شناسایی عوامل مؤثر بر فرایند تصمیم‌گیری خرید برخط با تأکید بر تصویر ایدئال خود مجازی با رویکرد‌های شناختی: روش فراترکیب

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

2 دانشجوی‌کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی بین‌المللی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

10.22059/jibm.2024.364016.4640

چکیده

هدف: تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان و در اصل، فرایند تصمیم‌گیری خرید مصرف‌کنندگان و مشتریان، یکی از اصول اولیه و بنیادی در مفهوم کلی رفتار مصرف‌کننده است که در این حوزه نیز اهمیت بسیاری یافته است. در عصر حاضر، افزایش فناوری‌ها، سَبک زندگی ما و به‌طبع، فرایند خرید را نیز تغییر داده است. امروزه خرید مجازی و برخط و همچنین، خرید از پلتفرم‌های اینترنتی در جهت رفع نیازها، به‌دلیل مزایا و سهولت آن، در زندگی کنونی مصرف‌کنندگان کاربرد بسیاری دارد و در کانون توجه قرار گرفته است. خرید برخط، به جنبۀ فراگیری از فرهنگ مصرف‌کنندۀ مدرن تبدیل شده است؛ به‌طوری که امروزه، تصمیم خرید برخط به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از رفتار مصرف‌کننده شناخته شده است. رفتار خرید و درک نحوۀ تصمیم‌گیری افراد، امروزه عنصری حیاتی و لازم برای شرکت‌ها و کسب‌وکارها محسوب می‌شود؛ به‌ویژه کسب‌وکارهای برخط و حوزۀ تجارت الکترونیکی که هدف آن‌ها عملکردی با بهره‌وری بیشتر و رضایتمندی مشتریان است. در عصر دیجیتال، جایی که رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نقش اصلی را در زندگی ما ایفا می‌کنند، مفهوم تصویر ایدئال خود مجازی، به‌عنوان عاملی برجسته و مؤثر بر رفتار مصرف‌کننده، به‌ویژه در حوزۀ خرید برخط، پدیدار شده است. با ظهور شگفت‌انگیز فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی و شکل‌گیری دنیایی مجازی از ارتباطات و تعاملات، مفهوم‌ها و برداشت‌های افراد از خود حقیقی و ایدئال نیز به این دنیای مجازی سرایت کرده است و به‌دلیل حضور افراد در تعاملات و فعالیت‌های پُررنگ آنان در رسانه‌های اجتماعی، تعریف هویت دیجیتال و همچنین، هویت ایدئال در فضای مجازی، به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. درک عوامل شناختی‌ای که زیربنای تصویر ایدئال مجازی از خود هستند، برای طراحی راهبردهای بازاریابی و ارتباط با مشتریان حائز اهمیت است. هدف از اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺷﻨﺎﺳﺎﻳﻲ عوامل مؤثر ﺑﺮ فرایند تصمیم‌گیری خرید برخط با تأکید بر تصویر ایدئال خود مجازی و رویکردهای شناختی، در ﭘﺎﺳﺦ ﺑﻪ اﻳﻦ پرسش اﺳﺖ ﻛﻪ چه عواملی بر فرایند تصمیم‌گیری خرید برخط با تأکید بر تصویر ایدئال خود مجازی مؤثرند.
روش: پژوهش حاضر از لحاظ روش، کیفی و بر اساس رویکرد فراترکیب اجرا شده است. مطالعات مرتبط انجام شده در زمینۀ تصمیم‌گیری خرید برخط و تصویر ایدئال خود مجازی، جامعۀ پژوهش را تشکیل می‌دهند که این اسناد بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۳ در نشریه‌های معتبر علمی جست‌وجو شدند. در نهایت ۷۴ مقاله، به‌عنوان نمونه انتخاب و پس از تحلیل محتوای آن‌ها، عوامل مؤثر بر فرایند تصمیم‌گیری خرید برخط با تأکید بر تصویر ایدئال خود مجازی استخراج شد.
یافته‌ها: کدهای فرعی که نشان‌دهندۀ عوامل مؤثر بر فرایند تصمیم‌گیری خرید برخط با تأکید بر تصویر ایدئال خود مجازی است، در پژوهش استخراج شد. در مرحلۀ بعدی، با استفاده از این کدها و با توجه به نزدیکی معانی و مفاهیم آن‌ها، ۱۹ کد محوری (تم) تعیین و تعریف شد و در مرحلۀ نهایی، کدهای محوری تدوین شده، ذیل ۷ مؤلفه اصلی قرار گرفتند. این مؤلفه‌ها عبارت‌اند از: ۱. هویت و خودپندارۀ واقعی و ایدئال؛ ۲. تصویر بدن و تفاوت‌های جنسیتی؛ ۳. عوامل فرهنگی، اجتماعی و جمعیت‌شناختی؛ ۴. رفتار خرید و عوامل بازاریابی و تجاری؛ ۵. عوامل درونی و روان‌شناختی؛ ۶. بستر برخط و فناوری‌های مجازی و ارتباطی؛ ۸. فرایندهای ذهنی و شناختی.
