ارائه مدل حسابرسی پایداری در صنعت خرده فروشی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسنده

دانشیار، گروه حسابداری، دانشکده حسابداری و علوم مالی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران

10.22059/jibm.2025.395678.4982

چکیده

چکیده
هدف:
حسابرسی پایداری فرآیندی است نظام‌مند و مستقل برای ارزیابی عملکرد یک سازمان در حوزه‌های مختلف پایداری، از جمله محیط زیست، اجتماع و اقتصاد. هدف از این نوع حسابرسی، شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمان در این زمینه‌ها، ارائه راهکارهایی برای بهبود عملکرد و اطمینان از انطباق با الزامات قانونی و استانداردهای بین‌المللی است. هدف از این تحقیق کیفی ارائه مدل حسابرسی پایداری در صنعت خرده فروشی است.

روش: در این تحقیق از روش داده بنیاد چندگانه کرانهلم و گولد کوهل استفاده شده است. مشارکت کنندگان این تحقیق شامل متخصصان و خبرگان حسابرسی و حسابداری دانشگاهی و شرکتهای خرده فروشی در بخش خصوصی می باشند که از طریق روش نمونه گیری نظری تعیین گردیدند. جهت شناسایی مقوله های مدل حسابرسی پایداری در صنعت خرده فروشی از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردید است، که با استفاده از این ابزار با 25 نفر از خبرگان حسابرسی و حسابداری مصاحبه های عمیق انجام، و اطلاعات مورد نیاز جمع آوری گردید.

یافته ها: در این تحقیق در مرحله کدگذاری استقرایی 5 مقوله (مقوله محوری، بسترهای حمایتی فردی و سازمانی، زمینه های اقتصادی و اجتماعی ، موانع فردی و شغلی و سازمانی، نتایج و پیامدهای فردی و سازمانی) و 25 مفهوم استخراج شد. و سپس پالایش مفهومی، کدگذاری الگویی (ارائه مدل)، انطباق نظری مدل، اعتبارسنجی تجربی و ارزیابی انسجام نظری مدل و غنی سازی نظریه تشریح گردیدند.

نتایج:
یکی از دلایل اصلی ضرورت حسابرسی پایداری برای شرکتها این است که می تواند به شناسایی ناکارامدیها در عملیات شرکت کمک و صرفه جویی مالی ایجاد کند. حسابرسی پایداری می تواند فرصتهایی برای ذخیره انرژی، کاهش ضایعات یا ذخیره آب شناسایی کند. شرکتها با پیاده سازی تغییرات در جهت کاهش اثر زیست محیطی خود، می توانند در صورتحسابها صرفه جویی کرده و هزینه های عملیاتی عمومی را کاهش دهند. همچنین، حسابرسی پایداری می تواند به شرکتها در حفظ مجوز اجتماعی فعالیت کمک کند. مصر ف کنندگان به طور روزافزون نسبت به آثار تصمیمهای خرید خود بر محیط زیست و اجتماع آگاه می شوند. شرکتها با بهبود رویه های پایداری خود می توانند اعتبار خود را ارتقا داده و برای مشتریان، کارکنان و دیگر ذینفعان اعتماد ایجاد کنند.

کلمات کلیدی: حسابرسی پایداری، حسابداری پایداری، شفافیت پایدار، صنعت خرده فروشی.


چکیده
هدف:
حسابرسی پایداری فرآیندی است نظام‌مند و مستقل برای ارزیابی عملکرد یک سازمان در حوزه‌های مختلف پایداری، از جمله محیط زیست، اجتماع و اقتصاد. هدف از این نوع حسابرسی، شناسایی نقاط قوت و ضعف سازمان در این زمینه‌ها، ارائه راهکارهایی برای بهبود عملکرد و اطمینان از انطباق با الزامات قانونی و استانداردهای بین‌المللی است. هدف از این تحقیق کیفی ارائه مدل حسابرسی پایداری در صنعت خرده فروشی است.

روش: در این تحقیق از روش داده بنیاد چندگانه کرانهلم و گولد کوهل استفاده شده است. مشارکت کنندگان این تحقیق شامل متخصصان و خبرگان حسابرسی و حسابداری دانشگاهی و شرکتهای خرده فروشی در بخش خصوصی می باشند که از طریق روش نمونه گیری نظری تعیین گردیدند. جهت شناسایی مقوله های مدل حسابرسی پایداری در صنعت خرده فروشی از مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده گردید است، که با استفاده از این ابزار با 25 نفر از خبرگان حسابرسی و حسابداری مصاحبه های عمیق انجام، و اطلاعات مورد نیاز جمع آوری گردید.

یافته ها: در این تحقیق در مرحله کدگذاری استقرایی 5 مقوله (مقوله محوری، بسترهای حمایتی فردی و سازمانی، زمینه های اقتصادی و اجتماعی ، موانع فردی و شغلی و سازمانی، نتایج و پیامدهای فردی و سازمانی) و 25 مفهوم استخراج شد. و سپس پالایش مفهومی، کدگذاری الگویی (ارائه مدل)، انطباق نظری مدل، اعتبارسنجی تجربی و ارزیابی انسجام نظری مدل و غنی سازی نظریه تشریح گردیدند.

