تأثیر کار گروهی بر روند بین‌المللی شدن شرکت: نقش میانجیگری بازاریابی

نوع مقاله : مقاله علمی پژوهشی

نویسندگان

1 پسادکتری، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت کسب‌وکار، پردیس بین‌المللی ارس، دانشگاه تهران، جلفا، ایران.

3 دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، پردیس بین‌المللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران.

4 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت استراتژیک، پردیس بین‌المللی ارس، دانشگاه تهران، جلفا، ایران.

10.22059/jibm.2024.384377.4862

چکیده

هدف: در دنیای امروز، تغییرات مداوم در محیط کار و فعالیت‌های روزمره، نیاز به تبادل ایده‌ها و یادگیری مستمر را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، از دیدگاه متخصصان، کار گروهی، به‌عنوان راه‌کاری کلیدی برای مقابله با این تغییرات مکرر شناخته می‌شود. در این راستا، غفلت از بازاریابی می‌تواند پیامدهای جدی‌ای برای شرکت‌ها به همراه داشته باشد. بدون حمایت از کارکنان خلاق و بدون توجه به استراتژی‌های بازاریابی، فعالیت مؤثر در محیط پویا دشوار خواهد بود و این امر می‌تواند به کاهش توان رقابتی شرکت‌ها منجر شود. بنابراین، هدف این پژوهش بررسی نقش کار گروهی بر روند بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان با نقش میانجیگری بازاریابی است.
روش: این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی است و با رویکرد روش تحقیق کمّی اجرا شده است. جامعۀ آماری این پژوهش، کارکنان ۸۵ شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزۀ فناوری اطلاعات است که در بازۀ زمانی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲، بیش از ۱۰ درصد از صادرات کشور را به خود اختصاص داده‌اند. تعداد کل این کارکنان، به‌طور تقریبی ۳۴۵ نفر برآورد شده است. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونۀ مورد نیاز برای این پژوهش ۱۸۲ نفر تعیین شد. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسش‌نامۀ استاندارد ۲۲ گویه‌ای با مقیاس پنج‌تایی لیکرت استفاده شد. در نهایت، داده‌های جمع‌آوری‌شده با بهره‌گیری از نرم‌افزار اسمارت پی‌ال‌اس ۳ تحلیل شدند.
یافته‌ها: در دنیای رقابتی امروز، توجه به بازاریابی به‌عنوان یک عامل کلیدی برای کسب مزیت رقابتی در سازمان‌ها اهمیت ویژه‌ای یافته است. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که تعهد عاطفی، ایجاد جوّ نوآورانه و اشتراک‌گذاری دانش با نقش میانجیگری بازاریابی، بر فرایند بین‌المللی شدن شرکت‌ها تأثیر مثبت و معناداری دارد. در شرکت‌های دانش‌بنیان، اهمیت بازاریابی به وضوح نمایان است؛ زیرا این کشور با چالش‌های جدی، از جمله تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کند. بنابراین، مدیران باید به بازاریابی توجه ویژه‌ای داشته باشند. زمانی که کارکنان احساس کنند که مدیران با صداقت و شفافیت عمل می‌کنند، ایده‌های خلاقانه و نوآورانه خود را به شکل پیشنهادهای سازنده درحوزۀ بازاریابی ارائه خواهند داد. از این رو، توسعۀ ایده‌های جدید و منحصربه‌فرد در حوزۀ بازاریابی، می‌تواند به شرکت‌های دانش‌بنیان کمک کند تا در محیط رقابتی بین‌المللی پایدار بمانند. این شرکت‌ها باید از کارکنان خود حمایت کنند و پیشنهادهای مؤثر و سریعی برای بهبود به مدیران خود ارائه دهند تا بتوانند با چالش‌های اساسی صنعت مقابله کنند.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که کار گروهی کارکنان، برای بقا و موفقیت شرکت‌ها در بخش بین‌الملل نقش مهمی دارد. در واقع، دانشی که شرکت‌ها از شرکت‌های دیگر به‌ویژه در زمان بین‌المللی شدن کسب می‌کنند، می‌تواند رقابت‌پذیری آن‌ها را در بازار جهانی افزایش دهد. همچنین کار گروهی به‌عنوان عامل اصلی یادگیری و نوآوری و بازاریابی، بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان را تسهیل می‌کند. عملکرد در سطح تیم، به اعضا کمک می‌کند تا بهتر بتوانند چگونگی کار در کنار یکدیگر و به‌اشتراک‌گذاری دانش برای دستیابی به سطوح بالای بهره‌وری و اثربخشی را درک کنند و در بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان موفق باشند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Impact of Teamwork on Company Internationalization: The Mediating Role of Marketing

