ارائه چارچوبی برای شایستگی‌های متخصصان سئو در اکوسیستم بازاریابی دیجیتال کسب‌و‌کارهای اینترنتی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه رهبری و سرمایۀ انسانی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استاد، گروه رهبری و سرمایۀ انسانی، دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکدۀ مدیریت کسب‌وکار، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران. تهران، ایران.

4 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکدۀ علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

10.22059/jibm.2024.366678.4687

چکیده

هدف: در دنیای کسب‌وکار کنونی، به‌دلیل تحولات سریع فناوری‌ها و دیجیتالی شدن و به‌تبع آن، افزایش استفاده از رسانه‌های دیجیتال توسط مصرف‌کنندگان، بسیاری از شرکت‌ها برای رسیدن به بازارهای هدف خود، از بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند. این تحولات موجب شده است که شایستگی‌های فعالان در کسب‌وکارهای اینترنتی به چالش کشیده شود. بدون پرورش مدیران و کارکنان شایسته در چنین محیط پُرتلاطمی، ادارۀ کسب‌وکارها ممکن نخواهد بود. در این راستا، با توجه به حساسیت موضوع، هدف پژوهش حاضر ارائۀ چارچوبی برای شایستگی‌های متخصصان سئو در اکوسیستم بازاریابی دیجیتال کسب‌وکارهای اینترنتی B2C است و این مطالعه با محوریت این سؤال طراحی شده است: متخصصان سئو فعال در فضای بازاریابی دیجیتال کسب‌وکارهای اینترنتی B2C چه شایستگی‌هایی دارند؟
روش: برای دستیابی به هدف پژوهش، از روش کیفی استفاده شده است. این پژوهش دارای مبانی فلسفی تفسیری، جهت‌گیری اکتشافی و کاربردی و رویکرد استقرایی است و استراتژی پژوهش نظریه‌پردازی داده‌بنیاد (رویکرد سیستماتیک اشتراوس و کوربین) بهره برده است. شیوۀ گردآوری داده‌ها بر مبنای مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته است؛ بر این اساس با ۱۴ نفر از متخصصان حوزۀ سئو در کسب‌وکارهای B2C که به‌روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه شد. پس از رسیدن به اشباع نظری، مصاحبه‌ها تجزیه‌وتحلیل شدند و کدگذاری داده‌های کیفی به‌دست‌آمده طی سه مرحله انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش به ۲۷۶ کد باز، ۱۹۵ مفهوم، ۴۳ مقولۀ فرعی و ۱۷ مقولۀ اصلی منجر شد که بر مبنای شش بُعد دسته‌بندی شدند. این ابعاد عبارت‌اند از: ۱. شرایط علی (رقابتی شدن اکوسیستم، الزامات محیطی و الزامات تکنولوژیکی)؛ ۲. شرایط زمینه‌ای (شرایط سازمانی و شرایط فردی)؛ ۳. مقولۀ محوری (شایستگی‌های فنی، شایستگی‌های میان فردی، شایستگی‌های مدیریتی، شایستگی‌های فردی و شایستگی‌های ادراکی)؛ ۴. راهبردها (آموزش و توسعه و همچنین سیاست‌های کاری)؛ ۵. شرایط مداخله‌گر (عوامل بیرونی، عوامل سازمانی و عوامل فردی)؛ ۶. پیامدها (پیامدهای مرتبط با کسب‌وکار و پیامدهای فردی).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش، مدل پارادایمی شایستگی‌های متخصصان سئو، برخاسته از زمینۀ تحقیق، مبتنی بر الگوی سیستماتیک استراوس و کوربین طراحی و شناسایی شد. در این مدل، روابط هر یک از مؤلفه‌ها از طریق خطوط ارتباطی تبیین شده است و هر یک از روابط بین مؤلفه‌های کلیدی، بیانگر تقدم و تأخر ارتباط آن‌ها با یکدیگر است. نتایج پژوهش حاکی از این است که عوامل علّی موجب می‌شود که طبقۀ محوری، در جهت پاسخ‌گویی به تغییرات محیطی و تکنولوژیکی در فضای کسب‌وکارهای اینترنتی توسعه یابد. استراتژی‌های توسعۀ شایستگی که بیانگر رفتارها و فعالیت‌ها و تعاملات هدف دار هستند و در تبعات طبقۀ محوری و تحت تأثیر شرایط زمینه‌ای و مداخله‌گر قرار دارند، تحت مقولۀ محوری راهبردها در مدل مطرح شدند. عوامل زمینه‌ای بر فضای حاکم بر کسب‌وکارهای اینترنتی B2C اشاره دارد که به همراه شرایط مداخله‌گر، راهبردها را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در نهایت، در اثر اتخاذ این راهبردها نتیجه و پیامدهای مرتبط با کسب‌وکار و پیامدهای فردی به وجود می‌آیند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A Framework for the Competencies of Search Engine Optimization Specialists in the Digital Marketing Ecosystem of Online Businesses

