ارائه الگوی ضد بازاریابی جهت پیشگیری از رفتارهای مجرمانه در فضای کسب‌وکارهای آنلاین و دیجیتالی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

2 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

چکیده

هدف: امروزه توسعۀ فضای دیجیتال در اغلب حوزه‌های کسب‌وکار، باعث افزایش اَعمال فریبنده و رفتارهای غیرمتعارف شده است. در این راستا، با توسعۀ فضای دیجیتال، کانال‌های نامتعارفی همراه با خطرهای جانی، مالی و رفتاری گریبان‌گیر افراد و کسب‌وکارها شده است. همان‌طور که به‌راحتی می‌توان درک کرد، امروزه فضای دیجیتال، برای بازاریابی بستر مهمی شناخته می‌شود؛ به‌طوری که بدون آن، بازاریابی با چالش‌های فراوانی روبه‌رو می‌شود. از سوی دیگر، وجود این فضای وسیع، جا را برای برخی افراد سودجو باز کرده است و در عمل، از این فضا برای کلاه‌برداری و رویه‌های غیراخلاقی در کسب‌وکار استفاده می‌کنند. به همین دلیل، برای جلوگیری از رفتار مجرمانه در حوزه بازاریابی، این پژوهش تلاش کرده است تا یک مدل ضدبازاریابی، برای پیشگیری از رفتارهای مجرمانه، در فضای کسب‌وکارهای آنلاین و دیجیتالی ارائه کند که در کانون توجه پژوهشگران قرار نگرفته است؛ از این رو مطالعه حاضر می‌تواند خلأهای موجود را برطرف کند و در این زمینه راه‌کارهای عملی زمینه ارائه دهد.
روش: این پژوهش از انواع مطالعات کیفی، کاربردی و اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش، متخصصان و صاحب‌نظران حوزه بازاریابی، به‌ویژه بازاریابی دیجیتال و نیز، صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین معتبر بودند. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات مرتبط و دقیق، تلاش شد تا از شاخص‌هایی برای انتخاب نمونه استفاده شود که متخصصان ارتباط نزدیک‌تر و تجربه کافی با موضوع مورد بررسی داشته باشند. همچنین، گردآوری اطلاعات با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند و مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته انجام شد. شایان ذکر است که در این پژوهش، از نظرهای ۱۶ خبره برای شناسایی عوامل و مطالب مرتبط با موضوع پژوهش استفاده شده است. از سوی دیگر، این پژوهش با رویکرد نظریۀ داده‌بنیاد، به شناسایی مقوله‌های اثرگذار بر موضوع پژوهش اقدام کرده است.
یافته‌ها: با توجه به محتویات به‌دست‌آمده در بخش مصاحبه، تعداد ۲۳۸ کد اولیه، تعداد ۱۰۶ کد ثانویه و تعداد ۲۶ مقوله فرعی، برای ۶ مقوله اصلی، یعنی مقوله‌های علّی، عوامل مداخله‌گر، عوامل زمینه‌ای، پدیدۀ محوری، راهبردها و پیامدها شناسایی شده است. درنهایت، به‌کمک نرم‌افزار اطلس تی، مدل ضدبازاریابی برای پیشگیری از رفتارهای مجرمانه در محیط کسب‌وکار آنلاین استخراج شد.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها می‌توان بیان کرد که ارائه الگوی ضد بازاریابی در جهت پیشگیری از رفتارهای مجرمانه در کسب‌وکارهای آنلاین و دیجیتالی، یک مدل اولیه در این زمینه است که پژوهشگران در مطالعات قبلی به آن توجه نکرده‌اند و به بهبود ادبیات موضوعی کمک می‌کند. درنهایت، شناسایی مدل ضدبازاریابی برای جلوگیری از رفتارهای مجرمانه در فضای کسب‌وکار آنلاین و دیجیتالی، پیامدهای مهم متفاوت و مثبتی ارائه کرد که با محتوای مصاحبه‌ها مشخص شدند. این پیامدها شامل منع رفتارهای مجرمانه، تقویت بازاریابی دیجیتال، ترویج آنلاین معنویت اخلاقی، تقویت قانون‌مداری کسب آنلاین، تقویت فرهنگ محیط آنلاین و تقویت جامعه دیجیتالی است. از سوی دیگر، یافته‌های مطالعۀ حاضر پیشنهادهایی را برای پیشگیری از رفتارهای مجرمانه در فضای کسب‌وکار آنلاین و دیجیتالی ارائه می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Providing an Anti-Marketing Model to Prevent Criminal Behaviors in Online and Digital Businesses

