شناسایی عوامل موثر بر چارچوب سازمان وظیفه قیمت‌گذاری در فرانچایزها

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه استراتژی و سیاست‌گذاری کسب‌وکار، دانشکده مدیریت کسب و کار، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه بازاریابی و توسعه بازار، دانشکده مدیریت کسب و کار، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22059/jibm.2025.386438.4884

چکیده

هدف: امروزه گسترش فرانچایزها از طریق یکپارچه‌سازی ساختار و مدل کسب‌وکار، استراتژی‌های قیمت‌گذاری مبتنی بر ارزش مشتری، استراتژی‌های قیمت‌گذاری مبتنی بر رقابت و استراتژی‌های قیمت‌گذاری مبتنی بر هزینه بیش‌ازپیش سرعت گرفته است. قیمت یکی از انعطاف‌پذیرترین عناصر و مؤلفه‌های آمیخته بازاریابی است که نقش مستقیمی در سودآوری کوتاه‌مدت و مقرون به صرفگی و کارایی اقتصادی یک شرکت ایفا می‌کند. اکنون فرانچایزها در حال گسترش هستند و مساله ای که اکثرا دارند این است که قیمت گذاری ان ها متمرکز انجام می شود و شرایط محلی را در نظر نمیگیرند هدف پژوهش این است که با شناخت عوامل موثر بر قیمت گذاری به چارچوب سازمان وظیف گذاری مناسب دست یافت. در ارتباطات میان فرنچایز دهنده و فرنچایزگیرنده اعتماد، وفاداری و همکاری می‌تواند منجر به‌صرفه جویی‌های ناشی از مقیاس در خرید، تبلیغات، تحقیق و توسعه، برندسازی، افزایش مشتری، قیمت گذاری بهینه در یک‌کلام کسب مزیت رقابتی گردد.

روش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی ؛ از نظر رویکرد استقرایی، از نظر استراتژی کیفی ، از نظر زمانی مقطعی،روش جمع اوری اطلاعات مصاحبه میباشد. مشارکت کنندگان در این تحقیق مدیران خرده‌فروشی‌ها، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، قنادی‌های زنجیره‌ای در دو سمت فرنچایزر و فرنچایزی، در سطح شهر تهران و همچنین صاحب‌نظران و اساتید رشته سیاست‌گذاری بازرگانی بودند. با روش اشباع نظری حجم نمونه 25 نفر تعیین شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از گرندد تئوری رویکرد اشتراوس و کربن استفاده شد.

یافته ها: نتایج نشان داد که در ابتدا 92 کد باز شناسایی گردید و سپس با حذف کدهای تکراری و دارای همپوشانی 37 کد محوری استخراج شد و در نهایت در بعد 5 کد انتخابی شامل عوامل علی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردها پیامدها طبقه بندی شدند. برای بعد علی عبارتند از:کشش قیمت، تنوع در قیمت، مشخصات بازار جغرافیایی، هزینه‌های عملیاتی، موجودی‌ها ، نوسانات تقاضا و شدت رقابت، برای بعد زمینه ای عبارتند از:برند کالا، قیمت پایدار محصول، قوانین و مقررات، بکارگیری کارشناسان بازاریابی، تقاضا و عرضه در بازار، پایش و بازبینی، هزینه‌های تولید، توزیع و فروش و شناخت مشتریان، برای بعد مداخله گر عبارتند از انعطاف‌پذیری در قیمت‌گذاری، سهم بازار، قیمت‌گذاری متمایز، ارزش مورد تصور کالا نزد مشتریان، نوع مرحله عمر کالا، موقعیت استراتژیک و مشتریان هدف، برای بعد راهبردها عبارتند از سیاست‌های تشویقی، قیمت مرجع، قدرت چانه زنی مشتریان، ویژگی‌های مشتریان، ویژگی‌های محصول، تفاوت قیمت با رقبا، انصاف قیمتی، ارزش ﻣﻮرد اﻧﺘﻈﺎر ﻣﺸﺘﺮی، کالاهای مکمل و ﺟﺎﻧﺸﯿﻦ ﻣﻮﺟﻮد در ﺑﺎزار، ﺧﺎص ﺑﻮدن ﻣﺤﺼﻮل و اﻃﻼع ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن از ﻗﯿﻤﺖ ﻫﺎ و برای پیامدها عبارتند از اﺣﺘﻤﺎل ورود رﻗﺒﺎی ﺟﺪﯾﺪ ﺑﻪ ﺑﺎزار، ریسک ﺗﻮﻟﯿﺪ کننده در ارﺋﻪ ﻣﺤﺼﻮل ﺟﺪﯾﺪ، ﻣﯿﺰان اﻧﻄﺒﺎق ﻣﺤﺼﻮل و تخفیفات مقداری.

