توسعه مدل بیمۀ دیجیتال با رویکرد داده‌بنیاد

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، مدیریت بازرگانی، پردیس البرز، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت کسب‌وکار، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت کسب‌وکار، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

هدف: صنعت بیمه یکی از مهم‌ترین صنایع خدماتی ایران است که در چند سال اخیر، برخی از خدمات خود را به‌صورت آنلاین ارائه کرده است. همچنین به‌دلیل حضور استارتاپ‌های حوزۀ خدمات بیمه‌ای، شاهد ظهور ویژگی‌های بیمۀ دیجیتال در این صنعت هستیم. دیجیتالی‌سازی برای شرکت‌های متصدی بیمه، جریان‌های جدیدی از درآمد را به همراه آورده است؛ برای مثال از محافظت در برابر خطر تا جلوگیری از خطر تکامل یافته است؛ زیرا فناوری فرصتی را برای استفاده از پایش زمان واقعی و تصویرسازی فراهم می‌کند که پیش‌بینی‌کنندۀ خطرهاست و به جلوگیری از آن‌ها کمک می‌کند؛ بنابراین اطلاعات موجود از مشتریان را افزایش می‌دهد. به‌علاوه، قدرت تحلیل کلان‌داده به بیمه‌گذاران امکان ارائۀ سریع و دقیق بیمه‌های دیجیتال (برای مثال در بیمه حوادث) را می‌دهد. هدف اصلی این پژوهش، توسعۀ مدل مفهومی بیمۀ دیجیتال است.
روش: این پژوهش از نوع اکتشافی ـ توصیفی است و با رویکرد کیفی مبتنی بر نظریۀ داده‌بنیاد اجرا شده است. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته با ۱۱ نفر از خبرگان صنعت بیمه بود که این افراد با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. کدگذاری براساس شاکله اشتراوس و کوربین به‌صورت کدگذاری‌های باز، محوری و انتخابی انجام شد. کدها و مؤلفه‌های بیمۀ دیجیتال (۳۵۵ کد باز، ۱۶ مقوله و ۶ دسته) از مصاحبه‌ها استخراج شدند و در قالب مدل مفهومی داده‌بنیاد قرار گرفتند.
یافته‌ها: مقولۀ محوری بیمۀ دیجیتال، شرایط علّی (تغییر نسل‌ها، بین‌المللی شدن صنعت بیمه، تنوع خدمات بیمه)، شرایط محیطی (بستر تکنولوژیک، بستر سازمانی، بستر فرهنگی)، شرایط مداخله‌گر (الزامات قانونی و ویژگی‌های صنعت بیمه) شناسایی شدند. افزون‌براین، راهبردهایی با رویکرد استراتژیک، سیستماتیک، تحول‌آفرین و توسعۀ فرهنگ و تفکر دیجیتال‌محور ارائه شد. در نهایت، مدل بیمۀ دیجیتال پیامدهایی برای ارزش‌های پیشنهادی مدل کسب‌وکار، منافع درون‌سازمانی و بازتاب‌های محیطی به همراه دارد که این پیامدها هم تشریح شدند.
نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد که با توسعۀ فناوری‌های دیجیتال، به‌زودی صنعت بیمه دچار تحولاتی خواهد شد و این پژوهش ابعادی را معرفی کرد که باید در این تحول در نظر گرفته شود. با توجه به نتایج، پیشنهاد می‌شود به تکنولوژی‌های نوین سخت‌افزاری برای کمک به توسعه و تحول دیجیتال در صنعت بیمه توجه شود؛ به‌ویژه در بخش‌هایی که در زمینۀ موضوع اصالت ریسک موانع جدی به‌وجود می‌آورند. همچنین نقش توسعۀ فرهنگ دیجیتال در جامعه، سازمان‌های مرتبط و همچنین نهادهای قانونی و نظارتی برای کمک به توسعه و تحول دیجیتال در صنعت بیمه، بسیار حائز اهمیت است و در نهایت باید به وضع قوانین و اصلاح قوانین موجود و دستورالعمل‌هایی اقدام شود که در این مسیر مانع ایجاد می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Creating a Digital Insurance Model: A Grounded Theory Approach

نویسندگان [English]

  • Mohammad Adabi 1
  • Nastaran Haji Heydari 2
  • Hamed Vares 3
1 Ph.D. Candidate, Department of Business Management, Alborz Campus, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 Associate Prof., Department of Business Management, Faculty of Business Management, College of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Assistant Prof., Department of Business Management, Faculty of Business Management, College of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Objective
Digital transformation can impact companies, business models, communications, and products, enhancing company performance and driving growth. The primary objective of this research is to develop a conceptual model for digital insurance.
 
Methodology
This research is exploratory and descriptive, conducted using a qualitative approach grounded in theory. The data collection method involved semi-structured interviews with 11 insurance industry experts, selected through purposive sampling. Coding was performed according to Strauss and Corbin's framework, including open, axial, and selective coding.
 