نویسندگان [English]

  • Mehdi Tajpour 1
  • Mohammadreza Golriz Khatami 2
  • Seydeh Mersedeh Soleymanian 3
  • Mohammad Sadegh Bandegi 4
1 Post Doc., Department of Management, Faculty of Industrial and Technology Management, College of Management, University of Tehran, Tehran, Iran.
2 MSc. Student, Department of Business Management, Aras International Campus, University of Tehran, Jolfa, Iran.
3 PhD Candidate, Department of Entrepreneurship, Kish International Campus, University of Tehran, Kish, Iran.
4 MSc., Department of Strategic Management, Aras International Campus, University of Tehran, Jolfa, Iran.
چکیده [English]

Objective
In today's world, continuous changes in the workplace and daily activities increase the need for idea exchange and ongoing learning. As a result, experts regard teamwork as a vital strategy for adapting to these frequent changes. In this context, neglecting marketing can have serious consequences for companies. Without support for creative employees and attention to marketing strategies, effective operation in a dynamic environment will be challenging, which can lead to a decrease in the competitive capacity of companies. Therefore, this research aims to examine the role of teamwork in the internationalization process of knowledge-based companies with marketing acting as a mediating.
 
Methodology
This research is designed as an applied study with a quantitative approach. The statistical population of this study includes employees of 85 knowledge-based companies active in the field of information technology, which accounted for more than 10 percent of the country's exports from 2022 to 2023. The total number of these employees is estimated to be approximately 345. Using Cochran's formula, the required sample size for this research was determined to be 182 individuals. To collect data, a standard 22-item questionnaire with a five-point Likert scale was utilized. Finally, the collected data were analyzed using Smart PLS 3 software.
 
Findings
In today's competitive world, attention to marketing has gained significant importance as a key factor for achieving competitive advantage in organizations. The findings of this research indicate that emotional commitment, the creation of an innovative atmosphere, and knowledge sharing with the mediating role of marketing have a positive and meaningful impact on the internationalization process of companies. In knowledge-based companies, the importance of marketing is clear, especially as these companies face serious challenges such as sanctions and economic difficulties. Therefore, managers must pay special attention to marketing. When employees feel that their managers act with honesty and transparency, they are more likely to present their creative and innovative ideas in the form of constructive suggestions in the field of marketing. Therefore, developing new and unique ideas in marketing can help knowledge-based companies remain sustainable in the competitive international environment. These companies should support their employees and provide effective and prompt suggestions for improvement to their managers to effectively address the fundamental challenges they face in the industry.
 
Conclusion
The results indicate that teamwork among employees plays a crucial role in the survival and success of companies in the international sector. The knowledge that companies acquire from others, especially during the process of internationalization, can enhance their competitiveness in the global market. Additionally, group cooperation serves as a primary driver of learning, innovation, and marketing, facilitating the internationalization of knowledge-based companies. Teamwork helps members better understand how to work together and share knowledge to achieve high levels of productivity and effectiveness, enabling them to succeed in the internationalization of knowledge-based companies.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Knowledge sharing
  • Innovative atmosphere
  • Marketing
  • Internationalization of companies
پاشا، حمید؛ موسوی میرکلایی، محبوبه السادات و دلفانی، ساناز (1393). بازاریابی در دانشگاه‌های نسل سوم و چالش‌های پیش رو در عرصه منابع انسانی. همایش بین‌المللی مدیریت، تهران.
حیدری هراتمه، مصطفی (1403). تأثیر بازی‌‌های تبلیغاتی ویروسی بر برانگیختگی واکنش‌های رفتاری، مدیریت بازرگانی، 16(3)، 721-748.
خیاطیان، محمدصادق؛ طباطبائیان، سید حبیب‌اله؛ امیری، مقصود و الیاسی، مهدی (1394). تحلیل محتوای ویژگی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان. پژوهش‌‌های مدیریت منابع سازمانی، ۵ (۲)، 21-47.
ذاکری، امیر؛ صارمی، محمدصادق (1399). تعیین پیکره‌بندی دانش در فرایند بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان ایران (مطالعه موردی: تجهیزات پزشکی). نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 3(3)، 89-113.
صباغ کرمانی، مجید و اسفیدانی، محمدرحیم (1385). بررسی تأثیر تجارت الکترونیکی بر بین‌المللی شدن بنگاه‌های ایران. پژوهشنامه بازرگانی، 10(38)، 157-186.
فخاری، حسین؛ سلیمانی، داوود و دارایی، محمد رضا (1392). بررسی اثرهای تحریم‌های اقتصادی بر عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور. سیاست علم و فناوری، 5(3)، 1-17.
فخاریان، میثم؛ حسین‌زاده، علی و بستام،‏ هادی (1403). تبیین نقش نوآوری خدمات در رفتارهای هم‌آفرینی ارزش مشتری با میانجیگری مشغولیت مشتری در صنعت هتلداری (مورد مطالعه: هتل‌های سه، چهار و پنج ستاره شهر مشهد). مدیریت بازرگانی، 16(1)، 167-193.
قاسمی، اللهیار؛ راه چمنی، احمد و سعیدنیا، حمیدرضا (1402). ارائه مدل اثربخشی رنگ‌ها در بازاریابی با به‌کارگیری علوم اعصاب مصرف‌کننده (با رویکرد پژوهشِ ترکیبی متوالی اکتشافی). مدیریت بازرگانی، 15(4)، 747-777.
نصرت‌پناه، رسول؛ بارانی، صمد؛ اشرف‌زاده، عارف و آتشی، غلامحسین (1403). تأثیر قابلیت‌های نوآوری خدمات پویا بر عملکرد شرکت‌ها: نقش تعدیلگر پویایی محیطی درک‌شده و نقش میانجی نوآوری خدمات و مزیت رقابتی. مدیریت بازرگانی، 16(1)، 137-166.
 
