پیشایندهای اعتماد در پلتفرم‌های اقتصاد اشتراکی: اولویت‌بندی با استفاده از روش بهترین ـ بدترین

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی و ادرای، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

2 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازاریابی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران. ایران.

3 دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

4 استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اقتصادی و اداری دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.

10.22059/jibm.2023.362181.4618

چکیده

هدف: اقتصاد اشتراکی شکل جدیدی از کسب‌وکارهاست که از طریق آن، افراد دارایی‌های خود را به اشتراک می‌گذارند. به دیگر سخن، اقتصاد اشتراکی امکان دسترسی به دارایی‌های خود را برای دیگران فراهم می‌کند. در بعضی از مواقع، این دسترسی به‌صورت موقت یا حتی به‌عنوان راهی برای فروش محصولات و خدمات خود به دیگران در نظر گرفته می‌شود. این به‌اشتراک‌گذاری دارایی‌ها توسط مصرف‌کنندگان، به‌طور معمول در پلتفرم‌های آنلاین صورت می‌گیرد. با توجه به رشد روزافزون کسب‌وکارهای اقتصاد اشتراکی، اعتماد مهم‌ترین مسئله‌‏ای است که شرکت‌های فعال در این زمینه با آن درگیر هستند. به بیان دیگر، این کسب‌وکارها به ارتباطات گسترده مبتنی بر اعتماد بین کاربران و ارائه‌دهندگان خدمات نیاز دارند. بیشتر افراد در این کسب‌وکارها با یکدیگر آشنایی ندارند و این مسئله‌ای است که چالش‌هایی را بر سر راه کسب‌وکارهای اقتصاد اشتراکی ایجاد می‌کند. بدین منظور، پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشایندهای اعتماد در اقتصاد اشتراکی صورت گرفته است.
روش: پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد ترکیبی اکتشافی، طی دو مرحله اجرا شده است. پس از شناسایی موضوع و تعیین مسئله مورد مطالعه، اولین مرحله از اجرای تحلیل محتوای کیفی، تعیین نمونه است که در عین حال مرحلۀ دوم از فرایند تحلیل محتوا محسوب می‌شود. برای انتخاب نمونه یا مقاله‌ها، از روش مرور نظام‌مند استفاده شد. ابتدا سؤال «پیشایندهای اعتماد در اقتصاد اشتراکی کدام‌اند؟» به‌عنوان سؤال پژوهش مشخص شد. در مرحلۀ بعد، مقاله‌های منتشرشده در مجله‌های علمی و پایگاه‌های دادۀ گوناگون، همچون گوگل اسکالر، اسکپوس، امرالد و ساینس دایرکت، بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ جست‌‎وجو شد. این جست‌وجو با استفاده از کلیدواژه‌های اعتماد، اقتصاد اشتراکی و اعتماد در اقتصاد اشتراکی صورت گرفت که در نهایت، تعداد ۷۳۰ مقاله جمع‌آوری شد. پس از بررسی مقاله‌های مختلف، ۴۳۸ مقاله