عوامل علی اتخاذ استراتژی غیر-بازار در سطح-بنگاه و نهادی: یافته‌های مرور نظام‌مند

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه سیاستگذاری بازرگانی. دانشکدگان مدیریت. دانشگاه تهران. تهران. ایران

2 استادیار مدیریت کسب و کار دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران

10.22059/jibm.2024.372159.4753

چکیده

هدف: امروزه شاهد آنیم که شرکت‌ها به طور فزاینده‌ای از فعالیت‌ سیاسی شرکت (CPA) و مسئولیت اجتماعی شرکت (CSR) استقبال می‌کنند. مشاهده می‌شود که برخی از سازمان‌ها یک واحد مستقل، با عناوینی همچون واحد سیاسی، واحد مسئولیت اجتماعی، و یا واحد غیر-بازار ایجاد کرده‌اند. با این حال تأثیر اقدامات غیر-بازار بر عملکرد شرکت در ادبیات پیشینه همواره مثبت گزارش نشده‌است. وقتی به دنبال روشی برای تبیین جهت‌گیری استراتژیک فعالیت غیر-بازار در ادبیات پیشینه می‌گردیم، مشاهده می‌شود که نحوه تشخیص فعالیتهای غیر-بازار استراتژیک از فعالیت غیر-بازار صرف در این ادبیات پیشینه مبهم است. حتی بدتر اینکه در این ادبیات پیشینه معلوم نیست که چه عواملی منجر به اتخاذ استراتژی غیر-بازار توسط بنگاه می‌شوند. عطف به این حقایق، این پژوهش به دنبال شناسایی عواملی است که منجر به اتخاذ استراتژی غیر-بازار می‌شوند تا با اهرم‌سازی آن، الگویی برای تبیین جهت‌گیری استراتژیک فعالیت غیر-بازار ارائه کند.



روش: این پژوهش یک مرور نظام‌مند با رویکرد پیکره‌بندی است. ما در این پژوهش به دنبال آنیم تا با شناسایی سرنخ‌ها از مطالعات پیشین و ترکیب آنها در یک کل منسجم، یک پیکره‌بندی جدید از دانش موجود برای درک مسائلی ارائه کنیم که منجر به اتخاذ استراتژی غیر-بازار می‌شوند. این بدان معنا است که ما یک تحقیق کارآگاهی در این پژوهش انجام می‌دهیم. ما اقدام به انتخاب 101 مقاله در ادبیات پیشینه گسترده، چند-بعدی، و نابالغ غیر-بازار می‌کنیم که می‌توانند سرنخ‌هایی مرتبط با مسأله پژوهشی تولید نمایند. سپس با اهرم‌سازی منطق پس‌کاوی/استفهامی، سرنخ‌ها را استخراج می‌کنیم. روش استخراج کدهای مرتبط با مسائل سطح-بنگاه و نهادی، تحلیل محتوای کیفی است که از تحلیل تماتیک بهره می برد. تحلیل تماتیک با انجام یک کدگذاری باز بر محتوای مقالات آغاز می‌شود و با شناسایی و معرفی تم‌های گسترده‌تر و فرا-تم برای مجموعه‌ای از تم‌های مرتبط پایان می یابد.



یافته‌ها: یافته‌های اصلی این پژوهش، ارائه یک مقوله‌بندی از مسائل سطح-بنگاه و نهادی می باشد که منجر به اتخاذ استراتژی غیر-بازار می‌شوند. تم‌های محوری مسائل سطح-بنگاهی که منجر به اتخاذ استراتژی غیر-بازار می‌شوند عبارتند از: ضعف رقابت‌پذیری، مکمل‌سازی مزیت رقابتی، مزیت رقابتی ملی، مدیریت ریسک نهادی، مدیریت ذی‌نفعان بیرونی (مشروعیت)، مأموریت و ارزشهای سازمانی، و مسأله عاملیت. فرا-تم این تم‌ها "هزینه‌های نهادی مبادله" می‌باشد. مشابهأ تم‌های محوری مسائل سطح-نهادی که منجر به اتخاذ استراتژی غیر-بازار می‌شوند عبارتند از: جستجوی رانت، شکست بازار، شکست دولت، ریسک سیاسی، و اخلاق. فرا-تم این تم‌ها "مدیریت بافت نهادی" می‌باشد.