References
Ali, S., Mathur, A. N. & Jaiswal, A. K. (2022). Antecedents to firm performance during re-internationalization. Australian Journal of Management, 47(3), 423-453.
Al-Kurdi, O. F., El-Haddadeh, R. & Eldabi, T. (2020). The role of organisational climate in managing knowledge sharing among academics in higher education. International Journal of Information Management, 50, 217-227.
Anyango, Ch., Ojera, P. & Ochieng, I. (2015). Meaning and application of employee voice. International Journal of Scientific Research and Innovative Technology, 2(5), 2313-3759.
Arabiun, A., Tajpour, M. & Zahedi, M. R. (2024). The effect of digital leadership on the performance of businesses: the mediating role of organizational entrepreneurship. International Journal of Human Capital in Urban Management, 9(1), 17-28.
Arghashi, V., & Okumuş, A. (2022). Country-of-origin image; SMEs and emerging economies–evidence from a case study of manufacturing SMEs from Turkey. Journal of Islamic Marketing, 13(4), 956-974.
Bagheri, M., Mitchelmore, S., Bamiatzi, V. & Nikolopoulos, K. (2019). Internationalization orientation in SMEs: The mediating role of technological innovation. Journal of International Management, 25(1), 121-139.
Casillas, J. C., Moreno-Menéndez, A. M., Barbero, J. L. & Clinton, E. (2019). Retrenchment strategies and family involvement: The role of survival risk. Family Business Review, 32(1), 58-75.
Cela, A., Hysa, E., Voica, M. C., Panait, M. & Manta, O. (2021). Internationalization of Large Companies from Central and Eastern Europe or the Birth of New Stars. Sustainability, 14(1), 261.
Chen, K., Zhang, Y., Zhu, G. & Mu, R. (2020). Do research institutes benefit from their network positions in research collaboration networks with industries or/and universities? Technovation, 94, 102002.
Civera, A., Meoli, M. & Vismara, S. (2019). Do academic spinoffs internationalize? The Journal of Technology Transfer, 44(2), 381-403.
Coveri, A. & Zanfei, A. (2023). Who wins the race for knowledge-based competitiveness? Comparing European and North American FDI patterns. The Journal of Technology Transfer, 48(1), 292-330.
Cunningham, J.A., Menter, M. & Wirsching, K. (2019). Entrepreneurial ecosystem governance: A principal investigator-centered governance framework. Small Business Economics, 52(2), 545-562.
Dimitratos, P., Voudouris, I., Plakoyiannaki, E. & Nakos, G. (2012). International entrepreneurial culture - toward a comprehensive opportunity-based operationalization of international entrepreneurship. International Business Review, 21(4), 708-721.
Du, H., Mitkova, L. & Wang, N. (2020). The paths of internationalization of Chinese innovative firms. Sustainability, 12(6), 2575.
Egekvist, U. E., Lyngdorf, N. E. & Du, X.Y. (2017). Internationalization in schools—Perspectives of school leaders. International Journal of Educational Research, 83, 20-31.
Fakhari, H., Salmani, D. & Daraei, M. R. (2013). The Impact of Economic Sanctions on the Knowledge-Based Companies in Iran. Journal of Science and Technology Policy, 6(1), 1-17. (in Persian)
Fakharyan, M., Hosseinzadeh, A. & Bastam, H. (2024). Service Innovation in Customer Value Co-Creation: The Mediating Role of Customer Engagement in the Hospitality Industry – A Case Study. Journal of Business Management, 16(1), 167- 193. https://doi.org/10.22059/JIBM.2023.357834.4561 (in Persian)
Fornell, C. & Larcker, D. F. (1981). Structural equation models with unobservable variables and measurement error: Algebra and statistics. Journal of Marketing Research, 18(3), 382- 388.
Ghasemi, A., Rahchamani, A. & Saeednia, H. (2023). Presenting a Model for Color Effectiveness in Marketing Using Consumer Neuroscience: A Sequential Exploratory Mixed-Methods Approach. Journal of Business Management, 15(4), 747-777. https://doi.org/10.22059/JIBM.2023.354629.4537 (in Persian)
