طراحی مدل تعالی بازاریابی دیجیتالی (مطالعه موردی: بانکداری تجاری)

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.

2 استاد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.

3 استادیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.

4 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.

10.22059/jibm.2024.376605.4785

چکیده

هدف: هم‌سو با تحولات بانکداری در جهان و با مطرح شدن رقابت گسترده در عرصۀ بانکداری در ایران و ورود بانک‌ها و مؤسسه‌های مالی اعتباری جدید به این عرصه، بانک‌های تجاری به بهره‌گیری از بازاریابی دیجیتالی و همچنین، متمایزسازی ارائۀ خدمات و دستیابی به سهم بازار بیشتر در صنعت بانکداری نیازمندند. از این رو ضروری است که الگوهای تعالی بازاریابی، راه‌کارهایی در جهت اﻳﺠﺎد ﻣﺰﻳﺖ رﻗﺎﺑﺘﻲ ﭘﺎﻳﺪار ارائه دهند. هدف پژوهش حاضر، کشف و تبیین مؤلفه‌های پیشایندی و پیامدی تعالی بازاریابی دیجیتالی در بانکداری تجاری و ارائه راه‌کارهای اجرایی به‌منظور بهبود تعالی بازاریابی دیجیتالی در بانکداری تجاری است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف توسعه‌ای ـ کاربردی است و از نظر نحوۀ گردآوری داده‌ها، در دسته پژوهش‌های غیرآزمایشی قرار می‌گیرد. برای پاسخ به مسئلۀ پژوهش و تدوین مدل، از روش پژوهش کیفی و به‌طور خاص در ساخت نظریه، از روش داده‌بنباد استفاده شده است. جامعه هدف پژوهش، پژوهشگران و خبرگان دانشگاهی و مدیران نهادها و بانک‌ها بودند که در زمینۀ مدل تعالی، بازاریابی دیجیتالی و بانکداری تجاری، تجربه‌های علمی و عملی داشتند. برای نمونه‌گیری نیز، از روش نمونه‌گیری گلولۀ برفی استفاده شده است.
یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش مدل تعالی بازاریابی در بانکداری تجاری مزیت‌هایی را به همراه دارد که عبارت‌اند از: بهبود تجربۀ مشتری، شناسایی و پاسخ‌گویی نیاز آتی مشتریان، جذابیت بیشتر برای مشتری، سفارشی‌کردن خدمات، گسترش دامنۀ زمانی و سبد تنوع خدمات، رفاه نیروی انسانی، برقراری ارتباط مطلوب با مخاطبان، استفاده از فناوری‌های دیجیتال، تاکتیک‌ها و اجرای فعالیت‌های بازاریابی دیجیتال، فراهم‌سازی امکان انتخاب شیوۀ تعامل مشتریان از طریق کانال‌های دیجیتال و فراهم‌سازی انتخاب مشتریان درخصوص شیوۀ تعامل خود با بانک در هر زمان.
نتیجه‌گیری: بسیاری از سازمان‌ها برای حضور پُررنگ‌تر و کسب سهم بیشتری از بازار، از فناوری‌های نوین استفاده می‌کنند. در واقع حرکت در مسیر این فناوری‌ها، یکی از ضرورت‌های فعالیت‌های اقتصادی در عصر حاضر است؛ به‌نحوی که بازاریابی دیجیتالی از فناوری‌های روز، در راستای دستیابی به جدیدترین شیوه‌های تعامل با مشتریان استفاده می‌کند. بانک‌ها نیز در اقتصاد مبتنی بر بازار، برای حضور مؤثر در بازارهای پولی و مالی، ناچارند از ابزارهای نوین بازاریابی و بازاریابی دیجیتال استفاده کنند. همچنین ارزش‌آفرینی، یکی از پیامدهای بانکداری دیجیتالی است. بانک‌هایی که فلسفۀ بازاریابی را پذیرفته‌اند، در تلاش مداوم برای خلق و افزایش ارزش مشتریان خود هستند. مشتریان ارزش‌های دریافت‌شده از بانک‌های مختلف را مقایسه می‌کنند و بانکی را برمی‌گزینند که ارزش بیشتری را به ایشان ارائه می‌کند. همچنین فرایندهایی که از بسترهای فیزیکی کوچ کرده‌اند و در بستر فناوری اطلاعات تعریف شده‌اند، قابلیت آن را دارند که چابک‌تر و سریع‌تر از گذشته، خدمات متنوعی را به مردم ارائه کنند. برای نمونه، چنانچه قرار باشد مشتری به‌خاطر هرگونه دریافت و پرداخت، یک‌بار به بانک مراجعه کند، فقط مواردی را انجام می‌دهد که اولویت دارد؛ اما با استفاده از انواع نرم‌افزارهای بانکی این دریافت‌ها و پرداخت‌ها میسر شده است و شهروندان در هر ساعتی از شبانه روز، می‌توانند تراکنش‌های مدنظر خود را انجام دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a Digital Marketing Excellence Model (A Case Study of Commercial Banking)

نویسندگان [English]

