Publications. (in Persian)
Ergene, S., Calás, M, B., Smircich, L. (2017). Ecologies of Sustainable Concerns: Organization Theorizing for the Anthropocene. Gender, Work & Organization, 28(3), 222-245. https://doi.org/10.1111/gwao.12189
Glaser, B. G. & Strauss, A. L. (1967). The discovery of grounded theory: Strategies for qualitative research. Chicago: Transaction.
Goldkuhl, G. & Cronholm, S. (2010). Adding theoretical grounding to grounded theory: Toward multi-grounded theory. International journal of qualitative methods, 9(2), 187-205.
Hassas Yeganeh, Y. & Barzegar, Gh. (2015). A model for disclosing corporate social responsibility and sustainability and its current status in companies listed on the Iranian Stock Exchange. Quarterly Journal of the Iranian Stock Exchange, 8(29), 91-110.
(in Persian)
Hörisch, J., Schaltegger, S. & Freeman, R.E. (2020). Integrating stakeholder theory and sustainability accounting: A conceptual synthesis. Journal of Cleaner Production, 275(10), 32-61. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020. 124097
Hsiao, P. C. K., de Villiers, C., Horner, C. & Oosthuizen, H. (2022). A review and synthesis of contemporary sustainability accounting research and the development of a research agenda. Accounting & Finance, 62(4), 4453-4483. https://doi.org/10.1111/acfi.12936
Karajeh, A. I. & Ibrahim, M. Y. B. (2017). Impact of audit committee on the association between financial reporting quality and shareholder value. International Journal of Economics and Financial Issues, 7(3), 14-19.
Khaki, Gh. (2018). Research Method in Management. Tehran: Islamic Azad University Publishing Center. (in Persian)
Korte, B. (2023). Retail Statistics for 2023: Trends, Consumer Outlook & Technology, Fit Small Business, Published September 25, 2023, (Accessed on 15 Oct 2023 at: https://fitsmallbusiness.com/retail-statistics/).
Lin, W, L., Ho, J, A., Lee, C. & Ng, S, I. (2020). Impact of positive and negative corporate social responsibility on automotive firms’ financial performance: A market-based asset perspective. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(4), 1761-1773. https://doi.org/10.1002/csr.1923. [Online][04 March 2020].
Lozano, R., Barreiro-Gen, M., Zafar, A. (2021). Collaboration for organizational sustainability limits to growth: Developing a factors, benefits, and challenges framework. Sustainable Development, 29(4), 728-737. https://doi.org/10.1002/sd.2170
Malik, A., Egan, M., Du Plessis, M., Lenzen, M. (2021). Managing sustainability using financial accounting data: The value of inputoutput analysis. Journal of Cleaner Production, 293(13), 81-110. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2021.126128
Moldavska, A. & Welo, T. (2017). The concept of sustainable manufacturing and its definitions: A content-analysis based literature review. Journal of Cleaner Production, 166, 744-755. http://dx.doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.08.006
Najmadini, N., Dasineh, M., Khodadady, D. & Rostami Jazz, H. (2022). Evluating the Effectiveness of Sustainability Accounting based on Green Human Resource Functions. Journal of Environmental Science and Technology, 24(9), 43-57. (in Persian)
Sarmad, Z., Bazargan, A. & Hejazi, E. (2019). Research Methods in Behavioral Sciences (5th edition), Tehran: Agah Publications. (in Persian)
Stacchezzini, R., Melloni, G. & Lai, A. (2016). Sustainability management and reporting: the role of integrated reporting for communicating corporate sustainability management. Journal of cleaner production, 136, 102-110.
Strauss, A. L. & Corbin, J. (1998). Basic of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks, CA: Sage Publications
Torabi, A. & Esmaeilzadeh, A. (2015). The Impact of Sustainability Accounting on Company Survival (Case Study: Automotive Industries). Third International Conference on Applied Research in Management and Accounting. (in Persian)
Zimon, G., Arianpoor, A. & Salehi, M. (2022). Sustainability reporting and corporate reputation: the moderating effect of CEO opportunistic behavior. Sustainability, 14(3), 1257. http://dx.doi.org/10.3390/su14031257