Findings
The codes and components of digital insurance—comprising 355 open codes, 16 sub-categories, and 6 main categories—were extracted from the interviews and organized into a conceptual data model. The central categories include digital insurance itself, causal conditions (such as generational change, the internationalization of the insurance industry, and the diversity of insurance services), context conditions (including technological, organizational, and cultural contexts), and intervening conditions (like legal requirements and industry characteristics). Additionally, strategies incorporating a strategic, systematic, and transformative approach, along with the development of digital culture and thinking, were employed. Ultimately, the digital insurance model will influence proposed business model values, intra-organizational benefits, and environmental considerations.
Conclusion
Digital transformation is defined as the transformation of a company to offer new or developed products to customers. One of the empowering factors in presenting new proposals is the use of information technology. The insurance industry is one of the most important service industries in Iran, which, in recent years, has provided many of its services online. Also, due to the presence of startups in the field of insurance services, we are witnessing the emergence of digital insurance features in this industry as a value proposition. In other words, if the digitization of organizations does not lead to value propositions and internal benefits, we have simply achieved a change in hardware and software, and there has been no digital transformation. In the digital transformation model, an important point that is sometimes overlooked is the transformational frequencies that will be emitted from the environment around the industry. In digital transformation, necessary actions, planning, and predictions must be made to address these reflections. According to the results, it is suggested to pay attention to new hardware technologies to help the development and digital transformation in the insurance industry, especially in sectors that create serious barriers to the issue of risk authenticity. Additionally, the development of digital culture in society, related organizations, and legal and regulatory institutions is necessary to support digital development and transformation in the insurance industry, and protection laws and amendments to laws and regulations that hinder digital transformation should be on the agenda. Finally, it should be noted that today the development and influence of the Internet in all societies have reached a very high level, and we are witnessing the same situation in Iran. Digital transformation can affect companies, business models, communications, and products, and improve corporate performance and growth. The process of digitalization is closely related to the use of information and communication technology in the insurance sector.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital insurance
  • Digital transformation
  • Insurance digitalization
  • Insurance industry
آبدارزاده، پدرام؛ روشندل اربطانی، طاهر؛ کیماسی، مسعود؛ عقیلی، سیدوحید (1400). مدل‌سازی وضعیت حکمرانی خوب الکترونیک در فضای کسب‌و‌کار مجازی در صنعت بیمه. مدیریت بازرگانی، 13(4)، 864-885.
اسفیجانی، اعظم؛ بختیار نصرآبادی، حسینعلی؛ بختیار، آسیه (1397). توسعه الگوی تحول دیجیتالی در صنعت بیمه. مجموعه مقالات بیست و پنجمین همایش ملی بیمه و توسعه. تهران.
اشتروس، آنسلم؛ کوربین، جولیت (1393). اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویه‌ها و شیوه‌ها. (بیوک محمدی، مترجم). تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
براری، محسن؛ امین صارمی، نوذر؛ زرگران خوزانی، فاطمه (1398). ارائه مدل ارتقای تصویر برند نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت برند، 6(1)، 187-240.
حیدری، مریم؛ مظفری، سعید (1398). شناسایی و رتبه‌بندی عوامل مؤثر بر فناوری بیمه (اینشورتک) در شرکت بیمه‌ایران. پارس مدیر، 5(6).
محمدپور، احمد (1392). ضد روش (جلد اول). تهران: انتشارات جامعه‌شناسان.
 
