شناسایی و اولویت‌بندی عوامل نوآوری باز در کسب مزیت رقابتی در صنعت لوازم خانگی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

10.22059/jibm.2024.371228.4741

چکیده

هدف: در محیط متغیر امروزی، برای حضور و رشد در بازار رقابتی باید نسبت به رقبا، برتری داشت. بقا و رشد در چنین محیطی با تکیه بر نوآوری امکان‌پذیر است. محصولات برجسته و نوآورانه، فناوری پیشرفته و نوآوری در بازاریابی، اگر در خلق مزیت رقابتی مؤثر نباشند، اثری در موفقیت شرکت نخواهند داشت. نوآوری باز به شرکت‌ها توصیه می‌کند تا همان مقدار که به ایده‌های داخلی شرکت بها می‌دهند، به ایده‌های دنیای بیرون از شرکت نیز اهمیت دهند تا از این طریق به بازارهای مختلف دسترسی پیدا کنند و فرصت‌های بازار را شناسایی و برای شرکت مزیت رقابتی ایجاد کنند. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و اولویت‌بندی عوامل نوآوری باز در کسب مزیت رقابتی در صنعت لوازم خانگی است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و در دسته پژوهش‌های توصیفی ـ تحلیلی قرار می‌گیرد. این پژوهش، در چهار گام اصلی اجرا شده است. در گام نخست، با استفاده از روش‌های کتابخانه‌ای، عوامل مؤثر نوآوری باز از پیشینۀ پژوهش استخراج شد. در گام دوم، عوامل و زیرعوامل استخراج شده از ادبیات پژوهش، در معرض خبرگان صنعت لوازم خانگی قرار داده شد و با استفاده از روش دلفی فازی ۱۰ دسته عامل و ۴۵ زیرعامل مهم شناسایی و طبقه‌بندی شد. سپس با توجه به عوامل و زیرعوامل انتخاب شده، یک مدل سلسله‌مراتبی سه سطحی به‌دست آمد که سطح اول آن، رتبه‌بندی عوامل و زیرعوامل مؤثر بر نوآوری باز در کسب مزیت رقابتی بود. در سطح دوم عوامل مؤثر نوآوری باز و در سطح سوم زیرعوامل مربوط به هر عامل قرار گرفت. در گام سوم، بر اساس مدل سلسله‌مراتبی پژوهش، جدول مقایسه‌های زوجی تشکیل و در قالب پرسش‌نامۀ مقایسه‌های زوجی در اختیار خبرگان قرار گرفت. سپس برای استخراج وزن عوامل و زیرعوامل، از روش فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی فازی استفاده شد که از روش‌های متداول تصمیم‌گیری چندشاخصه است. در گام چهارم عوامل و زیرعوامل نوآوری باز در کسب مزیت رقابتی در صنعت لوازم خانگی اولویت‌بندی شدند.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان دادند که از نظر خبرگان صنعت لوازم خانگی، عوامل بازاریابی نوآورانه، راهبردی، توسعۀ خلاقیت و فرهنگی، مهم‌ترین عوامل در بین عوامل ده‌گانه هستند. از میان زیرعوامل بازاریابی نوآورانه، متغیرهای بازاریابی و مشتری‌گرایی، از میان زیرعوامل راهبردی، تأمین منابع استراتژیک و نگرش کارکنان به نوآوری باز، از میان زیرعوامل توسعۀ خلاقیت، طوفان فکری و روش اسکمپر و از میان زیرعوامل فرهنگی، هم‌سویی اهداف و یادگیری سازمانی مهم‌ترین زیرعوامل هستند.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش، عامل بازاریابی نوآورانه از نظر خبرگان، به‌عنوان مهم‌ترین عامل نوآوری باز در کسب مزیت رقابتی انتخاب شده است. بازاریابی نوآورانه در صنعت لوازم خانگی، می‌تواند به توسعۀ محصولات جدید و نوآورانه در این صنعت منجر شود. همچنین رقابت‌پذیری بین برندها و شرکت‌های تولیدکنندۀ لوازم خانگی را افزایش می‌دهد و در نهایت باعث بهبود تجربۀ مصرف کاربران و افزایش تقاضا برای محصولات نوآورانه و در نتیجه، ایجاد مزیت رقابتی در این صنعت می‌شود. متغیرهای بازاریابی نوآورانه عبارت‌اند از محصول نوآورانه، ترفیع نوآورانه، قیمت‌گذاری نوآورانه و توزیع نوآورانه محصول که در کسب مزیت رقابتی در شرکت‌های لوازم خانگی تأثیر بسزایی دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying and Prioritizing Open Innovation Factors in Gaining a Competitive Advantage in the Home Appliance Industry

نویسندگان [English]

  • Majid Mohammad shafiee 1
  • Aref Arman 2
1 Author, Associate Prof., Department of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
2 MSc. Student, Department of Business Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
چکیده [English]

Objective