نویسندگان [English]

  • Ghasem Zarei 1
  • Younes Nikkhah 2
1 Associate Prof., Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
2 Ph.D. Candidate, Department of Business Management, Faculty of Social Sciences, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

Objective
The development of the digital environment in most areas of business has led to an increase in deceptive practices and unconventional behaviors. With the advancement of the digital environment, unconventional channels have emerged, leading to various risks such as life, financial, and behavioral risks affecting individuals and businesses. Marketing operations face significant challenges without the presence of the digital environment, which serves as a crucial marketing platform. Certain profit-driven individuals exploit this expansive environment for fraudulent and unethical business practices. To curb criminal activities in the marketing sector, this study aims to introduce an anti-marketing model tailored for online and digital businesses and provide practical solutions. It seeks to address the gaps in the extant literature that have remained almost untouched by researchers.
 
Methodology
This research uses a qualitative, applied, and exploratory approach. The statistical population of the research includes specialists and experts in marketing, particularly in digital marketing, along with owners of established online businesses. To ensure the collection of precise and relevant data, an effort was made to employ indicators for sample selection so the experts could have closer connections and sufficient experience related to the subject under investigation. The data collection was also carried out by employing targeted sampling and semi-structured interviews. It should be noted that this research employed the opinions of 16 experts to identify factors and issues relevant to the research subject. Furthermore, the research employed a Grounded theory outlook to identify categories that influence the research subject.
 
 
Findings
The interview section provided 238 primary codes, 106 secondary codes, and 26 sub-categories in six main categories, namely: causing categories, intervening factors, background factors, the central phenomenon, strategies, and outcomes. Ultimately, employing ATLAS.ti software, “the anti-marketing model aimed at preventing criminal behaviors in the online business environment” was derived.
 
Conclusion
Based on the findings, it could be stated that introducing the anti-marketing model aimed at preventing criminal behaviors in the online business environment is an initial model in this field that has not caught the attention of researchers and can contribute to improving the literature on the subject. The development of the anti-marketing model aimed at preventing criminal behaviors in the online business environment has led to significant and positive outcomes that were revealed by the contents of the interviews. These outcomes include the prohibition of criminal behavior, strengthening digital marketing, promoting moral integrity online, strengthening the legal framework for online transactions, strengthening a positive culture in the online environment, and strengthening the digital community. Additionally, the study's findings offer recommendations for preventing criminal behavior in the online and digital business environment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Anti-marketing
  • Criminal behaviors
  • Digital environment
  • Online business
انوشه، مرتضی؛ آقامحسنی فشمی، علی و موسوی نقابی، سید مجتبی (1397). تدوین مدل راهبردهای پیشگیری از رفتارهای وندالیستی مبتنی بر رویکرد بازاریابی اجتماعی. مطالعات جامعه‌شناختی شهری، 8(29)، 171-190.
جلالت، شبنم و قلی‌پور سلیمانی، علی (1398). تأثیر سبک زندگی الکترونیک بر اجتناب از تبلیغات اینترنتی با تبیین نقش تعدیلگری تجربه منفی و ازدحام تبلیغات. مدیریت بازرگانی، 11(2)، 341-356.
حسینی، سیدمحمد و جلیلیان، مهدی (1390). شبکه‌های بازاریابی ناسالم (با تأکید بر اقدامات پیشگیرانه و مسائل حقوقی). مطالعات امنیت اجتماعی، 28، 169-199.
زمان فشمی، رحیمه؛ حقیقی نس، منیژه؛ سیدامیری، نادر و احدی، پری (1401). شناسایی عوامل مؤثر بازاریابی محتوای دیجیتال بر درگیرسازی مصرف‌کننده با برند: رویکرد بیبلیومتریک. مدیریت بازرگانی، 14(4)، 573-601.
شیرخدایی، میثم؛ فلاح لاجیمی، حمیدرضا و فضل‌اله تبارلداری، مریم (1397). ضد بازاریابی مصرف دخانیات و اولویت‌بندی راه‏کارها با استفاده از تکنیک‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره. مدیریت بازرگانی، (10)3، 547 -566.
صفری، علی؛ راد، شیما و گلشانی، بهنام (1394). بررسی تأثیر بازاریابی اجتماعی بر کاهش رفتارهای ضد تولید کارکنان (مورد مطالعه: شرکت نفت پاسارگاد). مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، 7(27)، 101-122.
عبدالهی، علی؛ مزارعی، سجاد؛ حسینی، سید محمود و اخوان خرازیان، مریم (1401). ارائه چارچوب کمیاب‌سازی محصول در بازاریابی: مرور نظام‌مند مبانی نظری. مدیریت بازرگانی، 14(3)، 418-444.
 