  • Maryam Yaghoubpour 1
  • Seyed Hamid Khodadad Hosseini 2
  • Hossein Janatifar 3
  • Rasoul Sanavifard 4
1 PhD Candidate, Department of Business Management, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.
2 Prof., Department of Business Management, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
3 Assistant Prof., Department of Industrial Management, Faculty of Humanities, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.
4 Associate Prof., Department of Business Management, Faculty of Humanities, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran.
چکیده [English]

Objective
In response to global advancements in the banking sector and the increasing competition in Iran, with new banks and financial institutions entering the market, commercial banks must leverage digital marketing to differentiate their services and secure a significant market share in the industry. Therefore, it is necessary that marketing excellence models provide solutions to create a sustainable competitive advantage. This study aims to discover and explain the antecedent and consequent components of the digital marketing excellence model in commercial banking and to provide solutions to improve digital marketing excellence in commercial banking.
 
Methodology
The current research is applied-developmental in terms of its purpose. In terms of the method of data collection, it is included in the category of non-experimental research. To address the research problem and develop the model, a qualitative research approach was employed, specifically utilizing data collection methods from grounded theory.
 
Findings
The findings indicate that implementing the marketing excellence model in commercial banking enhances the customer experience by anticipating and addressing future needs, increasing customer appeal, personalizing services, and expanding the range and diversity of offerings. Additionally, it improves employee well-being, establishes effective communication with audiences, and leverages digital technologies and strategies. This approach allows customers to interact with the bank through digital channels and choose their preferred method of engagement at any time.
 
Conclusion
Many organizations increasingly adopt new technologies to gain a larger market share. Embracing technological advancements is crucial for economic success in today's era, making digital marketing a key tool for achieving the latest methods of customer interaction and engagement. In a market-based economy, banks are forced to use new marketing tools and take advantage of digital marketing to be effective in monetary and financial markets, perform better and surpass competitors, and prepare their financial resources. Value creation is one of the consequences of digital banking. Banks that have accepted the marketing philosophy are constantly trying to create and increase the value of their customers. Customers compare the values they receive from different banks and choose a bank that offers more value to them. Processes that have transitioned from physical platforms to information technology platforms offer services more efficiently and rapidly than ever before. For instance, whereas previously individuals had to visit a bank in person for various transactions, the advent of banking software now allows them to complete these tasks at any time, day or night, from the convenience of their own devices

کلیدواژه‌ها [English]

  • Excellence model
  • Digital marketing
  • Commercial Banking
  • Grounded theory
آقازاده،‏ هاشم؛ حقیقی، محمد؛ ترکستانی، محمدصالح؛ زارع، محمدصادق (1402). بررسی فرایند و عوامل مؤثر بر برندسازی استارتاپ‌ها در ایران: مطالعه چندموردی. مدیریت بازرگانی، 15(1)، 27-53.
اسدآذر، سیامک (1402). بررسی تأثیر استراتژی‌گرایی و قابلیت‏های بازاریابی دیجیتال جهت بهبود عملکرد شرکت‏های دانش بنیان، نشریه تخصصی پژوهش‌های پیشرفت و تعالی، 6(1)، 1-12.
پروازی مقدم، محمد رضا؛ ثمری، داوود (1402). بین‌المللی‌سازی با رویکرد شبکه‌سازی رهیافتی کارآمد در توسعه کسب‌وکارهای صنعت غذا. پژوهش‏های حسابداری مالی و حسابرسی،60(15)، 175-201.
خداداد حسینی، سید حمید؛ احمدی، پرویز و شیرخدایی، میثم. (1390). طراحی الگوی «سرآمدی بازاریابی» در صنایع تولیدی ‏ با رویکرد ترکیبی. پژوهش‏های مدیریت در ایران، 15(1)، 201-222.
رضوانی، مهران؛ گودرزی، کبری؛ صفی‌پور رشوانلو، مجتبی (1396). عنوان سرآمدی در بازاریابی الکترونیک (چاپ دوم)، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
سلام‌زاده، آیدین؛ تاج پور، مهدی. (1399). شناسایی چالش‌های شکل‌گیری شرکت‏های نوپای رسانه‌ای در ایران. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 13(4)، 561-580.
فخاریان، میثم؛ حسین‌زاده، علی؛ بستام، ‏هادی (1403). تبیین نقش نوآوری خدمات در رفتارهای هم‌آفرینی ارزش مشتری با میانجیگری مشغولیت مشتری در صنعت هتلداری (مورد مطالعه: هتل‌های سه، چهار و پنج ستاره شهر مشهد). مدیریت بازرگانی، 16(1)،167-193.
مدنی، فاطمه؛ خدادادحسینی، سیدحمید؛ کردنائیج، اسداله؛ مشبکی اصفهانی، اصغر (1393). طراحی و تدوین الگوی فرایند تعالی مشتریان در بخش خدمات بانک و بیمه. راهبردهای بازرگانی، 21(4 )، 1-18.
ناصحی‌فر، وحید؛ دهدشتی شاهرخ، زهره؛ محمدیان، محمود و اله‌وردی، مصطفی (1400). مدل چندسطحی مدیریت تجربۀ مشتری در خدمات بانکداری الکترونیکی. تحقیقات بازاریابی، 11(2)، 1-26.
 