از نظر عنوان، ۱۹۲ مقاله از نظر چکیده و ۴۰ مقاله از نظر متن و محتوا رد شدند و در نهایت، ۶۰ مقاله از مجله‌های علمی معتبر و کنفرانس‌های بین‌المللی برای تحلیل باقی ماند. شایان ذکر است که انتخاب و جست‌وجوی مقاله‌ها تا آنجا ادامه یافت که برای پژوهشگران مسجل شد که با بهره‌گیری از مقاله‌های بیشتر، پیشایند جدیدی به‌عنوان پیشایند اعتماد در اقتصاد اشتراکی به‌دست نمی‌آید. پس از انتخاب مقاله‌ها، فرایند تحلیل محتوای کیفی آغاز شد. در این گام، پس از انتخاب واژه و جمله به‌عنوان واحدهای معنایی، هر مقاله دو بار توسط پژوهشگران بررسی و مرور شد. پس از شناسایی پیشایندها، برای تشکیل مقوله‌های فرعی و اصلی، کدهایی که مفاهیم یکسانی داشتند، در قالب یک مقولۀ فرعی با نامی مشخص قرار گرفتند. در نهایت مقوله‌های فرعی که مفاهیم یکسانی داشتند، در قالب یک مقولۀ اصلی دسته‌بندی و نام‌گذاری شدند. در خصوص روایی مربوط به مقوله‌بندی، دستورالعمل کدگذاری و مقوله‌بندی تدوین شد و در اختیار دو استاد متخصص قرار گرفت و پس از دریافت نظرهای آن‌ها، اصلاحات لازم اِعمال شد. سپس در مرحلۀ دوم، برای اولویت‌بندی مقوله‌ها، از روش بهترین ـ بدترین (BWM)، به‌عنوان یک روش تصمیم‌گیری چند معیاره، استفاده شد. از همین رو، پرسش‌نامۀ بهترین ـ بدترین تهیه و برای ۱۰ نفر از خبرگان حوزۀ اقتصاد اشتراکی ارسال شد. این افراد از طریق روش گلولۀ برفی انتخاب شدند. در نهایت، به‌کمک نرم‌افزار اکسل، داده‌های حاصل از پرسش‌نامۀ بهترین ـ بدترین تجزیه‌وتحلیل شد.
یافته‌ها: پس از بررسی‌های صورت گرفته، ۲۶ شاخص به‌عنوان پیشایندهای اعتماد در اقتصاد اشتراکی شناسایی و در گام بعد، پیشایندهای شناسایی‌شده به ۶ مقولۀ اصلی دسته‌بندی شد. مقوله‌های شناسایی شده عبارت‌اند از: ارزش‌های پیشنهادی پلتفرم (ارزش‌های اجتماعی، ارزش‌های فرهنگی)، تجربۀ برند (تجربۀ کاربر، شخصی‌سازی خدمات)، ادراکات اخلاقی مصرف‌کنندگان (امنیت پلتفرم، حفاظت از کاربران، شفافیت)، کیفیت ادراک شده (کیفیت خدمات)، برندسازی پلتفرم (شخصیت برند، قدرت برند) و قابلیت‌های پلتفرم (قابلیت‌های فنی، قابلیت اطمینان).
نتیجه‌گیری: نتایج تجزیه‌وتحلیل نشان داد که از بین مقوله‌های شناسایی شده برای پیشایندهای اعتماد در اقتصاد اشتراکی، برندسازی پلتفرم، مهم‌ترین مقوله و ادراکات اخلاقی مصرف‌کنندگان، کم‌اهمیت‌ترین مقوله است. در نهایت، پس از ارائۀ محدودیت‌های پژوهش و پیشنهادهایی برای پژوهشگران بعدی، برای فعالان حوزۀ کسب‌وکار اقتصاد اشتراکی، توصیه‌هایی ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Antecedents of Trust in Sharing Economy Platforms: Prioritization Using the Best-Worst Method