In today's dynamic environment, gaining an edge over competitors is essential for survival and growth in a competitive market. Survival and growth in such an environment are possible through innovation. Outstanding and innovative products, advanced technology, and innovation in marketing will not have an impact on the company's success if they do not create a significant competitive advantage. Open innovation recommends that companies give as much importance to external ideas as they do to internal ideas to access different markets, identify market opportunities, and create a competitive advantage for the company. This research aims to identify and prioritize the factors of open innovation in gaining a competitive advantage in the home appliance industry.
 
Methodology
The present study is considered to be applied research and falls into the category of descriptive-analytical research. The research process of this study consists of four main phases. In the first phase, using library methods, the effective factors of open innovation were extracted from the research background. In the second phase, the extracted factors and sub-factors from the research literature were presented to the experts of the home appliance industry, and using the Fuzzy Delphi method, 10 categories of factors and 45 important sub-factors were identified and classified. Then, considering the selected factors and sub-factors, a three-level hierarchical model was obtained, where the first level is the ranking of the factors and sub-factors affecting open innovation in gaining competitive advantage. At the second level, the factors affecting open innovation and at the third level, the sub-factors related to each factor are placed. In the third phase, based on the hierarchical model of the research, a pairwise comparison table was formed and provided to the experts in the form of a pairwise comparison questionnaire. Then, to extract the weights of the factors and sub-factors, the Fuzzy Analytic Hierarchy Process method was used, which is one of the common multi-criteria decision-making methods. In the fourth phase, the factors and sub-factors of open innovation in gaining competitive advantage in the home appliance industry were prioritized.
 
Findings
The research findings indicated that, according to experts in the home appliance industry, innovative marketing, strategic, creativity development, and cultural factors are the most important among the 10 identified factors. Among the sub-factors of innovative marketing, marketing variables and customer orientation are important. Among the strategic sub-factors, strategic resource acquisition and employees' attitudes towards open innovation are significant. Among the creativity development sub-factors, brainstorming and the SCAMPER method are crucial, and among the cultural sub-factors, goal alignment and organizational learning are the most important sub-factors.
 
Conclusion
The results indicate that innovative marketing is chosen as the most important factor of open innovation in gaining a competitive advantage, according to industry experts. Innovative marketing in the home appliance industry can lead to the development of new and innovative products in this industry. It also leads to increased competitiveness among home appliance brands and manufacturers, ultimately improving the user experience and increasing demand for innovative products, thereby creating a competitive advantage in this industry. Innovative marketing variables, including innovative products, innovative promotions, innovative pricing, and innovative product distribution, have a significant impact on gaining a competitive advantage in home appliance companies.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Analytic hierarchy process
  • Competitive advantage
  • Innovative marketing
  • Home appliance industry
  • Open innovation
آقازاده، هاشم؛ حسنقلی‌پور یاسوری، طهمورث؛ مهرنوش، مینا؛ لطیفی، محمدمهدی و سلیمانی، سام (۱۳۹۸). طراحی مدل فروش مبتنی بر نوآوری باز در صنعت ساختمان (نمونه‌پژوهی: گروه شرکت‌های ساختمانی ایرانیان اطلس). مدیریت بازرگانی، ۱۱(۲)، ۲۲۱-۲۴۰.