نتیجه‌گیری: این پژوهش بر مبنای یافته‌های آن، چیرگی تئوری‌های نهادی جامعه‌شناختی در گفتمان نهادی غیر-بازار را نقد می‌کند و بر لزوم محوریت تئوری‌های نهادی اقتصادی در این گفتمان تأکید می‌کند. همچنین این پژوهش با اهرم‌سازی فرا-تم "هزینه‌های نهادی مبادله" اقدام به گونه‌شناسی و تشریح هزینه‌های مبادله می‌کند. در ادامه و با اهرم‌سازی این گونه‌شناسی، الگویی برای استراتژی یکپارچه بازار و غیر-بازار در سطح جهت‌گیری‌های کلان بنگاه پیشنهاد می‌کند. این الگو می‌تواند در تبیین جهت‌گیری استراتژیک فعالیت غیر-بازار نیز مبنا قرار داده شود. این بدان معنا است که این پژوهش هم از منظر شناسایی عوامل علی اتخاذ استراتژی غیر-بازار در سطح-بنگاه و نهادی، و هم از منظر خلق مبنایی برای تبیین جهت‌گیری استراتژیک فعالیت غیر-بازار در قالب استراتژی یکپارچه، گفتمان علمی غیر-بازار را توسعه می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Causal factors at the firm and institutional level that result in the development of non-market strategies: the findings of a systematic review

نویسندگان [English]

  • Amir Hamzeh Shahnavazi 1
  • Tahmores Hasangholipour Yasory 1
  • Ali Heidary 2
1 management faculties. university of Tehran. Tehran. Iran
2 Assistant Prof., Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran
چکیده [English]

Purpose: nowadays, we observe that corporations are increasingly embracing Corporate Political Activity (CPA) and Corporate Social Responsibility (CSR). It is observed that some organizations have established an independent unit, labeled as the political, social responsibility, or non-market unit. However, the impact of non-market actions on corporate performance has not always been positively reported in the literature. When looking for a way to explain the strategic orientation of non-market activities in the literature, it is observed that how to distinguish strategic non-market activities from stand-alone ones is ambiguous. Even worse, it is unclear from this literature which factors result in the development of non-market strategies. Reffering to these facts, this research aims to identify factors result in the development of non-market activities in order to propose a pattern to explain the strategic orientation of non-market activities.



Methodology: this research is a systematic review that utilizes a configurational approach. In this research, we aim to present a new configuration of current knowledge to understand the factors result in the development of non-market strategies by identifying clues from previous studies and combining them into a cohesive whole. This means that we conduct a detective investigation in this research. We select 101 articles that can provide clues about the research problem in broad, multi-dimensional, and immature non-market literature. We then extract these clues by leveraging retroduction/abduction logic. The method of extracting codes related to firm and institutional-level factors involves a qualitative content analysis that utilizes thematic analysis. Thematic analysis begins by coding the content of articles openly and ends by identifying and introducing broader themes and meta-themes for a set of related themes.



Findings: the key findings of this research are the categorization of issues at the firm and institutional levels that are potentially candidates for developing non-market strategies. Pivotal themes of firm-level issues that are candidates for non-market strategy development are: the lack of competitiveness, complementing competitive advantage, national competitive advantage, institutional risk management, management of external stakeholders (legitimacy), organizational mission and values, and agency problem. All of these factors are encompassed by the broadest theme, which is “institutional costs of the transaction”. Similarly, pivotal themes of institutional-level issues that are candidates for non-market strategy development are: rent seeking, market failure, government failure, political risk, and ethics. All of these factors are encompassed by the broadest theme, which is the “management of institutional context”.



Conclusion: based on the findings, this research criticizes the hegemony of institutional theories of sociology in the non-market institutional discourse and stresses the need to centralize institutional theories of economics in this discourse. Also, this research develops a typology of transaction costs and explain it by leveraging the meta-theme "institutional costs of the transaction". In the following and by leveraging this typology, it proposes a pattern for integrated market and non-market strategy at the level of macro orientations of the firm. This pattern can also be used to explain the strategic orientation of non-market activities. This means that this research develops scientific discourse of non-market through the identification of causal factors result in the development of non-market strategy at the firm and institutional level, as well as through the creation a basis for explaining the strategic orientation of non-market activity in the form of an integrated strategy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Non-market strategy
  • institution-based view of strategy
  • market failure
  • government failure
  • systematic review