References
Abdollahi, A., Mazarei, S., Hosseini, S.M. & Akhavan Kharazian, M. (2022). Developing a product scarcity framework in marketing: An aystematic review of theoretical foundations. Journal of Business Management, 14(3), 418-444. (in Persian)
Aghakhani, H. & Main, K.J. (2019). Can two negatives make a positive? Social exclusion prevents carryover effects from deceptive advertising. Journal of Retailing and Consumer Services, 47, 206-214.
Airaksinen, J., Aaltonen, M., Tarkiainen, L., Martikainen, P. & Latvala, A. (2021). Associations of neighborhood disadvantage and offender concentration with criminal behavior: Between-within analysis in Finnish registry data. Journal of Criminal Justice, 74, 1-9.
Anoosheh, M., Aghmohseni Fashami, A. & Moudavi Neghabi, S.M. (2019). Developing a model of strategies for preventing vandalistic behaviors based on the social marketing approach. Urban Sociological Studies, 8(29), 171-190. (in Persian)
Ansari, S. & Gupta, S. (2021). Customer perception of the deceptiveness of online product reviews: A speech act theory perspective. International Journal of Information Management, 57(102286), 1-14.
Banerjee, S. & Chua, A.Y.K. (2023). Understanding online fake review production strategies. Journal of Business Research, 156(113534), 1-10.
Berthon, P., Chohan, R., Pehlivan, E. & Rabinovich, T. (2022). Fixing fake news: Understanding and managing the marketer-consumer information ecosystem. Business Horizons, 65, 729-738.
Breves, P., Liebers, N., Abt, M. & Kunze, A. (2019). The perceived fit between Instagram influencers and the endorsed brand: How influencer-brand fit affects source credibility and persuasive effectiveness. Journal of Advertising Research, 59, 440-454.
Chatterjee, S., Chaudhuri, R., Mikalef, P. & Sarpong, D. (2023). Coopetition in the platform economy from ethical and firm performance perspectives. Journal of Business Research, 157(113576), 1-10.
Chou, H.Y. (2019). Units of time do matter: How countdown time units affect consumers’ intentions to participate in group-buying offers. Electronic Commerce Research and Applications, 35(3), 1-14.
Creswell, J.W. (2005). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Cruz-Milán, O. (2022). Hotels' marketing mix responses at insecurity-stricken destinations: a study in the US–Mexico border. International Hospitality Review, 36(1), 131-155.
De Cicco, R., Iacobucci, S. & Pagliaro, S. (2020). The effect of influencer-product fit on advertising recognition and the role of an enhanced disclosure in increasing sponsorship transparency. International Journal of Advertising, 40(5), 1-27.
Diallo, M.F. & Lambey-Checchin, C. (2017). Consumers’ perceptions of retail business ethics and loyalty to the retailer: the moderating role of social discount practices. Journal of Business Ethics, 141(3), 435-449.
Domenico, G.D., Sit, J., Ishizaka, A. & Nunan, D. (2021). Fake news, social media and marketing: A systematic review. Journal of Business Research, 124, 329-341.
Dwivedi, Y.K., Ismagilova, E., Hughes, D.L., Carlson, J., Filieri, R., Jacobson, J., Krishen, A.S. & et al. (2021). Setting the future of digital and social media marketing research: Perspectives and research propositions. International Journal of Information Management, 59(102168), 1-37.
Filieri, R., Alguezaui, S. & McLeay, F. (2015). Why do travelers trust TripAdvisor? Antecedents of trust towards consumer-generated media and its influence on recommendation adoption and word of mouth. Tourism Management, 51, 174-185.
Gail. A. & Van Norman, M.D. (2023). Off-label use vs off-label marketing of drugs: Part 1: Off-label use-patient harms and prescriber responsibilities. JACC: Basic to Translational Science, 8(2), 224-233.
González, I.O., Camarero, C. & Cabezudo, R.S.J. (2021). SOS to my followers! The role of marketing communications in reinforcing online travel community value during times of crisis. Tourism Management Perspectives, 39(100843), 1-15.
Hosseini, S.M. & Jalilian, M. (2011). Unhealthy marketing networks (with emphasis on preventive measures and legal issues). Societal Security Studies, 28, 169-199. (in Persian)