نویسندگان [English]

  • Saeid Zamanpour 1
  • Aryan Gholipour 2
  • Hashem Aghazadeh 3
  • Sayyed Mohsen Allameh 4
1 PhD Candidate, Department of Leadership and Human Capital, College of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Prof., Department of Leadership and Human Capital, Faculty of Public Administration and Organizational Sciences, College of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Associate Prof., Department of Business Management, Faculty of Business Management, College of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
4 Associate Prof., Department of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

Objective
In today's business world, rapid advancements in technology and digitization, along with the growing use of digital media by consumers, have led many companies to adopt digital marketing to reach their target markets. These developments have also posed challenges to the skillsets of individuals in online businesses. In such a dynamic environment, running a business without developing competent managers and employees is nearly impossible. Given the importance of this issue, the present study aims to provide a framework for the competencies of Search Engine Optimization (SEO) specialists within the digital marketing ecosystem of Business-to-Business (B2B) internet businesses. The key research question is: What competencies do SEO specialists need in the digital marketing department of B2B internet businesses?
 
Methodology
This study is exploratory, fundamental, and applied research, ontologically grounded in the interpretive paradigm. It employs a qualitative approach based on the Strauss and Corbin method. Data collection was conducted through in-depth semi-structured interviews, with 14 SEO specialists in B2C businesses selected through targeted sampling. Upon reaching theoretical saturation, the interviews and qualitative data were analyzed in three stages: open coding, axial coding, and selective coding.
 
Findings
Research findings were categorized into 276 open codes, 195 concepts, 43 subcategories, and 17 main categories based on six dimensions: causal conditions (ecosystem competitiveness, environmental requirements, technological requirements), contextual conditions (organizational conditions, individual conditions), core category (technical competencies, interpersonal competencies, managerial competencies, individual competencies, perceptual competencies), strategies (training and development, work policies), intervening conditions (external factors, organizational factors, individual factors), and outcomes (business-related consequences, individual consequences).
 
Conclusion
Based on the research findings, the paradigmatic model of SEO specialists' competencies was designed and identified according to the research field, using Strauss and Corbin’s systematic model. In this model, the relationships between each component are illustrated through communication lines, where the connections between key components indicate the sequence and priority of their interactions. The creation and development of the core category respond to environmental and technological changes in the internet business landscape. Competency development strategies, which define targeted behaviors, activities, and interactions influenced by contextual and intervening conditions, are categorized under the strategies section of the model. Contextual factors in the B2C internet business environment, along with intervening conditions, influence these strategies. Finally, the adoption of these strategies leads to business-related and individual consequences.

کلیدواژه‌ها [English]

