تبیین قابلیت های بازاریابی پویا مبتنی بر تغییرات اقلیمی: تحلیل اکتشافی از کسب وکارهای B2B

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 استاد گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

3 دانشیارگروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

4 استاد و عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد،مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان

10.22059/jibm.2023.357925.4563

چکیده

هدف: بحران تغییرات اقلیمی در حال تغییر روش زندگی و نحوه کار انسان‌ها است و به یکی از اصلی‌ترین محرک‌های تهدید کننده کسب‌وکارهای B2B در کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است. مقابله با این تهدیدات اقلیمی برای بقای کسب‌وکارها در بازار و در نهایت بقای کره زمین کلیدی است. قابلیت‌های بازاریابی پویا که به عنوان توانایی شرکت جهت ایجاد شایستگی-های داخلی و خارجی برای رسیدگی به تغییرات محیطی شناخته می‌‌شوند می‌توانند به کسب-وکارهای B2B برای پاسخگویی به تغییرات اقلیمی کمک کنند. لذا شناسایی قابلیت‌های بازرایابی پویا برای مواجهه با این تغییرات ضروری به نظر می‌رسد. از این رو پژوهش حاضر با هدف ارائه چارچوب مفهومی قابلیت‌های بازاریابی پویا مبتنی بر تغییرات اقلیمی انجام شد.

روش: پژوش حاضر یک پژوهش کیفی می‌باشد که از لحاظ هدف کاربردی و ماهیت آن اکتشافی است. نمونه آماری این پژوهش را مدیران کسب‌وکارهای B2B تشکیل داده‌اند که کسب‌وکار آن‌ها متاثر از تغییرات اقلیمی می‌باشد و سابقه‌ی کاری آن‌ها در کسب‌وکار مورد نظر بیش از 3 سال می‌باشد. جهت گردآوری داده‌ها با 12 نفر از مطلعین کلیدی که با روش هدفمند انتخاب شده‌اند، مصاحبه نیمه ساختار یافته به صورت آنلاین با استفاده از وب‌کم صورت گرفته است. انتخاب نمونه‌ها تا جایی تداوم یافته است که کفایت و اشباع داده‌ها صورت گیرد. سپس متن مصاحبه‌ها ترانویسی شده و با استفاده از نرم افزاز اطلس و با روش تحلیل تماتیک استقرایی که روشی برای سازماندهی و توصیف داده‌ها می‌باشد، کدگذاری، تحلیل و تفسیر شدند. در پژوهش حاضر از پایایی باز آزمون برای محاسبه پایایی مصاحبه‌ها استفاده شد.‏

یافته‌ها: در این پژوهش چارچوب قابلیت‌های بازاریابی پویا مبتنی بر تغییرات اقلیمی با 109 کد پایه و 8 مضمون فرعی، 3 مضمون اصلی مدیریت توسعه محصول، مدیریت زنجیره تامین و مدیریت ارتباط با مشتری مبتنی بر تغییرات اقلیمی تبیین شد. یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که، کسب‌وکارهای B2B در یک محیط پویا متاثر از تغییرات اقلیمی با افزایش سواد اقلیمی و معماری محصولات و خدمات جدید مبتنی بر تغییرات اقلیمی می‌توانند اقدام به توسعه محصول مبتنی بر تغییرات اقلیمی کنند و با مدیریت ریسک‌های تغییرات اقلیمی، ایجاد مسئولیت اقلیمی، افزایش کیفیت رابطه افقی و عمودی و با انجام اقدامات اقلیمی با شیوه‌ای نوین منطبق با تغییرات اقلیمی به مدیریت زنجیره تامین بپردازند؛ و با یک مکانیسم پاسخگویی و ایجاد ارتباطات قوی اقلیمی، ارتباط با مشتریان خود را مدیریت کنند.

نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که، مدیران باید درک کنند که برای مقابله با تغییرات اقلیمی هم قابلیت‌های درونی و هم قابلیت‌های بیرونی را باید توسعه دهند. لذا ضروری است که مدیران اقدام به طراحی یک استراتژی سازمانی کلی جهت هدایت شیوه‌های پایدار بکنند. تا از طریق آن به وضوح اهداف استراتژیک پایدار را بیان و فضای مناسب برای انعطاف در مقابل تغییرات اقلیمی را فراهم کنند و از همسویی نتایج با اهداف مطمئن شوند. همچنین، نشان دادن مسئولیت‌پذیری اجتماعی به خصوص در حوزه محیط زیست می‌تواند بر شهرت برند تاثیر مثبتی داشته باشد. پس بهتر است مدیران در زمینه مسوولیت‌های زیست محیطی، خود را ملزم به رعایت قوانین و قواعدی بکنند که از آن طریق کمترین آلودگی و تخریب محیط زیست و منابع طبیعی ایجاد شود و بخش اعظم تمرکز خود را بر چگونگی انطباق و سازگاری بیشتر کسب‌وکار با تغییرات اقلیمی قرار دهند و در یک چارچوب منطبق با محیط زیست همگام با محدودیت‌های تغییرات اقلیمی اقدام به تولید یا ارائه خدمت بکنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Explaining Dynamic Marketing Capabilities Driven by Climate Change: An Exploratory Investigation of B2B Firms