Gholami, S. & Birjandi, M. (2016). The effect of market orientation and entrepreneurial orientation on the performance of SMEs. Journal of Current Research in Science, 11(1), 361-369.
Heidari Haratemeh, M. (2024). The Effect of Viral Promotional Advergames on the Behavioral Reactions. Journal of Business Management, 16(3), 721-748. https://doi.org/10.22059/JIBM.2024.360388.4598 (in Persian)
Jang, H., Lee, K. & Yoon, B. (2017). Development of an open innovation model for R&D collaboration between large firms and small-medium enterprises (SMES) in manufacturing industries. International Journal of Innovation Management, 21(01), 1750002.
Jayabalan, J., Appannan, J. S., Low, M. P. & Ming, K. S. (2016). Perception of employee on the relationship between internal corporate social responsibility (CSR) and organizational affective commitment. Journal of Progressive Research in Social Sciences, 3(2), 168-175.
Khyatyan, M. S., Tabatabaeian, S. H., Amiri, M. & Eliasi, M. (2015). Content Analysis of Knowledge-Based Firms Characteristics. Organizational Resources Management Researches, 5(2), 21-47. (in Persian)
Kim, M., Choi, L., Borchgrevink, C. P., Knutson, B. & Cha, J. (2018). Effects of Gen Y hotel employee’s voice and team-member exchange on satisfaction and affective commitment between the US and China. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30 (5), 2230-2248.
Kline, R. B. (2015). Principles and practice of structural equation modeling. Guilford publications.
Korimbocus, M. A., Towokul, T. & Nagowah, S. D. (2020). A Survey of Knowledge Capture and Knowledge Sharing Techniques in Agile Software Companies. In Advanced Computing and Intelligent Engineering (pp. 567-578). Springer, Singapore.
Lawal, F. A., Iyiola, O. O., Adegbuyi, O. A., Ogunnaike, O. O. & Taiwo, A. A. (2018). Modelling the relationship between entrepreneurial climate and venture performance: The moderating role of entrepreneurial competencies. Academy of Entrepreneurship Journal, 24(1), 1-16.
Liu, X., He, P., Chen, W. & Gao, J. (2019). Improving multi-task deep neural networks via knowledge distillation for natural language understanding. arXiv preprint arXiv: 1904.09482.
Mahdavi Mazde, B., Zakery, A. & Mirzamohammadi, S. (2022). A Model Presentation for the Role of Knowledge Types in the Internationalization of Knowledge Based Firms with its Policy Implications. Commercial Surveys, 19(111), 85-106.
Martínez-Román, J. A., Gamero, J., Tamayo, J. A. & Delgado-González, L. (2020). Empirical analysis of organizational archetypes based on generation and adoption of knowledge and technologies. Technovation, 96, 102145.
McKenna, S. (2005). Organisational commitment in the small entrepreneurial business in Singapore. Cross Cultural Management: An International Journal, 12 (2), 16-37.
Meyer, J. P., & Allen, N. J. (1997). Advanced topics in organization behavior series. Commitment in the workplace: Theory, research, and application. Thousand Oaks, CA, US.
Mlinaric, C.M. (2016). Foreign market knowledge and SME's international performance: Moderating effects of strategic intent and time-to internationalization. Entrepreneurial business and economics review, 4(4), 51.
Mtigwe, B. (2006). Theoretical milestones in international business: The journey to international entrepreneurship theory. Journal of international entrepreneurship, 4(1), 5-25.
Neupane, P. A. (2019). Networks and Internationalisation in Higher Education: A Case Study (Doctoral dissertation, Doctoral dissertation). University Boston, North-eastern).
Nosratpanah, Rasoul; Barani, Samad; Ashrafzadeh, Aref & Atashi, Gholamhosein (2024). The Effect of Dynamic Service Innovation Capabilities on Firm Performance: The Moderating Role of Perceived Environmental Dynamism and the Mediating Role of Service Innovation and Competitive Advantage. Journal of Business Management, 16(1), 137-166. https://doi.org/10.22059/JIBM.2023.355935.4546 (in Persian)