نویسندگان [English]

  • Navid Khanjanzadeh Kakeroodi 1
  • Ali Adabi Firoozjaei 2
  • Soheil Nejat 3
  • Hamidreza Fallah Lajimi 4
1 M.Sc., Department of Business Management, Faculty of Economics and Administrative Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
2 PhD Candidate, Department of Business Management, Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
3 PhD., Department of Business Management, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
4 Assistant Prof., Department of Industrial Management, Faculty of Economics and Administrative Sciences, University of Mazandaran, Babolsar, Iran.
چکیده [English]

Objective
The sharing economy represents a new business model in which individuals share their assets with others. In other words, the sharing economy enables people to grant access to their possessions for others' use. In some cases, this access is temporary and may even serve as a means of selling products and services. Typically, this sharing of assets by consumers occurs through online platforms. Given the rapid growth of sharing economy businesses, trust has emerged as the most critical issue faced by companies operating in this sector. These businesses require extensive trust-based relationships between users and service providers. However, most individuals in these businesses are unfamiliar with one another, which presents challenges for sharing economy enterprises. Accordingly, this study aims to identify the antecedents of trust in the sharing economy.
 
Methodology
This research was conducted using an exploratory mixed-method approach in two stages. The first step involved identifying the topic and determining the research problem as part of the qualitative content analysis process. The second step focused on sample selection. A systematic review method was employed to select the articles. Initially, the research question, “What are the antecedents of trust in the sharing economy?” was formulated. In the next stage, articles were searched across scientific journals and various databases, such as ScienceDirect, Emerald, Scopus, and Google Scholar, from 2014 to 2023. This search utilized keywords such as "trust," "sharing economy," and "trust in the sharing economy," resulting in the collection of 730 articles. After reviewing the articles, 438 were excluded based on their titles, 192 based on their abstracts, and 40 based on their full text and content, leaving 60 articles from reputable scientific journals and international conferences for analysis. It is noteworthy that the search and selection of articles continued until it was confirmed that adding more articles would not yield any new antecedents of trust in the sharing economy. After the article selection, the process of qualitative content analysis commenced. In this stage, after selecting words and sentences as meaning units, each article was reviewed twice by the researchers. Once the antecedents were identified, codes with similar concepts were grouped under specific sub-category names to form sub-categories. Sub-categories with common concepts were then grouped and labeled as main categories. Regarding the validity of the categorization, a coding and categorization guide was developed and reviewed by two subject-matter experts. After receiving their feedback, necessary revisions were made. In the second stage, the Best-Worst Method (BWM), a multi-criteria decision-making method, was used to prioritize the categories. Accordingly, a Best-Worst questionnaire was prepared and sent to 10 experts in the field of the sharing economy, selected through the snowball sampling method. Finally, the data from the Best-Worst questionnaire were analyzed using Excel software.
 
Findings
After a thorough examination, 26 indicators were identified as antecedents of trust in the sharing economy. These 26 antecedents were then grouped into six main categories. The identified categories include platform value propositions (social values, cultural values), brand experience (user experience, service personalization), consumers' ethical perceptions (platform security, user protection, transparency), perceived quality (service quality), platform branding (brand personality, brand strength), and platform capabilities (technical capabilities, reliability).
 
Conclusion
The results of the analysis indicate that platform branding is the most important category among the identified antecedents of trust in the sharing economy. In contrast, consumers' ethical perceptions were found to be the least significant category. After discussing the research limitations and offering suggestions for future research, practical recommendations were provided for businesses operating in the sharing economy sector.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Trust
  • Sharing economy
  • Multi-criteria decision making
  • Best-worst method
ازنب، الهام؛ سید امیری، نادر؛ عظامی، الهه و رنجبران، علیرضا (1399). ایجاد تصویر برند: بررسی نقش تجربۀ کاربران اینستاگرام بر تصویر برند پلتفرم‌های اقتصاد اشتراکی. مدیریت برند، 7(1)، 86-123.
کردنائیج، اسدالله؛ مشبکی اصفهانی، اصغر و اصغری گودرزی، فاطمه (1401). شناسایی پیشایندهای هم‏آفرینی ارزش در استارتاپ‏های اقتصاد اشتراکی با رویکرد آمیخته. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 15(3)، 563-582.
کوچک زاده، میثم؛ نصراللهی، زهرا و مکیان، سید نظام‌الدین (1402). طراحی مکانیزمی اعتمادساز برای توسعه اقتصاد اشتراکی در ایران (مطالعه موردی: پلتفرم‌های آنلاین اشتراک‌گذاری محل اقامت). مدل‌سازی اقتصادسنجی، 8(1)، 103-127.
گلشنی، افسانه؛ خدیور، آمنه و عباسی، فاطمه (1398). مدل سازی عوامل مؤثر بر مشارکت افراد در برنامه های کاربردی موبایل مرتبط با اقتصاد اشتراکی در ایران. مدیریت اطلاعات، 5(1)، 210-225.
لیلیان، پرهام و فرازمهر، شیما (1398). مروری بر مسئله اعتماد در اقتصاد مشارکتی و تأثیر تکنولوژی بلاکچین بر آن. کنفرانس بین‏المللی مدیریت دانش، بلاکچین و اقتصاد، تهران.
مکی‏زاده، وحید و شراعی، فاطمه (1401). بررسی پیشران‌های قصد استفادۀ مجدد در کسب‏وکارهای اشتراکی همتابه‏همتا (مورد مطالعه: تپسی). مطالعات رفتار مصرف‏کننده، 9(2)، 1-19.
 