حاجی‏زاده، زهرا؛ رجب‏پور، ابراهیم؛ احمدی، حیدر و اسماعیل‌پور، مجید (۱۴۰۲). تأثیر مسئولیت اجتماعی شرکت بـر نـوآوری محصول با تأکید بر نقش میانجی برند کارفرما (موردمطالعه: شرکت‌های تولیدی متوسط و بزرگ شـهر بوشـهر). مـدیریت بازرگـانی، ۱۵(۴)، ۷۲۲-۷۴۶.
حجاران، فاطمه؛ رادفر، رضا؛ دیواندری، علی و فدایی، داوود (۱۴۰۱). ارائه مدل بانکداری سبز مبتنی بر مؤلفه‌های مدیریت نوآوری برای کسب مزیت رقابتی پایدار. اقتصاد مالی (اقتصاد مالی و توسعه)، ۱۶(۵۸)، ۲۵۷-۲۸۰.
سعیدی مطلق، محمدحسن و کریمی شاد، فهیمه (۱۴۰۱). نوآوری باز از دریچه صنعت لوازم خانگی. فصلنامه زیست‌بوم نوآوری، ۲(۴)، ۳۷-۵۲.
شریعت‌نژاد، علی؛ موسوی، سید نجم‌الدین و ناصرپور، مهرداد (۱۴۰۱). طراحی الگوی پیاده‌سازی راهبرد بانـدلینگ اجتمـاعی در صنعت لوازم خانگی. مدیریت بازرگانی، ۱۴(۳)، 475- 494.
صحاف زاده، آتوسا و حقیقی، محمد (۱۴۰۱). طراحی مدل تقویت برندهای ایرانی با تأکید بر رویکرد نوآوری باز در صنعت لوازم خانگی. تحقیقات بازاریابی نوین، ۱۲(۴)، ۹۱-۱۱۲.
صفردوست، عاطیه؛ پورقاسم سوستانی، محسن و سلامی، رضا (۱۴۰۲). شناسایی مؤلفه‌های راهبردی مؤثر بر جایگاه صنعت لوازم خانگی کوچک. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، ۱۴(۵۳)، ۱-۲۴.
فخاریان، میثم؛ حسین‌زاده، علی و بستام، هادی (۱۴۰۳). نوآوری خدمات در خلق مشترک ارزش مشتری: نقش میانجی تعامل مشتری در صنعت هتلداری ـ مطالعه موردی. مدیریت بازرگانی، ۱۶(۱)، ۱۶۷-۱۹۳.
کمالی‌اردکانی، مسعود؛ رضایی پور، محمد و محمدی، مصطفی (۱۳۹۸). معرفی محیط کلان و ساختار بازار صنعت لوازم خانگی: چالش‌ها و فرصت‌ها. بررسی‌های بازرگانی، ۱۷(۹۸)، ۶۶-۸۴.
محمد‏شفیعی، مجید و آرمان، عارف (1402). تعیین عوامل بازاریابی نوآورانه در چارچوب ابعاد مزیت رقابتی با استفاده از فرایند تحلیل شبکه‌ای (مطالعه موردی: گروه صنعتی انتخاب)، بیستمین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، تهران، دانشگاه تهران.
مندگاری، بامکان؛ آذر، عادل و رجب‌زاده قطری، علی (۱۳۹۴). اولویت‌بندی ابزارهای مدیریت نوآوری بر پایه شاخصه‌های اقتصاد دانش‌محور: مدل AHP. فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، ۱۳(۲۵)، ۳۳-۴۴.
