طراحی مدل پارادایمی پیامدهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در فروشگاه‌های خرده فروشی آنلاین

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت و حسابداری، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

3 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.

10.22059/jibm.2024.377862.4799

چکیده

هدف: گسترش اینترنت باعث ظهور نوع دیگری از بازاریابی به نام بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شده که به عنوان یکی از تاثیر‌گذارترین بازاریابی‌ها در بین افراد، خریداران و صاحبان کسب‌و‌کار در نظر گرفته می‌شود. هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل پارادایمی پیامدهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در فروشگاه‌های خرده‌فروشی آنلاین است.



روش پژوهش: پژوهش از نظر هدف، بنیادین و از نظر ماهیت، اکتشافی است. برای گردآوری داده‌ها، رویکرد مصاحبه‏ی عمیق نیمه‎ساختاریافته در کنار مطالعات کتابخانه‏ای مدنظر قرار گرفت. جامعه‏ی آماری این پژوهش، مدیران شرکت‌های تبلیغاتی، مدیران فروشگاه-های اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی و اساتید دانشگاهی بودند. برای شناسایی خبرگان از روش نمونه‏گیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شد که طی آن با توجه به کفایت داده‏ها با 13 خبره مصاحبه به عمل آمد.



یافته‎ها: براساس تحلیل مصاحبه‎های صورت گرفته، کدهای استخراج شده‎ی نهایی در قالب 69 مفهوم و 20 مقوله‎ی اصلی استخراج شدند. در نهایت با استناد به رهیافت سیستماتیک در نظریه‎ی داده‎ بنیاد، کدهای شناسایی شده در 6 طبقه‎ی هسته‎ای شامل پدیده‎ی محوری، شرایط علّی، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها قرار گرفتند.



نتیجه‏گیری: نتایج نشان داد که مقوله‎های علّی (بررسی فرایند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی فعلی کسب‌و‌کار و بررسی اثربخشی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی فعلی کسب‌و‌کار)، مقوله‎های محوری (تعیین برنامه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و تعیین مزایای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی)، مقوله‎های راهبردی (بازاریابی ویروسی، بازاریابی محتوایی و بازاریابی با افراد تاثیر‌گذار)، مقوله‎های زمینه‎ای ( اهداف بازاریابی رسانه-های اجتماعی و قابلیت‌های رسانه‌های اجتماعی)، مقوله‌های مداخله‎گر ( سیاست‌های کسب‌و‌کار، مولفه‌های فردی مدیران، سیاست‌گذاری رسانه‌ایی دولت و زیرساخت‌های مخابراتی) و مقوله‎های پیامدی (پیامدهای رفتاری، پیامدهای شناختی و پیامدهای احساسی) است، نتایج این پژوهش می ‌تواند برای فروشگاه‌های خرده‌فروشی آنلاین جهت ارتقاء، موفقیت و مدیریت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، مفید واقع شود.

هدف: گسترش اینترنت باعث ظهور نوع دیگری از بازاریابی به نام بازاریابی شبکه‌های اجتماعی شده که به عنوان یکی از تاثیر‌گذارترین بازاریابی‌ها در بین افراد، خریداران و صاحبان کسب‌و‌کار در نظر گرفته می‌شود. هدف از انجام این پژوهش ارائه مدل پارادایمی پیامدهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی در فروشگاه‌های خرده‌فروشی آنلاین است.



روش پژوهش: پژوهش از نظر هدف، بنیادین و از نظر ماهیت، اکتشافی است. برای گردآوری داده‌ها، رویکرد مصاحبه‏ی عمیق نیمه‎ساختاریافته در کنار مطالعات کتابخانه‏ای مدنظر قرار گرفت. جامعه‏ی آماری این پژوهش، مدیران شرکت‌های تبلیغاتی، مدیران فروشگاه-های اینترنتی در شبکه‌های اجتماعی و اساتید دانشگاهی بودند. برای شناسایی خبرگان از روش نمونه‏گیری هدفمند و گلوله برفی استفاده شد که طی آن با توجه به کفایت داده‏ها با 13 خبره مصاحبه به عمل آمد.



یافته‎ها: براساس تحلیل مصاحبه‎های صورت گرفته، کدهای استخراج شده‎ی نهایی در قالب 69 مفهوم و 20 مقوله‎ی اصلی استخراج شدند. در نهایت با استناد به رهیافت سیستماتیک در نظریه‎ی داده‎ بنیاد، کدهای شناسایی شده در 6 طبقه‎ی هسته‎ای شامل پدیده‎ی محوری، شرایط علّی، شرایط زمینه‌ای، شرایط مداخله‌گر، راهبردها و پیامدها قرار گرفتند.