 
References
Aityoussef, A. & Belhcen, L. (2022). A predictive model of building initial trust in sharing economy: Multi-Dimensional analysis of Facebook users in Morocco. Technology in Society, 71, 102111.‏
Arvanitidis, P., Economou, A., Grigoriou, G. & Kollias, C. (2020). Trust in peers or in the institution? A decomposition analysis of Airbnb listings’ pricing. Current Issues in Tourism, 25(21), 3500-3517.
Aznab, E., Seyyedamiri, N., Ezami, E. & Ranjbran, A. (2020). Creating the Brand Image: Investigation the Role of Instagram User`s Experience on Customers of Sharing Economy Platforms. Quarterly Journal of Brand Management, 7(1), 83-125 (in Persian)
Ben-Ner, A. & Putterman, L. (2003). Trust in the new economy. DC Jones, Handbook of the New Economy. New York: Elsevier Science, 1069-93.‏
Bergh, A. & Funcke, A. (2020). Social trust and sharing economy size: country level evidence from home sharing services. Applied Economics Letters, 27(19), 1592-1595.‏
Broeder, P. & Crijns, K. (2019). Self-disclosure and trust on Airbnb: a cross-cultural perspective. Storytelling across platforms: Managing corporate and marketing communications from a storytelling perspective, 160-171.‏
Broeder, P. & Remers, E. (2018, October). Eye contact and trust online: the effect of profile pictures on Airbnb booking. In 2018 IEEE 12th International Conference on Application of Information and Communication Technologies (AICT), 1-4.
Califf, C. B., Brooks, S. & Longstreet, P. (2020). Human-like and system-like trust in the sharing economy: The role of context and humanness. Technological Forecasting and Social Change, 154, 119968.‏
Cheng, X., Fu, S., Sun, J., Bilgihan, A. & Okumus, F. (2019). An investigation on online reviews in sharing economy driven hospitality platforms: A viewpoint of trust. Tourism Management, 71, 366-377.‏
Chua, E. L., Chiu, J. L. & Chiu, C. L. (2020). Factors influencing trust and behavioral intention to use Airbnb service innovation in three ASEAN countries. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, 14(2), 175-188.
Cohen, B. & Kietzmann, J. (2014). Ride On! Mobility Business Models for the Sharing Economy. Organization & Environment, 27(3), 279–296.
Costa, R., Faria, P. & Vitoria, A. (2020). Trust in the sharing economy: exploring the perceptions of Airbnb consumers. International Journal of Business and Globalisation, 24(3), 413-431.‏
Ert, E. & Fleischer, A. (2019). The evolution of trust in Airbnb: A case of home rental. Annals of Tourism Research, 75, 279-287.‏
Gil, J. & Sequera, J. (2020). The professionalization of Airbnb in Madrid: Far from a collaborative economy. Current Issues in Tourism, 1-20.‏
Golshani, A., Khadivar, A. & Abbasi, F. (2019). Modeling the Factors Affecting people’s Participation in Mobile Applications Related to the Sharing Economy in Iran. Information management, 5(1), 210 - 225. (in Persian)
Görög, G. (2018). The Definitions of Sharing Economy: A Systematic Literature Review. Management (18544223), 13(2).‏
Gregg, D. G. & Walczak, S. (2010). The relationship between website quality, trust and price premiums at online auctions. Electronic Commerce Research, 10(1), 1-25.‏
Gu, H., Zhang, T., Lu, C. & Song, X. (2021). Assessing trust and risk perceptions in the sharing economy: An empirical study. Journal of Management Studies, 58(4), 1002-1032.‏
Harris, L. C. & Goode, M. M. (2004). The four levels of loyalty and the pivotal role of trust: a study of online service dynamics. Journal of retailing80(2), 139-158.
Harrison, A., Mirsadikov, A. & Luu, T. (2023). Influence of Media Capabilities on Trust in the Sharing Economy. Journal of Management Information Systems, 40(3), 953-982.‏
Hawlitschek, F. & Lippert, F. (2015). Whom to Trust? Assessing the Role of Profile Pictures on Sharing Economy Platforms. In Proceedings of the 15th International Conference on Group Decision & Negotiation (pp. 361-367).‏
Hawlitschek, F., Notheisen, B. & Teubner, T. (2018). The limits of trust-free systems: A literature review on blockchain technology and trust in the sharing economy. Electronic commerce research and applications, 29, 50-63.‏
Hawlitschek, F., Teubner, T. & Weinhardt, C. (2016). Trust in the sharing economy. Die Unternehmung, 70(1), 26-44.
