بررسی اثرگذاری بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد بازاریابی شرکتهای بیمه در شهر تهران

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 دانش آموخته دانشگاه ارومیه

10.22059/jibm.2024.381044.4830

چکیده

هدف: امروزه بازاریابی و توسعه تجارت تا حد زیادی متکی به فناوری اطلاعات و ارتباطات و بکارگیری اینترنت در همه زمینه‌ها و کانالها می‌باشد، به طوری که سرمایه‌گذاری در فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی (ICT) به‌ عنوان پیشران کلیدی رشد بهره‌وری در کسب‌و‌کارها محسوب می‌شود. از جمله صنایعی که نقشی اساسی در پیشرفت اقتصادی کشورها ایفا می‌کند و لزوم توجه به توسعه فناوری‌های ارتباطاتی و اطلاعاتی در آنها مبرم است صنعت بیمه می‌باشد. فواید به ‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه و پیشرفت بازاریابی شرکتها به حدی است که بسیاری از شرکتها برای دستیابی به وضعیت حاکمیتی بالغ و خوب از ابزارهای مرتبط با فناری اطلاعات و ارتباطات بهره می‌گیرند. استفاده از مفهوم بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات در کنار بکارگیری ابزارها و فرآیندهای مناسب، نقشی مهم و حیاتی در ارتقا عملکرد بازاریابی شرکتها و سازمان‌های خدماتی ایفا می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد در بررسی ارتباط بین عملکرد شرکتها با بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات، خلاءها و کمبودهایی دیده می‌شود. این خلاء به‌ خصوص در مورد عملکرد بازاریابی شرکتها و در ادبیات داخلی کشور ایران، محسوس‌تر و گسترده‌تر است. همچنین، با توجه به نقش موسسات بیمه در اقتصاد جهانی و ملی و تاثیر اجرای بلوغ حاکمیتی موثر در این صنعت بر بهره‌وری و عملکرد بازاریابی سازمانها، مورد مطالعه این پژوهش شرکتهای بیمه‌ای می‌باشد. از این رو پژوهش حاضر قصد دارد با هدف بررسی ارتباط بین بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات و عملکرد بازاریابی به تبیین ارتباط بین این متغیرها در صنعت بیمه بپردازد.

روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف جزء پژوهش‌های کاربردی بوده و از نظر شیوه گردآوری داده‌ها در زمره پژوهش‌های توصیفی قرار می‌گیرد. این پژوهش با اتخاذ رویکرد کمی، در صدد ارزیابی فرضیات و دستیابی به اهداف پژوهشی است. جامعۀ هدف پژوهش حاضر، مدیران کسب‌و‌کارهای بیمه‌ای فعال در شهر تهران می‌باشند. به منطور انجام پژوهش بعد از تعیین جامعه هدف، حجم نمونه تعداد 139 نفر تعیین گردید و گردآوری داده‌ها با استفاده از ابزار پرسشنامه صورت‌گرفت. به منظور تجزیه‌‌ و تحلیل داده‌های جمعیت‌شناختی، از شاخص‌های فراوانی و پراکندگی نرم‌افزار SPSS استفاده گردید. تحلیل مدل تحقیق، با کمک نرم‌افزار PLS و براساس مدل‌یابی معادلات ساختاری صورت گرفته است.

یافته‌ها: یافته‌های بدست آمده از پژوهش حاضر بر تاثیر مثبت بلوغ فناوری ارتباطاتی و اطلاعاتی بر عملکرد بازاریابی شرکتهای بیمه‌ای دلالت دارند که نشان از تایید فرضیه اصلی پژوهش دارد. در همین راستا فرضیات فرعی پژوهش نیز مورد تایید قرار گرفتند. بنابراین، می‌توان گفت بلوغ برنامه‌ریزی و سازماندهی فناوری اطلاعات و ارتباطات، بلوغ اکتساب و به کار بستن در فناوری اطلاعات و ارتباطات، بلوغ تحویل و پشتیبانی در فناوری اطلاعات و ارتباطات و بلوغ نظارت و ارزشیابی فناوری اطلاعات و ارتباطات، عملکرد بازاریابی کسب‌ و ‌کارهای فعال در بخش بیمه را به طور معناداری تحت تاثیر قرار می‌دهند.