نصرت‌پناه، رسول؛ بارانی، صمد؛ اشرف‌زاده، عارف و آتشی، غلامحسین (1403). تأثیر قابلیت‌های نـوآوری خـدمات پویـا بـر عملکرد شرکت‌ها: نقش تعدیلگر پویایی محیطی درک‌شده و نقش میانجی نوآوری خدمات و مزیت رقابتی. مدیریت بازرگـانی، ۱۶(۱)، ۱۳۷-۱۶۶.
 
References
Abd Aziz, N. N. & Samad, S. (2016). Innovation and competitive advantage: Moderating effects of firm age in foods manufacturing SMEs in Malaysia. Procedia Economics and Finance, 35, 256-266.‏
Agazu, B. G. & Kero, C. A. (2024). Innovation strategy and firm competitiveness: a systematic literature review. Journal of Innovation and Entrepreneurship, 13(1), 24.‏
Aghazadeh, H., Hassangholi pour yassouri, T., Mehrnoush, M., Latifi, M. M. & Soleimani, S. (2019). Designing an open innovation-based sales model in the construction industry (Case study: Iranian Atlas Construction Companies Group). Business Management, 11(2), 221-240. (in Persian)
Ahuja, G. (2000). Collaboration networks, structural holes, and innovation: A longitudinal study. Administrative Science Quarterly, 45(3), 425-455.‏
Akpa, V. O., Asikhia, O. U. & Nneji, N. E. (2021). Organizational culture and organizational performance: A review of literature. International Journal of Advances in Engineering and Management, 3(1), 361-372.
Alvarenga, A., Matos, F., Godina, R. & CO Matias, J. (2020). Digital transformation and knowledge management in the public sector. Sustainability, 12(14), 5824.
Appelbaum, S.H., Calla, R., Desautels, D. & Hasan, L. (2017). The challenges of organizational agility (part 1). Industrial and Commercial Training, 49(1), 6-14.
Arabiun, A., Tajpour, M. & Zahedi, M.R. (2024). The effect of digital leadership on the performance of businesses: the mediating role of organizational entrepreneurship. International Journal of Human Capital in Urban Management, 9(1).‏
Arditi, D., Nayak, S. & Damci, A. (2017). Effect of organizational culture on delay in construction, International Journal of Project Management, 35(2), 136-147.
Arman, H., Hadi-Vencheh, A., Arman, A. & Moslehi, A. (2021). Revisiting the approximated weight extraction methods in fuzzy analytic hierarchy process. International Journal of Intelligent Systems, 36(4), 1644-1667.‏
Audretsch, B.D. & Belitski, M. (2023). The limits to open innovation and its impact on innovation performance. Technovation, 119, 102519.‏
Barrett, G., Dooley, L. & Bogue, J. (2021). Open innovation within high-tech SMEs: A study of the entrepreneurial founder's influence on open innovation practices. Technovation, 103, 102232.‏
Bartlett, C. A. & Ghoshal, S. (1995). Changing the role of top management: beyond systems to people. Harvard Business Review, 73(3), 132-142.‏
Beck, S., Bergenholtz, C., Bogers, M., Brasseur, T. M., Conradsen, M. L., Di Marco, D., ... & Xu, S. M. (2022). The Open Innovation in Science research field: a collaborative conceptualisation approach. Industry and Innovation, 29(2), 136-185.
Belderbos, R., Carree, M. & Lokshin, B. (2004). Cooperative R&D and firm performance. Research Policy, 33(10), 1477-1492.‏
Bleier, A., Goldfarb, A. & Tucker, C. (2020). Consumer privacy and the future of data-based innovation and marketing. International Journal of Research in Marketing, 37(3), 466-480.
Bogers, M., Zobel, A. K., Afuah, A., Almirall, E., Brunswicker, S., Dahlander, L., ... & Ter Wal, A. L. (2017). The open innovation research landscape: Established perspectives and emerging themes across different levels of analysis. Industry and Innovation, 24(1), 8-40.