  • B2C businesses
  • Competency
  • Digital marketing
  • SEO
احمدی زاد، آرمان؛ شافعی، رضا و محمودی، حسنا (1399). سنجش مهارت‏های بازاریابی مبتنی بر فناوری‌های دیجیتالی. توسعه تکنولوژی صنعتی، 18(42 )، 79-92.
استرواس، آنسلم و کوربین، جولیت (1391). مبانی پژوهش کیفی: فنون و مراحل تولید نظریه زمینه‏ای. (ابراهیم افشار، مترجم). تهران: انتشارات نشر نی.
اسماعیل‌پور، مجید و جاویدی، آذرنوش (1394). بررسی عوامل مؤثر بر پیاده‌سازی تجارت الکترونیک در بازارهای صنعتی. دومین کنفرانس اقتصاد و مدیریت کاربردی با رویکرد ملی، بابلسر.
اللهیاری، رحمت‌اله؛ ابوالقاسمی، محمود؛ قهرمانی، محمد و خراسانی، اباصلت (1394). طراحی الگوی کارآمد شایستگی مدیران پارک‌های علم و فناوری دانشگاه‌های دولتی ایران. فصلنامه توسعه کارآفرینی، 4(8)، 729- 748.
باباشاهی، جبار؛ عربی، محمد؛ شفیعی، میثم (1399). طراحی مدل شایستگی مدیران بازاریابی دیجیتال با روش تحلیل مضمون، پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
بسیجی، عسل؛ بابایی زکلیکی، محمد علی؛ حسین‌زاده شهری، معصومه؛ خدیور، آمنه (1399). ارائه مدل شایستگی مدیران بازاریابی بین‌المللی. پژوهش‌های مدیریت در ایران، 24(1)، 131-152.
ترابی، محمدامین؛ حسنقلی‌پور یاسوری، طهمورث و جعفری زارع، مرتضی (1402). مفهوم‌سازی و نظریه‌پردازی بازاریابی آواتار در ایران. مدیریت بازرگانی، 15(2)، 185-216.
توکلی، مرتضی و شاهزایی، عبدالمجید (1396). تحلیل تأثیر قدرت رسانه‌ها بر سبک زندگی روستاییان مرزنشین (زهک) سیستان. فصلنامه مطالعات قدرت نرم، 7(16)، 208- 229.
خسروی زاده، لیانا؛ قنبری، حمید رضا؛ با همکاری گروه فنی و مهندسی ذوق (1396). سئو و بهینه‏سازی سایت‌ها (تکنیک‌های بهبود رنکینگ سایت). نشر دیباگران تهران
خنیفر، حسین؛ ابراهیمی، صلاح‌الدین، محمداسمعیلی، فائزه و غلامی، بهمن (1400). طراحی الگوی توسعه شایستگی‌های مدیران ایرانی اسلامی در سازمان‌های دولتی: پژوهشی کیفی در آموزش و پرورش. فصلنامه آموزش و توسعۀ منابع انسانی، 8(30)، 47-72.
زمان فشمی، رحیمه؛ حقیقی نسب، منیژه؛ سیدامیری، نادر و احدی، پری (1401). شناسایی عوامل مؤثر بازاریابی محتوای دیجیتال بر درگیرسازی مصرف‌کننده با برند: رویکرد بیبلیومتریک. مدیریت بازرگانی، 14(4)، 573-601.
زمانی، حسین؛ نعامی، عبدالله و حمدی، کریم (1401). طراحی الگوی بازاریابی محتوایی برای افزایش قصد خرید در بازاریابی دیجیتال. مدیریت بازرگانی، 14(2)، 354-376.
سرعتی آشتیانی، نرجس (1394). طراحی مدل شایستگی برای استعدادیابی و جانشین پروری مدیران پژوهشی. کنفرانس بین‌المللی پژوهش‌های نوین در مدیریت و مهندسی صنایع، تهران.
سید نژاد، دیمن؛ بوداقی خواجه، حسین؛ علوی متین، یعقوب و رمضانی، مجتبی (1401). طراحی مدل مشارکت مشتری در بازاریابی رسانه‌های اجتماعی (مورد مطالعه: خدمات زیبایی پوست‌ومو). مدیریت بازرگانی، 14(4)، 717-740.
شیرخدایی، میثم؛ فلاح لاجیمی، حمیدرضا؛ ادبی فیروزجایی، علی؛ خانجان‌زاده کاکرودی، نوید و نجات، سهیل (1401). بازاریابی اینستاگرامی: انتخاب اینفلوئنسر در صنایع غذایی با رویکرد فوکام. مدیریت بازرگانی، 14(3)، 495-518.
قطبی‌فر، فرشته؛ مرجانی، محمدرضا و رمضانی، عباس (1395). شکاف مهارت‏های بازاریابی دیجیتال؛ شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر ایجاد شکاف مهارتی در بازاریابی دیجیتال. اولین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مدیریت، اقتصاد، حسابداری وعلوم تربیتی.
 