Hong, I. B. & Cho, H. (2011). The impact of consumer trust on attitudinal loyalty and purchase intentions in B2C e-marketplaces: Intermediary trust vs. seller trust. International journal of information management, 31(5), 469-479.‏
Huang, P. C., Hou, C. C. & Chen, J. S. (2017). Analyzing the trust mechanism of the sharing economy based on innovation diffusion theory and innovation resistance theory. Management Review, 36, 123-137.‏
Jiang, Y. & Lau, A. K. (2021). Roles of consumer trust and risks on continuance intention in the sharing economy: An empirical investigation. Electronic Commerce Research and Applications, 47, 101050.‏
Jung, J., Park, E., Moon, J. & Lee, W. S. (2021). Exploration of sharing accommodation platform Airbnb using an extended technology acceptance model. Sustainability, 13(3), 1185.‏
Kong, Y., Wang, Y., Hajli, S. & Featherman, M. (2020). In sharing economy we trust: Examining the effect of social and technical enablers on millennials’ trust in sharing commerce. Computers in Human Behavior, 108, 105993.‏
Kordnaeij, A., Moshabaki, A. & Asghari Goudarzi, F. (2022). Identifying the Antecedents of Value Co-Creation in Startups in A Shared Economy Environment: A Qualitative Content Analysis Approach. Journal of Business Management Perspective, 21(49), 37-70.
(in Persian)
Kouchakzade, M., Nasrollahi, Z. & Makkian, N. (2023). Designing a Trust-Building Mechanism for the Development of the Sharing Economy in Iran (A Case Study of Online Accommodation Sharing Platforms). Journal of Econometric Modelling, 8(1), 103-127. (in Persian)
Krippendorff, K. (2012). Content analysis: An introduction to its methodology. Sage.
Kuhzady, S., Seyfi, S. & Béal, L. (2022). Peer-to-peer (P2P) accommodation in the sharing economy: A review. Current Issues in Tourism, 25(19), 3115-3130.
Li, C. Y. & Tsai, M. C. (2022). What makes guests trust Airbnb? Consumer trust formation and its impact on continuance intention in the sharing economy. Journal of Hospitality and Tourism Management, 50, 44-54.‏
Li, L. & Wang, W. (2020). The effects of online trust-building mechanisms on trust in the sharing economy: The perspective of providers. Sustainability, 12(5), 1717.‏
Liang, L. J., Choi, H. C. & Joppe, M. (2018). Exploring the relationship between satisfaction, trust and switching intention, repurchase intention in the context of Airbnb. International Journal of Hospitality Management, 69, 41-48.‏
Lilian, P. & Farazmehr, Sh. (2019). An overview of the issue of trust in the collaborative economy and the impact of Blockchain technology on it. The first international conference on knowledge management, Blockchain and economics, Tehran. (in Persian)
Liu, F., Lai, K. H., Wu, J. & Duan, W. (2021). Listening to online reviews: a mixed-methods investigation of customer experience in the sharing economy. Decision Support Systems, 149, 113609.‏
Lu, B. & Yi, X. (2023). Institutional trust and repurchase intention in the sharing economy: The moderating roles of information privacy concerns and security concerns. Journal of Retailing and Consumer Services, 73, 103327.‏
Lu, B., Zeng, Q. & Fan, W. (2016). Examining macro-sources of institution-based trust in social commerce marketplaces: An empirical study. Electronic Commerce Research and Applications, 20, 116-131.‏
Luca, M. (2017). Designing online marketplaces: Trust and reputation mechanisms. Innovation Policy and the Economy, 17(1), 77-93.‏
Makizadeh, V. & Sharaei, F. (2022). Investigate the drivers of re-use intent in P2P joint ventures (Case Study: Tapsi). Consumer Behavior Studies Journal, 9(2), 1-19.
(in Persian)
Mao, Z. E., Jones, M. F., Li, M., Wei, W. & Lyu, J. (2020). Sleeping in a stranger's home: A trust formation model for Airbnb. Journal of Hospitality and Tourism Management, 42, 67-76.
McKnight, D. H., Choudhury, V. & Kacmar, C. (2002). Developing and validating trust measures for e-commerce: An integrative typology. Information systems research, 13(3), 334-359.‏
Mitake, Y., Nagayama, A., Tsutsui, Y. & Shimomura, Y. (2022). Exploring Motivations and Barriers to Participate in Skill-Sharing Service: Insights from Case Study in Western Part of Tokyo. Sustainability, 14(9), 4996.‏
Möhlmann, M. (2016). Digital trust and peer-to-peer collaborative consumption platforms: A mediation analysis. Available at SSRN 2813367.‏
Moorhouse, M., Cotte, J., Ding, M. & Wang, X. S. (2020). Governance and Trust in the Sharing Economy: Issues and Solutions along the Social-Economic Exchange Continuum. Available at SSRN 3730391.‏