نتیجه‌گیری: در این پژوهش عوامل هویت و خودپندارۀ واقعی و ایدئال، تصویر بدن و تفاوت‌های جنسیتی، عوامل فرهنگی، اجتماعی و جمعیت‌شناختی، رفتار خرید و عوامل بازاریابی و تجاری، عوامل درونی و روان‌شناختی، بستر برخط و فناوری‌های مجازی و ارتباطی و فرایندهای ذهنی و شناختی، به‌عنوان عوامل اثرگذار بر فرایند تصمیم‌گیری خرید برخط با توجه به تصویر ایدئال خود مجازی شناسایی شدند که شناخت و درک این عوامل هنگام تصمیم‌گیری خرید، می‌تواند در تحلیل رفتار مصرف‌کنندگان و بهبود تجربۀ مشتریان در فروشگاه‌های برخط و خرید مجازی، روان‌شناسی مصرف‌کنندگان، خرید موفق و رضایت‌بخش مشتریان، طراحی محصول، طراحی وبسایت و فروشگاه‌های برخط و افزایش فروش و سودآوری کسب‌وکارهای برخط و حوزه تجارت الکترونیک مؤثر و بااهمیت باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying Factors Influencing Online Shopping Decisions: The Role of Virtual Ideal Self-Image and Cognitive Approaches through Meta-Synthesis

نویسندگان [English]

  • Amir Mohammad Colabi 1
  • Abbas Goodarzi 2
1 Assistant Prof., Department Business Management, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
2 MSc. Student, Department of International Business Management, Faculty of Management and Economics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective
Consumer decision-making, particularly the purchase decision process, is a fundamental aspect of consumer behavior and holds significant importance in this field. Advancements in technology have transformed lifestyles, including the buying process. Today, virtual and online shopping, along with shopping through internet platforms, are widely popular due to their convenience and advantages in meeting consumers' needs. As a result, online shopping has become a central aspect of modern consumer culture, with the online shopping decision now recognized as an integral part of consumer behavior. Understanding consumer buying behavior and decision-making is crucial for companies, particularly in online businesses and e-commerce, as it plays a key role in achieving high productivity and customer satisfaction. "In the digital age, where media and social networks play a central role in our lives, the concept of the virtual ideal self-image has become a significant factor in consumer behavior, particularly in online shopping. With the rapid rise of virtual spaces and social media, people's perceptions of their real and ideal selves have extended into this virtual realm. As individuals engage in dynamic interactions and activities on social media, defining both digital and ideal identities within this virtual space has become inevitable. One of the basic issues in consumer behavior is how consumers develop, adapt, and use strategies and decision-making processes. The purpose of this study is to identify the factors that influence the decision-making process of online shopping, with a particular emphasis on the virtual ideal self-image and cognition approaches. The research aims to answer the question of what factors are effective in the decision-making process of online shopping, with a focus on the virtual ideal self-image.
 
Methodology
To identify the effective components of the decision-making process of online shopping with an emphasis on the virtual ideal image, a meta-synthesis research method was employed. The strategy and process for searching and selecting articles were determined, and relevant and validated articles were extracted between 2000 and 2023. After refining the articles, content analysis was performed on the final 74 articles.
 
Findings
The research identified sub-codes that represent the factors influencing the online shopping decision-making process, with an emphasis on the virtual ideal self-image. Using these codes and based on the similarity of their meanings and concepts, 19 core codes (themes) were identified and defined. In the final stage, these core codes were organized into seven main clusters: identity and real and ideal self-concept, body image, and gender differences, cultural, social, and demographic factors, shopping behavior and marketing and commercial factors, internal and psychological factors, online platforms and virtual and communication technologies, mental, and cognitive processes.
