طراحی و اعتباریابی مدل مدیریت استراتژیک برند بین‌المللی در صنعت آرایشی و بهداشتی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه

2 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد ساری، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.

4 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.

10.22059/jibm.2024.384821.4871

چکیده

چکیده



هدف: برندها دارایی‌های نامشهود منحصربفردی هستند که نقطه تمایز و مزیت رقابتی پایداری را ارائه می‌دهند. با این حال، تحقق تمایز برند که می‌تواند مزیت‌های رقابتی پایدار را به همراه داشته باشد، مستلزم مدیریت استراتژیک برندها است. بنابراین، ضروری است که شرکت‌ها درک درستی از مدیریت استراتژیک برند داشته باشند تا به خلق ارزش موثر دست یابند.



روش پژوهش: پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه‎ی گردآوری داده‎ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه‎ی آماری به تعداد 420 نفر بوده که نمونه‎ی آماری 201 نفری از آن‎ها حسب جدول تعیین حجم نمونه‎ی مورگان استخراج شده است. روش نمونه‎گیری، نمونه‏گیری در دسترس است و برای جمع‎آوری داده‎ها از پرسشنامه استفاده شده است.



یافته‎ها: در این پژوهش با استفاده از مدل‏سازی معادلات ساختاری از طریق نرم‎افزار لیزرل، برازش مدل و آزمون فرضیه‎ها صورت گرفته است.



نتیجه‏گیری: نتایج نشان داد که شرایط علّی (حمایت و پشتیبانی دولتی و رسانه‌ای، رقابت بین تولیدکنندگان داخلی، جهانی‌شدن فرهنگ کاربرد لوازم آرایشی و بهداشتی و کمک به توسعه صادرات غیر نفتی)، شرایط زمینه‏ای (تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و تحقیقات بازاریابی بین‌المللی جهت فعالیت‌ها و ارتباطات مشاوره‌ای، بررسی کلیه قوانین و استانداردهای بازارهای بین‌المللی و بررسی وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی)، شرایط مداخله‎گر (محدودیت‌های سازگاری محصولات صنعت آرایشی و بهداشتی با محیط زیست و پایداری و چالش تطبیق با فرهنگ محلی هر کشور) و راهبردها (بخش‌بندی بازارهای بین‌المللی، هدف‌گیری در بازار بین‌المللی و جایگاه‌یابی در بازار بین‌المللی) بر مدیریت استراتژیک برند بین‌المللی تأثیر مثبت و معنادار دارند. مدیریت استراتژیک برند بین‌المللی بر رشد اقتصادی کشور، ارتقا ارزش برند ملی و کسب مزیت رقابتی تأثیر مثبت و معنادار دارد.

چکیده



هدف: برندها دارایی‌های نامشهود منحصربفردی هستند که نقطه تمایز و مزیت رقابتی پایداری را ارائه می‌دهند. با این حال، تحقق تمایز برند که می‌تواند مزیت‌های رقابتی پایدار را به همراه داشته باشد، مستلزم مدیریت استراتژیک برندها است. بنابراین، ضروری است که شرکت‌ها درک درستی از مدیریت استراتژیک برند داشته باشند تا به خلق ارزش موثر دست یابند.



روش پژوهش: پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر نحوه‎ی گردآوری داده‎ها، توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه‎ی آماری به تعداد 420 نفر بوده که نمونه‎ی آماری 201 نفری از آن‎ها حسب جدول تعیین حجم نمونه‎ی مورگان استخراج شده است. روش نمونه‎گیری، نمونه‏گیری در دسترس است و برای جمع‎آوری داده‎ها از پرسشنامه استفاده شده است.



یافته‎ها: در این پژوهش با استفاده از مدل‏سازی معادلات ساختاری از طریق نرم‎افزار لیزرل، برازش مدل و آزمون فرضیه‎ها صورت گرفته است.