Budiyono, A. (2023). Startups and Open Innovation: Leveraging Collaboration for Success. Progress and Communication in Sciences, 5(1).
Carmona-Lavado, A., Cuevas-Rodríguez, G., Cabello-Medina, C. & Fedriani, E. M. (2021). Does open innovation always work? The role of complementary assets. Technological Forecasting and Social Change, 162, 120316.
Cavallo, A., Burgers, H., Ghezzi, A. & Van de Vrande, V. (2022). The evolving nature of open innovation governance: A study of a digital platform development in collaboration with a big science centre. Technovation, 116, 102370.‏
Chaithanapat, P., Punnakitikashem, P., Oo, N. C. K. K. & Rakthin, S. (2022). Relationships among knowledge-oriented leadership, customer knowledge management, innovation quality and firm performance in SMEs. Journal of Innovation & Knowledge, 7(1), 100162.
Cheng, C. C. & Huizingh, E. K. (2014). When is open innovation beneficial? The role of strategic orientation. Journal of Product Innovation Management, 31(6), 1235-1253.‏
Curley, M. (2016). Twelve principles for open innovation 2.0. Nature, 533(7603), 314-316.
Dereli, D. D. (2015). Innovation management in global competition and competitive advantage. Procedia-Social and behavioral sciences, 195, 1365-1370.‏
Distanont, A. & Khongmalai, O. (2020). The role of innovation in creating a competitive advantage. Kasetsart Journal of Social Sciences, 1-7.
Dwivedi, A. & Pawsey, N. (2023). Examining the drivers of marketing innovation in SMEs. Journal of Business Research, 155, 113409.
Fakharyan, M., Hosseinzadeh, A. & Bastam, H. (2024). Service Innovation in Customer Value Co-Creation: The Mediating Role of Customer Engagement in the Hospitality Industry – A Case Study. Journal of Business Management, 16(1), 167- 193. (in Persian)
Goksoy, A., Vayvay, O. & Ergeneli, N. (2013). Gaining competitive advantage through innovation strategies: An application in warehouse management processes. American Journal of Business and Management, 2(4), 304e321.
Greco, M., Grimaldi, M. & Cricelli, L. (2016). An analysis of the open innovation effect on firm performance. European Management Journal, 34(5), 501-516.‏
Grimaldi, M., Corvello, V., De Mauro, A. & Scarmozzino, E. (2017). A systematic literature review on intangible assets and open innovation. Knowledge Management Research & Practice, 15(1), 90-100.
Grimpe, C., Sofka, W., Bhargava, M. & Chatterjee, R. (2017). R&D, marketing innovation, and new product performance: a mixed methods study. Journal of product innovation management, 34(3), 360-383.
Gupta, S., Malhotra, N. K., Czinkota, M. & Foroudi, P. (2016). Marketing innovation: A consequence of competitiveness. Journal of business research, 69(12), 5671-5681.
Gusakov, A. A., Haque, A.U & Jogia, A. V. (2020). Mechanisms to support open innovation in smart tourism destinations: Managerial perspective and implications. Polish Journal of Management Studies, 21(2), 142-161.
Haefner, N., Wincent, J., Parida, V. & Gassmann, O. (2021). Artificial intelligence and innovation management: A review, framework, and research agenda. Technological Forecasting and Social Change, 162, 120392.
Hajaran, F., Radfar, R., Divandari, A. & Fadaei, D. (2022). Presenting a green banking model based on innovation management components for sustainable competitive advantage. Financial Economics (Financial Economics and Development), 16(58), 257-280.