نتیجه‏گیری: نتایج نشان داد که مقوله‎های علّی (بررسی فرایند بازاریابی شبکه‌های اجتماعی فعلی کسب‌و‌کار و بررسی اثربخشی بازاریابی شبکه‌های اجتماعی فعلی کسب‌و‌کار)، مقوله‎های محوری (تعیین برنامه بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی و تعیین مزایای بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی)، مقوله‎های راهبردی (بازاریابی ویروسی، بازاریابی محتوایی و بازاریابی با افراد تاثیر‌گذار)، مقوله‎های زمینه‎ای ( اهداف بازاریابی رسانه-های اجتماعی و قابلیت‌های رسانه‌های اجتماعی)، مقوله‌های مداخله‎گر ( سیاست‌های کسب‌و‌کار، مولفه‌های فردی مدیران، سیاست‌گذاری رسانه‌ایی دولت و زیرساخت‌های مخابراتی) و مقوله‎های پیامدی (پیامدهای رفتاری، پیامدهای شناختی و پیامدهای احساسی) است، نتایج این پژوهش می ‌تواند برای فروشگاه‌های خرده‌فروشی آنلاین جهت ارتقاء، موفقیت و مدیریت بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، مفید واقع شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a paradigm model of social network marketing consequences in online retail stores

نویسندگان [English]

  • Seyed Mohammad Bagheri 1
  • Seyed Reza Hosseini 2
  • Mehdi Rouholamini 3
1 Assistant Professor- Accounting and management department, Payame Noor University,Tehran, Iran.
2 PhD Candidate in Business Administration, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol , Iran.
3 Assistant Professor, Department of Business Administration , Babol Branch, Islamic Azad University,Babol, Iran.
چکیده [English]

Objective: The expansion of the Internet has led to the emergence of another type of marketing called social network marketing, which is considered one of the most effective marketing among individuals, buyers and business owners. The purpose of this research is to present a paradigmatic model of the consequences of social media marketing in online retail stores.



Methodology: The research is basic in terms of purpose and exploratory in terms of nature. In order to collect data, semi-structured in-depth interview approach was considered along with library studies. The statistical population of this research were managers of advertising companies, managers of online stores in social networks and university professors. Targeted and snowball sampling methods were used to identify the experts, during which 13 experts were interviewed due to the adequacy of the data.



Findings: Based on the analysis of the interviews, the final extracted codes were extracted in the form of 69 concepts and 20 main categories. Finally, based on the systematic approach in the foundational data theory, the identified codes were placed in 6 nuclear categories including central phenomenon, causal conditions, background conditions, intervening conditions, strategies and consequences.





Conclusions: The results showed that the causal categories (examining the marketing process of the current social networks of the business and the effectiveness of the marketing of the current social networks of the business), the central categories (determining the marketing plan in social networks and determining the benefits) Marketing in social networks), strategic categories (viral marketing, content marketing and marketing with influential people), contextual categories (social media marketing goals and social media capabilities), Intervening categories (business policies, individual components of managers, government media policy and telecommunications infrastructure) and consequence categories (behavioral consequences, cognitive consequences, and emotional consequences). The results of this research can be useful for online retail stores to promote, succeed and manage social media marketing. Objective: The expansion of the Internet has led to the emergence of another type of marketing called social network marketing, which is considered one of the most effective marketing among individuals, buyers and business owners. The purpose of this research is to present a paradigmatic model of the consequences of social media marketing in online retail stores.



Methodology: The research is basic in terms of purpose and exploratory in terms of nature. In order to collect data, semi-structured in-depth interview approach was considered along with library studies. The statistical population of this research were managers of advertising companies, managers of online stores in social networks and university professors. Targeted and snowball sampling methods were used to identify the experts, during which 13 experts were interviewed due to the adequacy of the data.



Findings: Based on the analysis of the interviews, the final extracted codes were extracted in the form of 69 concepts and 20 main categories. Finally, based on the systematic approach in the foundational data theory, the identified codes were placed in 6 nuclear categories including central phenomenon, causal conditions, background conditions, intervening conditions, strategies and consequences.





Conclusions: The results showed that the causal categories (examining the marketing process of the current social networks of the business and the effectiveness of the marketing of the current social networks of the business), the central categories (determining the marketing plan in social networks and determining the benefits) Marketing in social networks), strategic categories (viral marketing, content marketing and marketing with influential people), contextual categories (social media marketing goals and social media capabilities), Intervening categories (business policies, individual components of managers, government media policy and telecommunications infrastructure) and consequence categories (behavioral consequences, cognitive consequences, and emotional consequences). The results of this research can be useful for online retail stores to promote, succeed and manage social media marketing.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social networks
  • marketing consequences of social networks
  • online retail stores