الگوی رفتار مصرف کننده و استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی: لوازم خانگی ایران

نویسندگان

1 دانشگاه امام حسین (ع)

2 دانشکده مدیریت

3 دانشگاه علامه طباطبایی

چکیده

با توجه به حضور جدی رقبای خارجی در بازار لوازم خانگی ایران و استفاده آنان از فناوری اطلاعات و ارتباطات در این بازار، موقعیت رقابتی شرکت‌های داخلی در شرایط نامطلوبی قرار دارد و لازم است با نگاهی علمی و دقیق، استراتژی‌ مناسب رقابت در بازارهای داخلی طراحی شود تا بنگاه‌ها بتوانند بر اساس آن از استراتژی‌های مناسبی استفاده نمایند. از این‌رو، در این مقاله تلاش شده است با استفاده از روش تئوری سازی داده بنیاد و با بررسی رفتار مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان لوازم خانگی ایران، الگوی رفتار مصرف‌کنندگان طراحی و تبیین شود. نتایج این مطالعه نشان می‌دهدکه مصرف‌کنندگان لوازم خانگی ایران دارای سه الگوی رفتاری عقلایی، احساسی و هوشمند هستند و به طبع آن بنگاه‌ها نیازمند استفاده از استراتژی‌های بازاریابی مبادله‌ای، تعاملی و هوشمند می‌باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Consumer Behavior Pattern and Internet Marketing Strategy: home appliances industry

نویسندگان [English]

  • Gholam Hosein Nikookar 1
  • Ali Divandari 2
  • Abdolhamid Ebrahimi 3
  • Mohammad Rahim Esfidani 2
چکیده [English]

Iran home appliances producers are challenged by the many foreign competitors. These companies can employ Information and communication technology for improvement of the competitiveness. So in this paper, the identification of internet marketing strategies and the consumer behavior have been analyzed by grounded theory. The research shows that, internet marketing strategy (IMS) can be classified into three kind of different strategies: Transactional, interactive and intelligent. And the behavior of the Iranian home appliances could be descripting in three styles: Rational Shoppers, feeling Shoppers and Intelligent Shoppers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Consumer behavior
  • Home appliances industry
  • Internet marketing strategy