 
Conclusion
The popularity of online shopping and the increasing trend of this type of purchase of goods and services has greatly increased in the past few years and has changed the way consumers make decisions. Although traditional brick-and-mortar stores are still used by consumers, consumers are increasingly turning to online shopping to make purchases that meet their various needs while enjoying the advantages of online shopping. This research identified a range of factors that influence the decision-making process of online shopping, including real and ideal identity and self-concept factors, body image and gender differences, cultural, social, and demographic factors, shopping behavior and marketing and commercial factors, internal and psychological factors, online platforms and virtual communication technologies and processes, and mental and cognitive factors. Understanding these factors is crucial for analyzing consumer behavior and improving the customer experience in online stores and virtual shopping. By taking these factors into account, businesses can enhance consumer psychology, facilitate successful and satisfactory shopping experiences, optimize product and website design, and ultimately increase sales and profitability in the e-commerce field.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Meta-synthesis approach
  • Online shopping
  • Self-concept
  • Virtual ideal self-image
اصغرپور ماسوله، احمدرضا و داوری، حدا (1401). نشانه‌شنای هویت مصرفی در میان کاربران پُرمخاطب ایرانی شبکۀ اجتماعی اینستاگرام. فصلنامه علمی رسانه، 33(2)، 171- 192.
اصلاحی، فاطمه؛ میراحمدی، سیدمحمدرضا؛ آقاجانی، مجتبی (1403). شناسایی ابعاد و پیامدهای تجربه دیجیتال مشتری به‌روش پدیدارشناسی. مدیریت بازرگانی، 16(1)، 194-215.
اکبری، محسن؛ سیدحسن، آل‌طه؛ حاتمی‌نژاد، محمد (1398). تأثیر هم‌خوانی تصویر خود واقعی و ایدئال بر تجربه، رضایت و ارتباط دهان‌به‌دهان گردشگران کیش، مطالعات اجتماعی گردشگری، 14(7)، 309-338.
باقری، شهلا؛ ربیعی، مرجان؛ اکبری، الهام؛ قاسمی، عاصمه (1400). مطالعه فرایند هویت‌یابی زنان در شبکه‌های اجتماعی (موردمطالعه: زنان کاربر اینستاگرام). مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران، 10(4)، 1029-1059.
راودراد، اعظم؛ گیشنیزجانی، گلنار (1396). گونه‌شناسی الگوهای بازنمایی بدن رسانه‌ای کاربران ایرانی در اینستاگرام. مطالعات رسانه‌های نوین، 3(10)، 265-310.
زارع‌پور نصیرآبادی، ابراهیم؛ غیاث آبادی فراهانی، مریم؛ صادقی، محمد (1402). بررسی تأثیر خودافشایی، نگرانی‌های حریم خصوصی و میزان خشنودی بر آسودگی خاطر در بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی (نمونه‌پژوهی: مشتریان دیجی‌کالا)، مدیریت بازرگانی، 15(3)، 622-645.
شیرمحمدی، یزدان؛ آهنگران، جعفر؛ عادل پناه، امید (1402). اثر اصالت برند مقصد و هم‌خوانی خودپنداره با برند بر وفاداری با توجه به نقش تعامل با برند (مورد مطالعه: شهر اصفهان)، گردشگری و توسعه، 12(1)، 247-260.
صمدزاده، الهام؛ عبدالوند، محمدعلی (1397). شناسایی عوامل مؤثر بر انتخاب راهبردهای رفتار جبرانی مصرف کننده در مواجهه با ناهم‌خوانی بین خود واقعی و خود ایدئال. پژوهش‌های مدیریت راهبردی، 70(24)، 91-115.
علیا، مسعود؛ هاشمی‌نسب، ‌مژده (1398). بیان خود از طریق انتخاب تصویر پروفایل در میان کاربران زن ایرانی در شبکه‌های اجتماعی با تکیه بر نظریۀ نمایشی گافمن. زن در فرهنگ و هنر، 42(11)، 599-626.
قائدامینی هارونی، عباس؛ ابراهیم‌زاده دستجردی، رضا؛ پورقاسمی، شهرزاد؛ پور قاسمی، فیروزه (1402). ارتباط بین خودپنداره و سبک‌های مصرف از طریق نقش واسطه‌ای تبلیغات اثربخش در صنعت مُدوپوشاک زنان در میان شهروندان اصفهانی. بررسی‌های مدیریت رسانه، 2(3)، 391-413.
کریمی، بهزاد؛ دلاور، علی و فرهنگی، علی اکبر (1400). اینستاگرام: تجربۀ جدید دیدن و دیده‌شدن و پیامدهای آن. فصلنامه علمی رسانه، 32(1)، 29-51.
معینی، حسین؛ جامی‌پور، مونا؛ ابراهیمی دلاور، فاطمه (1396). تأثیر قابلیت‌های تجارت اجتماعی بر نگرش مشتریان به خرید به واسطۀ اعتماد (مطالعۀ موردی: کاربران اینستاگرام)، مدیریت بازرگانی، 9(1)، 173-192.