نتیجه‏گیری: نتایج نشان داد که شرایط علّی (حمایت و پشتیبانی دولتی و رسانه‌ای، رقابت بین تولیدکنندگان داخلی، جهانی‌شدن فرهنگ کاربرد لوازم آرایشی و بهداشتی و کمک به توسعه صادرات غیر نفتی)، شرایط زمینه‏ای (تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و تحقیقات بازاریابی بین‌المللی جهت فعالیت‌ها و ارتباطات مشاوره‌ای، بررسی کلیه قوانین و استانداردهای بازارهای بین‌المللی و بررسی وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی)، شرایط مداخله‎گر (محدودیت‌های سازگاری محصولات صنعت آرایشی و بهداشتی با محیط زیست و پایداری و چالش تطبیق با فرهنگ محلی هر کشور) و راهبردها (بخش‌بندی بازارهای بین‌المللی، هدف‌گیری در بازار بین‌المللی و جایگاه‌یابی در بازار بین‌المللی) بر مدیریت استراتژیک برند بین‌المللی تأثیر مثبت و معنادار دارند. مدیریت استراتژیک برند بین‌المللی بر رشد اقتصادی کشور، ارتقا ارزش برند ملی و کسب مزیت رقابتی تأثیر مثبت و معنادار دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing and validating the international brand strategic management model in cosmetics industry

نویسندگان [English]

  • Nloofar Imankhan 1
  • Bahram Asadzadeh Moghaddam 2
  • Majid Fattahi 3
  • Majid Fani 4
1 Assistant Professor Department of Management, Firoozkooh Branch, Islamic Azad University, Firoozkooh, Iran
2 PhD. Candidate, Department of Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
3 Assistant Prof., Department of Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran.
4 Assistant Prof., Department of Business Management, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran.
چکیده [English]

Abstract



Objective: Brands are unique intangible assets that provide a point of differentiation and sustainable competitive advantage. However, the realization of brand differentiation, which can bring sustainable competitive advantages, requires strategic management of brands. Therefore, it is essential that companies have a proper understanding of strategic brand management in order to achieve effective value creation.



Methodology: In terms of purpose, the research is practical and in terms of the method of data collection, it is a descriptive survey type. The statistical population is 420 people, of which a statistical sample of 201 people was extracted according to Morgan's sample size determination table. The sampling method is available sampling and a questionnaire was used to collect data.



Findings: In this research, using structural equation modeling through Lisrel software, model fitting and hypothesis testing have been done.



Conclusions: The results showed that the causal conditions (government and media support, competition between domestic producers, the globalization of the culture of using cosmetics and health products and helping to develop non-oil exports), the background conditions (the establishment of knowledge companies) Foundation and research of international marketing for consulting activities and communication, review of all laws and standards of international markets and review of the status of macroeconomic indicators), interfering conditions (consistency limits of cosmetics industry products) with the environment and sustainability and the challenge of adapting to the local culture of each country) and strategies (segmentation of international markets, targeting in the international market and positioning in the international market) on the strategic management of the international brand have a positive and significant effect. International brand strategic management has a positive and significant effect on the country's economic growth, improving the value of the national brand and gaining a competitive advantage.



Abstract



Objective: Brands are unique intangible assets that provide a point of differentiation and sustainable competitive advantage. However, the realization of brand differentiation, which can bring sustainable competitive advantages, requires strategic management of brands. Therefore, it is essential that companies have a proper understanding of strategic brand management in order to achieve effective value creation.



Methodology: In terms of purpose, the research is practical and in terms of the method of data collection, it is a descriptive survey type. The statistical population is 420 people, of which a statistical sample of 201 people was extracted according to Morgan's sample size determination table. The sampling method is available sampling and a questionnaire was used to collect data.



Findings: In this research, using structural equation modeling through Lisrel software, model fitting and hypothesis testing have been done.



Conclusions: The results showed that the causal conditions (government and media support, competition between domestic producers, the globalization of the culture of using cosmetics and health products and helping to develop non-oil exports), the background conditions (the establishment of knowledge companies) Foundation and research of international marketing for consulting activities and communication, review of all laws and standards of international markets and review of the status of macroeconomic indicators), interfering conditions (consistency limits of cosmetics industry products) with the environment and sustainability and the challenge of adapting to the local culture of each country) and strategies (segmentation of international markets, targeting in the international market and positioning in the international market) on the strategic management of the international brand have a positive and significant effect. International brand strategic management has a positive and significant effect on the country's economic growth, improving the value of the national brand and gaining a competitive advantage.

کلیدواژه‌ها [English]

  • : Strategic brand management
  • international strategic brand management
  • cosmetics industry