تأثیر تفکر طراحی بر عملکرد شرکت ها با میانجیگری نوآوری مدل کسب‌وکار

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشکده علوم خانواده دانشگاه تهران

2 دانشجوی کارشناسی ارشد طراحی کسب و کار دانشگاه تهران

3 عضو هیات علمی دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، تهران، ایران

10.22059/jibm.2024.373874.4769

چکیده

هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه‌ی بین تفکر طراحی و عملکرد شرکت‌ها با میانجیگری نوآوری در مدل کسب و کار می باشد. تفکر طراحی به عنوان یکی از رویکردهای مهم نوآوری است، این پژوهش سعی داشته است تا به وضوح مکانیزم‌ها و مسیرهایی که تفکر طراحی می‌تواند برای بهبود عملکرد شرکت‌ها ایجاد کند، را مورد بررسی قرار دهد. از طرفی، با تأکید بر نقش میانجیگری نوآوری در مدل کسب و کار، پژوهش حاضر تلاش کرده است تا روندهای ارتقای عملکرد شرکت‌ها توسط فرآیندهای نوآوری را به عنوان یک واسط برای انتقال تفکر طراحی به عملکرد سازمانی مورد بررسی قرار دهد. در این راستا، این پژوهش به تحلیل عمیق روابط و تأثیرات متقابل بین تفکر طراحی، نوآوری مدل کسب و کار، و عملکرد شرکت‌ها پرداخته است، و نقش اساسی میانجیگری نوآوری مدل کسب و کار در ایجاد و انتقال ارزش از تفکر طراحی به عملکرد سازمانی را برجسته کرده است.

روش: پژوهش حاضر بر حسب هدف کاربردی، از نظر ماهیت، کمّی و بر اساس روش گردآوری اطلاعات از نوع هبستگی است. بعد از مطالعه مبانی نظری، مدل مفهومی و پرسشنامه با مقیاس 5 گزینه ای لیکرت (خیلی کم- خیلی زیاد) تهیه شد. پرسشنامه پژوهش دارای 45 سوال است که متناسب با متغیرهای تحقیق از مقاله‌های معتبر استخراج شدند. جامعه‌ آماری این پژوهش شرکت های فناوری اطلاعات می‌باشند. بر این اساس 147 پرسشنامه از مدیران محصول و مدیران پروژه جمع آوری شد و و در نهایت 109پرسشنامه معتبر برای تحلیل انتخاب شد. داده های پژوهش در سال 1402 گردآوری شده است. به منظور اعتباریابی و تجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار SmartPLS3 و روش مدلسازی معادلات ساختاری و برای محاسبه آماره های توصیفی از نرم‌افزار SPSS استفاده شده است.

یافته ها: با توجه به مدل مفهومی ارائه شده در این پژوهش، 7 فرضیه تأیید شدند. این یافته‌ها نشان داد که انسان محوری، یادگیری از شکست، کشف نیاز مشتری، ایده‌پردازی، آزمایش ایده‌ها، نوآوری مدل کسب‌وکار و تفکر طراحی بر عملکرد کسب‌وکار تأثیر دارند، نتایج نشان می دهد که مدل مفهومی ارائه شده به‌خوبی می‌تواند پدیده مورد بررسی را توضیح دهد و از دقت و اعتبار مناسبی برخوردار است.

نتیجه گیری: این پژوهش به بررسی تأثیر عوامل چندگانه‌ای از جمله انسان محوری، استدلال استفهامی، یادگیری از شکست، کشف نیاز مشتری، ایده‌پردازی، آزمایش ایده‌ها، نوآوری مدل کسب‌وکار و تفکر طراحی بر عملکرد کسب‌وکار متمرکز است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان می‌دهد که این عوامل از طریق ارتقای فرآیندها و راهبردهای مدیریتی، بهبود فرآیندهای نوآوری، و افزایش توانایی‌های سازمانی، تأثیر مثبتی بر عملکرد کسب‌وکار دارند. بنابراین، شرکت‌ها می‌توانند با بهره‌گیری از این یافته‌ها، استراتژی‌ها و رویکردهای جدیدی را برای بهبود عملکرد، افزایش رقابت‌پذیری و دستیابی به رشد پایدارتر در بازارهای پویا و پیچیده مدرن ارائه دهند. در پایان این پژوهش چند پیشنهاد هم مطرح شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The effect of design thinking on corporate performance through the mediation of business model innovation

نویسندگان [English]

  • Taraneh Farokhmanesh 1
  • Farnaz Khodaei 2
  • Ali Davari 3
1 Faculty of Family Sciences, University of Tehran
2 Master's student of business design, University of Tehran
3 Associate Professor, Faculty of Entrepreneurship, University of Tehran, Tehran
چکیده [English]

Porpose: The main goal of this research is to investigate the relationship between design thinking and firm performance with the mediation of innovation in the business model. Design thinking is one of the important approaches to innovation, this research has tried to clearly examine the mechanisms and paths that design thinking can create to improve the performance of companies. On the other hand, by emphasizing the mediating role of innovation in the business model, the current research has tried to investigate the trends of improving the performance of companies through innovation processes as a medium for transferring design thinking to organizational performance. In this regard, this research has deeply analyzed the relationships and interactions between design thinking, business model innovation, and corporate performance, and has highlighted the essential role of innovation mediation in creating and transferring value from design thinking to organizational performance.

Method: The current research is quantitative and based on the data collection method of correlation method. After studying the theoretical frameworks, conceptual model and questionnaire with a scale of 5 options A Likert scale was prepared. The research questionnaire has 45 questions according to the research variables, which were extracted from papers, and the number and source of the questions are specified in Table 2. Is. The statistical population of the research are product and project managers in information technology firms. Based on this, 147 questionnaires were collected and finally 109 valid questionnaires were selected for analysis. The research data was collected in the year 2023. In order to analyze the data from the softwareSmartPLS3 and the method of structural equation modeling and in order to calculate descriptive statistics from the s SPSS Used. In order to measure the reliability of the measurement tool, Cronbach's alpha coefficients, combined reliability and average variance exracted or AVE were calculated.

Findings: According to the conceptual model presented in this research, 7 hypotheses were confirmed. These findings showed that human-centeredness, learning from failure, discovering customer needs, idea generation, testing ideas, business model innovation, and design thinking all significantly influence business performance, as predicted in the conceptual model. These confirmations show that the presented conceptual model can well explain the phenomenon under investigation and has appropriate accuracy and validity.

Conclusion: This research focuses on the impact of multiple factors including human-centeredness, interrogative reasoning, learning from failure, discovery of customer needs, idea generation, testing ideas, business model innovation, and design thinking on business performance. The results show that these factors have a positive effect on business performance by improving management processes and strategies, improving innovation processes, and increasing organizational capabilities. Therefore, firms can take advantage of these findings to provide new strategies and approaches to improve performance, increase competitiveness and achieve more sustainable growth in dynamic and complex modern markets.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innovation
  • Design Thinking
  • Business Model
  • Customer
  • Idea