نجفی، کبری؛ حیدرزاده هنزایی، کامبیز؛ خون سیاوش، محسن (1400). واکاوی نقش کالاپردازی بصری (نوع مانکن) بر رفتار خرید بانوان با نقش تعدیلگر نوع فروشگاه و هدف مشتری: با رویکرد پژوهش تجربی، مدیریت بازرگانی، 13(1)، 247-272.
 
References
Aguirre-Rodriguez, A., Bosnjak, M. & Sirgy, M. J. (2012). Moderators of the self-congruity effect on consumer decision-making: A meta-analysis. Journal of Business Research, 65(8), 1179-1188.
Ahadzadeh, A. S., Sharif, S. P. & Ong, F. S. (2017). Self-schema and self-discrepancy mediate the influence of Instagram usage on body image satisfaction among youth. Computers in Human Behavior, 68(2), 8-16.
Ahn, J. (2019). Cognitive antecedents and affective consequences of customers’ self-concept in brand management: A conceptual model. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 31(5), 2114-2128.
Akbari, M., Ale Taha, S. H. & Hataminejad, M. (2022). The Effect of Self and Social Congruity on Tourists’ Satisfaction, Experience and WOM in Kish. Social Studies in Tourism, 14(7), 309-338. (in Persian)
Aksar, I. A., Firdaus, A. & Pasha, S. A. (2023). Virtual vs. Real Self: Gendered Presentation and Everyday Performance of Virtual Selfhood–A Case Study of Pakistan. Journal of Communication Inquiry, 47(1), 84-114.
Alamsyah, D. P. & Febriani, R. (2020). Green customer behaviour: Impact of green brand awareness to green trust. Journal of Physics: Conference Series, 28(3), 32-48.
Arabnarmi, B. & Ramezanzade, H. (2020). The Ideal Body Image and Perceived Body Image in Different Age Groups of Women: The Role of Body Image Flexibility1. 32(2),34-45.
Asgharpour Masouleh, A. & Davari, H. (2022). Semiotics of consumer identity of most popular Iranian users of Instagram. Rasaneh, 33(2), 171-192. (in Persian)
Astakhova, M., Swimberghe, K. R. & Wooldridge, B. R. (2017). Actual and ideal-self congruence and dual brand passion. Journal of Consumer Marketing. 24(3), 23-39.
Bagheri, S., Rabiee, M., Akbari, E. & Ghasemi, A. (2021). Study of the Process of Identifying Women in Social Networks (Case Study: Women Instagram Users). Quarterly of Social Studies and Research in Iran, 10(4), 1029-1059. (in Persian)
Bennett, R. & Vijaygopal, R. (2018). Consumer attitudes towards electric vehicles: Effects of product user stereotypes and self-image congruence. European Journal of Marketing, 52(3/4), 499-527.
Bessière, K., Seay, A. F. & Kiesler, S. (2007). The ideal elf: Identity exploration in World of Warcraft. Cyberpsychology & behavior, 10(4), 530-535.
Bij de Vaate, N. A., Veldhuis, J. & Konijn, E. A. (2022). Ethno-racial identity and digitalisation in self-presentation: a large-scale Instagram content analysis. Behaviour & Information Technology, 3(4), 1-16.
Bobadilla, J., Ortega, F., Gutiérrez, A. & Alonso, S. (2020). Classification-based deep neural network architecture for collaborative, filtering recommender systems. 15(3), 38-22.
Boyatzis, R. & Dhar, U. (2022). Dynamics of the ideal self. Journal of Management Development, 41(1), 1-9.
Brotzeller, F. & Gollwitzer, M. (2024). Exploring asymmetries in self-concept change after discrepant feedback. Personality and Social Psychology Bulletin, 13(22), 45-58.
Buyukaslan, E., Baytar, F. & Kalaoglu, F. (2020). Exploring the factors influencing consumers’ virtual garment fit satisfactions. Research Journal of Textile and Apparel, 24(4), 375-388.
Castro, L. & Marquez, J. (2017). The use of Facebook to explore self-concept: analysing Colombian consumers. Qualitative Market Research: An International Journal. 2(7), 45-56.
Chen, H. & Chen, H. (2020). Understanding the relationship between online self-image expression and purchase intention in SNS games: A moderated mediation investigation. Computers in human behavior, 112(1), 106-123.
Chen, L., Halepoto, H., Liu, C., Kumari, N., Yan, X., Du, Q. & Memon, H. (2021). Relationship analysis among apparel brand image, self-congruity, and consumers’ purchase intention. Sustainability, 13(22), 12770.