References
Aghazadeh, H., Haghighi, M., Torkestani, M. S., & Zare, M. S. (2023). Investigating the Process and Factors Affecting the Branding of Startups in Iran: A Multiple - Case Study. Journal of Business Management, 15(1), 27-53. doi: 10.22059/jibm.2020.289327.3649 (in Persian)
Arabiun, A., Tajpour, M. & Zahedi, M. R. (2024). The effect of digital leadership on the performance of businesses: the mediating role of organizational entrepreneurship. International Journal of Human Capital in Urban Management, 9(1), 17-28.
Asadazar, S. (2023). Investigating the Effect of Strategic Orientation and Digital Marketing Capabilities to Improve the Performance of Knowledge-Based Companies. Progress and Excellence Research6(1), 1-12. (in Persian)
Belz, F.M. & Peattie, K. (2010). Sustainability Marketing. A Global Perspective: John Wiley & Sons: West Sussex. ISBN 978-0-470-51922-6. 309 pp. GBP 29-99.
Corbin, J. M. & Strauss, A. (1990). Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative sociology, 13(1), 3-21.
Creswell, J. W. (2007). Undefined. SAGE.
Dimitrios, B., Ioannis, R., Angelos, N. & Nikolaos, T. (2023). Digital marketing: The case of digital marketing strategies on luxurious hotels. Procedia Computer Science, 219, 688-696.
Fakharyan, M., Hosseinzadeh, A. & Bastam, H. (2024). Service Innovation in Customer Value Co-Creation: The Mediating Role of Customer Engagement in the Hospitality Industry – A Case Study. Journal of Business Management, 16(1), 167-193. doi: 10.22059/jibm.2023.357834.4561 (in Persian)
Gong, T. & Yi, Y. (2018). The effect of service quality on customer satisfaction, loyalty, and happiness in five Asian countries. Psychology & Marketing, 35(6), 427-442.
Homburg, C., Theel, M., & Hohenberg, S. (2020). Marketing excellence: Nature, measurement, and investor valuations. Journal of Marketing, 84(4), 1-22.
Islam, F. & Rahman, M. (2015). Service marketing mix and their impact on bank marketing performance: A case study on Janata bank limited, Bangladesh. Journal for Worldwide Holistic Sustainable Development, 1(1), 16-32.
Jadhav, G. G., Gaikwad, S. V. & Bapat, D. (2023). A systematic literature review: digital marketing and its impact on SMEs. Journal of Indian Business Research, 15(1), 76-91.
Khanna, S. & Martins, H. (2018). Six digital growth strategies for banks. McKinsey & Co.
Khodadad Hoseini, S. H., Shirkhodaie, M. & Ahmadi, P. (2011). Design of marketing excellence model in manufacturing industries based on mixed approach. Management Research in Iran (Modares Human Sciences), 15(1), 201-222. (in Persian)
Madani, F. A., Khodadad hosseini, S. H., Kordnaeij, A. & Moshabbaki Isfahani, A. (2020). Designing a Model of Customer Excel-lence Process In Banking and Insurance Services Sector. Commercial Strategies11(4), 1-18. (in Persian)
Nasehi far, V., Dehdashti Shahrokh, Z., Mohammadian, M. & Allahverdi, M. (2021). The Multilevel Model of Customer Experience Management in E-Banking Services. New Marketing Research Journal11(2), 1-26. doi: 10.22108/nmrj.2021.123556.2158
(in Persian)
NIST. (2006). Baldrige national quality program: Criteria for performance excellence.
Parvazimoghadam, M. & Samari, D. (2023). International with a Networking Approach is an Efficient Approach in the Development of Food Industry Businesses. The Financial Accounting and Auditing Researches, 60(15), 175-201. (in Persian)
Rezvani, M., Godarzi, C., Safipour Rashvanlu, M. (2016). Excellence in electronic marketing (2th ed.). Tehran: Tehran University Press. (in Persian)
Salamzadeh, A. & Tajpour, M. (2021). Identification of the Challenges of Media Startup Creation in Iran. Journal of Entrepreneurship Development, 13(4), 561-580. doi: 10.22059/jed.2020.307214.653424 (in Persian)
Singh, S., & Sarma, M. (2020). Financial Structure and Stability: An Empirical Exploration. Journal of Central Banking Theory and Practice, 9(s1), 9-32.
Smith, B. (2007). Marketing masterclass: excellence in medical marketing: origins, definition and precursors. Journal of Medical Marketing, 7(1), 25-32.
Tajpour, M., Salamzadeh, A., Salamzadeh, Y., & Braga, V. (2021). Investigating social capital, trust and commitment in family business: Case of media firms. Journal of Family Business Management, 12(4), 938-958.
Wewege, L., Lee, J., & Thomsett, M. C. (2020). Disruptions and digital banking trends. Journal of Applied Finance and Banking, 10(6), 15-56.