بررسی تاثیر ارزش ادراک شده بر قصد مصرف سبز با تاکید بر حسابداری ذهنی دوبل و حساسیت مصرف

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 گروه حسابداری، دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران

2 باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد آبادان ، دانشگاه آزاد اسلامی، آبادان، ایران

10.22059/jibm.2024.357156.4558

چکیده

هدف: ترویج فرهنگ مصرف سبز یکی از ضرورت‌های جامعه امروزی است. زیرا نقش مصرف‌کنندگان در حفاظت از محیط زیست غیرقابل انکار است. همچنین تقاضاهای فزاینده برای محصولات سبز بیانگر حساسیت مصرف کنندگان نسبت به موضوعات زیست محیطی و ادراک آنان از اهمیت این قبیل محصولات است. ارزش ادراک شده یک مفهوم پویا بوده که عموماً متاثر از عوامل متعددی است. ارزش ادراک شده به‌طور قابل توجهی بر خرید محصولات سبز اثرگذار است. بعلاوه یکی از دغدغه‌های جدی مصرف‌کنندگان سبز فرهنگ‌سازی مصرف سبز است. همچنین نظریه حسابداری ذهنی دوبل از جمله ابزارهایی است که می‌تواند نحوه تغییر عواطف و احساسات مصرف‌کنندگان در طول فرایند مصرف را مورد مطالعه و بررسی قرار دهد. براساس این تئوری مردم در موقع خرید از یک حساب ذهنی دوبل (ضریب تعدیل لذت و ضریب تسکین درد) استفاده می‌کنند. بر این اساس پژوهش حاضر تلاش دارد تا تاثیر ارزش ادراک شده مصرف کنندگان بر قصد مصرف سبز آنان را با تاکید بر حسابداری ذهنی دوبل و حساسیت مصرف مورد مطالعه و بررسی قرار دهد.

روش: به‌لحاظ روش، پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی و از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل مصرف کنندگان استان‌های فارس و خوزستان و حجم نمونه آماری 308 نفر است. داده‌های مورد نیاز از طریق پرسشنامه گردآوری شده است. پرسشنامه استفاده شده در مقیاس طیف لیکرت بوده و شامل دو بخش مجزا بود. بخش اول شامل اطلاعات جمعیت شناختی و بخش دوم شامل سوالات مرتبط با متغیرهای پژوهش بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری و از طریق نرم‌افزارهای SPSS نسخه 26 و Amos نسخه 24 انجام شده است.

یافته‌ها: بنابر یافته‌های این پژوهش منافع ادراک شده (ارزش کارکردی، ارزش اجتماعی، ارزش عاطفی و ارزش سبز بوده)، فداکاری ادراک شده (ریسک اقتصادی و ریسک زمانی) و مولفه‌های حسابداری ذهنی دوبل (ضریب تعدیل لذت و ضریب تسکین درد) بر قصد مصرف سبز اثر معناداری دارند. بنابر یافته‌های این پژوهش در بین مولفه‌های منافع ادراک شده بیشترین ارزش متعلق به ارزش عملکردی محصولات سبز است. در بین مولفه-های فداکاری ادراک شده ارزش مولفه ریسک اقتصادی بیشتر از مولفه ریسک زمانی است. یافته‌ها نشان دادند منافع ادراک شده بیشتر از فداکاری های ادراک شده بر تصمیمات خرید اثرگذار است. همچنین مولفه‌های حسابداری ذهنی دوبل بر رابطه بین منافع و فداکاری ادراک شده با قصد مصرف سبز دارای اثر میانجی از نوع جزئی هستند. بدین معنی‌که حسابداری ذهنی دوبل باعث می‌شود منافع و فداکارهای ادراک شده مصرف‌کنندگان به‌واسطه درجات مختلف پرداخت تغییر کنند. بنابر یافته‌های به‌دست آمده بهبود لذت مصرف سبز می‌تواند باعث بهبود تجربه مصرف افراد و درنتیجه کاهش درد پرداخت افزایش قصد مصرف سبز افراد شود. درنهایت حساسیت مصرف بر رابطه بین منافع ادراک شده و قصد مصرف سبز و همچنین ضریب تعدیل لذت و قصد مصرف سبز دارای اثر تعدیلی است. بدین معنی‌که از طریق افزایش لذت مصرف و کاهش درد پرداخت، می‌توان به بهبود ارزش ادراک شده مصرف‌کنندگان و همچنین قصد مصرف سبز آنان امیدوار بود.