نتایج:
یکی از دلایل اصلی ضرورت حسابرسی پایداری برای شرکتها این است که می تواند به شناسایی ناکارامدیها در عملیات شرکت کمک و صرفه جویی مالی ایجاد کند. حسابرسی پایداری می تواند فرصتهایی برای ذخیره انرژی، کاهش ضایعات یا ذخیره آب شناسایی کند. شرکتها با پیاده سازی تغییرات در جهت کاهش اثر زیست محیطی خود، می توانند در صورتحسابها صرفه جویی کرده و هزینه های عملیاتی عمومی را کاهش دهند. همچنین، حسابرسی پایداری می تواند به شرکتها در حفظ مجوز اجتماعی فعالیت کمک کند. مصر ف کنندگان به طور روزافزون نسبت به آثار تصمیمهای خرید خود بر محیط زیست و اجتماع آگاه می شوند. شرکتها با بهبود رویه های پایداری خود می توانند اعتبار خود را ارتقا داده و برای مشتریان، کارکنان و دیگر ذینفعان اعتماد ایجاد کنند.

کلمات کلیدی: حسابرسی پایداری، حسابداری پایداری، شفافیت پایدار، صنعت خرده فروشی.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Presenting a Sustainability Audit Model in the Retail Industry

نویسنده [English]

  • ali ebrahimi kordlar
Associate Prof., Department of Accounting, Faculty of Accounting and Financial Sciences, College of Management, University of Tehran
چکیده [English]

Abstract
Objective: Sustainability auditing is a systematic and independent process for evaluating an organization's performance in various areas of sustainability, including the environment, society, and economy. The purpose of this type of audit is to identify the organization's strengths and weaknesses in these areas, provide solutions to improve performance, and ensure compliance with legal requirements and international standards. The purpose of this qualitative research is to present a sustainability audit model in the retail industry.

Method: This research uses the Cranhelm and Gold-Kohl multiple-database method. The participants of this research include academic auditing and accounting experts and retail companies in the private sector, who were determined through a theoretical sampling method. A semi-structured interview was used to identify the categories of the sustainability audit model in the retail industry. In-depth interviews were conducted with 25 auditing and accounting experts using this tool, and the required information was collected.

Findings: In this study, 5 categories (central category, individual and organizational support platforms, economic and social contexts, individual and occupational and organizational barriers, individual and organizational outcomes and consequences) and 25 concepts were extracted in the inductive coding stage. Then, conceptual refinement, pattern coding (model presentation), theoretical adaptation of the model, empirical validation and evaluation of theoretical coherence of the model and theory enrichment were described.

Results: One of the main reasons for the necessity of sustainability auditing for companies is that it can help identify inefficiencies in company operations and create financial savings. Sustainability auditing can identify opportunities to save energy, reduce waste or save water. By implementing changes to reduce their environmental impact, companies can save on bills and reduce general operating costs. Also, sustainability auditing can help companies maintain their social license to operate. Consumers are increasingly aware of the effects of their purchasing decisions on the environment and society. By improving their sustainability practices, companies can enhance their reputation and build trust with customers, employees, and other stakeholders.

Keywords: Sustainability Audit, Sustainability Accounting, Sustainability Transparency, Retail Industry.
Abstract
Objective: Sustainability auditing is a systematic and independent process for evaluating an organization's performance in various areas of sustainability, including the environment, society, and economy. The purpose of this type of audit is to identify the organization's strengths and weaknesses in these areas, provide solutions to improve performance, and ensure compliance with legal requirements and international standards. The purpose of this qualitative research is to present a sustainability audit model in the retail industry.

Method: This research uses the Cranhelm and Gold-Kohl multiple-database method. The participants of this research include academic auditing and accounting experts and retail companies in the private sector, who were determined through a theoretical sampling method. A semi-structured interview was used to identify the categories of the sustainability audit model in the retail industry. In-depth interviews were conducted with 25 auditing and accounting experts using this tool, and the required information was collected.

Findings: In this study, 5 categories (central category, individual and organizational support platforms, economic and social contexts, individual and occupational and organizational barriers, individual and organizational outcomes and consequences) and 25 concepts were extracted in the inductive coding stage. Then, conceptual refinement, pattern coding (model presentation), theoretical adaptation of the model, empirical validation and evaluation of theoretical coherence of the model and theory enrichment were described.

Results: One of the main reasons for the necessity of sustainability auditing for companies is that it can help identify inefficiencies in company operations and create financial savings. Sustainability auditing can identify opportunities to save energy, reduce waste or save water. By implementing changes to reduce their environmental impact, companies can save on bills and reduce general operating costs. Also, sustainability auditing can help companies maintain their social license to operate. Consumers are increasingly aware of the effects of their purchasing decisions on the environment and society. By improving their sustainability practices, companies can enhance their reputation and build trust with customers, employees, and other stakeholders.

Keywords: Sustainability Audit, Sustainability Accounting, Sustainability Transparency, Retail Industry.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Sustainability Audit
  • Sustainability Accounting
  • Sustainability Transparency
  • Retail Industry