References
Abdarzadeh, P., Roshandel Arbatani, T., Keimasi, M., Aqili, S. (2022). Providing a model of good e-governance in the online business environment of the insurance industry. Journal of Business Management, 13(4), 864-885. doi: 10.22059/jibm.2021.321920.4096
(in Persian)
Albrecher, H., Filipović, D., Koch-Medina, P., Schmeiser, H. E. & Loisel S. (May 3, 2019). Swiss Finance Institute Research Paper No. 19-26, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=3382125
Barari, M., Aminsaremi, N. & Zargaran Khouzani, F. (2019). Introducing a Promoting Model for NAJA Brand Image. Quarterly Journal of Brand Management, 6(1), 187-240. doi: 10.22051/bmr.2020.28024.1840 (in Persian)
Bain & Company (2018). Customers know what they want. Are insurers listening? Bain & Company.
Baumann, N. (2018). A catalyst for change - How fintech has sparked a revolution in insurance. Available at https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/global/Documents/ Financial-Services/gx-fsi-cataylst-for-change.
Broström, E. & Bengtsson, V. (2018). Growing Customer Loyalty in the Light of Digitalization – A Study on the Swedish P&C Insurance Industry. Chalmers University of Technology, Gothenburg.
Cappiello, A. (2018). Technology and the insurance industry. Re-configuring the competitive landscape. Palgrave Pivot, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-74712-5_2
Chester, A., Hoffman, N., Johansson, S. & Olesen, P.B. (2018). Digital Insurance in 2018 - Commercial lines InsurTech: A pathway to digital. Available at:  https://www.mckinsey.com/industries/financial-services/our-insights/html
Chishti, S. & Barberis, J. (2016). The FinTech Book: The Financial Technology Handbook for Investors, Entrepreneurs and Visionaries. Chichester, UK: John Wiley & Sons Ltd.
Denisova, I. P., Samoylova, K. N., Shirshov, V. Y. & Myzaev, M. Z. (2019). The digitalization features of the Russian social media market insurance service. International Journal of Economics and Business Administration, 7(Special issue 2), 167-175.
Digital McKinsey (2017, March). Digital disruption in insurance: Cutting through the noise. Retrieved from McKinsey: https://www.mckinsey.com/~/media/McKinsey/Industries/ Financial%20Services/Our%20Insights/Time%20for%20insurance%20companies% 20to%20face% 20digital%20 reality/Digital-disruption-in-Insurance.ashx
Drummer, D., Jerenz, A., Siebelt, P. & Thaten, M. (2016). FinTech: Challenges and Opportunities -How digitization is transforming the financial sector. McKinsey, Dusseldorf.
Eckert, C. & Osterrieder, K. (2020). How digitalization affects insurance companies: overview and use cases of digital technologies. Zeitschrift für die gesamte Versicherungswissenschaft, 109(7), 1-28. DOI:10.1007/s12297-020-00475-9
Eling, M. & Lehmann, M. (2018). The impact of digitalization on the insurance value chain and the insurability of risks. The Geneva papers on risk and insurance-issues and practice, 43(3), 359-396.
Esfijani, A., Bakhtiar Nasrabadi, H.A., Bakhtiar, A. (2018). Developing a digital transformation model in the insurance industry. Proceedings of the 25th National Conference on Insurance and Development. Tehran. (in Persian)
Geissler, J. (2021). Sustainable Upscaling: The Role of Digitalization in Providing Health Care and Health Insurance Coverage in Developing Countries. In Digitalization, Digital Transformation and Sustainability in the Global Economy (pp. 53-69). Springer, Cham.
Goerzig, D. & Bauernhansl, T. (2018). Enterprise architectures for the digital transformation in small and medium-sized enterprises. Procedia Cirp, 67, 540-545.
Hall, S. (2017). How Artificial Intelligence is Changing the Insurance Industry. Kansas City: The Center if Insurance Policy and Research.
Heydari, M. & Mozaffari, S (2019). Identifying and ranking the impact factor of information technology (Inshortek) in Iran Insurance Company. Pars Manager, 5(27). (in Persian)
Hyvönen, J. (2018). Strategic leading of digital transformation in large established companies–a multiple case-study, PhD Thesis, Aalto University. Available at: https:// aaltodoc.aalto.fi/handle/123456789/30110.
Karanina, E., Tulenty, D. & Selivanova, M. (2020). Labor transformation in insurance in the context of digitalization. In E3S Web of Conferences (Vol. 164, p. 09010). EDP Sciences.
Łyskawa, K., Kędra, A., Klapkiv, L. & Klapkiv, J. (2019). Digitalization in insurance companies. In International Scientific Conference: Contemporary Issues In Business, Management And Economics Engineering (pp. 9-10).
McAffee, A., Ferraris, P., Bonnet, D., Calméjane, C., & Westerman, G. (2011). Digital transformation: A roadmap for billion-Dollar organizations. Capgemini Consulting \& MIT Center for Digital Business.
Mohammadpour, A. (2013). Anti-Method (Vol. I). Tehran: Sociologists Publications.
(in Persian)
Nandico, O. F. (2016). A Framework to support digital transformation. In Emerging Trends in the Evolution of Service-Oriented and Enterprise Architectures (pp. 113-138). Springer, Cham.
Nicoletti, B. (2017). The Future of FinTech. Cham: CH, Springer.
Schallmo, D. & Brecht, L. (2010, December). Business model innovation in business-to-business markets–procedure and examples. In Proceedings of the 3rd ISPIM Innovation Symposium: Managing the art of innovation: turning concepts into reality (Vol. 12, p. 15).
Scheuffel, P. (2016). Taming the beast: a scientific definition of fintech. Journal of Innovation Management, 4 (4), 32–54.
Schmidt , C. (2018). Insurance in the Digital Age. Zurich: The Geneva Association.
Schmidt, R., Möhring, M., Bär, F. & Zimmermann A. (2017). The impact of digitization on information system design − an explorative case study of digitization in the insurance business. In W. Abramowicz (Ed.), Business information systems workshops. BIS 2017. Lecture notes in business information processing (pp. 137-149). Cham: Springer.
Šorgo, A., Bartol, T., Dolničar, D. & Boh Podgornik, B. (2017). Attributes of digital natives as predictors of information literacy in higher education. British Journal of Educational Technology, 48(3), 749-767.
Strauss, A. & Corbin, J. M., (1990). Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. (Buick Mohammadi, Trans.). (in Persian)
Swiss Re Institute (2017). Technology and Insurance: themes and challenges, June.
Zhelizniak, R. Y., Bonetskyy, O. O. & Zhulevych, M. I. (2019). The World Insurance Market Development in the Conditions of Digitalization. Modern Economics, 17, 100-104.