(in Persian)
Hajizadeh, Z., Rajabpour, E., Ahmadi, H. & Esmaeilpour, M. (2023). Corporate Social Responsibility's Influence on Product Innovation: Spotlight on the Mediating Role of Employer Branding (A Case Study of Medium and Large Manufacturing Firms in Bushehr City). Journal of Business Management, 15(4), 722-746. (in Persian)
Huggins, R., Prokop, D. & Thompson, P. (2020). Universities and open innovation: The determinants of network centrality. The Journal of Technology Transfer, 45, 718-757.
Jabeen, F., Belas, J., Santoro, G. & Alam, G. M. (2023). The role of open innovation in fostering SMEs’ business model innovation during the COVID-19 pandemic. Journal of knowledge management, 27(6), 1562-1582.
Jasimuddin, S. M. (2012). Knowledge Management: An Interdisciplinary Perspective (Vol. 11). World Scientific Publishing Company.‏
Jung, K. B., Kang, S. W. & Choi, S. B. (2020). Empowering leadership, risk-taking behavior, and employees’ commitment to organizational change: The mediated moderating role of task complexity. Sustainability, 12(6), 2340.
Kahraman, C., Cebeci, U. & Ruan, D. (2004). Multi-attribute comparison of catering service companies using fuzzy AHP: The case of Turkey. International journal of production economics, 87(2), 171-184.‏
Kamali-Ardakani, M., Rezaipour, M. & Mohammadi, M. (2019). Introduction to the macro environment and market structure of the home appliance industry: Challenges and opportunities. Business Reviews, 17(98), 66-84. (in Persian)
Kara, K., Yalçın, G. C., Acar, A. Z., Simic, V., Konya, S. & Pamucar, D. (2024). The MEREC-AROMAN method for determining sustainable competitiveness levels: A case study for Turkey. Socio-Economic Planning Sciences, 91, 101762.‏
Khalf, G. A. & Ali, S. M. (2024). The Role Of Innovative Marketing In Enhancing Creativity Of Industrial Organizations. Journal of Economics and Administrative Sciences, 30(140), 172-187.‏
Kumar, V. & Pansari, A. (2016). Competitive advantage through engagement. Journal of marketing research, 53(4), 497-514.
Kumari, P., Shankar, A., Behl, A., Pereira, V., Yahiaoui, D., Laker, B., ... & Arya, V. (2024). Investigating the barriers towards adoption and implementation of open innovation in healthcare. Technological Forecasting and Social Change, 200, 123100.‏
Lassen, A.H. (2015). The back-end of user centred innovation, Conference Proceedings, 16th International CINet Conference, Pursuing Innovation Leadership, Stockholm, September 13-15.
Lazzarotti, V., Bengtsson, L., Manzini, R., Pellegrini, L. & Rippa, P. (2017). Openness and innovation performance: an empirical analysis of openness determinants and performance mediators. European Journal of Innovation Management, 20(3), 463-492.‏
Leckel, A., Veilleux, S. & Dana, L. P. (2020). Local Open Innovation: A means for public policy to increase collaboration for innovation in SMEs. Technological Forecasting and Social Change, 153, 119891.
Lee, K. L. (2021). The trend of women’s wear design by the SCAMPER method-Focused on the 2010 S/S~ 2020 S/S fashion collection. 29(1), 28-47.
Lichtenthaler, U. (2011). Open innovation: Past research current debates, and future directions. The Academy of Management Perspectives, 25(1), 75–93.
Lim, K., Chesbrough, H. & Ruan, Y. (2010). Open innovation and patterns of R&D competition. International Journal of Technology Management, 52(3/4), 295-321.‏
Lu, Q. & Chesbrough, H. (2022). Measuring open innovation practices through topic modelling: Revisiting their impact on firm financial performance. Technovation, 114, 102434.
Mafimisebi, O. P. (2024). Open Innovation and Risk. In Reference Module in Social Sciences. Elsevier.