O'Donovan, J., Smyth, B., Evrim, V. & McLeod, D. (2007). Extracting and Visualizing Trust Relationships from Online Auction Feedback Comments. In IJCA, 2826-2831.
Pavlou, P. A. & Gefen, D. (2005). Psychological contract violation in online marketplaces: Antecedents, consequences, and moderating role. Information systems research, 16(4), 372-399.‏
Piscicelli, L., Ludden, G. D. & Cooper, T. (2018). What makes a sustainable business model successful? An empirical comparison of two peer-to-peer goods-sharing platforms. Journal of cleaner production, 172, 4580-4591.
Pouri, M. J. & Hilty, L. M. (2021). The digital sharing economy: A confluence of technical and social sharing. Environmental Innovation and Societal Transitions, 38, 127-139.‏
Räisänen, J., Ojala, A. & Tuovinen, T. (2021). Building trust in the sharing economy: Current approaches and future considerations. Journal of Cleaner Production, 279, 123724.‏
Rezaei, J. (2015). Best-worst multi-criteria decision-making method. Omega, 53, 49–57.
Schor, J. B. & Vallas, S. P. (2021). The sharing economy: Rhetoric and reality. Annual Review of Sociology, 47, 369-389.‏
Shah, S. H. H., Noor, S., Lei, S., Butt, A. S. & Ali, M. (2021). Role of privacy/safety risk and trust on the development of prosumption and value co-creation under the sharing economy: a moderated mediation model. Information Technology for Development, 27(4), 718-735.
Shaheen, S. A. (2016). Mobility and the sharing economy. Transport Policy, 51(Supplement C), 141-142.
Slee, T. (2013). Some obvious things about internet reputation systems. Retrieved Oct, 6, 2015.‏
Sołek-Borowska, C. & Thelen, Y. (2016). Building trust in the sharing economy on social platforms. Nowoczesne Systemy Zarządzania, 11.‏
Song, X., Gu, H., Li, Y. & Ye, W. (2023). A systematic review of trust in sharing accommodation: progress and prospects from the multistakeholder perspective. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 35(4), 1156-1190.‏
Ter Huurne, M., Ronteltap, A., Corten, R. & Buskens, V. (2017). Antecedents of trust in the sharing economy: A systematic review. Journal of Consumer Behaviour, 16(6), 485-498.‏
Teubner, T., Hawlitschek, F. & Adam, M. T. (2019). Reputation transfer. Business & Information Systems Engineering, 61(2), 229-235.‏
Tong, B. & Gunter, U. (2020). Hedonic pricing and the sharing economy: How profile characteristics affect Airbnb accommodation prices in Barcelona, Madrid, and Seville. Current Issues in Tourism, 1-20.‏
Tussyadiah, I. P. & Park, S. (2018). When guests trust hosts for their words: Host description and trust in sharing economy. Tourism Management, 67, 261-272.‏
Wang, C. R. & Jeong, M. (2018). What makes you choose Airbnb again? An examination of users’ perceptions toward the website and their stay. International Journal of Hospitality Management, 74, 162-170.‏
Wang, Y., Asaad, Y. & Filieri, R. (2020). What makes hosts trust Airbnb? Antecedents of hosts’ trust toward Airbnb and its impact on continuance intention. Journal of Travel Research, 59(4), 686-703.‏
Wu, J., Ma, P. & Zeng, M. (2016). The Role of Service-provider's Attributes in Sharing Economy: a Data-driven Study from the Perspective of Trust. In WHICEB (p. 61).‏
Yang, S. B., Lee, K., Lee, H. & Koo, C. (2019). In Airbnb we trust: Understanding consumers’ trust-attachment building mechanisms in the sharing economy. International Journal of Hospitality Management, 83, 198-209.‏
Ye, T., Alahmad, R., Pierce, C. & Robert, L. (2017). Race and rating on sharing economy platforms: The effect of race similarity and reputation on trust and booking intention in Airbnb. 38th International Conference on Information Systems, South Korea‏.
‏Zamani, E.D., Choudrie, J., Katechos, G. and Yin, Y. (2019). Trust in the sharing economy: the AirBnB case. Industrial Management & Data Systems, 119 (9), 1947-1968.
Zhang, L., Yan, Q. & Zhang, L. (2018). A computational framework for understanding antecedents of guests' perceived trust towards hosts on Airbnb. Decision Support Systems, 115, 105-116.‏‏
Zhang, L., Yan, Q. & Zhang, L. (2020). A text analytics framework for understanding the relationships among host self-description, trust perception and purchase behavior on Airbnb. Decision Support Systems, 133, 113288.‏