References
Ahmadizad, A., Shafei, R. & Mahmoudi, H. (2020). Measuring marketing skills based on digital technologies. Journal of Industrial Technology Development, 18(42), 79-92. (in Persian)
Allahyari, R., Abolghasemi, M., Gahremani, M. & Khorasani, A. (2016). Designing an Efficient Model of Managers Competency of Science and Technology parks of Iranian public University. Journal of Entrepreneurship Development, 8(4), 729-748. (in Persian)
Babashahi, J., Arabi, M. & Shafiee, M. (2021). Designing a Competency Model for Digital Marketing Managers with Thematic Analysis Method. New Marketing Research Journal, 10(4), 127-150. (in Persian)
Bagaeva, I., Levina, A. & Voronova, O. (2019, September). Formation of requirements to the competency model for a University Graduate in the digital economy. In International Conference on Digital Technologies in Logistics and Infrastructure (ICDTLI 2019) (pp. 328-333). Atlantis Press.
Basiji, A., Babaie Zakliki, M., Hoseinzadeh Shahri, M., Khadivar, A. (2021). Presenting International Marketing Managers Competency Model. Management Research in Iran, 24(1), 131-152. (in Persian)
Bishno, R. (2016). The impact of SEO on business. Degree Programme in Business Management. Laurea University of Applied Sciences.
Brits, D. W. & Veldsman, Th. H. (2014). A global central banker competency model. SA Journal of Human Resource Management, 12(1), 1-14.
Chaffey, D. & Patron, M. (2012). From web analytics to digital marketing optimization: Increasing the commercial value of digital analytics, Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice, 14(1), 30-45.
Chen, X. & Jiang, P. (2019). Competency Model-Based Improvement of Marketing Training Process Design. In 3rd International Seminar on Education Innovation and Economic Management. Atlantis Press. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, volume 286 https://dx.doi.org/10.2991/seiem-18.2019.56
Creswell, J. W. (2012). Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research. (Fourth edition). Pearson. Boston.
Esmailpoor, M. & Javidi, A. (2015). Investigating the Factors Affecting the Implementation of E-Commerce in Industrial Markets. Second Conference on Applied Economics and Management national approach. (in Persian)
Fonseca, P. F. C. (2019). The digital transformation influence in today’s organizations: a research for the competencies needed in the workplace (Master's thesis, Universidade de Lisboa (Portugal)).
Frankel, M. (2020). Investing in Top FinTech Companies. The Motley Fool. https://www.fool.com/investing/stock-market/market-sectors/financials/fintech-stocks/
Frese, M., Hass, L. & Friedrich, C. (2016). Personal initiative training for small business owners. Journal of Business Venturing Insights, 5, 27-36.
Gangani, N., McLean, G. & Braden, R. (2006). A competency-based human resource development strategy. Performance Improvement Quarterly, 19(1), 127-140
García, J. & Echegaray, L. (2018). What competencies and skills should marketing professionals possess? An exploratory approach from a professional and academic perspective. Esic Market Economics and Business Journal49(2), 239-260.
Ghotbifar, F., Marjani, M. & Ramazani, A. (2016). Digital marketing skills gap: Identifying and investigating the factors affecting the creation of a skill gap in digital marketing. The first national conference of applied research in management, economics, accounting and educational sciences. (in Persian)
González-García, A., Pinto-Carral, A., Villorejo, J.S. & Marqués-Sánchez, P. (2020). Competency Model for the Middle Nurse Manager (MCGE-Logistic Level). International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(8), 3898. https://doi.org/10.3390/ijerph1808 3898
Holland, C. J. & Mandry, G. (2012). Online Market Entry Strategy and the Consumer Search Process. UK Academy for Information Systems Conference Proceedings.