نتیجه‌گیری : بر اساس نتایج بدست آمده از پژوهش صورت گرفته، می‌توان گفت بلوغ حاکمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات بر عملکرد بازاریابی کسب‌ و‌ کارهای بیمه تاثیر مثبت و معناداری دارد. در واقع استفاده از امکانات تحت وب منجر به تنوع و کیفیت محصولات از یک سو و نیز تمایز محصولات از سویی دیگر می‌شود. بلوغ فناوری اطلاعات و ارتباطات، منبعی غنی برای کاهش هزینه‌های بازاریابی می‌باشد که منجر به بالا بردن هزینه‌های تغییر برای مشتری گردیده و وفاداری وی را ارتقاء می‌دهد. همچنین، داشتن قابلیت‌های بالاتر در فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به ایجاد اطلاعات جامع در مورد ترجیحات مشتری گردیده و هزینه‌ تحقیقات بازار را کاهش می‌دهد. در نهایت، سطح بلوغ یک کسب‌و‌کار در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند عامل ایجاد نتایج عملکردی بالاتر برای کسب‌و‌کارهای بیمه‌ای باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Studying the effect of the maturity of information and communication technology governance on the marketing performance of insurance companies in Tehran

نویسندگان [English]

  • vajihe vafaei 1
  • Bahman Khodapanah 2
  • yousef khalilzadeh 3
1 faculty of Entrepreneurship, Tehran university, Tehran, Iran
2 -Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran
3 graduated from university of urmia
چکیده [English]

In recent days, marketing and business development largely rely on information and communication technology and how to use them in all fields and channels, so that investment in information and communication technologies (ICT) is considered as the key driver of productivity growth in businesses. Among the industries that play a fundamental role in the economic growth of countries and the need to pay attention to the development of communication and information technologies in them is the insurance industry. The benefits of using information and communication technology in the development and progress of companies' marketing are so bold that many companies use tools related to information and communication technology to achieve a mature and good governance status. Using the maturity concept of information and communication technology governance, alongside with the use of appropriate tools and processes, plays an important and vital role in improving the marketing performance of companies and service organizations. Studies show that there are gaps and deficiencies in examining the relationship between the performance of companies and the maturity of information technology governance. This vacuum is more noticeable and wider, especially in the case of the marketing performance of companies and in the domestic literature of Iran. Considering the role of insurance institutions in the global and national economy and the effect of the implementation of effective governance maturity in this industry, the current research aims to investigate the relationship between the maturity of information and communication technology governance and marketing performance, and explain the relationship between these variables in the insurance industry.

Methodology: This is an applied research type in terms of its purpose, and in terms of the method of data collection, it is classified as descriptive research. By adopting a quantitative approach, this research aims to evaluate hypotheses and achieve research goals. The target community of the current research is the managers of active insurance businesses in Tehran. According to the research, after determining the target population, the sample size of 139 people was determined and the data was collected using the questionnaire tool. In order to analyze demographic data, SPSS software was used. The analysis of the research model has been done with the help of PLS software and based on structural equation modeling.

Findings: The findings obtained from the present research indicate the positive impact of the maturity of communication and information technology on the marketing performance of insurance companies, which shows the confirmation of the main hypothesis of the research. In this regard, the sub-hypotheses of the research were also confirmed. Therefore, the maturity of information and communication technology planning and organization, maturity of acquisition and application in information and communication technology, maturity of delivery and support in information and communication technology and maturity of monitoring and evaluation of information and communication technology, significantly affect the business marketing performance in the insurance companies.

Conclusion: Based on the results obtained from the research, it can be said that the maturity of information and communication technology governance has a positive and significant effect on the marketing performance of insurance businesses. In fact, the use of online facilities leads to the variety and quality of products on the one hand and product differentiation on the other hand. The maturity of information and communication technology is a rich source for reducing marketing costs, which leads to increasing the costs of change for the customer and improves his loyalty. Also, having higher capabilities in information and communication technology leads to the creation of comprehensive information about customer preferences and reduces the cost of market research. Finally, the maturity of information and communication technology can lead to higher performance results for insurance businesses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Maturity of information and communication technology
  • Marketing performance
  • insurance companies