Choi, S. M. & Rifon, N. J. (2012). It is a match: The impact of congruence between celebrity image and consumer ideal self on endorsement effectiveness. Psychology & marketing, 29(9), 639-650.
Choi, T. R. & Sung, Y. (2018). Instagram versus Snapchat: Self-expression and privacy concern on social media. Telematics and informatics, 35(8), 2289-2298.
Chua, T. H. H. & Chang, L. (2016). Follow me and like my beautiful selfies: Singapore teenage girls’ engagement in self-presentation and peer comparison on social media. Computers in human behavior, 55(3), 190-197.
Coppola, D. (2022). E-commerce as share of total retail sales worldwide 2015-2025. Statista. https://www.statista.com/statistics/534123/e-commerce-share-ofretail-sales-worldwide/ Accessed, 25.
Crystal, J. (2019). Comparative approaches to metacognition: Prospects, problems, and the future. Animal Behavior and Cognition, 6(4), 254-261.
Das, G. (2015). Linkages between self-congruity, brand familiarity, perceived quality and purchase intention: A study of fashion retail brands. Journal of Global Fashion Marketing, 6(3), 180-193.
Dittmar, H. (2005). A new look at “compulsive buying”: Self–discrepancies and materialistic values as predictors of compulsive buying tendency. Journal of Social and Clinical Psychology, 24(6), 832-859.
Dunn, R. A. & Guadagno, R. E. (2012). My avatar and me–Gender and personality predictors of avatar-self discrepancy. Computers in human behavior, 28(1), 97-106.
Ebrahimi, E., Sadeghvaziri, F. & Abyaneh, S. S. (2020). The dark side of consumer–brand relationship: Do ideal self-congruence, brand attachment and personality factors affect negative consumer behaviors? Iranian Journal of Management Studies, 13(2), 289-315.
Edelman, B. & Brandi, W. (2015). Risk, information, and incentives in online affiliate marketing. Journal of marketing research, 52(1), 1-12.
El-Shamandi Ahmed, K., Ambika, A. & Belk, R. (2023). Augmented reality magic mirror in the service sector: experiential consumption and the self. Journal of Service Management, 34(1), 56-77.
Eslahi, F., Mirahmadi, S. M. R. & Aghajani, M. (2024). Identifying the Dimensions and Consequences of Digital Customer Experience: A Phenomenological Study. Journal of Business Management, 16(1), 194-215. (in Persian)
Fastoso, F. & González-Jiménez, H. (2020). Materialism, cosmopolitanism, and emotional brand attachment: The roles of ideal self-congruity and perceived brand globalness. Journal of Business Research, 121, 429-437.
Fazli-Salehi, R., Torres, I. M., Madadi, R. & Zúñiga, M. Á. (2021). Multicultural advertising: The impact of consumers’ self-concept clarity and materialism on self-brand connection and communal-brand connection. Journal of Business Research, 137, 46-57.
Fota, A. (2022). Online Shopping Intentions: Antecedents and Moderators of Shopping Intention Formation in New Fields of E-Commerce. Springer Nature, 13(8), 32-56.
Fox, A. K., Bacile, T. J., Nakhata, C. & Weible, A. (2018). Selfie-marketing: exploring narcissism and self-concept in visual user-generated content on social media. Journal of Consumer Marketing, 35(1), 11-21.
Fu, H., Manogaran, G., Wu, K., Cao, M., Jiang, S. & Yang, A. (2020). Intelligent decision-making of online shopping behavior based on internet of things. International Journal of Information Management, 50, 515-525.
Gabriel, J., Ogbuigwe, T. & Ahiauzu, L. (2016). Online shopping systems in Nigeria: Evolution, trend and prospects. Asian Research Journal of Arts & Social Sciences, 1(4), 182-276.
Gai, K. (2018). Self-Construal and Its Implications for Marketing. Open Journal of Social Sciences, 6(05), 269.
Ghaedamini Harouni, A., Ebrahimzadeh Dastjardi, R., pour Ghasemi, S. & pour Ghasemi, F. (2023). The Relationship between Self-concept and Consumption Styles through the Mediating Role of Effective Advertising in the Women's Fashion and Clothing Industry among the Citizens of Isfahan. Media Management Review, 2(3), 391-413. (in Persian)
Giovannini, S., Xu, Y. & Thomas, J. (2015). Luxury fashion consumption and Generation Y consumers: Self, brand consciousness, and consumption motivations. Journal of fashion marketing and management. 23(3), 12-28.
