ارائه مدل بازاریابی درون‌‌گرا با رویکرد فراترکیب

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازاریابی، واحد تهران شما، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال، تهران، ایران.

2 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد فیروز کوه، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 دانشیار، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

10.22059/jibm.2024.370849.4737

چکیده

هدف: شیوه‌های سنتی بازاریابی، به‌ویژه بازاریابی برون‌گرا، به‌دلایل مختلفی، از جمله اشباع تبلیغات و هزینۀ هنگفت جذب مخاطب در عصر دیجیتال کنونی اثربخش نیست و به شکل‌گیری رویکردهای نوینی همچون بازاریابی درون‌گرا منجر شده است. بازاریابی درون‌گرا به‌دلیل تطبیق با دنیای دیجیتال کنونی، در کانون توجه بسیاری از شرکت‌ها واقع شده است؛ اما با وجود هزینه‌های سنگین کسب‌وکارها در بازاریابی درون‌گرا، پیاده‌سازی آن با موفقیت چندانی روبه‎رو نبوده است. یکی از دلایل بسیار مهم شکست آن، نبود مدل مناسب در این حوزه است. در این راستا، پژوهش حاضر به‌دنبال ارائۀ مدل بازاریابی درون‌گرا با رویکرد فراترکیب است.
روش: پژوهش از نظر هدف کاربردی، از منظر گردآوری داده‌ها توصیفی و از منظر رویکرد کیفی است. روش این پژوهش، کیفی فراترکیب است. فراترکیب دربرگیرندۀ مراحل جست‌وجو، ارزیابی، ترکیب، بیان و تفسیر جزئی هر دو گروه پژوهش‌های کمّی و کیفی است. روش‌های مختلفی برای اجرای فراترکیب وجود دارد که در پژوهش حاضر، از مدل هفت‌مرحله‌ای سندلوسکی و بارسو استفاده شده است. ابزار گردآوری داده‌ها، اسناد و مدارک گذشته و دربرگیرندۀ ۳۸ مقاله و پایان‌نامه بوده است. شیوۀ تحلیل داده‌ها تحلیل محتوا است.
یافته‌ها: پس از تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، تعداد ۱۹۹ کد، ۶۲ مفهوم، ۱۲ مقولۀ فرعی و ۵ مقولۀ اصلی به‌دست آمد که در در دسته‌های عوامل مؤثر، ابعاد، ابزارها و پیامدهای بازاریابی درون‌گرا شناسایی شد. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که عوامل مدل بازاریابی درون‌گرا عبارت‌اند از: عوامل علّی درون سازمانی (توانایی دیجیتال کارکنان، تعهد و حمایت مدیریت، مدیریت ارتباطات دیجیتال، رویکرد دیجیتال‌محور، زیرساخت دیجیتال شرکت، اعتمادسازی دیجیتال)، عوامل برون‌سازمانی (زیرساخت دیجیتال کشور، حریم شخصی و امنیت، قوانین و سیاست‌های دیجیتال، سواد دیجیتال مشتریان)؛ ابعاد بازاریابی درون‌گرا (جذب، تعامل، توجه)؛ ابزارهای بازاریابی درون‌گرا (بازاریابی محتوا، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ویروسی، بازاریابی ایمیلی، سئو، تجزیه‌وتحلیل وب، تولید سرنخ؛ پیامدهای بازاریابی درون‌گرا)؛ پیامدهای مختص مشتریان (واکنش‌های عاطفی، شناختی و رفتاری)، پیامدهای مختص شرکت (جذب مشتری، برندینگ، افزایش درآمد و وفاداری مشتریان).
نتیجه‌گیری: پیاده‌سازی رویکرد بازاریابی درون‌گرا، از عواملی در درون و بیرون از سازمان تأثیر می‌پذیرد که بررسی، تعیین میزان اثرگذاری و کنترل آن‌ها، قبل از به‌کارگیری بازاریابی درون‌گرا لازم و ضروری است. عوامل علّی، مجموعه عواملی از درون و بیرون از شرکت‌هاست که تیم بازاریابی باید در خصوص آن‌ها دقت لازم را داشته باشد. بازاریابی درون‌گرا، به‌واسطۀ ابزارهای دیجیتال و اینترنتی در شرکت‌ها پیاده‌سازی می‌شود. پیشنهاد می‌شود، تیم‌های بازاریابی شرکت‌ها، از همۀ ابزارهای یادشده در قسمت یافته‌ها، به‌صورت هم‌زمان و در مواقع لازم با تأکید بیشتر بر ابزاری خاص استفاده کنند. بازاریابی محتوا، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ویروسی، بازاریابی ایمیلی، سئو، تجزیه‌وتحلیل وب و تولید سرنخ، مجموعۀ شناسایی شده برای ابزارهای بازاریابی درون‌گراست که هر یک به پیش‌زمینه و مقدماتی نیاز دارد و تیم بازاریابی باید برای استفادۀ بهینه از تک‌تک این ابزارها، پیش‌زمینۀ لازم برای آن را ایجاد کند. استفادۀ درست از ابزارها، هم برای مشتریان و هم برای سازمان، پیامدهای مثبتی را به همراه خواهد آورد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Providing an inbound marketing model with a meta synthesis approach