نتیجه‌گیری: بنابراین درک هرچه بهتر مولفه‌هایی همچون منافع ادراک شده، فداکاری ادراک شده، حسابداری ذهنی دوبل (ضریب تعدیل لذت و ضریب تسکین درد) و حساسیت مصرف از سوی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان می‌تواند نقش بسزائی در ترویج فرهنگ مصرف سبز داشته باشد. در همین راستا، ارائه‌های بسته‌های تشویقی و حمایتی و یا پرداخت هدایای کوچک می‌تواند قیمت محصولات سبز را برای مصرف کنندگان را جذاب‌تر کند. درکل، استراتژی‌های فروش می‌تواند محرک مناسبی برای افزایش لذت مصرف و کاهش درد پرداخت محصولات سبز باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Effect of Perceived Value on Green Consumption Intention with Emphasis on Double-Entry Mental Accounting and Consumption Sensitivity

نویسندگان [English]

  • Mohammad Nazaripour 1
  • babak zakizadeh 2
1 Accounting Department, Hazrat_e Masoumeh University (HMU), Qom, Iran
2 Young Researchers and Elite Club, Abadan Branch, Islamic Azad University, Abadan, Iran
چکیده [English]

Objective

Promoting the culture of green consumption is one of the necessities of today's society. Because the role of consumers in protecting the environment is undeniable. Moreover, the increasing demand for green products shows the sensitivity of consumers towards environmental issues and their perception of the importance of such products. Perceived value is a dynamic concept that is generally affected by several factors. Perceived value significantly affects the purchase of green products. Furthermore, one of the severe concerns of green consumers is promoting the green consumption. The theory of double-entry mental accounting is one of the tools that can investigate the way consumers' emotions and feelings change during the consumption process. According to this theory, people use a double-entry mental account (pleasure attenuation and pain buffering) when shopping. Based on this, this study attempts to investigate the effect of consumers' perceived value on their intention to consume green products with emphasis on double-entry mental accounting and consumption sensitivity.

Methodology

In terms of the method, this study is descriptive-correlation and structural equation modeling. The population of this study includes the consumers of Fars and Khuzestan provinces and the sample size is 308 people. The required data was collected through a questionnaire. The questionnaire used was on the 5-point Likert scale and included two separate sections. The first section included demographic information and the second section included questions related to research variables. Research data has been analyzed using structural equation modeling and through SPSS version 26 and Amos version 24 software.

Findings

According to the research findings, perceived benefits (functional value, social value, emotional value and green value), perceived sacrifice (economic risk and time risk) and double-entry mental accounting components (the coefficient of pleasure attenuation and the coefficient of pain buffering) have a significant effect on green consumption intention. According to the findings, among the components of perceived benefits, the highest value belongs to the functional value of green products. Among the perceived sacrifice components, the value of the economic risk is higher than the time risk. The findings showed that the effects of perceived benefits on purchase decisions are more than perceived sacrifices. Furthermore, the components of double-entry mental accounting have a partial mediating effect on the relationship between benefits and perceived sacrifice with green consumption intention. It means that double-entry mental accounting causes the perceived benefits and sacrifices of consumers to change because of different levels of payment. According to the research findings, improving the pleasure attenuation can increase people's consumption experience and, as a result, reduce the pain buffering and increase the people's intention to consume green. Finally, consumption sensitivity has a moderating effect on the relationship between perceived benefits and green consumption intention, as well as the coefficient of pleasure attenuation and green consumption intention. It means that by increasing the pleasure attenuation and reducing the pain buffering, we can hope to improve the perceived value of consumers and also their green consumption intention.

Conclusion

Therefore, better understanding of components such as perceived benefits, perceived sacrifice, double-entry mental accounting and consumption sensitivity by manufacturers and consumers can play a great role in promoting green consumption culture. In this regard, the providing incentive packages or the paying small gifts can make the price of green products more attractive for consumers. In general, sales strategies can be a good stimulus to increase the pleasure attenuation and reduce the pain buffering for green products.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Green Consumption Intention
  • Perceived Benefits
  • Perceived Sacrifice
  • Double-Entry Mental Accounting
  • Consumption Sensitivity