نتیجه‌گیری: تمامی عوامل علی، زمینه، مداخله‌گر نقش مهمی در ساختار قیمت‌گذاری خواهند شد داشت و با به‌کارگیری راهبردهای تعیین شده جهت قیمت‌گذاری پیامدهای آن نیز مشخص گردید وباتوجه‌به این عوامل می‌توان بیان داشت قیمت‌گذاری تعاملی می‌تواند بهترین ساختار سازمان وظیفه قیمت‌گذاری است چرا که تمامی عوامل شناسایی شده نشان از همکاری و هماهنگی بین فرانچایز دهنده و فرانچایز گیرنده می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying factors affecting the organizational framework of pricing tasks in franchises

نویسندگان [English]

  • mohammad ali seyf 1
  • mohden nazari 2
1 Department of Business Strategy and Policy, School of Business Administration, Faculties of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Department of Marketing and Market Development, School of Business Administration, Faculties of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Objective: Today, the expansion of franchises has accelerated more than ever through the integration of business structure and model, customer value-based pricing strategies, competition-based pricing strategies, and cost-based pricing strategies. Price is one of the most flexible elements and components of the marketing mix that plays a direct role in the short-term profitability and cost-effectiveness and economic efficiency of a company. Franchises are now expanding, and the problem that most of them have is that their pricing is centralized and does not take into account local conditions. The purpose of the research is to achieve an appropriate organizational framework by identifying the factors affecting pricing. In the communication between the franchisor and the franchisee, trust, loyalty, and cooperation can lead to economies of scale in purchasing, advertising, research and development, branding, customer growth, optimal pricing, in short, gaining a competitive advantage.

Method: The present study is applied in terms of purpose; In terms of inductive approach, qualitative strategy, and cross-sectional time, the method of data collection is interview. The participants in this study were managers of retail stores, restaurants, coffee shops, and chain confectioneries on both sides of the franchisor and franchisee, in the city of Tehran, as well as experts and professors in the field of business policy. The sample size was determined as 25 people using the theoretical saturation method. The Strauss and Carbone approach's grand theory was used to analyze the data. Findings: The results showed that initially 92 open codes were identified, and then 37 axial codes were extracted by removing duplicate and overlapping codes, and finally 5 selected codes were classified into the following dimensions: causal, contextual, intervening factors, strategies, and consequences. For the causal dimension, they include: price elasticity, price variation, geographic market characteristics, operating costs, inventories, demand fluctuations, and competition intensity. For the contextual dimension, they include: product brand, stable product price, laws and regulations, employing marketing experts, market demand and supply, monitoring and review, production, distribution, and sales costs, and customer recognition. For the interventional dimension, they include: pricing flexibility, market share, differential pricing, perceived value of the product to customers, type of product life stage, strategic position, and target customers. For the strategy dimension, they include: incentive policies, reference price, customer bargaining power, customer characteristics, product characteristics, price difference with competitors, price fairness, customer expected value, complementary and substitute products in the market, product uniqueness, and customer price awareness. For the consequences, they include: the possibility of new competitors entering the market, producer risk in New product introduction, product compatibility, and quantity discounts.

Conclusion: All causal, contextual, and intervening factors will play an important role in the pricing structure, and by applying the determined pricing strategies, its consequences were also determined. Considering these factors, it can be said that interactive pricing can be the best pricing organization structure because all the identified factors indicate cooperation and coordination between the franchisor and the franchisee.

کلیدواژه‌ها [English]

  • pricing
  • task organization
  • franchise