نویسندگان [English]

  • Maryam Asgharinajib 1
  • Davood Feiz 2
  • Morteza Maleki Minbashrazgah 3
  • azim zarei 4
1 1. Ph.D. Candidate in Business Management, Faculty of Economics, Management and Administrative sciences, Semnan University, Semnan, Iran
2 Prof, Faculty of Economics, Management and Administrative sciences, Semnan University, Semnan, Iran
3 Associate Prof., Faculty of Economics, Management and Administrative sciences, Semnan University, Semnan, Iran
4 Prof, Faculty of Economics, Management and administrative Sciences, Semnan university
چکیده [English]

Objective

Projections on the severity of climate change-related disruptions and displacements are becoming increasingly alarming over time (DiBella, 2020). Since climate change-related hazards have large impacts on a vast range of businesses, from individual traders to multinational companies (Canevari-Luzardo, 2020; Goldstein et al., 2019; Neise et al., 2018; Schneider, 2014; Surminski, 2013; Surminski et al., 2018), direct and indirect losses (e.g. damage to personnel, assets, and stocks) have been inflicted on businesses. Therefore, it seems necessary in environments where climate change has led to environmental uncertainty; Organizations to create new marketing strategies and capabilities to deal with it.

However, considering the consequences of climate change, so far no research has been found that has identified the dynamic marketing capabilities based on climate change. On the other hand, past research has focused on B2B marketing capabilities in developed countries such as the United States (Mariadoss et al., 2011; Krush et al., 2015), the United Kingdom (Kaleka & Morgan, 2019; Yu et al., 2014), Australia (Merrilees et al., 2011; O'Cass & Weerawardena, 2010) and Germany (Helm et al., 2020; Wilden et al., 2019). As a result, the findings of these studies cannot be generalized to developing countries (Kamboj and Rahman, 2015; Mora Cortez & Johnston, 2018), where there are some of the most serious vulnerabilities to climate change (Odell et al., 2018). Also, since marketing is a contextual discipline (Sheth, 2011), the required marketing capabilities that drive firms' long-term performance can vary across countries and industries (Mora Cortez & Johnston, 2018). Especially in Iran, which is one of the countries in the world that faces unprecedented problems related to climate change, including drying up of lakes and rivers, dust storms, unprecedented temperatures, droughts, and floods (Vaghefi et al., 2019). Therefore, this research was conducted to fill these research gaps and to answer the question: "What is the conceptual framework of dynamic marketing capabilities driven by climate change?".



Research Methodology

To provide a conceptual framework of dynamic B2B marketing capabilities based on climate change, thematic analysis method, which is a qualitative method for organizing and describing existing data by identifying underlying themes, was used to analyze the data (Braun & Clarke, 2006). Because the qualitative research findings provide a rich and accurate picture of the studied phenomenon. Among the different methods of data collection in this research, the semi-structured interview method was used online using a webcam.



Research Findings

In this section, the analysis process of the data obtained from the interviews was investigated based on the three-step method of thematic analysis. This research explained the framework of dynamic marketing capabilities driven by climate change with 109 basic codes and 8 sub-themes, 3 main themes of product development management, supply chain management, and customer relationship management based on climate change.



Conclusion and suggestions

Since climate change has caused many transformations and natural disasters such as floods, droughts, fires, storms, etc.; Businesses that look at climate change only as a social responsibility are doomed to failure. Because the consequences of climate change cause many disruptions and problems for businesses. The results of this research indicate that facing climate change requires big changes as well as small changes. Businesses that support climate change must provide a roadmap for change; Because the survival of businesses depends on managers' attention to the risks and opportunities caused by climate change. Therefore, it seems necessary that businesses develop new marketing capabilities based on climate change in order to reduce the effects of risks and productivity from the opportunities of climate change.

کلیدواژه‌ها [English]

  • B2B businesses
  • Climate Change
  • Dynamic Marketing Capabilities