Ha, S. & Im, H. (2012). Identifying the role of self-congruence on shopping behavior in the context of US shopping malls. Clothing and Textiles Research Journal, 30(2), 87-101.
He, H. & Mukherjee, A. (2007). I am, ergo I shop: does store image congruity explain shopping behaviour of Chinese consumers? Journal of Marketing Management, 23(5-6), 443-460.
Hollenbeck, C. R. & Kaikati, A. M. (2012). Consumers' use of brands to reflect their actual and ideal selves on Facebook. International Journal of Research in Marketing, 29(4), 395-405.
Hu, C., Kumar, S., Huang, J. & Ratnavelu, K. (2021). The expression of the true self in the online world: a literature review. Behaviour & Information Technology, 40(3), 271-281.
Hu, X., He, L. & Liu, J. (2022). The power of beauty: Be your ideal self in online reviews—an empirical study based on face detection. Journal of Retailing and Consumer Services, 67, 102975.
Huber, F., Eisele, A. & Meyer, F. (2018). The role of actual, ideal, and ought self‐congruence in the consumption of hedonic versus utilitarian brands. Psychology & marketing, 35(1), 47-63.
Isaranon, Y. (2019). The role of Facebook affirmation towards ideal self-image and self-esteem. The Journal of Behavioral Science, 14(1), 46-62.
Ismail, A. R., Nguyen, B., Chen, J., Melewar, T. & Mohamad, B. (2021). Brand engagement in self-concept (BESC), value consciousness and brand loyalty: a study of generation Z consumers in Malaysia. Young Consumers, 22(1), 112-130.
Jamal, A. & Al-Marri, M. (2007). Exploring the effect of self-image congruence and brand preference on satisfaction: the role of expertise. Journal of Marketing Management, 23(7-8), 613-629.
Jamal, Y., Islam, T., Ghaffar, A. & Sheikh, A. A. (2023). Factors driving consumer attitude to online shopping hate. Information Discovery and Delivery, 18(3), 20-34.
Japutra, A., Ekinci, Y. & Simkin, L. (2019). Self-congruence, brand attachment and compulsive buying. Journal of Business Research, 99(3), 456-463.
Japutra, A., Ekinci, Y., Simkin, L. & Nguyen, B. (2018). The role of ideal self-congruence and brand attachment in consumers’ negative behaviour: compulsive buying and external trash-talking. European Journal of Marketing, 52(3/4), 683-701.
Javornik, A., Marder, B., Pizzetti, M. & Warlop, L. (2021). Augmented self-The effects of virtual face augmentation on consumers' self-concept. Journal of Business Research, 130(1), 170-187.
Jin, S. V., Muqaddam, A. & Ryu, E. (2019). Instafamous and social media influencer marketing. Marketing Intelligence & Planning, 37(5), 567-579.
Karimi, B., Delavar, A. & Farhangi, A. A. (2021). Instagram: A new way of seeing and being seen and its consequences. Rasaneh, 32(1), 29-51. (in Persian)
Khaldi, A. (2014). The effect of virtual self congruency on consumer's involvement in social media and the motivation to consume social media. Journal of Business Studies Quarterly, 6(1), 184-193.
Kim, D., Jang, S. & Adler, H. (2015). What drives café customers to spread eWOM? Examining self-relevant value, quality value, and opinion leadership. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 27(2), 261-282.
Kim, H.-W., Chan, H. C. & Kankanhalli, A. (2012). What motivates people to purchase digital items on virtual community websites? The desire for online self-presentation. Information systems research, 23(4), 1232-1245.
Kim, J. J. (2023). Brand personality of global chain hotels, self-congruity, and self-discrepancy on customer responses. International Journal of Hospitality Management, 114(3), 103-119.
Kim, Y. & Sundar, S. S. (2012). Visualizing ideal self vs. actual self through avatars: Impact on preventive health outcomes. Computers in human behavior, 28(4), 1356-1364.
Ko, D. W. & Park, J. (2021). I am you, you are me: game character congruence with the ideal self. Internet Research, 31(2), 613-634.
Koo, W., Cho, E. & Kim, Y. K. (2014). Actual and ideal self-congruity affecting consumers’ emotional and behavioral responses toward an online store. Computers in Human Behavior, 36(3), 147-153.
Koo, W., Cho, E. & Kim, Y.-K. (2014). Actual and ideal self-congruity affecting consumers’ emotional and behavioral responses toward an online store. Computers in human behavior, 36, 147-153.