Ismail, A. R. (2017). The influence of perceived social media marketing activities on brand loyalty: The mediation effect of brand and value consciousness. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 29(9), 129-144.
Jadav, N.K. & Shrivastava, S. (2020). An Analysis on Incompetent Search Engine and Its Search Engine Optimization (SEO). In: International Conference on Innovative Computing and Communications (pp. 203-214). Springer, Singapore.
Jerman, A., Bertoncelj, A., Dominici, G., Bach, M. P., & Trnavčević, A. (2020). Conceptual key competency model for smart factories in production processes. Organizacija53(1), 68-79. DOI: 10.2478/orga-2020-0005
Kalin, J., Peklaj, C., Pečjak, S., Levpušček, M. P. & Zuljan, M. V. (2017). Elementary and secondary school students’ perceptions of teachers’ classroom management competencies. Center for Educational Policy Studies Journal, 7(4), 37 -62. https://doi.org/10.26529/cepsj.363
Kannan, P. K. (2017). Digital marketing: A framework, review and research agenda. International Journal of Research in Marketing, 34(1), 22-45.
Khan, N., Khan, S., Tan, B. C., & Loon, C. H. (2021, February). Driving digital competency model towards IR 4.0 in Malaysia. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1793, No. 1, p. 012049). IOP Publishing. doi:10.1088/1742-6596/1793/1/012049
Khanifar, H., Ebrahimi, S. & Gholami, B. (2021). Designing a model for developing the competencies of Iranian -Islamic managers in government organizations with emphasis on Islamic management. Human Resources Education and Development, 8(30), 47 -72. https://doi.org/10.52547/istd.31331.8.30.47 (in Persian)
Khosravizadeh, L. & Gabbari, H. (2016). SEO and optimization of sites, SEO site ranking improvement techniques. Tehran, Dibagaran. (in Persian)
Leeflang, P., Dahlström, P., Verhoef, P. & Freundt, T. (2014). Challenges and solutions for marketing in a digital era. European Management Journal, 32(1), 1-12. http://dx.doi.org/10.1016/j.emj.2013.12.001
Li, L., Su, F., Zhang, W. & Mao, J.Y. (2018). Digital transformation by SME entrepreneurs: A capability perspective. Information Systems Journal, 28(6), 1129– 1157.
Liikamaa, K. (2015). Developing a project manager’s competencies: A collective view of the most important competencies. 6th International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics and the Affiliated Conferences, Procedia Manufacturing 3, 681 – 687.
Martina, K., Hana, U. & Jiri, F. (2012). Identification of managerial competencies in knowledge-based organizations. Journal of competitiveness, 4(1), 129-142.
Müller, F. L. C., Aymans, S. C., Bargmann, C., Kauffeld, S. & Herrmann, C. (2017). Introducing Competency Models as a Tool for Holistic Competency Development in Learning Factories: Challenges, Example and Future Application. Procedia Manufacturing, 9, 307-314.
Neupane, K. (2013). Search engine optimization and its implications in Internet marketing: plagiarism avenger Word Press plug-in.
Patil, V.M. & Patil, A.V. (b2018). SEO: On-Page+Off-Page Analysis. International Conference on Information, Communication, Engineering and Technology.
Pefanis, R. & Harich, K. (2010). Knowledge and Skill Requirements for Marketing Jobs in the 21st Century. Journal of Marketing Education, 32(3), 341-352.
Podmetina, D., Soderquist, K. E., Petraite, M. & Teplov, R. (2018). Developing a competency model for open innovation: From the individual to the organisational level. Management Decision56(6), 1306-1335.
Prifti, L., Knigge, M., Kienegger, H. & Krcmar, H. (2017). A competency model for" Industrie 4.0" employees.
Rosha, A., & Lace, N. (2016). The scope of coaching in the context of organizational change. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity2(1), 1-14.
Rothwell, W. J. & Lindholm, J. E. (1999). Competency identification, modelling and assessment in the USA. International journal of training and development, 3(2), 90-105.