نویسندگان [English]

  • Farinoosh Lazar 1
  • Faranak Khodayari 2
  • Hamid Reza Yazdani 3
1 Ph.D. Candidate, Department of Marketing Management, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Associate Prof., Department of Business Management, Firuzkoh Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Associate Prof., Department of Human Resources Management, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran
چکیده [English]

Objective: Traditional methods of marketing, especially outbound marketing, have not been effective for various reasons, including advertising saturation, the high cost of attracting audiences in the current digital age, and have led to the formation of new approaches such as inbound marketing. Inbound marketing has attracted the attention of many companies due to its adaptation to the current digital world. Despite the heavy expenses of businesses in inbound marketing, its implementation has not been very successful. One of the most important reasons for its failure is the lack of a suitable model in this field. In this regard, the current research seeks to present an inbound marketing model with a hybrid approach.

Methodology: The research is descriptive in terms of practical purpose, in terms of data collection and in terms of qualitative approach. The method of this research is qualitative. Meta-synthesis includes steps: search, evaluation, synthesis, expression and partial interpretation of both quantitative and qualitative research groups. Transcombination can be done with different methods, in this study, the 7-step model of Sandelowski and Barso was used. The data collection tool is past documents, which generally included 38 articles. The method of data analysis is content analysis.

Findings: After data analysis, 199 codes, 62 concepts, 12 subcategories and 5 main categories were identified: effective factors, dimensions, tools and consequences of inbound marketing. The findings of the research show that the inbound marketing model includes: internal organizational causal factors (employees' digital ability, management commitment and support, digital communication management, digital-oriented approach, company's digital infrastructure, digital trust building), external organizational factors (the country's digital infrastructure, privacy and security , digital rules and policies, digital literacy of customers); Dimensions of inbound marketing (attraction, interaction, attention); Inbound Marketing Tools (Content Marketing, Social Media Marketing, Viral Marketing, Email Marketing, SEO, Web Analytics, Lead Generation); Inbound Marketing Consequences: Consequences for Customers (Emotional, Cognitive and Behavioral Reactions), Consequences for the Company (Customer Acquisition, branding, increasing revenue and customer loyalty).

Conclusion: The implementation of the inbound marketing approach is affected by factors inside and outside the organization, which are necessary and essential to investigate, determine and control their effectiveness before using inbound marketing. Causal factors are a set of factors from inside and outside companies that the marketing team must be careful about. Inbound marketing can be implemented in companies through digital and internet tools, and it is suggested that companies' marketing teams use all the tools mentioned in the findings section, simultaneously and when necessary, with more emphasis on a specific tool. Content Marketing, Social Media Marketing, Viral Marketing, Email Marketing, SEO, Web Analytics, Lead Generation Identified set of inbound marketing tools, each of which requires background and preparation that the marketing team needs to make optimal use of each of the background tools. It is necessary to create for them. Proper use of tools will lead to achieving positive outcomes for both customers and the organization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • consumer behavior
  • digital marketing
  • inbound marketing
  • meta synthesis approach