Park, J. Y. & Nawakitphaitoon, K. (2018). The cross‐cultural study of LMX and individual employee voice: The moderating role of conflict avoidance. Human Resource Management Journal, 28(1), 14-30.
Pasha, H., Mousavi Mirkalayi, M.S. & Delfani, S. (2014). Marketing in Third Generation Universities and Challenges Ahead in the Field of Human Resources. International Management Conference, Tehran. (in Persian)
Petty, G. C. & Hill, R. B. (2005). Work ethic characteristics: Perceived work ethics of supervisors and workers. Journal of Industrial Teacher Education, 42(2), 5-20.
Purkayastha, A., Kumar, V. & Lovallo, D. (2022). How do business group affiliated firm in emerging markets outperform standalone firms? A knowledge-based view. Journal of Knowledge Management.
Razak, N. A., Pangil, F., Zin, M. L. M., Yunus, N. A. M. & Asnawi, N. H. (2016). Theories of knowledge sharing behavior in business strategy. Procedia Economics and Finance, 37(1), 545-553.
Sabagh Kermani, M. & Esfidani, M.R. (2006). Effects of the E-Commerce on the Globalization in Iran. Iranian Journal of Trade Studies, 10(38), 157-186. (in Persian)
Salamzadeh, A. & Tajpour, M. (2021). Identification of the Challenges of Media Startup Creation in Iran. Journal of Entrepreneurship Development, 13(4), 561-580.
Schillo, R. S. (2018). Based spin-offs as agents in the entrepreneurial ecosystem. The Journal of Technology Transfer, 43(1), 222-239.
Singh, S. K., Gupta, S., Busso, D., & Kamboj, S. (2021). Top management knowledge value, knowledge sharing practices, open innovation and organizational performance. Journal of business research, 128, 788-798.
Soetanto, D. & van Geenhuizen, M. (2019). Life after incubation: The impact of entrepreneurial universities on the long-term performance of their spin-offs. Technological Forecasting and Social Change, 141, 263-276.
Tajpour, M. & Razavi, S. (2023). The effect of team performance on the internationalization of Digital Startups: the mediating role of entrepreneurship. International Journal of Human Capital in Urban Management8(1), 17-30.
Thomas, D. R. (2003). A general inductive approach for qualitative data analysis. American Journal of Evaluation, 27(2).
Tsai, C. H. (2011). Innovative behaviors between employment modes in knowledge intensive organizations. International Journal of Humanities and Social Science, 1(6), 153-62.
Tuppura, A., Saarenketo, ˜A.S, Puumalainen, K., Jantunen, A. & Kyla, K. (2014). International business review International Business Linking knowledge, entry timing and internationalisation strategy. International business review, 17(4), 473-487.
Wang, Z., & Wang, N. (2012). Knowledge sharing, innovation and firm performance. Expert systems with applications39(10), 8899-8908.
Yasir, M. & Majid, A. (2017). Impact of knowledge management enablers on knowledge sharing. World Journal of entrepreneurship, management and sustainable development, 13(1), 16-33.
Yin, R.K. (2017). Case study research and applications: Design and methods. Sage publications.
Yonezawa, Y. (2017). Internationalization Management in Japanese Universities: The Effects of Institutional Structures and Cultures. Journal of Studies in International Education, 21(4), 375-390.
Zahra, S.A. (2005). Toward a theory of international new ventures: Reflections on a decade of research. Journal of International Business Studies, 36, 29–41.
Zakery, A. and Saremi, M. S. (2020). Determining the Knowledge Configuration in Internationalization Process of Iranian Technology-based-firms, Case Study in Medical Equipment. Journal of International Business Administration, 3(3), 89-113. doi: 10.22034/jiba.2020.11444 (in Persian)