Jalalat, S. & Gholipour Soleimani, A. (2019). The impact of IT-based lifestyle on the avoidance of internet advertising through explaining the moderating role of negative experience and advertisement congestion. Journal of Business Management, 11(2), 341-356. (in Persian)
Kauffmann, E., Peral, J., Gil, D., Ferrández, A., Sellers, R. & Mora, H. (2019). A framework for big data analytics in commercial social networks: A case study on sentiment analysis and fake review detection for marketing decision-making. Industrial Marketing Management, 90, 523-537.
Kim, D. Y. & Kim, H. Y. (2020). Influencer advertising on social media: The multiple inference model on influencer-product congruence and sponsorship disclosure. Journal of Business Research, 130, 405-415.
Laczniak, G.R. & Murphy, P.E. (2019). The role of normative marketing ethics. Journal of Business Research, 95, 401-407.
Lee, J. & Kim, N. (2019). Know yourself and find your partners: Achieving ambidexterity and inter-organizational collaboration. Management Research Review, 42(12), 1333-1352.
Leick, B., Falk, M.T., Eklund, M.A. & Vinogradov, E. (2022). Individual-contextual determinants of entrepreneurial service provision in the platform-based collaborative economy. International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 28(4), 853-877.
Lim, W.M. (2022). The sustainability pyramid: A hierarchical approach to greater sustainability and the United Nations Sustainable Development Goals with implications for marketing theory, practice, and public policy. Australasian Marketing Journal, 30(2), 142-150.
Lim, W.M., O’Connor, P., Nair, S., Soleimani, S. & Rasul, T. (2023). A foundational theory of ethical decision-making: The case of marketing professionals. Journal of Business Research, 158(113579), 1-14.
Lu, C., Qin, Q. & Lin, Y. (2013). Cognitive mechanism in consumer decision-making under conditions of deceptive promotion: An empirical research based on time pressure and overconfidence. Nankai Business Review, 16(2), 92-103.
Luca, M. & Zervas, G. (2016). Fake it till you make it: Reputation, competition, and Yelp review fraud. Management Science, 62(12), 3412-3427.
Nevado-Catalán, D., Pastrana, S., Vallina-Rodriguez, N. & Tapiador, J. (2023). An analysis of fake social media engagement services. Computers & Security, 124(103013), 1-16.
Riquelme, I.P., Román, S. & Iacobucci, D. (2016). Consumers' perceptions of online and offline retailer deception: a moderated mediation analysis. Journal of Interactive Marketing, 35, 16-26.
Safari, A., Rad, S. & Golshani, B. (2014). Investigating the effect of social marketing on reducing employees' anti-productive behaviors (Case study: Pasargad oil firm). Human Resource Management in Petroleum Industry, 7(27), 101-122. (in Persian)
Shirkhodaei, M., Fallah Lajimi, H. & Fazlollah Tabarledari, M. (2018). Anti-marketing use of tobacco and prioritizing strategies using multi-criteria decision-making techniques. Journal of Business Management, 10(3), 547-566. (in Persian)
Ullah, A., Shakir, M., Ahmad, N., Shakir, S. (2021). The nexus of family environment with youth street criminal behavior in Khyber Pakhtunkhwa Pakistan. Heliyon, 7(e08577), 1-8.
Xue, J., Huang, L. & Liang. X. (2019). How should online stores implement coping strategies to fight against deceptive promotions? Electronic Commerce Research and Applications, 36(100860), 1-9.
Zaman Fashami, R., Haghighinasab, M., Seyyedamiri, N. & Ahadi, P. (2022). Designing a digital content marketing framework to engage consumers with brands on social Media: A bibliometric review. Journal of Business Management, 14(4), 573-601. (in Persian)
Zhang, T., Li, G., Cheng, T. & Lai, K.K. (2017). Welfare economics of review information: Implications for the online selling platform owner. International Journal of Production Economics, 184, 69-79.
Zhou, S., Blazquez, M., McCormick, H. & Barnes, L. (2021). How social media influencers’ narrative strategies benefit cultivating influencer marketing: Tackling issues of cultural barriers, commercialized content, and sponsorship disclosure. Journal of Business Research, 134, 122-142.