Mandegari, B., Azar, A. & Rajabzadeh Ghatri, A. (2015). Prioritizing Innovation Management Tools Based on Knowledge Economy Indicators: AHP Model. Industrial Technology Development Quarterly, 13(25), 33-44. (in Persian)
Manzini, R., Lazzarotti, V. & Pellegrini, L. (2017). How to remain as closed as possible in the open innovation era: the case of Lindt & Sprüngli. Long range planning, 50(2), 260-281.
Medase, K. & Barasa, L. (2019). Absorptive capacity, marketing capabilities, and innovation commercialisation in Nigeria. European Journal of Innovation Management, 22(5), 790-820.
Mohammad Shafiee, M. (2022). Competitive advantage via intellectual capital: a moderated mediation analysis. Journal of Intellectual Capital, 23(5), 957-997.
Mohammad Shafiee, M. & Arman, A. (2024). Determining the factors of innovative marketing within the framework of competitive advantage dimensions using the network analysis process (Case study: Entekhaab Industrial Group). The 20th International Conference on Management. (in Persian)
Mohammad, T. & Khassawneh, O. (2022). The impact of humor on work efficiency at workplace: An empirical examination in tourism and hospitality sector in The United Arab Emirates. Journal of Business Strategy Finance and Management, 4, 91-110.
Moretti, F. & Biancardi, D. (2020). Inbound open innovation and firm performance. Journal of Innovation & Knowledge, 5(1), 1-19.‏
Muller, A. & Hutchins, N. (2012). Open innovation helps Whirlpool Corporation discover new market opportunities. Strategy & Leadership, 40(4), 36-42.‏
Nosratpanah, R., Barani, S., Ashrafzadeh, A. & Atashi, Gh. (2024). The Effect of Dynamic Service Innovation Capabilities on Firm Performance: The Moderating Role of Perceived Environmental Dynamism and the Mediating Role of Service Innovation and Competitive Advantage. Journal of Business Management, 16(1), 137-166. (in Persian)
Obaid, H. (2022). The Role of Human Resources Practices in Open innovation.‏
Oktari, R. S., Munadi, K., Idroes, R. & Sofyan, H. (2020). Knowledge management practices in disaster management: Systematic review. International Journal of Disaster Risk Reduction, 51, 101881.
Onişor, L. F. (2015). Marketing techniques enhance closed innovation to form open innovation. Procedia Economics and Finance, 32, 298-306.
Papa, A., Dezi, L., Gregori, G. L., Mueller, J. & Miglietta, N. (2020). Improving innovation performance through knowledge acquisition: the moderating role of employee retention and human resource management practices. Journal of Knowledge Management, 24(3), 589-605.‏
Porter, M. (2015). The competitive advantage of the inner city. In The city reader (pp. 358-371). Routledge.
Purchase, S. & Volery, T. (2020). Marketing innovation: a systematic review. Journal of Marketing Management, 36(9-10), 763-793
Quaye, D. & Mensah, I. (2019). Marketing innovation and sustainable competitive advantage of manufacturing SMEs in Ghana. Management Decision, 57(7), 1535-1553.
Qureshi, M. I., Parveen, S., Abdullah, I. & Dana, L. P. (2021). Reconceptualizing the interventions of open innovation systems between the nexus of quadruple organization cultural dynamics and performance. Quality & Quantity, 55, 1661-1681.
Rehman, S., Asif, T., Nasir, A., Ullah, A. & Noor, N. (2024). Harnessing knowledge management for green product competitive advantage with green process innovation as a mediator. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 10(2), 100274.‏
Robbins, P., O’Gorman, C., Huff, A. & Moeslein, K. (2021). Multidexterity—A new metaphor for open innovation. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(1), 99.
Ronda-Pupo, G. & Guerras-Martin, L., (2012). Dynamics of the evolution of the strategy concept 19622008: A co-word analysis. Strategic Management Journal, 33(2), 162-188.