Kuo, H.C., Lee, C.C. & Chiou, W.-B. (2016). The power of the virtual ideal self in weight control: Weight-reduced avatars can enhance the tendency to delay gratification and regulate dietary practices. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 19(2), 80-85.
Li, S., Phang, C. W. & Ling, H. (2019). Self-gratification and self-discrepancy in purchase of digital items. Industrial Management & Data Systems, 119(8), 1608-1624.
Li, Y., Zhang, C., Shelby, L. & Huan, T.C. (2022). Customers’ self-image congruity and brand preference: A moderated mediation model of self-brand connection and self-motivation. Journal of Product & Brand Management, 31(5), 798-807.
Lim, H. & Schumann, D. W. (2019). Employing a dramaturgical lens to the interpretation of brand online social networking: Evidence of augmented self. Qualitative Market Research: An International Journal. 2(6), 23-32.
Liu, C., Zhang, Y. & Zhang, J. (2020). The impact of self-congruity and virtual interactivity on online celebrity brand equity and fans’ purchase intention. Journal of Product & Brand Management, 29(6), 783-801.
Liu, F., Li, J., Mizerski, D. & Soh, H. (2012). Self‐congruity, brand attitude, and brand loyalty: a study on luxury brands. European Journal of Marketing, 4(8), 34-45.
Liu, Z., He, K., Wang, R. & Jiang, J. (2020). Do you manage self-image on WeChat moments? Causality orientations, basic psychological needs and self-presentation. Current Psychology, 1-12.
Malär, L., Herzog, D., Krohmer, H., Hoyer, W. D. & Kähr, A. (2018). The Janus face of ideal self-congruence: Benefits for the brand versus emotional distress for the consumer. Journal of the Association for Consumer Research, 3(2), 163-174.
Malär, L., Krohmer, H., Hoyer, W. D. & Nyffenegger, B. (2011). Emotional brand attachment and brand personality: The relative importance of the actual and the ideal self. Journal of marketing, 75(4), 35-52.
Michikyan, M., Subrahmanyam, K. & Dennis, J. (2014). Can you tell who I am? Neuroticism, extraversion, and online self-presentation among young adults. Computers in human behavior, 33, 179-183.
Moeini, H., Jamipour, M. & Ebrahimidelavar, F. (2017). The Effect of Social Commerce Capabilities on Customers' Attitude to Ward Buying by the Mediator Role of Trust (Case Study: Instagram Users). Journal of Business Management, 9(1), 173-192. (in Persian)
Najafi, K., Heidarzadeh Hanzaee, K. & Khounsiavash, M. (2021). Exploration of the Role of Visual Merchandising (Mannequin) on Women’s shopping Behavior through the Moderating Role of Type of Store and Customers’ Intention: An Experimental Research Approach. Journal of Business Management, 13(1), 247-272.  (in Persian)
Nguyen, Y. T. H. & Nguyen, H. V. (2020). An alternative view of the millennial green product purchase: the roles of online product review and self-image congruence. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 33(1), 231-249.
Olia, M. & Hasheminasab, M. (2019). Self-expression through Profile Image Selection among Iranian Female Users of Social Networks based on Goffman’s Dramaturgical Model. Journal of Woman in Culture Arts, 11(4), 599-626. (in Persian)
Peikari, N., Lotfi, R. & Makhdomi, H. (2015). Social networks, cyberspace and formation of virtual identity of the users. International Journal of Advanced Studies in Humanities and Social Science, 4(2), 92.
Przybylski, A. K., Weinstein, N., Murayama, K., Lynch, M. F. & Ryan, R. M. (2012). The ideal self at play: The appeal of video games that let you be all you can be. Psychological science, 23(1), 69-76.
Rabbanee, F. K., Roy, R. & Spence, M. T. (2020). Factors affecting consumer engagement on online social networks: self-congruity, brand attachment, and self-extension tendency. European Journal of Marketing, 54(6), 1407-1431.
Ravadrad, A. & Gishnizjani, G. (2017). Typology of re-presentation mediated body of Iranian Instagram users. New Media Studies, 3(10), 265-310. (in Persian)
Samadzadeh, E. & Abdolvand, M. A. (2018). An Identification of Factors Influencing Compensatory Consumer Behavior Strategies Choice in Encountering Discrepancy between Actual Self and Ideal Self. Strategic Management Researches, 24(70), 91-115. (in Persian)
Sandelowski, M. & Barroso, J. (2006). Handbook for synthesizing qualitative research. springer publishing company.
Shan, J., Jiang, L., Peng Cui, A., Wang, Y. & Ivzhenko, Y. (2022). How and when actual‐ideal self-discrepancy leads to counterfeit luxury purchase intention: a moderated mediation model. International Journal of Consumer Studies, 46(3), 818-830.