Royle, J. & Laing, A. (2014). The digital marketing skills gap: Developing a digital marketer model for the communication industries. International Journal of Information Management, 34(2), 65-73.
Schanne, L. C., Stern, S., Hand, C., Collins, M., Kirk, G., Kweeder, S., ... & Meehan, D. (2016). From chaos to competency: Implementing a new competency model in a multihospital system. The Journal of Continuing Education in Nursing47(3), 111-117.
Seyyednejad, D., Bodaghi Khajeh Noubar, H., Alavimatin, Y. & Ramezani, M. (2022). Designing a Customer Participation Model in Social Media Marketing (Case Study: Beauty Services of Skin and Hair). Journal of Business Management, 14(4), 717-740. https://doi.org/10.22059/JIBM.2022.343024.4372 (in Persian)
Shirkhodaie, M., Fallah Lajimi, H., Adabi Firoozjaei, A., Khanjanzadeh Kakeroodi, N. & Nejat, S. (2022). Instagram Marketing: Choosing an Influencer for the Food Industry based on the Full Consistency Method (FUCOM). Journal of Business Management, 14(3), 495-518. https://doi.org/10.22059/JIBM.2022.338396.4309 (in Persian)
Soraati Ashtiyani, N. (2015). Designing a competency model for talent identification and succession of research managers. International Conference on New Research in Industrial Management and Engineering, Tehran. https://civilica.com/doc/435233.
(in Persian)
Srikanth, P. B. & Jomon, M. G. (2015). Perception of Managerial Competency Needs: An Indian Perspective. South Asian Journal of Human Resources Management, 2(2), 139-170.
Strauss, A. & Corbin, J. (2012). Basics of Qualitative Research: Techniques and Procedures for Developing Grounded Theory, (Ebrahim Afshar, Translated). Tehran: Nashre Ney.
(in Persian)
Suhairom, N., Musta’amal, A. H., Amin, N. F. M. & Johari, N. K. A. (2014). The development of competency model and instrument for competency measurement: The research methods. Procedia-Social and Behavioral Sciences152, 1300-1308.
Tavakoli, M. & Shahzaee, A. (2017). Impact analysis of the media power on the lifestyle of the frontier villages people (Zehak) Sistan. Soft power Studies, 7(1), 208-228. (in Persian)
Torabi, M.A., Hasangholipour Yasori, T. & Jafari Zare, M. (2023). Conceptualization and Theorizing Avatar Marketing in Iran. Journal of Business Management, 15(2), 185- 216. https://doi.org/10.22059/JIBM.2022.344989.4399 (in Persian)
Traicoff, D., Pope, A., Bloland, P., Lal, D., Bahl, J., Stewart, S. & Ahrendts, J. J. V. (2019). Developing Standardized Competencies to Strengthen Immunization Systems and Workforce. Vaccine, 37(11), 1428-1435.
Wang, J. (2020). Construction of Competency Model of Digital Marketing Talents, Economics and Management Science, 2(3). DOI: 10.36012/ems.v2i3.3371
Wewege, L. & Thomsett, M. C. ( 2020). The Digital Banking Revolution. De Gruyter
Whitman, M. (2018). Industry Priorities for Cybersecurity Competencies. Journal of the Colloquium for Information System Security Education (CISSE), 6(1), 1-21.
Yang, J., Zhang, F., Jiang, X. & Sun, W. (2015). Strategic flexibility, green management,
and firm competitiveness in an emerging economy. Technological Forecasting and Social Change, 101, 347-356.
Zadtootaghaj, P., Mohammadian, A., Mahbanooei, B. & Ghasemi, R. (2019), Internet of things: A survey for the individuals' e-health applications, Journal of Information Technology Management, 11(1), 102-129.
Zaman Fashami, R., Haghighinasab, M., Seyyedamiri, N. & Ahadi, P. (2022). Designing a Digital Content Marketing Framework to Engage Consumers with Brands on Social Media: A Bibliometric Review. Journal of Business Management, 14(4), 571- 599. https://doi.org/10.22059/JIBM.2022.338386.4308 (in Persian)
Zamani, H., Naami, A. & Hamdi, K. (2022). Designing a content marketing template to increase purchase intention in digital marketing. Journal of Business Management, 14(2), 354-376. https://doi.org/10.22059/JIBM.2021.332652.4222 (in Persian)