Saaty, T. L. (1990). The analytic hierarchy process in conflict management. International Journal of Conflict Management, 1(1), 47-68.‏
Saeidi Motlagh, M. & Karimi Shad, F. (2022). Open Innovation in the Home Appliance Industry. Biosystems Innovation Quarterly, 2(4), 37-52. (in Persian)
Safardoust, A., Pourqasem Sostani, M. & Salami, R. (2023). Identifying strategic components affecting the position of small home appliance industry. Journal of Strategic Management Studies, 14(53), 1-24. doi: 10.22034/smsj.2023.169392 (in Persian)
Sahafzadeh, A. & Haghighi, M. (2022). Designing a model to strengthen Iranian brands with a focus on the open innovation approach in the home appliance industry. Modern Marketing Research, 12(4), 91-112. (in Persian)
Sahoo, S., Kumar, S., Donthu, N. & Singh, A. K. (2024). Artificial intelligence capabilities, open innovation, and business performance–Empirical insights from multinational B2B companies. Industrial Marketing Management, 117, 28-41.‏
Sarifuddin, M., Isnarto, I. & Wiyanto, W. (2021). Students' Critical Thinking Ability Reviewed Learning Styles in Learning with SCAMPER Method the Assisted by E-Module. Unnes Journal of Mathematics Education Research, 10(2), 188-194.
Saunila, M. (2020). Innovation capability in SMEs: A systematic review of the literature. Journal of Innovation & knowledge, 5(4), 260-265.
Saura, J. R., Palacios-Marqués, D. & Ribeiro-Soriano, D. (2023). Exploring the boundaries of open innovation: Evidence from social media mining. Technovation, 119, 102447.‏
Shariatnejad, A., Mousavi, S. N. & Naserpour, M. (2022). Designing a model for the implementation of the social bundling strategy in the home appliance industry. Journal of Business Management, 14(3), 475-494. (in Persian)
Singh-Sandhawalia, B. & Dalcher, D. (2011). Developing knowledge management capabilities: a structured approach. Journal of Knowledge Management, 15(2), 313-328.‏
Sivam, A., Dieguez, T., Ferreira, L. P. & Silva, F. J. (2019). Key settings for successful open innovation arena. Journal of Computational Design and Engineering, 6(4), 507-515.
Teece, D. J. (2020). Hand in glove: Open innovation and the dynamic capabilities framework. Strategic Management Review, 1(2), 233-253.
Temiz, S. (2021). Open innovation via crowdsourcing: a digital only hackathon case study from Sweden. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 7(1), 39.
Troise, C., Tani, M., Dinsmore Jr, J. & Schiuma, G. (2021). Understanding the implications of equity crowdfunding on sustainability-oriented innovation and changes in agri-food systems: Insights into an open innovation approach. Technological Forecasting and Social Change, 171, 120959.
Wagner, J. A. & Hollenbeck, J. R. (2020). Organizational behavior: Securing competitive advantage. Routledge.
West, J. & Bogers, M. (2017). Open innovation: current status and research opportunities. Innovation, 19(1), 43-50.
Wu, J. Z. & Tiao, P. J. (2018). A validation scheme for intelligent and effective multiple criteria decision-making. Applied Soft Computing, 68, 866-872.‏
Wyrwich, M., Steinberg, P. J., Noseleit, F. & de Faria, P. (2022). Is open innovation imprinted on new ventures? The cooperation-inhibiting legacy of authoritarian regimes. Research Policy, 51(1), 104409.
Yun, J. J., Zhao, X., Jung, K. & Yigitcanlar, T. (2020). The culture for open innovation dynamics. Sustainability, 12(12), 5076.
Zadeh, L. (1965). Fuzzy sets. Information and Control, 8(3), 338-353.‏
Zhang, X., Chu, Z., Ren, L. & Xing, J. (2023). Open innovation and sustainable competitive advantage: The role of organizational learning. Technological Forecasting and Social Change, 186, 122114.‏
Zhao, S., Sun, Y. & Xu, X. (2016). Research on open innovation performance: a review. Information technology and management, 17, 279-287.‏