Shimul, A. S. & Phau, I. (2022). Luxury brand attachment: Predictors, moderators and consequences. International Journal of Consumer Studies, 46(6), 2466-2487.
Shirmohammadi, Y., Ahangaran, J. & Adel Panah, O. (2023). The effect of destination brand originality and self-concept with the brand on loyalty according to the role of brand interaction (Case study of Isfahan). Journal of Tourism and Development, 12(1), 247-260. (in Persian)
Strubel, J., Petrie, T. A. & Pookulangara, S. (2018). “Like” me: Shopping, self-display, body image, and social networking sites. Psychology of Popular Media Culture, 7(3), 328.
Tawira, L. & Ivanov, A. (2023). Leveraging personalization and customization affordances of virtual try-on apps for a new model in apparel m-shopping. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 35(2), 451-471.
Tian, J. & Zhang, Y. (2024). The influence of online shopping on university students’ lifestyle. In SHS Web of Conferences, EDP Sciences, 18(3), 234-249.
Tooray, J. & Oodith, D. (2017). The influence of actual and ideal self-congruity on consumers' purchase intentions. Journal of Economics and Behavioral Studies, 9(4 (J)), 107-121.
Trabelsi-Zoghlami, A. & Touzani, M. (2019). How real are virtual experiences? For a better understanding of virtual experiences and their impact on consumers’ real life. European Journal of Marketing, 53(8), 1612-1636.
Wallace, E., Buil, I. & Catalán, S. (2020). Facebook and luxury fashion brands: self-congruent posts and purchase intentions. Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 24(4), 571-588.
Wallace, E., Buil, I. & de Chernatony, L. (2017). Consumers’ self-congruence with a “liked” brand: Cognitive network influence and brand outcomes. European Journal of Marketing, 51(2), 367-390.
Wang, P., Xie, X., Wang, X., Wang, X., Zhao, F., Chu, X., Nie, J. & Lei, L. (2018). The need to belong and adolescent authentic self-presentation on SNSs: A moderated mediation model involving FoMO and perceived social support. Personality and Individual Differences, 128, 133-138.
Waterson, A. P., Mototo, L. & Chuchu, T. (2021). Does online ideal self-matter? Consumer perceptions of online brand advertisement. International Journal of Research in Business and Social Science (2147-4478), 10(5), 11-21.
Wei, J. (2023). Self-representation through Online Avatars in Major Online Contexts Among Chinese University Students. Journal of Education, Humanities and Social Sciences, 8(3), 2171-2184.
Zaid, B., Shin, D. D., Kteish, S. W., Fedtke, J. & Ibahrine, M. (2021). Gendered self-representation and empowerment on social media in the United Arab Emirates. The Communication Review, 24(3), 199-217.
Zarepour Nasirabadi, E., Ghiasaabadi Farahani, M. & Sadeghi, M. (2023). Exploring the Influence of Self-Disclosure, Privacy Concerns, and Satisfaction on Peace of Mind in Social Media Marketing: A Case Study of Digikala Customers. Journal of Business Management, 15(3), 622-645. (in Persian)
Zhang, T., Cao, L. & Wang, W. Y. (2017). The Impact of Virtual Try-on Image Interaction Technology on Online Shoppers' Purchase Decision. In Proceedings of the 8th International Conference on E-Education, E-Business, E-Management and E-Learning, 1(1), 6-10.
Zhao, J., Xue, F., Khan, S. & Khatib, S. F. (2021). Consumer behaviour analysis for business development. Aggression and Violent Behavior, 101(3), 23-41.
Zhu, X., Teng, L., Foti, L. & Yuan, Y. (2019). Using self-congruence theory to explain the interaction effects of brand type and celebrity type on consumer attitude formation. Journal of Business Research, 103, 301-309.
Zimmer, L. (2006). Qualitative meta‐synthesis: a question of dialoguing with texts. Journal of advanced nursing, 53(3), 311-318.
Zimmermann, D., Wehler, A. & Kaspar, K. (2022). Self-representation through avatars in digital environments. Current Psychology, 3(1), 1-15.
Zogaj, A., Tscheulin, D. K. & Olk, S. (2021). Benefits of matching consumers’ personality: Creating perceived trustworthiness via actual self‐congruence and perceived competence via ideal self-congruence. Psychology & marketing, 38(3), 416-430.
Zohar, A. & Lustov, E. (2018). Challenges in addressing metacognition in professional development programs in the context of instruction of higher-order thinking. Contemporary pedagogies in teacher education and development, 87-100.